SEOEDU

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  2. 2 چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
  3. 3 • نحوه بررسی نتایج دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارها
  4. 4 تفاوت بازاریابی آنلاین و آفلاین
    1. 5 • بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ)
    2. 6 • بازاریابی آفلاین
  5. 7 نقش دیجیتال مارکتینگ برای یک شرکت چیست؟
  6. 8 انواع دیجیتال مارکتینگ
    1. 9 1.بازاریابی محتوا
    2. 10 2. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
    3. 11 3. تبلیغات PPC و کلیکی
    4. 12 4.ایمیل مارکتینگ
    5. 13 5.بازاریابی شبکه های اجتماعی
    6. 14 6.اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)
    7. 15 7. محتوای حمایت شده (Sponsored Content)
    8. 16 8. روابط عمومی آنلاین (Online PR)
    9. 17 9 بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
    10. 18 10.بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)
  7. 19 کاربرد و مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای B2B و B2C
    1. 20 بازاریابی B2B
    2. 21 بازاریابی B2C
  8. 22 وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  9. 23 آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز است؟
  10. 24 نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  11. 25 معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ
  12. 26 چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ
  13. 27 سخن آخر
امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

امروزه استفاده مستمر از اینترنت در میان افراد رو به افزایش است و همچنین نحوه خرید مردم تغییر کرده است. این بدان معناست که دیگر بازاریابی آفلاین به اندازه گذشته موثر نیست و شما باید برای بازاریابی و تبلیغ کسب‌وکار خود، از فضایی مانند اینترنت، که مردم بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانند استفاده کنید. در این مقاله ما در مورد بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک روش موثر برای جذب و تعامل با مشتریان آنلاین صحبت می کنیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به معنای بازاریابی از طریق اینترنت است. به صورتی که شما کسب‌وکار خود را در فضاهای آنلاین مانند موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و‌سایت‌ها تبلیغ و به کاربر هدف معرفی می‌نمایید. همچنین تعریف دیگری که می‌توانیم برای دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم، تعریف نیل پتل، یکی از بهترین دیجیتال مارکتر های دنیا است که می‌گوید:” هرگونه‌ بازاریابی محصولات و خدمات، که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود، دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.”

چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند به مخاطبان بیشتری دسترسی داشته باشید، و مشتریان بالقوه‌ای را که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند، هدف قرار دهید. علاوه بر این، اغلب مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است. چهار مورد از مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ را با هم بررسی می کنیم:

1. شما می توانید فقط مشتریان بالقوه‌ای را که احتمالا محصول یا خدمات شما را نیاز دارند، هدف قرار دهید.

اگر تبلیغی را در تلویزیون، مجله یا بیلبورد قرار دهید، کنترل محدودی بر روی افرادی که آگهی را می بینند دارید. اما دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که مخاطبان بسیار خاص را شناسایی و هدف قرار دهید. همچنین می‌توانید از استراتژی‌های SEO برای ارائه تبلیغات به کاربرانی که به محصول یا خدمات شما علاقه نشان داده‌اند و کلمات کلیدی خاص مرتبط با صنعت شما را در گوگل جستجو کرده‌اند، استفاده کنید.
در نهایت، دیجیتال مارکتینگ شما را قادر می‌سازد تا تحقیقات لازم برای شناسایی شخصیت خریدار خود انجام دهید و با اصلاح استراتژی خود، به مشتریان بالقوه‌ی بیشتری دست یابید.

دیجیتال مارکتینگ

2. مقرون به صرفه تر از روش های بازاریابی سنتی (آفلاین) است.

دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد که کمپین ها را به صورت روزانه دنبال کنید و در صورت پایین بودن میزان بازدهی مقدار پولی را که برای آن تبلیغ هزینه کرده‌اید، کاهش دهید. اما شما در تبلیغات سنتی نمی‌توانید هزینه‌ها و تبلیغات خود را مدیریت کنید. به عنوان مثال، مهم نیست که یک بیلبورد تبلیغاتی برای شما بازدهی داشته باشد یا خیر، در هر صورت هزینه آن ثابت خواهد بود.
با دیجیتال مارکتینگ، کنترل کاملی بر هزینه تبلیغات خود دارید. شاید به جای پرداخت هزینه برای تبلیغات کلیکی گوگل، شما تصمیم بگیرید که برای ایجاد محتوای اینستاگرام خود هزینه کنید. استراتژی دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می‌دهد به طور مداوم استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید و مطمئن شوید که هرگز پول خود را برای راه‌هایی که بازدهی خوبی برای شما ندارند، هدر نمی دهید. به طور کلی، دیجیتال مارکتینگ راه حل مقرون به صرفه تری است و فرصت های منحصر به فردی را در اختیار شما قرار می دهد تا بیشترین سود را به دست آورید.

