SEOEDU

معرفی الگوریتم رنک برین + نحوه بهینه سازی محتوا مطابق با آن

چگونه الگوریتم رنک برین را بهینه سازی کنیم؟

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

الگوریتم رنک برین یکی از بروزرسانی‌های گوگل در راستای بهبود عملکرد موتور جستجو در ارائه نتایج است که در سال 2015 ارائه شده است. در واقع RankBrain به عنوان یک بسته آپدیتی در امتداد بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار ارائه شده است. این دستورالعمل موتور جستجوی گوگل را در درک آنچه کاربر می‌خواهد و انتخاب و نمایش بهترین نتایج مطابق با عملکرد کاربران در گذشته و درک کوئری و هدف سرچ ممکن می‌سازد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر راجع به این موضوع صحبت کنیم.

الگوریتم رنک برین چیست؟

آشنایی با الگوریتم رنک برین

امروزه استفاده از هوش مصنوعی با موج جدید روی کار آمدن چت بات‌های AI به شدت در موتورهای جستجو ترند شده است. با این حال، قبل از این نیز شاهد استفاده از این تکنولوژی بودیم که یک نمونه آن الگوریتم رنک برین یا RankBrain است.

رنک برین به عنوان یک سیستم AI یا هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ شناخته می‌شود که از سوی گوگل برای پردازش نتایج جستجو به کار گرفته می‌شود. این الگوریتم در امتداد بروزرسانی‌های الگوریتم مرغ مگس خوار و اولین بار در اکتبر سال 2015 معرفی شد.

کاری که الگوریتم رنک برین انجام می‌دهد آن است که برای تفسیر جستجوهای کاربران اقدام نموده و کمک می‌کند تا بهترین گزینه‌ها به عنوان نتیجه ارائه شوند. این موضوع زمانی قابل انجام است که گوگل بتواند مقصود سرچ کوئری‌ها را درک کرده و متناسب با آن، نتایج مرتبط را ارائه کند.

مثال: کاربر جستجو می‌کند “بهترین وعده‌های غذایی برای کاهش وزن”. رنک برین با توجه به الگوریتم خود نتایج مرتبط با غذاهای کم کالری که به کاهش وزن کمک می‌کنند را پیشنهاد می‌دهد.

تفاوت الگوریتم رنک برین با مرغ مگس خوار

ممکن است به علت نزدیک بودن اهداف الگوریتم رنک برین و Hummingbird یا مرغ مگس خوار، بسیاری از افراد این دو را اشتباه بگیرند. در این خصوص باید بدانید که الگوریتم Hummingbird که نام آن با الهام از سرعت و دقت این جاندار گرفته شده است، به منظور درک بهتر بافت کلمات مختلف و ارائه نتایج منطبق بر آن می‌باشد. تا پیش از آن، گوگل صرفا به ارائه نتایجی که کلمات مشابه با عبارت جستجو داشتند، می‌پرداخت.

رویکرد گوگل در ارائه این الگوریتم مبتنی بر درنظر گرفتن بار معنایی کل جمله یا عبارت است، نه صرفا کلمات به صورت جداگانه.

تفاوت الگوریتم رنک برین و مرغ مگس خوار که هردو با هدف یکسانی ارائه شده‌اند در تکنیک‌های مختلفی است که استفاده می‌کنند. بدین معنا که در الگوریتم مرغ مگس خوار از تکنیک‌های جستجوی معنایی استفاده کرده اما در RankBrain شاهد استفاده از علم ماشین لرنینگ هستیم که برای درک معنایی یک عبارت استفاده می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌ها و تفاوت‌های رنک برین، یادگیری در طول زمان است که می‌تواند با تغییرات نیز سازگار شده و روندهای جستجو را بهتر درک کند. در نتیجه می‌توان الگوریتم RankBrain را عاملی موثرتر در ارائه بهترین نتایج جستجو دانست.

آشنایی با عملکرد الگوریتم RankBrain

ممکن است این پرسش برای شما هم پیش آید که بخواهید بدانید این الگوریتم چگونه کار می‌کند. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تا با درک نحوه کارکرد الگوریتم، شیوه بهینه سازی سایت خود را منطبق بر آن انجام دهید.

ماشین لرنینگ

حافظه رنک برین را می‌توان ماشین لرنینگ دانست. این علم کمک می‌کند تا رنک برین، جستجوهایی را که در گذشته برای پرسش‌های مشابه انجام شده است را درنظر بگیرد. بنابراین اولین مورد، استفاده از نتایج جستجوی گذشته کاربران است. این کار به رنک برین و موتور جستجو کمک می‌کند تا نتیجه‌ای که تعاملی‌تر و مرتبط‌تر بوده است را ارائه دهد. همچنین ماشین لرنینگ برمبنای عملکرد کاربران در گذشته نتایج را ارائه می‌دهد.

