شرکت گوگل همواره به دنبال افزایش کیفیت خدمات و سرویسهایی است که ارائه میدهد. در چند سال اخیر، این شرکت چندین فاکتور اصلی و مهم برای ارزیابی هر وبسایت را تعریف کرده است و همه صاحبان وبسایتها را به رعایت کردن و بهبود کیفیت آنها تشویق میکند. هدف گوگل از استفاده از این فاکتورها، ارائه یک تجربه کاربری بهتر است. یکی از آن فاکتورهای مهم در Core Web Vitals، فاکتور CLS است.
فاکتور CLS، ثبات بصری یک وبسایت و همچنین نحوه درک کاربران از عملکرد یک وبسایت را اندازه گیری میکند. به عبارتی دیگر، این فاکتور، تعداد دفعاتی که کاربران با تغییراتی در چیدمان وبسایت مواجه میشوند را مشخص میکند. در ادامه این فاکتور را تعریف میکنیم سپس مزایا روش اندازه گیری آن را شرح میدهیم.
فاکتور CLS چیست
اگر تعریف ساده فاکتور CLS را بخواهید بدانید، هنگامی که محتوا بهدلیل مشکلات فنی در وبسایت بهطور غیرمنتظرهای پرش میکند، فاکتور CLS، آن را اندازه گیری میکند و در نهایت این فاکتور تجربه کاربر از وضعیت یک وبسایت را اندازه گیری و آنالیز میکند. حتما برای شما پیش آمده است که در وبسایت قصد خواندن مطلبی را دارید اما ناگهان نظم چیدمان محتوا بهم میریزد، تبلیغها ظاهر میشوند یا فونت متن تغییر میکند.
یا در یک وبسایت میخواهید بر روی موضوع موردنظر کلیک کنید ولی درست همان لحظه، صفحه میپرد یا جابهجا میشود و در نهایت بر روی موضوع دیگری کلیک میکنید که مد نظر شما نیست. فاکتور CLS این تجربهها را اندازه گیری میکند و صاحبان سایتها میتوانند از طریق آنالیز این فاکتور، مشکل سایت خود را شناسایی و رفع کنند. جالب است بدانید شرکت گوگل در سال 2021، فاکتور Cumulative Layout Shift را به عنوان یک فاکتور مهم رتبهبندی سئو برای وبسایتها اضافه کرد.
چرا CLS مهم است
اگر شما وبسایت دارید، لازم است بدانید استفاده از فاکتور CLS به دو دلیل برای وبسایت شما حیاتی است: اولین دلیل، تجربه بازدیدکنندگان از وبسایت است و دومین دلیل حیاتی، رتبهبندی موتور جستجو و تاثیر آن بر روی SEO وبسایت شماست. وقتی صحبت از عملکرد وبسایت شما به میان میآید، بازدیدکنندگان شما انتظارات بالایی دارند. در یک تحقیق، 93 درصد مردم گزارش دادند که یک وبسایت را به دلیل بارگذاری نامناسب یا پرش غیر منتظره، ترک میکنند. این مشکلات فنی باعث میشود بازدیدکنندگان شما، وبسایت دیگری را برای مرور پیدا کنند.
کاربران شما انتظارات خاصی دارند تا خواندن یک مقاله در وبسایت شما را به پایان برسانند و زمانیکه اتفاقات غیرمنتظره در وبسایت شما رخ میدهد و تجربه کاربری ضعیفی ارائه بدهید، وبسایت شما را ترک میکنند.
همچنین استفاده از این فاکتور بر موفقیت در سئو که شامل افزایش رتبه، ترافیک بالاتر و در نهایت منجر به درآمد بیشتر است، بسیار ضروری است.
نمره CLS خوب چقدر است
شرکت گوگل بهترین امتیاز برای CLS ها را معرفی کرده است. سه حالت خوب، نیاز به بهبود و ضعیف را در نظر گرفته است و تجربه کاربری از وبسایتها را این گونه درجه بندی میکند. بهترین امتیاز CLS برای وبسایت شما و هر وبسایت دیگری 0 است. این امتیاز، گویای یک تجربه کاربری عالی و محتوای ثابت است. اما به صورت کلی برای ارائه یک تجربه کاربری خوب، باید تلاش کنید تا امتیاز 0.1 یا کمتر داشته باشید.
امتیاز CLS در حالت نیاز به بهبود، بین 1/0 و 25/0 است. دراین حالت شما باید هوشیارتر باشید و مشکلاتی مثل سرعت بارگزاری و غیره وبسایت خود را بررسی کنید تا رتبه سئو شما آسیب نبیند. امتیاز CLS در حالت ضعیف بالای 25/0 است. این امتیاز CLS بالا، گویای مشکلات زیادی در وبسایت شما است که باید فورا مشکلات آن را بررسی و حل کنید. در غیر این صورت وبسایت شما بازدیدکنندگان خود را کامل از دست خواهد داد.
