SEOEDU

کنیبالیزیشن یا cannibalize در سئو چیست؟ + نحوه رفع آن

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 کنیبالیزیشن چیست و چگونه باید آن را رفع کنیم؟
  2. 2 کنیبالیزیشن فقط در حوزه سئو نیست!
  3. 3 کنیبالایز یا کنیبالیزشن چیست؟
  4. 4 کنیبالیزیشن چه بدی هایی دارد؟
    1. 5 کاهش نرخ تبدیل در نتایج
    2. 6 ضعیف شدن قدرت صفحات
    3. 7 افت رتبه ها به تدریج
    4. 8 تغییر صفحات مورد نظر ما در نتایج گوگل
    5. 9 نوسان شدید رتبه های سایت شما
  5. 10 چطوری کنیبالیزیشن رو تشخیص دهیم؟
    1. 11 1- پیدا کردن از طریق سرچ کنسول
    2. 12 2- پیداکردن صفحات کنیبال شده از طریق سرچ در گوگل
  6. 13 چگونه مشکل کنیبالیزیشن را رفع کنیم؟
    1. 14 1- غنی سازی محتوا داخلی صفحات
    2. 15 2- لینک سازی داخلی در صفحات کنیبال شده
    3. 16 3- لینک سازی خارجی شدید و قوی
    4. 17 4- استفاده از تگ کنونیکال
    5. 18 5- ریدایرکت 301
    6. 19 6- عین کلمه کلیدی را در url قرار دهید.
  7. 20 چه اقداماتی انجام دهیم تا دچار کنیبالزیشن نشویم؟
  8. 21 آیا کنیبالیزیشن در یک کیورد همیشه بد است؟
  9. 22 چگونه گوگل از کنیبالیزیشن جلوگیری کرده بود؟
  10. 23 تگ کنونیکال یا تگ نو ایندکس؟ کدام راه حل برای کنیبالیزیشن
    1. 24 نکات مهم در استفاده از تگ کنونیکال چیست؟
  11. 25 نحوه استفاده از تگ کنونیکال برای رفع مشکل کنیبالیزیشن چیست؟
    1. 26 چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟
    2. 27 چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده نکنیم؟
  12. 28 اهمیت رفع مشکل کنیبالیزیشن چیست؟
  13. 29 اقدامات بهینه سازی پس از رفع مشکل کنیبالیزیشن
  14. 30 سوالات متداول
    1. 31 کنیبالیزیشن چیست؟
    2. 32 آیا کنیبالیزیشن برای سایت خطرناک است؟
    3. 33 چرا یک سایت دچار کنیبالیزیشن می شود؟
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

کنیبالیزیشن چیست و چگونه باید آن را رفع کنیم؟

یکی از مواردی که در سئو ممکن است رخ دهد بحث کنیبالایزیشن محتوا ها می باشد. زمانی که شما انتخاب کلمات کلیدی و همینطور بحث تارگتینگ را به درستی انجام نداده باشید، بعد از مرور زمان و بعد از رتبه گرفتن در کلمات خود قطعا دچار کنیبالایز خواهید شد.

زمانی که دو یا چند صفحه سایت شما برای گرفتن رتبه بر روی یک کلمه کلیدی باهم رقابت کنند، اصطلاحا گفته می شود که سایت دچار cannibilize شده است.

حتما نباید بحث کنیبال برروی دو صفحه باشد که دقیقا در پست سرهم در رتبه های مثلا 1 و 2 قرار گرفته اند رخ دهند، بلکه گاهی اوقات همانند صفحه آموزش ساخت PBN سایت ما، یک صفحه در صفحه اول و دیگری در رنک 59 قرار دارد رخ می دهد.

کنیبالیزیشن فقط در حوزه سئو نیست!

اصطلاح کنیبالیزیشن تنها در seo کاربرد ندارد بلکه در حوزه بازاریابی و فروش نیز به کاربرده می شود. بیایید با یک مثال شروع کنیم. شرکت bmw هر ساله مدل جدیدی از خودروهای خود را معرفی می کند. اگر عرصه محصولات جدید او باعث می شد تا محصولات قدیمی شرکت او دیگر خریداری نشوند قطعا در بحث فروش خود دچار کنیبالیزیشن می شد. اما مشاهده می کنیم که این شرکت عظیم با آوردن محصولات جدید و آپشن های مختلف نه تنها به سهم بازار محصول قبلی خود را از بین نمی برد بلکه سهم جدیدی از بازار و مخاطبین هدف دیگری را نیز زیر مجموعه خود قرار داده و باعث میشود سهم بازار شرکت تویوتا و بنز و … را نیز تصاحب کند.

پس باید شما مراقب باشید که در بحث سئو دچار این مسئله و مشکل نشوید که یک صفحه از سایت شما با صفحه دیگری رقابت کرده و بخواهد برای سایت شما ضرر رسان باشد.

کنیبالایز یا کنیبالیزشن چیست؟

کنیبالیزیشن یا همخواری صفحات را ما برای درک بهتر در تصویر زیر به صورت نمونه به شما نمایش داده ایم.

کنیبالیزیشن چیست

در این کلمه کلیدی یعنی کلمه seo، وبسایت wordstream.com دچار کنیبالیزیشن یا همان همخواری صفحات شده است. که بر روی یک کلمه کلیدی آن دو صفحه د رحال رقابت با یکدیگر میباشند.

امروز که شما در حال مطالعه این مقاله می باشید قطعا این ارور رفع شده و دیگر چنین مشکلی را نخواهد داشت.

کنیبالیزیشن چه بدی هایی دارد؟

  1. کاهش نرخ تبدیل در نتایج

    زمانی که دو نتیجه از سایت شما در یک کلمه کلیدی نمایش داده می شود، برای هر کاربری که این کلمه را سرچ می کند شما دو عدد ایمپرشن دریافت می کنید و تنها یک کلیک، حال تصور کنید از 100 نفر کاربر در خوشبینانه ترین حالت، هر 100 نفر بر روی وبسایت شما کلیک کنند، اتفاقی که در اینجا رخ می دهد برای وبسایت شما 200 ایمپرشن ثبت شده و تنها 100 کلیک دریافت خواهید کرد. پس نرخ ctr شما 50% خواهد بود، اما اگر یک صفحه از شما بالا قرار گرفته بود نرخ ctr وب سایت شما در این کلمه 100% نمایش داده می شد.
    کدام وضعیت بهتر بود؟؟!

  2. ضعیف شدن قدرت صفحات

    زمانی که سایت شما بر روی یک کلمه دو جایگاه رو می گیرد قطعا با کاهش نرخ تبدیل قدرت صفحات شما کاهش یافته و از آن ها نمی توانید کمک زیادی برای گرفتن رتبه در کلمات مهم تر خود بگیرید.

  3. افت رتبه ها به تدریج

    گوگل همیشه به دنبال این است که کاربران خود را راضی نگهداشته و بهترین نتایج را به آن ها نمایش دهد. زمانی که او بررسی می کند شما نصف ایمپرشن،کلیک دریافت می کنید تشخیص می دهد که وبسایت شما و این دو صفحه شما اصلا برای کاربران مناسب نبوده و در نتیجه از دید یوزرهای خود ناپدید می سازد.

  4. تغییر صفحات مورد نظر ما در نتایج گوگل

    برای مثال ما برای بحث آموزش ساخت pbn صفحه تارگت خود را آموزش ساخت پی بی ان گرفته ولی گوگل صفخه نکات ساخت pbn را در نتایج نمایش داده است. در نتیجه صفحه ای که ما برای کاربر خود روی این کلمه نوشته بودیم مورد فراموشی قرار گرفته و با بالا آمدن صفحه نکات ساخت پی بی ان، قطعا دچار مشکلاتی در مورد میزان نرخ پرش یا همان بانس ریت خواهیم شد. پس قطعا به سایت و رتبه های ما ضربه وارد خواهد شد.

