SEOEDU

آموزش فعال سازی CDN و تاثیر CDN بر سرعت وبسایت

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

آموزش فعال سازی CDN و تاثیر آن بر سرعت سایت

یکی از مهم ترین چیزهایی که باید برای تاسیس یک سایت در اختیار داشته باشید، هاست است. اما چون بیشتر هاست هایی که در اختیار وب مستران قرار داده می شود، خارج از کشور قرار دارند، این مساله ممکن است بر روی سرعت سایت تاثیر منفی داشته باشد.

وقتی یک کاربر به سایت شما وارد می شود، مسلما هر آنچه که در سایت بارگذاری شده باشد را مشاهده خواهد کرد. این قضیه به خودی خود مشکلی نیست. مشکل از دور بودن فاصله کاربر و محلی که هاست اصلی در آن قرار گرفته است، شروع می شود. هر قدر این فاصله بیشتر باشد، سرعت لود سایت پایین تر خواهد آمد. این مساله زمانی که چند کاربر به سایت وارد می شوند، نمود بیشتری پیدا کرده و گوگل نمره منفی برای آن قائل خواهد شد.

سوالی که اینجا مطرح می شود، آن است که آیا برای رفع این مشکل راه حلی وجود دارد؟ پاسخ این سوال، آری است. سایت هایی که وردپرسی هستند می تواند با استفاده از cdn این مشکل را حل کنند و سرعت لود سایت را حتی زمانی که چندین کاربر به سایت وارد می شوند، بهینه نگه دارند. در این متن قصد داریم در مورد آموزش فعال سازی cdn و برخی مسائل مرتبط با آن با شما بیشتر صحبت کنیم.

اگر به موضوعات سئو علاقمند هستید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش سئو را از دست ندهید.

Cdn چیست؟

همان طوری که در قسمت قبل اشاره کردیم، یکی از مسائل و مشکلاتی که ممکن است در یک سایت ایجاد شود، کند شدن سرعت لود سایت به دلیل فاصله زیاد کاربر و سرور اصلی است. برای اینکه بتوان این مشکل را به حداقل رساند، باید cdn را بر روی سایت فعال کرد.

cdn، در واقع مخفف عبارت content delivery network است. این عبارت به معنای شبکه تحویل محتواست و در واقع از سرورهایی تشکیل شده است که در گوشه و کنار جهان وجود دارند تا مشکل فاصله زیاد کاربر تا هاست اصلی را کم کنند.

با وجود cdn، هر کاربر از هر منطقه ای که در آن حضور دارد می تواند با اتصال به این سرورها، اطلاعات مورد نیاز از سایت ها را دریافت کند. اما cdn ها چگونه باعث افزایش سرعت لود سایت می شوند؟ وقتی کاربر به سایت ورود پیدا می کند، درخواست هایی که این فرد از سایت دارد، از طریق نزدیک ترین سرویس cdn پاسخ داده می شود.

در واقع وقتی شما در وب سایت خود از سی دی ان استفاده می کنید، در محتواهایی که اصطلاحا به آن استاتیک گفته می شود، کش شده و در تمام سرویس هایی cdn، ذخیره می گردند.

از جمله محتواهای استاتیک می توان به فایل css، جاوا اسکریپت ها و غیره اشاره کرد. این سرویس قرار دهی این اطلاعات را با سرعت بیشتری انجام داده و موجب افزیش سرعت لود سایت می شود.

برای آنکه بتوانید از این قابلیت به خوبی استفاده کنید باید قبل از شروع، آموزش فعال سازی cdn را فرا بگیرید تا بتوانید به نحو احسن، آن را اجرا کنید و از فواید و مزایای آن به خوبی استفاده کنید.