 پردازش زبان طبیعی

علم NLP یا پردازش زبان طبیعی یکی دیگر از بخش‌های مهم در رنک برین است که به این الگوریتم کمک می‌کند تا تفاوت‌، حتی موارد جزئی‌تری را در جستجوها و زبان انسانی درک نماید. پس در مورد دوم، رنک برین می‌تواند یک جمع بندی (درک معنایی) از عبارت داشته و از جستجوی جداگانه و واژه‌ای جلوگیری نماید. مثلا اگر شما در گوگل عبارت “بهترین تهرانی” را جستجو کنید، گوگل نتایج مرتبط به بهترین هتل‌ها یا جاهای دیدنی و رستوران‌ها را نمایش می‌دهد. در حالی‌که در جستجوی واژه به واژه اصلا مفهوم عبارت وارد شده برای گوگل قابل درک نیست.

کنار هم قراردادن NLP و ماشین لرنینگ به خوبی می‌تواند به ما بفهماند چرا با جستجوی “بهترین تهرانی” نتایج بهترین هتل‌ها یا رستوران‌ها یا جاذبه‌های تهران را می‌گیریم. چون غالب کاربران در گذشته با این عبارت، چنین نتایجی را می‌خواستند.

Pogo-sticking

سومین و یکی از مهم‌ترین مواردی که در نحوه عملکرد الگوریتم رنک برین موثر است، “Pogo-sticking” یا پوگو استیکینگ است. در واقع اگر کاربر با جستجوی یک عبارت، نتیجه اول، دوم، سوم و … را ببینید ولی نتایج مدنظر او نباشند، دکمه Back را می‌زند. سپس در حالتی که به نتیجه دلخواه خود برسد، مدت زمان بیشتری را در آن باقیمانده و بلافاصله از سایت خارج نمی‌شود. رنک برین به این عملکرد بسیار توجه می‌کند و آن را به عنوان یک نتیجه پیشنهادی در سری بعدی درنظر می‌گیرد.

نکته: به این نکته توجه کنید که رنک برین داده‌های مدنظر خود را از تعامل کاربران با نتایج جستجو دریافت می‌کند. این تصور نادرست است که این اطلاعات از تعامل آنها با قطعه محتوا بدست آیند.

آشنایی با عملکرد الگوریتم رنک برین

نحوه اثرگذاری الگوریتم رنک برین بر سئو

یکی از سوالاتی که ممکن است پیش آید آن است که الگوریتم RankBrain چگونه بر سئو اثرگذار خواهد بود. در این حالت می‌توان گفت:

انتخاب بهترین محتوا منطبق بر کلمه کلیدی

صرف تولید محتوا برای دست یافتن به رتبه یک با توجه به این الگوریتم کافی نیست. همانطور که گفتیم، نحوه کارکرد رنک برین تا حدی منطبق بر داده‌ها و عملکرد کاربران در برخورد با محتواهای شما است. در صورتی که صفحه شما پاسخگوی کاربر باشد، رنک برین آن را به عنوان یک نتیجه قابل قبول برای کلمه کلیدی درنظر خواهد گرفت.

پیشنهاد صفحات با توجه به سابقه کاربران و منطقه آنها

الگوریتم رنک برین برای ارائه نتایجی که کاربرد به دنبال آنها است، علاوه بر آنکه محتوا مرتبط به آن باشد، به جستجوهای کاربران در گذشته و منطقه آنها نیز توجه می‌کند. مثلا اگر فردی در انگلستان عبارت ” boot” را جستجو کند، نتایج مرتبط با فضاهای ذخیره سازی در ماشین را نمایش می‌دهد. اما اگر کسی این عبارت را در آمریکا سرچ کند، نتایج مرتبط به آن شامل یکسری کفش خواهد بود.

درک و انتخاب بهترین صفحات مطابق با هدف جستجو (Search Intent)

یکی دیگر از تاثیراتی که رنک برین بر سئو و نتایج SERP دارد، انتخاب بهترین صفحات با Intent موردنظر کاربر است.

درنظر گرفتن تجربیات کاربر

آنچه که Gary Illyes، آنالیزور گوگل بیان می‌کند این است که گوگل از دیتاهای تاریخی جستجو مانند کلیک‌های کاربران در رنک برین استفاده می‌کند. همچنین اگر جستجوها ناشناخته باشند، از سیگنال‌های فرعی مانند نرخ کلیک، پرش، مدت زمان ماندن در سایت (Dwell Time) و سیگنال‌های UX استفاده می‌کند.