  5. نوسان شدید رتبه های سایت شما

    در بحث قبلی که گفته شد ما در وبسایت seoedu شاهد این بودیم که یک روز در رتبه 3 و یک روز در رتبه 59 مشاهده می شدیم که این مسئله منجر می شد تا نوسانات خیلی زیاد و شدیدی را در سایت خود داشته باشیم و این اصلا مسئله خوشایندی نبود.

چطوری کنیبالیزیشن رو تشخیص دهیم؟

پیدا کردن صفحات کنیبالیزیشن شده در سایت هایی که تولید محتوا روزانه زیادی دارند بسیار کاری سخت و دشوار می باشد اما قطعا باید این صفحات را پیدا کرد زیرا رفع این مشکل می تواند کمک بزرگی به رشد سایت شما داشته و همینطور رتبه های شما را بهبود ببخشد.

1- پیدا کردن از طریق سرچ کنسول

برای اینکه صفحات کنیبال شده سایت خود را پیدا کنید کافی است تا قدم های زیر را انجام دهید تا بتوانید آن ها را در سرچ کنسول خود پیدا کنید.

2- پیداکردن صفحات کنیبال شده از طریق سرچ در گوگل

برای این کار کافی است تا عبارت site: https://seoedu.ir pbn را در گوگل سرچ کنید. در محل نام سایت seoedu آدرس سایت خود و به جای کلمه pbn کلمه کلیدی خود را قرار دهید. بعد از آن صفحاتی که احتمال کنیبال شدن در آن ها وجود دارد برای شما آورده می شود. صفحاتی که کانسپت محتوایی یکسان دارند را از اینجا می توانید تشخیص دهید و اینگونه به رفع ارور کنیبالیزیشن خود اقدام کنید.

الان در تصویر بالا در کلمه تولید محتوا بین دسته بندی و یکی از مقالات سایت ما ممکن است کنیبالایز رخ دهد. در نتیجه در اینجا بهترین اقدام این است که صفحه ای که می خواهیم در رتبه های بهتر قرار بگیرد و صفحه هدف ما می باشد را انتخاب کرده و برای آن اقدامات لازم را انجام دهیم تا گوگل آن را به عنوان صفحه هدف تشخیص دهد.

چگونه مشکل کنیبالیزیشن را رفع کنیم؟

1- غنی سازی محتوا داخلی صفحات

شروع کنید به غنی سازی محتواهای صفحاتی که دچار کنیبالیزیشن شده اند. با این کار شما می توانید از کلمات کلیدی بهتر و مناسب تر در محتوا استفاده کرده تا با کراول شدن صفحه توسط گوگل تشخیص دهد که هر صفحه برای کدام کلمه در نتایج نمایش داده شود.

2- لینک سازی داخلی در صفحات کنیبال شده

شما می توانید در صفحه ای که اهمیت کمتری برای شما دارد یک لینک داخلی در پارگراف اول یا حتی خط اول محتوا به صفحه مهم و مورد نظر شما که می خواهید در کلمه کلیدی رتبه بگیرید لینک داخلی بدهید.

3- لینک سازی خارجی شدید و قوی

با استفاده از لینک سازی خارجی زیاد و قوی می توانید به گوگل برسانید که صفحه مورد نظر شما برای یک کلمه کلیدی کدام بوده و آن را به گوگل بفهمانید.

دقت داشته باشید این روش بسیار هزینه بردار است و می توانید هزینه های زیادی برای شما داشته باشد.

4- استفاده از تگ کنونیکال

با استفاده از تگ کنونیکال شما به گوگل می گویید صفحه ای که در آن از این تگ استفاده شده هیچ ارزشی نداشته و آن ها را باید به صفحه ای که مورد هدف است منتقل کند. با استفاده از تکه کد زیر می توانید از این تگ استفاده نمایید.