به عنوان مثال اگر امتیاز CLS شما پایین باشد، این نشانگر مشکلات کدنویسی است باید این را بررسی کنید. گاهی ممکن است از تصاویر بدون ابعاد استفاده کرده باشید.
علت افزایش CLS چیست
لازم است بدانید عوامل زیادی بر روی افزایش CLS وبسایت شما اثر میگذارند که مهمترین آن عبارتاند از:
- فونتهای وب منجر بهFOIT یا FOUT
- تصاویر بدون ابعاد صحیح
- تبلیغات و آیفریمهای بدون ابعاد صحیح
ابزارهای اندازه گیری CLS
یک نکته را هم که بهتر است در نظر داشته باشید که ممکن است تشخیص اینکه آیا کاربران شما CLS را تجربه میکنند یا نه، دشوار باشد، زیرا همه دستگاهها یا محیطها به یک شکل عمل نمیکنند. به عنوان مثال گاهی، محتوای وب شخصیشده بر اساس کوکیها، برای هر بازدیدکننده، رفتار متفاوتی خواهد داشت. یا کاربران تلفن همراه میتوانند تجربه بسیار متفاوتی داشته باشند.
همچنین تغییرات کوچک در مرورگر وب ممکن است برای کسی که وبسایت را روی یک صفحه کوچک مشاهده میکند بسیار مهم باشد. در واقع تنها راه برای درک تجربه کاربران خود، استفاده از ابزار اندازه گیری CLS است. گوگل دو مدل برای اندازه گیری CLS معرفی کرده است که هر کدام دارای زیرمجموعه هستند.
مدل اول in the Lab و دومین مدل in the Field است. لازم است بدانید، استفاده از مدل in the Lab به خاطر ویژگیهایی که دارد، محدودیتهایی در دقت اندازه گیری برای این فاکتور را دارد، به عنوان مثال مقادیر CLS گزارش شده توسط ابزارهای آزمایشگاهی، برای یک صفحه معین، ممکن است کمتر از آن چیزی باشد که کاربران واقعی در این زمینه تجربه میکنند. مدل in the Field اما بر اساس و منطبق بر تجربه واقعی کاربران است.
جدول ابزار اندازه گیری CLS تحت دو مدل ارائه شده توسط شرکت گوگل
Field tools | in the Lab |
Chrome User Experience Report | Lab tools |
PageSpeed Insights | Chrome DevTools |
Search Console (Core Web Vitals report) | Lighthouse |
JavaScript library | WebPageTest |
روشهای بهبود CLS سایت
برای اکثر وبسایتها، میتوانید با رعایت چند اصل راهنما از تغییرات غیرمنتظره چیدمان جلوگیری کنید تعدادی از این روش ها عبارتاند از:
- تنظیم ابعاد تصاویر و ویدیوها: همیشه اندازه طول و عرض تصاویر و عناصر ویدیوی خود را تنظیم کنید. شما میتوانید از آپشن تبدیل مقیاس در SCC استفاده کنید. این کار کمک میکند بهم ریختگی در محتوای سایت شما کمتر شود و سرعت بارگزاری سایت شما بالا برود و جایگاه خوبی در رتبه بندی گوگل پیدا کنید.
- تنظیم فونت سایت: لازم است بدانید که وضعیت FOIT و FOUT منجر به کندی سایت و در نتیجه افزایش CLS سایت شما میشود. پس بهتر است که از همان ابتدا فونت در وب سایت شما نمایش داده بشود. شما میتوانید با استفاده از Font Loading API استفاده کنید یا همچنین میتوانید از ابزار font-display نیز استفاده کنید اما استفاده از این ابزارها نیز محدودیت هایی دارد.
کمپانی گوگل همواره به دنبال افزایش کیفیت خدمات و سرویسهایی است که ارائه میدهد. یکی از سرویسها یا فاکتورهای مهم در Core Web Vitals، فاکتور CLS است. فاکتور CLS، در اصل بی ثباتی یا ثبات بصری یک وبسایت و همچنین نحوه درک کاربران از عملکرد یک وبسایت را اندازه گیری میکند. روشهایی موجود است که شما بتوانید CLS سایت خود را بهبود ببخشید. شرکت گوگل بهترین امتیاز برای CLS ها را معرفی کرده است.
اگر امتیاز CLS شما زیر 1/0 باشد وبسایت شما امتیاز خوب را میگیرد. اگر بین 1/0 و 25/0 باشد در وضعیت هشدار هستید و باید مشکلات را فورا حل کنید و بالای 25/0 باشد گویای مشکلات زیاد است. دلیل اهمیت اندازه گیری CLS به خاطر تجربه بازدیدکنندگان و رتبهبندی موتور جستجو و تاثیر آن بر روی SEO است. همچنین ابزارهای متنوعی هستند که این فاکتور را قابل اندازه گیری میکنند.