SEOEDU

آشنایی با 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی)

آشنایی با ابزارها برای Digital Marketing

امتیاز ۱ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) کدامند؟ امروزه به دلیل پیچیده‌تر شدن رفتار مشتری در خرید آنلاین و اثرگذاری فاکتورهای مختلف، لازم است تبلیغات و کمپین‌های فروش خود را با ابزارهای مختلف ارزیابی کرده و ارتقا دهیم. اگر شما هم قصد دارید ابزارهایی را برای تحلیل رفتار مشتری، ارزیابی برآیند کمپین‌های تبلیغاتی و یا بررسی وضعیت فروش آنلاین خود بیابید، حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تجزیه و تحلیل بازاریابی چیست و چه اهمیتی دارد؟

تجزیه و تحلیل بازاریابی و اهمیت آن

 

اگر به عنوان یک سئوکار فعالیت می‌کنید، ممکن است شما هم برای اندازه گیری تاثیر برخی از اقدامات خود نیاز به تجزیه و تحلیل و اندازه گیری برخی پارامترها داشته باشید. در ابتدا لازم است با مفهوم چنین چیزی آشنا شویم.

منظور از تجزیه و تحلیل بازاریابی یا Marketing Analytics که به معنای دقیق آن تجزیه و تحلیل اطلاعات بازاریابی است، عملیست برای ارزیابی اثربخشی و موفقیت فعالیت‌های بازاریابی. این کار می‌تواند به جهت ایجاد بینش‌ها و درک عمیق از مصرف کننده نهایی انجام شده و در نهایت برای بهینه سازی اهداف بازاریابی و اقدامات ROI انجام شود.

برخی از دلایلی که می‌توانند بیانگر اهمیت Marketing Analytics باشند عبارتند از:

در نهایت باید مهم‌ترین دلیل اهمیت تجزیه و تحلیل اطلاعات بازاریابی را پیچیده‌تر شدن فرآیند خرید مشتری و جذب آنها دانست. این موضوع به دلیل افزایش آگاهی و حساس شدن مشتری در فضای مجازی، بیشتر شدن تعداد رقیبان (انتخاب‌های خرید) و تقلب‌های بسیار در حوزه دیجیتال مارکتینگ بسیار مهم خواهد بود.

منظور از ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی چیست؟

 

در حالت کلی می‌توان گفت ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی به عنوان سامانه‌هایی بر بستر وب شناخته می‌شوند که می‌توانید از آنها برای پیگیری فعالیت‌های بازاریابی، درک نحوه تعامل کاربر با سایت و تجزیه و تحلیل نتایجی که حاصل از برگزاری کمپین‌ها و تلاش‌های بازاریابی است استفاده کنید.

مهم‌ترین اهدافی که می‌توان برای استفاده از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل اطلاعات بازاریابی درنظر گرفت عبارتند از:

این پلتفرم‌ها جزو مهم‌ترین ابزارهای یک مارکتر هستند تا این افراد بتوانند در تنظیم و اجرای بهتر استراتژی‌های بازاریابی قوی‌تر از گذشته عمل کنند. همچنین شما به عنوان یک متخصص سئو می‌توانید در دوره‌هایی مانند منتورینگ سئو برای افزایش دانش خود از آن استفاده کنید. پس از جمع آوری داده‌ها، 2 مرحله مهم دیگر وجود دارند که شامل تفسیر دقیق این آمارها و برنامه ریزی برای رفع مشکلات یا ارتقای استراتژی مارکتینگ می‌باشند.

آشنایی با 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی)

حال که فهمیدیم تجزیه و تحلیل اطلاعات بازاریابی چیست و چه اهمیتی دارد، با ما همراه باشید تا به معرفی 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) بپردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

1-   گوگل آنالیتیکس 4 (Google Analytics 4)

 

گوگل آنالیتیکس 4 یا GA4 به عنوان یکی از کامل‌ترین ابزارهایی است که می‌توانید از آن برای مشاهده آمار بازدیدکنندگان سایت خود، اینکه از کجا آمده و به چه صفحاتی مراجعه کرده‌اند و غیره استفاده کنید. شما می‌توانید از این ابزار به شیوه‌های زیر استفاده نمایید:

نکته: منظور از تگ‌های UTM، تگی است که به انتهای URL اضافه شده و شما می‌توانید با کلیک روی آن، داده‌های ترافیک ورود به سایت را بررسی کنید.