<link rel=”canonica” href=”a”>

نکته: این خط کد را داخل صفحه ای بگذارید که ارزش کمتری دارد و به جای کلمه a آدرس صفحه ای را قرار دهید که قصد دارید گوگل آن را در رتبه های اصلی نمایش دهد.

5- ریدایرکت 301

با استفاده از ریدایرکت 301 شما می توانید کلا صفحه ای که کنیبال شده است را به صفحه هدف ریدایرکت کرده و تمام قدرت آن صفحه را به صفحه هدف منتقل کنید. اما گاهی اوقات این روش کاربردی نیست زیرا هر دو صفحه برای ما مهم بوده و نمی خواهیم آن ها را از دست بدهیم.

برای ریدایرکت از روش های زیادی می توان استفاده کرد، یکی افزونه و دیگری از طریق قرار دادن کد زیر در فایل htacess

Redirect 301 /a/ https://seoedu.ir/seo

در این تکه کد ما قصد داریم صفحه a را به صفحه جدید seo منتقل یا ریدایرکت کنیم.

در این مقالات می توانید اطلاعات جامع تری درمورد ریدایرکت ها به دست آورید: معرفی انواع ریدایرکتریدایرکت 301

6- عین کلمه کلیدی را در url قرار دهید.

این یک ترفند بسیار مهم است که توسط تیم seoedu تست شده و مورد تایید می باشد. زمانی که کنیبال را نتوانستید از هیچ روشی برطرف کنید این میتواند تیر آخر شما برای رفع آن باشد. دقیقا عین کلمه کلیدی را چه فارسی یا انگلیسی در url صفحه خود به کار بگیرید.

نکته: حتما صفحه قبلی را به صفحه جدید ریدایرکت 301 کنید.

چه اقداماتی انجام دهیم تا دچار کنیبالزیشن نشویم؟

کنیبالیزیشن به دلیل اشتباه در چیدن استراتژی و تحقیق کلمات کلیدی رخ می دهد. زمانی که شما کلمات کلیدی را اشتباها برای لندینگ های خود انتخاب کنید قطعا دچار این مشکل خواهید شد.

برای مثال کلماتی مثل هزینه آموزش سئو، آموزش سئو، آموزش سئو فارسی، آموزش سئو سایت و… همه دارای یک کانسپت و یک مفهوم هستند. پس قطعا باید لندینگ آن ها نیز یک صفحه باشد. اما برخی برای این کلمات صفحات جدا زده و در نتیجه باعث می شوند تا سایت آن ها دچار کنیبالیزیشن شود.

حتما آموزش تحقیق کلمات کلیدی را در وبسایت ما مشاهده کنید و از آن برای تحقیق کلمات کلیدی خود استفاده کنید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید.

آیا کنیبالیزیشن در یک کیورد همیشه بد است؟

در بیشتر مواقع، کنیبالیزیشن در یک کیورد منجر به عدم استفاده از پتانسیل کامل نتیجه در SERP می شود. به همین جهت، سئوکارها با استفاده از تگ کنونیکال، دو صفحه را به یک صفحه تبدیل می کنند که این کار باعث می شود تا یک لینک قدرت بیشتری در نتایج جستجوی گوگل بدست آورد. از سوی دیگر، بسیاری از متخصصین سئو برای اولویت بندی مطالب و تفهیم مرجع بودن یک صفحه، می بایست به کنیبالیزیشن اهمیت دهند و در این بخش نیز این موضوع نیاز به بهینه سازی دارد.

اما اگر تجربه جستجو و مشاهده SEPR گوگل را داشته باشید، برخی از نتایج به صورت 2 تایی نمایش داده می شوند. در این حالت، لینک دوم با یک تو رفتگی زیر لینک اول قرار گرفته است. پیشنهاد می شود در این حالت،  هنگامی که SERP های تورفتگی وجود دارد، لازم نیست برای اولویت بندی صفحه اقدام کنید. آنها را به حال خود بگذارید به خصوص اگر از طریق آنها ترافیک و CTR دارید.

آیا کنونیکال همیشه ضرر می رساند؟

چگونه گوگل از کنیبالیزیشن جلوگیری کرده بود؟

از سال 2019 به بعد، گوگل یکسری تغییرات اساسی را برای متنوع تر کردن نتایج گوگل ایجاد کرد. در آن زمان، گوگل در توئیت های خود از مشکل ایجاد قرار گرفتن چندین سایت یکسان در نتایج SERP انتقاد کرد و گفته بود که ما با دریافت فیدبک های بسیار در این موضوع، تغییراتی را اعمال می کنیم. در نتیجه قرار بر این شد که گوگل ترجیح دهد 2 نتیجه را از هر سایت (حداکثر) نمایش دهد. البته سابدامین ها به عنوان یک نتیجه مجزا درنظر گرفته می شوند.

گوگل در اطلاعیه های خود تاکید کرد که این یک بروزرسانی نیست بلکه شیوه کار موتور جستجو به طور کلی تغییر کرده است. با این حال این کار باعث یک تغییر بسیار بزرگ در تنوع بخشی به نتایج گوگل شد و اکنون نیز گوگل بر پایه این موضوع، بر روی کپی بودن محتواها و کنونیکال کردن خودکار محتواهای یکسان تاکید دارد.

تگ کنونیکال یا تگ نو ایندکس؟ کدام راه حل برای کنیبالیزیشن

یکی از راهکارهایی که در بخش بالا در مورد حل مشکل کنیبالیزیشن بیان کردیم، استفاده از تگ کنونیکال است. اما ممکن است شما هم راهکار دیگر یعنی استفاده از تگ نو ایندکس را شنیده باشید که در این صورت بهتر است قبل از انتخاب یکی از آنها، کمی با ایشان آشنا شوید. در این رابطه باید گفت:

اما بین این دو تگ، کدام را برای رفع مشکل کنبالیزیشن استفاده کنیم. در پاسخ از توصیه جان مولر، تحلیلگر ارشد گوگل استفاده می کنیم. آقای مولر به وبمستران سایت توصیه می کند که از تگ rel=canonical برای محتوای تکراری به جای noindex استفاده کنند. وقتی از تگ noindex استفاده می شود، تمام سیگنال های مرتبط با صفحه تکراری از بین می روند.  گوگل سیگنال های متعددی را از یک صفحه می شمارد و محتوا تنها یکی از آنهاست.  بنابراین، هنگامی که یک صفحه noindex می سازید، آن صفحه تمام سیگنال ها را از دست می دهد.

تگ کنونیکال خوب است؟

نکات مهم در استفاده از تگ کنونیکال چیست؟

این تگ از نظر سئو تاثیر گذار است و در موارد خاص یعنی برای برطرف کردن مشکل کنیبالیزیشن استفاده می شود. نکاتی که لازم است در استفاده از این تگ HTML بدانید، عبارتند از:

به این نکته توجه کنید که حذف کردن صفحه بدترین راه حل برای رفع مشکل کنیبالیزیشن است. این کار به هیچ عنوان حتی برای صفحات عادی نیز توصیه نمی شود. بهترین جایگزین ها برای انجام این کار، استفاده از تگ کنونیکال، استفاده از تگ نوایندکس و یا ریدایرکت کامل (301) صفحه است. توجه داشته باشید که روش اول، محتوا را در نتایج گوگل نگه می دارد اما روش های دوم و سوم آن را به از نتایج SERP به تدریج حذف خواهد کرد.

تریک های مهم برای تگ کنونیکال

نحوه استفاده از تگ کنونیکال برای رفع مشکل کنیبالیزیشن چیست؟

اگر قصد دارید از تگ کنونیکال برای رفع مشکل کنیبالیزیشن استفاده کنید، می توانید از طرق زیر (در وردپرس) اقدام کنید:

<link rel=”canonical” href=”https://seoedu.ir/canonical-page/” />

در صورتی که سایت شما به صورت کدنویسی ایجاد شده است، کافیست قطع کد زیر را در قسمت Head صفحه خود قرار دهید.