active cdn on website 1 1

مزایای استفاده از cdn

• راه اندازی cdnها کار پیچیده و سختی نیست و اگر شما به خوبی آموزش فعال سازی را فرا گرفته باشید، می توانید به راحتی آن را فعال کنید.
• مهم ترین مزیتی که cdn برای سایت ایجاد می کند، افزایش سرعت لود سایت است. این مورد به طور مستقیم می تواند بر روی افزایش رتبه شما در گوگل و بهینه کردن سئو تاثیر داشته باشد.
• زمانی که شما از cdn استفاده می کنید، ترافیک مصرفی توسط سرور کاهش پیدا کرده و پهنای باند نیز افزایش می یابد.
• یکی از تاثیرات مثبت و ارزشمندی که استفاده از cdn می تواند بر روی سایت داشته باشد، ایجاد امنیت در سایت است. معمولا سی دی اِن ها از فایروال های بسیار قدرتمندی استفاده می کنند و به همین جهت می توانند به سرعت حمله هایی که به سایت می شود را شناسایی کرده و آن را از بین ببرند.
• کاهش هزینه های ثابت در سایت، از دیگر مزایای استفاده از cdn هاست. چون در این شرایط شما مجبور نخواهید بود از سایت سرورهای جداگانه و اختصاصی برای افزایش سرعت لود سایت استفاده کنید.
• در سایت هایی که از این قابلیت استفاده می کنند، میزان رضایت کاربران به نحو موثر و چشمگیری افزایش پیدا می کند.
• وقتی حجم بالایی از کاربران به سایت ورود پیدا می کنند، احتمال آنکه سایت دچار شکست شود، زیاد می شود. در نتیجه می توان با استفاده از cdn از بروز این مشکل جلوگیری به عمل آورد.

نحوه فعال سازی cdn ها

در این قسمت قصد داریم در مورد آموزش فعال سازی cdn با شما صحبت کنیم. البته قبل از این مورد باید ذکر کنیم که انواع مختلف و متفاوتی از cdn ها وجود دارد. برخی از آنها رایگان و برخی دیگر با پرداخت هزینه قابل استفاده هستند.

یکی از شرکت هایی که می تواند به صورت رایگان و با خدماتی عالی cdn را در اختیار شما قرار دهد، Cloudflare است. این شرکت در خدمات بسیار خوبی را در زمینه بهینه سازی سایت و موارد مرتبط با آن در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

اضافه کردن cdn به سایت در Cloudflare

برای آنکه بتوانید cdn را بر روی سایت خود اعمال کنید، ابتدا باید در Cloudflare ثبت نام کرده و یک حساب کاربری به نام خود در آن باز کنید.
بعد از ثبت نام باید سایت خود را به Cloudflare اضافه کنید. برای اضافه کردن سایت نیز باید یک ایمیل و کد عبور برای خود تعریف کنید. بعد از آنکه بر روی sing up کلیک کردید، نام سایتتان را در کادر مربوطه وارد کرده و بر روی add site کلیک کنید. در قدم بعدی بر روی کادری که کلمه next در داخل آن نوشته شده، کلیک کرده و به مرحله بعد بروید. در این مرحله شما یک plan انتخاب کنید. از آنجایی که شما قصد دارید به صورت رایگان cdn خریداری کنید، free را انتخاب و بر روی confirm plan کلیک نمایید.
بعد از این مرحله، بر روی کادری که داخل آن کلمه confirm نوشته شده است، کلیک کنید. وقتی به این جا رسیدید باید اندکی صبوری به خرج دهید تا Cloudflare بتواند سایت شما را به خوبی آنالیز کند و آی پی سرور و ساب دامنه هایی که از آن در سایت خود استفاده می کنید را شناسایی کند.
گام بعدی، تایید DNS است. شما باید در قسمت هایی که دارای یک شکل به صورت ابر نارنجی است کلیک کنید تا Cloudflare بر روی آنها فعالیت خود را ادامه دهد. در نهایت نیز روی continue کلیک کرده تا بتوانید به مرحله بعد بروید.

در گام بعدی دی ان اس های سایت خود را به name server های Cloudflare تغییر دهید و دکمهcontinue را به کمک کلیک چپ فعال کنید.
بعد از آنکه دی ان اس های سایت شما با Cloudflare ست شد، شما می توانید از خدمات cdn ها استفاده کنید. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید سپاسگذاریم.

اضافه کردن cdn به سایت در ابر آروان

برای اینکه بتوانید از سرویس ابرآروان استفاهد کنید کافی است تا فقط در آن عضو شده و در قسمت منو پیشخوان خود بر روی گزینه CDN کلیک نمایید.

سپس گزینه افزودن دامنه را بزنید و دامین مورد نظر خود را وارد نمایید.

بعد از آن عنوان یا url وبسایت خود را وارد می کنید و سپس dns های پیشنهادی ابر آروان را برروی دامین خود ست می کنید. از این لحظه شما سرویس CDN را برای خود فعال کرده اید.

ما درمورد نحوه فعالسازی CDN ها به طور کاملا تخصصی و حرفه ای در دوره آموزش سرعت سایت وردپرس موشکی توضیح داده ایم شما می توانید این محصول سئو ادیو را از قسمت محصولات یا از طریق کلیک بر روی تصوی زیر خرید کنید.

خروج از نسخه موبایل