از آنجایی که ابزار Explorations بسیار مهم است، بد نیست کمی راجع به آن توضیح دهیم. این فیچر به شما اجازه می‌دهد تا گزارش‌های دریافتی خود را سفارشی سازی کرده و داده‌هایی فراتر از گزارش‌های استاندارد را دریافت نمایید. معمولا از این فیچر زمانی استفاده می‌شود که گزارش‌های استاندارد GA4 پاسخ شما را نمی‌دهند و نیاز به شخصی سازی دارید.

این گزارش‌ها قابل اشتراک گذاری با دیگران می‌باشند. قابل ذکر است که شما می‌توانید نمونه‌ای از گزارش این ابزار را برای قیف تبدیل از قسمت Open Funnel مشاهده نمایید. در این بخش به صورت بصری مراحلی که کاربر برای رسیدن به اقدام موردنظر شما انجام می‌دهد نمایش داده می‌شود.

این ابزار رایگان بوده و می‌توانید برای استفاده شرکتی نیز از نسخه پریمیوم آن استفاده کنید.

2-   اچرف (Ahrefs)

 

دومین ابزاری که حتما شما هم نام آن را تاکنون شنیده‌اید، اچرف نام دارد که به طور قطع در لیست 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) قرار خواهد گرفت. سایت اچرف، طیف وسیعی از ابزارهای سئویی را ارائه می‌کند که در آنالیز کامل سایت شما، بک لینک‌ها و سئو داخلی به شدت کاربردی و مفید خواهد بود.

شما می‌توانید به اشکال زیر اقدام به استفاده از این ابزار نمایید که عبارتند از:

نکته: این ترفند یکی از بهترین راه‌ها برای ارتقا سایت شما و پشت سر گذاشتن رقبایتان است که می‌توانید با کمک سرویس‌های Ahrefs انجام دهید.

قابلیت کاربردی این ابزار، بخش Opportunities آن است که پتانسیل‌های سایت شما برای انجام یکسری اقدامات جهت بهبود وضعیت سئو سایت را نشان می‌دهد. به عنوان مثال شما می‌توانید در دسته بندی‌های زیر از چنین فیچری استفاده نمایید:

اچرف مجموعه بسیار کاملی از ابزارهای سئو و آنالیز سایت شما را ارائه می‌کند که باید برای دسترسی به آن ماهانه 99 دلار پرداخت کنید.

3-   گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

 

بدون شک گوگل سرچ کنسول به دلیل آمارهای بسیار دقیقی که خود گوگل از سایت شما در این پلتفرم ارائه می‌کند، جزو 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) قرار خواهد گرفت. این ابزار مستقیما داده‌های تحلیل سایت شما را از گوگل دریافت کرده و معیار اصلی برای مشاهده ترافیک ورودی سایت شما، تغییرات رتبه بندی صفحات، ایمپرشن‌ها و مشکلات سایت از دید گوگل است.

برخی از راهکارهایی که می‌توانید از طریق آنها برای استفاده بهینه از این ابزار اقدام کنید عبارتند از:

یکی از سرویس‌های اصلی در گوگل سرچ کنسول، نرخ کلیک یا CTR آن است. در این حالت شما می‌توانید صفحاتی را که رتبه خوبی داشته اما نرخ کلیک آنها کم است را مشخص کنید. برای این کار باید به پارامتر CTR در این پلتفرم مراجعه کنید که در تب Performance قرار گرفته است. پس از باز شدن این قسمت، همانند تصویر تیک گزینه‌های “Average CTR” و “Average Position” را بزنید.

مثلا در تصویر بالا مشاهده می‌کنید که برای کلمه کلیدی “تحلیل سئو” نرخ CTR به اندازه 2.1 درصد ثبت شده است. این در حالی است که رتبه آن میانگین در جایگاه 1.4 (بین رتبه 1 یا 2) قرار می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که کاربر هرچند با وجود رتبه بالا در صفحه SERP تمایلی به کلیک روی آن ندارد. بنابراین شما می‌توانید برای بهبود عنوان و توضیحات آن صفحه اقدام کنید.

این ابزار کاملا رایگان است.

4-   Mixpanel

 

یکی دیگر از ابزارهای تجزیه و تحلیل Mixpanel نام دارد که می‌توان آن را به عنوان Product Analytics یا ابزار بررسی محصول معرفی کرد. هرچند که این پلتفرم شبیه گوگل آنالیتیکس است، اما به صورت خاص برای اندازه گیری رفتار کاربر در محصولات SaaS (مبتنی بر فضای ابری)، اپلیکیشن‌های موبایل و پلتفرم‌های تجارت آنلاین ساخته شده است.