با توجه به این موضوع، مهم است که وبسمترها بر روی بهینه سازی تایتل و دیسکریپشن‌ و همه مواردی که در صفحه SERP نمایش داده می‌شوند تمرکز کنند تا تعامل کاربر با این بخش از سایت آنها بیشتر شود. در نتیجه رنک برین آنها را پیشنهاد می‌دهد.

روش های بهینه سازی محتوا و سایت براساس الگوریتم RankBrain

با روی کار آمدن الگوریتم RankBrain، حال شما به عنوان یک سئوکار یا وبمستر یا تولید کننده محتوا باید بر روی تولید محتوا منطبق بر مفاهیم و اهداف جستجوگران تمرکز کنید. نه اینکه این کار را صرفا برای تطبیق بیشتر کلمات کلیدی در محتوای خود انجام دهید.

نکته: توجه کنید که اقدامات بهینه سازی صرفا به صورت غیر مستقیم قابل انجام است.

برخی از راهکارهایی که می‌توانید برای بهینه سازی محتوا براساس الگوریتم RankBrain درنظر داشته باشید عبارتند از:

استفاده از زبان طبیعی‌تر و ساده‌تر

پیشنهاد می‌شود برای تولید محتوا از لحنی صمیمی‌تر و ساده‌تر، همانگونه که در مکالمات روزانه خود با دوستان اقدام می‌کنید، استفاده نمایید. داشتن لحن محاوره به گونه‌ای که مخاطب حس کند یک انسان مستقیما با او صحبت می‌کند، درک محتوا را بهینه‌تر خواهد کرد.

متناسب سازی با هدف جستجو (Search Intent)

دومین کاری که می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در انتخاب صفحه شما به عنوان نتیجه مرتبط داشته باشد، توجه به هدف جستجو است. در این حالت شما باید براساس آنچه کاربر درخواست کرده و به دنبال آن است، صفحات خود را طراحی و ارائه کنید. به عنوان مثال، زمانی که کاربر به دنبال نمونه تصاویر لباس عروسی است، صفحات باید محتوای کمتر اما تصاویر و گالری بیشتری را ارائه کنند. در صورتی که کاربر به دنبال راهنمای پخت یک غذا است، محتوای صفحه باید یک Recipe باشد.

منطبق کردن محتوا با نیاز و درخواست کاربر

مهم است که کاربر بتواند پس از ورود به مقاله شما، جواب خود را دریافت کند. در غیر اینصورت دکمه Back را انتخاب کرده و سایت شما برای انتخاب مجدد عبارت سرچ شده شانس کمتری دارد.

قدرت محتوای خود را از نظر ارتباط با کلمات کلیدی و عبارات جستجوی کاربر هدف افزایش دهید. شما می‌توانید برای رسیدن به این هدف چند نکته زیر را درنظر داشته باشید:

افزایش نرخ کلیک یا CTR

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در رابطه با بهینه سازی محتوا انجام دهید، افزایش نرخ کلیک است که می‌تواند شانس صفحه شما برای پیشنهاد به عبارات جستجوی را کاربران افزایش دهد. شما می‌توانید این کار را به شیوه‌های مختلفی انجام دهید که عبارتند از:

درج داده‌های ساختار یافته

یکی از کارهایی که می‌تواند منجر به نرخ کلیک بیشتر عنوان شما در صفحه SERP شده و آن را بیشتر در چشم‌ها نمایان سازد، استفاده از داده‌های ساختار یافته است.

داده‌های ساختار یافته یا Structured Dataها که نمونه‌های آن را می‌توان ستاره‌های امتیازدهی، سوالات FAQ، جدول‌ها و غیره دانست، با اضافه کردن کدهای اسکیما ایجاد می‌شوند. ما در بلاگ سایت SEOEDU، مقالات بسیاری را راجع به داده‌های ساختار یافته و ارورهای سرچ کنسول که مرتبط به این دیتاها هستند را ارائه کرده‌ایم که می‌توانید آنها را مطالعه کنید.

استفاده از کلمات کلیدی پرسرچ توسط کاربر

بدیهی است که بخشی از الگوریتم‌های مرتبط با بهینه سازی نتایج سرچ توسط گوگل وابسته به کلمات کلیدی هستند که در صفحات سایت خود می‌آورید. به همین خاطر مهم است که همچنان کیورد ریسرچ را به صورت دقیق‌تر و گسترده‌تر انجام دهید. همچنین نکته‌ای که باید توجه کنید آن است که حتما کلمات کلیدی یا عباراتی که کاربر بیشتر با آنها راجع به موضوع شما جستجو می‌کنند را در محتوای خود به کار برده و به آنها پاسخ دهید.

برخی دیگر از مراحل بهینه سازی محتوا برای الگوریتم رنک برین در ادامه بیان شده‌اند.

دیگر نکات راجع به الگوریتم RankBrain

همچنین برخی نکات دیگر در مورد عملکرد این الگوریتم عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل