SEOEDU

آموزش فعال کردن و غیر فعال کردن افزونه گوتنبرگ

امتیاز ۴.۵ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

چطوری گوتنبرگ رو فعال یا غیرفعال کنم؟

گوتنبرگ چیست؟

در این مقاله قصد داریم درباره یکی از افزونه‌ها به نام گوتنبرگ با شما عزیزان و دوستان محترم seoedu صحبت کنیم. به زبان ساده گوتنبرگ یکی از ویرایشگر هایی است که برای خیلی از افراد بسیار مفید و البته کاربردی خواهد بود؛ این ویرایشگر برای افرادی که صفحه نمایش کوچک دارند، بسیار عالی است و باعث می شود تا نویسنده و کاربر، فضای بسیار بیشتری برای نوشتن داشته باشد.

فعال کردن گوتنبرگ

همان طور که گفتیم گوتنبرگ یکی از افزونه هایی است که برخی از نویسندگان سایت ها، از آن استفاده می کنند؛ البته این افزونه مورد استفاده تمامی این افراد نیست و برای برخی از افراد، افزونه ای بی استفاده و بی فایده به حساب می آید.

دقت داشته باشید شما در دوره آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی در آکادمی seoedu می توانید جدیدترین نکات طراحی سایت را آموزش ببینید.

آموزش فعال کردن افزونه گوتنبرگ

شما می توانید با نصب افزونه گوتنبرگ و مراجعه به بخش افزونه ها و بعد از آن افزودن افزونه، برای فعال کردن گوتنبرگ اقدام کنید؛ همچنین این قابلیت وجود دارد که از طریق هاست و پنل خود گوتنبرگ را فعال کنید.

اگر قصد دارید از طریق هاست برای فعال کردن گوتنبرگ اقدام کنید، می توانید با مراجعه به مدیریت پنل هاست و بخش Plugin، فایل نصبی افزونه گوتنبرگ را آپلود و فعال نمایید.

پیشنهاد ما این است که از همان پنل سایت خود این افزونه را نصب و فعال نمایید؛ زیرا اگر از هاست این کار را انجام دهید، ممکن است به اشتباه فایل های دیگر را حذف کنید و به طور کلی سایت شما دچار ایراد و آسیب شود.

اما اگر بتوانید از همان پنل سایت خود، اقدام به فعال کردن گوتنبرگ کنید، مطمئنا مشکل خاص دیگری به وجود نخواهد آمد.

غیر فعال کردن گوتنبرگ

اما ممکن است شما بعد از مدتی، دیگر نیازی به استفاده از این افزونه نداشته باشید و دوباره بخواهید از همان افزونه ویرایشگر کلاسیک استفاده کنید و گوتنبرگ را غیر فعال کنید.

غیر فعال کردن گوتنبرگ کار چندان سختی نیست و شما می توانید با استفاده از 2 روش، به راحتی این افزونه را غیر فعال و در نهایت ویرایشگر کلاسیک را فعال کنید.

روش اول برای غیر فعال کردن گوتنبرگ و فعال کردن افزونه ویرایشگر کلاسیک، نصب کردن افزونه ویرایشگر کلاسیک خواهد بود؛ شما می توانید با نصب کردن افزونه Classic Editor، این افزونه را نصب کنید و از طریق پنل سایت یا هاست خود، برای فعال کردن ویرایشگر کلاسیک، اقدام کنید.

البته پس از فعال کردن این افزونه، شما باید به بخش تنظیمات و نوشتن بروید و تعیین کنید که فقط این ویرایشگر فعال باشد و برای شما کار کند؛ شما می توانید تعیین کنید که هر دو ویرایشگر برای شما فعال باشند و بتوانید در صورت نیاز، از هر دو افزونه استفاده کنید.

به این مسئله مهم بازهم تاکید می‌کنیم که شما در واقع بعد از فعال کردن افزونه ویرایشگر کلاسیک، غیر فعال کردن گوتنبرگ را هم انجام دادید و این افزونه را غیر فعال کردید؛ این افزونه بعد از فعال کردن ویرایشگر کلاسیک، به صورت خودکار و اتوماتیک غیر فعال خواهد شد و شما نیازی به انجام دادن کار خاصی ندارید.

در صورتی که هر دو ویرایشگر ( گوتنبرگ و ویرایشگر کلاسیک ) فعال باشند، شما می توانید نوشته خود را با هر دوی آن ها ویرایش کنید و همین باعث می شود تا تنوع بالا برود و دست شما برای نوشتن نیز، باز باشد.

بعد از فعال کردن ویرایشگر کلاسیک، در بخش نوشته ها به صورت خودکار، دو ویرایشگر خواهید داشت که می توانید از یک یا هر دوی آن ها استفاده کنید.

اما شما با روش دوم، می توانید برای برخی از نویسندگان سایت و یا مطالب، این افزونه را غیر فعال کنید؛ شما در این روش، ابتدا افزونه Disable Gutenberg را نصب و فعال کنید.

سپس به بخش تنظیمات این افزونه بروید؛ در آن جا گزینه های نسبتا زیادی پیش روی شما قرار خواهد داشت؛ از آن جایی که این افزونه در حالت پیشفرض کاری می کند که گوتنبرگ برای تمامی مطالب و کاربران غیر فعال شود، شما باید تیک گزینه Complete Disable را فعال کنید.

زمانی که این تیک را فعال کردید، گزینه های بسیار بیشتر و متنوعی مقابل شما به نمایش در می‌ آیند؛ شما می توانید با توجه به نیازهایتان، گزینه ها را فعال یا غیر فعال نمایید.

برای مثال می توانید تیک گزینه هایی که مربوط به غیر فعال کردن گوتنبرگ در برخی از مطالب است را فعال کنید؛ یا می توانید این ویرایشگر را برای یک نویسنده فعال کنید و برای نویسنده دیگر، غیر فعال کنید.

دلایل غیر فعال کردن گوتنبرگ

برخی از کاربران وردپرس، می گویند در آپدیت و بروز رسانی های جدید این سیستم سایت ساز، مشکلاتی برای گوتنبرگ به وجود آمده است؛ ظاهرا گوتنبرگ سازگاری با نسخه جدید وردپرس ندارد و همین امر باعث شده است تا مشکلاتی برای نوشتن و مطالب جدید سایت به وجود بیاید که خوشایند نیست و موجب می شود تا کاربر و مدیر سایت، برای غیر فعال کردن این ویرایشگر و برگشت به حالت قبلی ( استفاده از ویرایشگر کلاسیک ) اقدام کنند.

برخی دیگر نیز، علاقه دارند دوباره به روزهای اول بازگردند و از همان ویرایشگر کلاسیک به جای این افزونه استفاده کنند تا با ساختار گذشته نیز، دوباره آشنا شوند؛ البته مطمئنا این افزونه ویژگی های بیشتری نسبت به افزونه ویرایشگر کلاسیک دارد و باعث می شود تا دست شما برای نوشتن باز باشد و فضای بسیار بیشتری برای نوشتن مطلب داشته باشید.

برخی دیگر از کاربران هم به دلیل پیشرفته بودن گوتنبرگ، می گویند که این افزونه پیچیده است و نمی توان با آن به راحتی کار کرد؛ البته می توان این مشکل را با خواندن مقالات آموزشی و آموزش کار کردن با این افزونه، از بین برد.

مطمئنا استفاده از این افزونه می تواند تنوع بسیار زیادی ایجاد کند و به شما پیشنهاد می کنیم حتما با فعال کردن گوتنبرگ از امکانات آن استفاده کنید؛ همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقالاتی را درباره طراحی سایت وردپرس بخوانید و سایت خود را به صورت مستقل، طراحی کنید.

جالب است بدانید امکانات گوتنبرگ بسیار جذاب بوده و حتی می توانید با استفاده از آن بخش های جذابی را در سایت خود ایجاد کنید.

شما با شرکت در دوره وردپرس پلاس می توانید با بخش هایی از این افزونه آشنا شوید. و حتی می توانید از آموزش رایگان وردپرس استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

مسئله سازگار نبودن گوتنبرگ با نسخه جدید وردپرس، تقریبا جدی است و اکثر کاربران این مشکل را به تیم سازنده وردپرس و طراحان آن اطلاع رسانی کرده اند؛ البته این مشکل به زودی حل خواهد شد و به احتمال زیاد، گوتنبرگ دوباره به جمع محبوب ترین افزونه های وردپرس باز خواهد گشت.

همانطور که گفته شد، شما می توانید به صورت همزمان، هم از گوتنبرگ و هم از ویرایشگر کلاسیک استفاده کنید و از هر دو افزونه، بهره ببرید؛ هنگام استفاده از این دو افزونه به صورت همزمان، اختلالی در نوشتن شما ایجاد نخواهد شد و به راحتی می توانید کار خود را انجام دهید.

خروج از نسخه موبایل