<link rel=”canonical” href=”https://seoedu.ir/canonical-page/” />

شیوه های استفاده از تگ کنونیکال

چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

تگی کنونیکال یا rel=canonical باید زمانی استفاده شود که فکر می‌کنید در سایت شما، مشکل محتوای تکراری داشته باشید. از دیگر مواقعی که معمولا سئوکارها اقدام به انجام چنین کاری می کنند، باید گفت:

چه زمانی از تگ کنونیکال استفاده نکنیم؟

بسیاری از افراد ممکن است برای رفع مشکل کنیبالیزیشن، اشتباها در موارد زیر از تگ کنونیکال استفاده کنند. این کار می تواند ارزش سئو صفحه مبدا را تا حد بسیار زیادی از بین ببرد.

به این نکته توجه کنید که شما می توانید از تگ کنونیکال در صفحاتی که یکسان نیستند و محتوای متفاوت دارند استفاده کنید و درخواست شما توسط ربات گوگل درنظر گرفته می شود. با این حال اگر متوجه شوند که شما از تگ canonical در صفحاتی استفاده می کنید که در واقع محتوای آنها تکراری نیست، این کار باعث می شود تا ربات ها از این پس شروع به نادیده گرفتن تگ های canonical در پلتفرم شما کنند. برای اینکه از rel=canonical استفاده کنید، حتما نیازی نیست که صفحات شما به صورت صد درصدی مشابه باشند. شما می توانید صفحاتی را که یک یا دو جمله متفاوت دارند، کنونیکال کنید.

زمان استفاده از تگ کنونیکال چه وقتی است؟

اهمیت رفع مشکل کنیبالیزیشن چیست؟

دلایلی که می توانند برای اهمیت توجه به رفع مشکل کنیبالیزیشن درنظر گرفته شوند، عبارتند از:

چرا کنیبالیزیشن را باید رفع کنیم

اقدامات بهینه سازی پس از رفع مشکل کنیبالیزیشن

اگر شما به عنوان یک سئوکار، اقدام به بهینه سازی سایت خود می کنید، رفع کنیبالیزیشن حتما جزو تسک هایی است که باید برای صفحات بزرگ انجام دهید. هرچند درج یک تگ کنونیکال و اقداماتی که در قسمت قبل بیان کردیم، می تواند این مشکل را برطرف کند، اما بهتر است یکسری اقدامات زیر را در جهت بهینه سازی و وارد کردن شوک به صفحه مقصد نیز انجام دهید که عبارتند از:

شما کاربران می توانید آموزش بهینه سازی و سئو محتوا را در دوره زیر مطالعه کنید:

دوره آموزشی تولید محتوای سئو ادیو
بهینه سازی ها بعد از کنیبالیزیشن

سوالات متداول

کنیبالیزیشن چیست؟

زمانی که دو صفحه از سایت شما برای رقابت بر سر یک کلمه کلیدی باهم در نتایج سرچ نشان داده شوند گفته می شود.

آیا کنیبالیزیشن برای سایت خطرناک است؟

داشتن دو صفحه در برخی نتایج هیچ اشکالی ندارد اما گاهی اوقات این عامل باعث می شود تا سایت شما دچار کاهش رتبه های شما شده و در نتیجه برای سایت شما جز ضرر چیز دیگری حاصل نشود.

چرا یک سایت دچار کنیبالیزیشن می شود؟

زمانی که شما تحقیق کلمات کلیدی و تارگتینگ را به درستی انجام نداده باشید قطعا دچار این مشکل خواهید شد. برای تارگتینک و تحقیق درست دوره رایگان آموزش تحقیق کلمات کلیدی آکادمی seoedu را از دست ندهید.

خروج از نسخه موبایل