برخی از بهترین راهکارهایی که می‌توان برای استفاده از این ابزار بررسی کرد عبارتند از:

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌توان در این پلتفرم از 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) معرفی کرد، Impact Report است. این قابلیت می‌تواند برای اندازه گیری نتایج حاصل از فیچرهای جدید محصول شما استفاده شود.

به عنوان مثال شما می‌توانید اثر اضافه کردن یکسری آموزش درون برنامه‌ای جدید را مشاهده کنید که آیا این کارها توانسته‌اند کاربر را به تعامل بیشتر جذب کنند یا خیر. ابزار Mixpanel قادر است رابطه میان تغییرات و ده‌ها نتیجه مختلف را به شما نمایش دهد. به عنوان مثال یک نمونه گزارش از بخش Impact Report را در ادامه مشاهده می‌کنید.

قسمت نارنجی افرادی هستند که آموزش درون برنامه‌ای را کامل نکرده و نمودار بنفش نشان دهنده کسانی است که این فیچر را کامل انجام داده‌اند.

5-   مایکروسافت کلاریتی (Microsoft Clarity)

 

یکی دیگر از بهترین ابزارها که می‌تواند یک فضای بصری جذاب از قسمت‌های مختلف سایت شما حتی به صورت زنده ارائه کند، مایکروسافت کلاریتی است که قبلا مقاله‌ای در مورد آن نگارش کرده‌ایم. 2 ویژگی جذاب این ابزار، ارائه یک تصویر حرارتی از پرتراکم‌ترین محل کلیک کاربران و نیز ضبط سشن‌های آنها (ورود کاربر و تعامل با سایت) است که نحوه رفتار کاربران را کاملا نشان می‌دهد. شما می‌توانید این ابزار را با گوگل آنالیتیکس نیز ادغام کنید.

برخی از کاربردهای اصلی این ابزار عبارتند از:

مهم‌ترین فیچر در مایکروسافت کلاریتی به عنوان یکی از 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) قابلیت Recordings آن است. شما می‌توانید از ضبط‌های جلسه (Session Recordings) استفاده کرده و قسمت‌های جذاب پلتفرم خود را از دید کاربر مشاهده کنید. در این قسمت، خط نارنجی محل حرکت ماوس کاربر بوده و نقطه‌های آبی، محل و تراکم کلیک‌ها را نشان می‌دهد.

نکته: در این بخش فیچری قرار داده شده است که می‌توانید تنها ضبط جلساتی را مشاهده کنید که به صفحه قیمت گذاری ختم شده یا با کلیک‌های خشمگین (کلیک‌های سریع و پشت سر هم) توسط کاربر همراه بوده است. این فیلتر به شما در مشاهده ضبط‌های مهم و صرفه جویی وقت کمک می‌کند.

مایکروسافت کلاریتی رایگان است.

6-   ویژوال وب سایت آپتیمایزر (Visual Website Optimizer)

 

شما می‌توانید از ابزار ویژوال وب سایت آپتیمایزر برای انجام آزمایش‌هایی مثل تست‌های A/B بازاریابی و انتخاب بهترین ایده‌ها برمبنای داده‌های جمع آوری شده استفاده کنید.

در تست‌های A/B، دو یا چند متغیر را در صفحه وب به کاربران مختلف نشان می‌دهید. هدف از انجام این کار، تعیین بهترین متغیری است که توانسته کاربران بیشتری را جذب کند.

برخی از راهکارهای استفاده از این ابزار به عنوان یکی از 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) عبارتند از:

یکی از مهم‌ترین امکانات در این ابزار، Plan نام دارد که در ساماندهی آزمایشات شما بسیار موثر است. با توجه به اینکه ممکن است پارامترها و آزمایش‌های بسیاری را تعریف کنید، ممکن است بدون این قابلیت در ده‌ها آزمایش گم شوید. قابلیت Plan به شما کمک می‌کند تا بتوانید در برنامه ریزی آزمایش‌های خود به طرز صحیح اقدام کنید.

برای استفاده از این قابلیت به چند نکته زیر توجه کنید:

این ابزار دارای پلن رایگان و پولی است. بسته به تعداد کاربرانی که می‌خواهید آنها را ردیابی کنید، هزینه آن از 173 دلار در ماه شروع می‌شود.

7-   Brand24

 

این مورد از 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) به عنوان پلتفرمی در مانیتورینگ رسانه‌ها به شمار می‌آید. شما می‌توانید به کمک آن، دید اینترنت به نام تجاری خود را درک کرده و بفهمید که چند بار برند شما ذکر شده است.

برخی از راهکارهایی که می‌توانید از این ابزار استفاده کنید عبارتند از:

Comparison به عنوان یکی از قابلیت‌های مهم این ابزار شناخته می‌شود که دارای 2 بخش مهم است:

اولین قسمت، این امکان را می‌دهد که برندهای مختلف را از نظر دسترس پذیر بودن آنها مشاهده کرده و آنهایی را که بیشتر با محتوای مثبت معرفی و ذکر شده‌اند را شناسایی کنید. این کار می‌تواند در مقایسه محبوبیت برندها موثر باشد.

دومین قسمت، بررسی میزان رشد و مقایسه محبوبیت شما در دوره‌های مختلف و کمپین‌های گوناگون است. در این حالت می‌توانید تاثیرات تلاش‌های خود و تغییراتی که در دید مردم نسبت به برند شما ایجاد شده است را مشاهده کنید.

این ابزار دارای 14 روز دوره آزمایشی Free Trial بوده و پلن پریمیوم آن با قیمت 99 دلار شروع می‌شود. همچنین با خرید طرح سالانه، امکان استفاده 2 ماه اضافه‌تر از این سرویس را دارید.

8-   Klipfolio

 

این ابزار هم برای تجزیه و تحلیل کسب‌وکارها استفاده می‌شود. با این تفاوت که می‌توانید داده‌ها و گزارش‌های دیگر ابزارها را در آن به صورت مرتب شده قرار داده و آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. این پلتفرم امکان اتصال داده‌ها به صدها روش مختلف از جمله spreadsheets، SQL، REST و غیره را فراهم کرده است. همچنین پس از اتصال امکان پاک یا تغییر دادن دیتاها با چند کلیک وجود دارند.

برخی از راه‌های که می‌توانید از این ابزار استفاده کنید عبارتند از:

در حقیقت Klipfolio به عنوان یک پلتفرم خاص در بین این 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) است.

یکی از قابلیت‌های خاص این ابزار، Data transformation نام دارد. شما می‌توانید با کمک این بخش داده‌های خود را پس از وارد کردن به ابزارهایتان کنترل نمایید. در این پلتفرم ابزارهای کنترلی خوبی گذاشته شده است که می‌توانید به خوبی در مقایسه، ایجاد میانگین متحرک و غیره اقدام کنید.

پلن رایگان وجود داشته و طرح پریمیوم آن 125 دلار در ماه (90 دلار به صورت سالیانه) است.

9-   ProfitWell

 

ProfitWell Metrics که به عنوان بخشی از پلتفرم Paddle شناخته می‌شود، یک سرویس برای کمپانی‌هایی با محصولات SaaS است که می‌تواند در بخش مشاغل مبتنی بر اشتراک و بهبود درآمد آنها به کار گرفته شود. شما می‌توانید به کمک این ابزارها برای درک معیارهای درآمد از جمله MMR لحظه‌ای، مشتریان لحظه‌ای، کاربران و مشتریان فعال اقدام کنید.

برخی از راه‌های استفاده از پروفیت ول به عنوان یکی از 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) عبارتند از:

یکی از بهترین فیچرها و امکانات در این بخش، Growth Rate یا نمایش نموداری نرخ‌های رشد سایت شما است. مهم‌ترین قابلیتی که ممکن است در همان نگاه اول بعد از چند ماه شما را به خود جذب کند، نمودارهای رشد MRR است. با مشاهده این نمودارها که در تصویر بالا نیز نمایش داده می‌شود، می‌توانید بفهمید که رشد کسب‌و‌کار شما در هر ماه نسبت به ماه قبل و بعد چگونه بوده و آیا در حال کاهش یا افزایش فروش هستید یا خیر. این دقیقا همان ابزاری است که می‌تواند به شیوه‌ای بسیار زیبا تاثیر کمپین‌های بازاریابی شما را نشان دهد.

قابل ذکر است که این ابزار بسیار جذاب برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی رایگان است.

10- vidIQ

 

اگر می‌خواهید برای آنالیز کانال یوتیوب خود اقدام کنید، وید آی کیو گزینه مناسبی خواهد بود. این پلتفرم به شما در افزایش ویو کانال یوتیوب‌تان و دریافت اطلاعات رایگان برای رشد آن کمک می‌کند. همچنین یکی دیگر از امکانات این پلتفرم، ارائه یک مربی هوش مصنوعی با پشتیبانی چت جی پی تی 4 است که می‌تواند شما را راهنمایی کند.

برخی از روش‌های استفاده از امکانات این پلتفرم عبارتند از:

یکی از بهترین امکانات این پلتفرم، بخش Channel audit یا حسابرسی کانال شما است. شما می‌توانید از آن برای فهم اصلاحیاتی که باید انجام دهید، وضعیت عملکرد ویدیوهای شما و کارهایی که باید متوقف کنید استفاده نمایید. در ارائه پیشنهاداتی که توسط این بخش ارائه می‌شوند، فاکتورهای مختلفی از جمله نرخ تعامل، بازدید و غیره درنظر گرفته می‌شوند.

شما می‌توانید به صورت رایگان شروع کرده و برای استفاده از فیچرهای کامل‌تر آن، ماهیانه 99 دلار پرداخت کنید.

11- HubSpot

 

هاب اسپات یک پلتفرم CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری است که تمام امکانات و منابع لازم برای کانکت کردن سرویس‌های بازاریابی، محتوا، فروش و مشتری شما را دارد. به طور کلی استفاده از این پلتفرم به عنوان یکی از 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) برای شرکت‌های تکنولوژی و نرم افزار و نیز بازاریابی و تبلیغات به کار می‌رود.

برخی از راه‌ حل‌هایی که می‌توانید از آنها برای استفاده از هاب اسپات استفاده کنید عبارتند از:

یکی از ابزارهای مهم در این پلتفرم، Dashboards نام دارد که می‌توانید گزارش‌های مرتبط را در یک بخش ساماندهی کنید. این قسمت‌ها قابل اشتراک گذاری با دیگران بوده و هر گروه بازاریابی می‌تواند یک داشبورد خود را ایجاد کند. یک نمونه از تصویر داشبورد را در بالا مشاهده می‌کنید. اگر به عنوان یک مدیر فعالیت می‌کنید، درک شما از وضعیت تیم و شفافیت همکاران را افزایش خواهد داد.

این پلن تا ایجاد 3 داشبورد با 10 گزارش رایگان بوده و برای امکانات بیشتر باید پلن‌های آن در بخش‌های بازاریابی، فروش، CMS و غیره را تهیه کنید.

12-  ChatGPT

 

اگر از چت جی پی تی‌ نحوه کمک کردن او به درخواست‌های دیجیتال مارکتینگ را بپرسید، این چت بات به چند شیوه می‌تواند به شما کمک کند. از جمله:

یکی از بهترین فیچرهای ChatGPT، درک داده‌هایی است که به او می‌دهید و درخواست او برای جستجوی راه حل. به عنوان مثال ما همانند تصویر بالا وضعیت رتبه یک کیورد و تاریخچه آن را به چت جی پی تی می‌دهیم و از او چیستی مشکل و روش حل آن را می‌خواهیم.

در پاسخ چند تحلیل و پاسخ برجسته از جانب این چت بات ارائه می‌شود که قطعا آن را در لیست 12 ابزار ضروری تجزیه و تحلیل بازاریابی برای سال 2024 (رایگان و پولی) خواهد برد. از نظر این ربات، نمودار نشان دهنده رتبه بندی فرار و غیر پایدار است که می‌تواند به علت تغییرات الگوریتم‌ها، افزایش رقابت و یا اقدامات سئو داخلی و خارجی باشد. یکی از مهم‌ترین راهنمایی‌ها این بات آن است که با توجه به URLهایی که درج شده‌اند، احتمالا چند صفحه به یک یا تاپیک‌های مرتبط پرداخته‌اند. در نتیجه این باعث کنیبالیزیشن کیورد شده و منجر به رقابت صفحات با یکدیگر شده است.

این چت بات پیشنهاد می‌کند که این صفحات را با یکدیگر ادغام کرده و روی کیفیت آن کار شود. همچنین اگر امکان ادغام کردن وجود ندارد، پیشنهاد چت جی پی تی، واضح ساختن هدف هر صفحه است. بدین معنا که هر صفحه باید یک جنبه یا موضوع خاصی از کیورد را هدف قرار دهد.

چنین آنالیزها و پاسخ‌هایی به شدت جذاب بوده و نشان از کاربردی بودن این ابزار است. هزینه استفاده از این ابزار در مدل ChatGPT 4 ماهانه 20 دلار است. شما کاربران می‌توانید در خدمات سئو سایت خود از این ابزار به اشکال مختلفی استفاده کنید.

منبع: لینک

خروج از نسخه موبایل