3. دیجیتال مارکتینگ به شما این امکان را می دهد که از بزرگان صنعت خود (رقبا) پیشی بگیرید.

اگر کسب‌وکار کوچکی دارید، احتمالاً رقابت با رقبای اصلی‌ که بسیار بیشتر از شما برای معرفی خود به کاربران هزینه کرده‌اند، دشوار خواهد بود. اما خوشبختانه امروزه فرصت‌های زیادی وجود دارد تا از طریق دیجیتال مارکتینگ از رقبای خود پیشی بگیرید. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک سایت برای کسب‌وکار خود آماده کنید و کلمات کلیدی خاصی را که مرتبط با محصول یا خدمات شما هستند شناسایی و محتوای باکیفیت برای آن ایجاد کنید تا به لینک یک گوگل برسید. موتورهای جستجو اهمیتی نمی‌دهند که کدام برند و کسب‌وکار در دنیای حقیقی بزرگ‌تر است. موتورهای جستجو محتوای سایت‌ها را بررسی می‌کنند و محتوایی که از همه بهتر و کاربر پسندتر است را در لینک یک قرار می‌دهند.
علاوه بر این، رسانه های اجتماعی شما را قادر می سازند تا از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید. من شخصاً هیچ برند بزرگی را در رسانه‌های اجتماعی دنبال نمی‌کنم، اما اینفلوئنسرانی را دنبال می‌کنم که گهگاه محصولات یا خدماتی را که دوست دارند را معرفی می‌کنند. اگر یک کسب‌وکار کوچک دارید برای شروع می‌توانید از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

4. دیجیتال مارکتینگ قابل اندازه گیری است.

دیجیتال مارکتینگ می‌تواند دیدی جامع و کامل از تمام معیارهایی که ممکن است برای شرکت شما مهم باشد (از جمله اشتراک‌گذاری‌ها، بازدیدها، کلیک‌ها و زمان ماندگاری کاربر در صفحه شما) ارائه دهد. این یکی از بزرگترین مزایای دیجیتال مارکتینگ است. در حالی که بزرگترین محدودیت تبلیغات سنتی قابل اندازه گیری نبودن است وتنها برای اهداف خاصی می تواند مفید باشد. برخلاف اکثر تلاش‌های بازاریابی آفلاین، دیجیتال مارکتینگ به بازاریابان اجازه می‌دهد تا نتایج دقیق را بررسی کنند. اگر تا به حال تبلیغی را در روزنامه قرار داده باشید، می‌دانید که چقدر دشوار است تخمین بزنید که واقعاً چند نفر آن صفحه را خوانده اند و به تبلیغ شما توجه کرده‌اند. هیچ راه مطمئنی برای دانستن اینکه آیا اصلاً آن تبلیغ برای شما موثر بوده است یا خیر، وجود ندارد. درحالی که با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید میزان بازگشت سرمایه‌گذاری خود را در تبلیغات بررسی کنید.

• نحوه بررسی نتایج دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارها

با استفاده از ابزارهای مختلف می توانید تعداد دقیق افراد، مدت زمان حضورشان در سایت و اینکه با چه دستگاهی(موبایل یا دسکتاپ) وارد سایت و یا تبلیغ شما شده‌اند را بررسی کنید. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید از وضعیت فعلی سایت خود مطلع شوید و با توجه به آن استراتژی تبلیغ خود را آماده کنید. در بازاریابی و فروش آفلاین برای شناخت مشتری هدف حتما باید با مشتری ارتباط حضوری برقرار کنید اما با دیجیتال مارکتینگ، می توانید سلیقه، رفتار و فکر کاربر را قبل از رسیدن به مرحله خرید، شناسایی کنید و تصمیمات آگاهانه تری در مورد نحوه جذب آنها به وب سایت خود بگیرید. بازاریابی و فروش دو راه متصل به یکدیگر هستند و هیچ کدام بدون یکدیگر معنایی ندارند. اگر می‌خواهید فروشتان افزایش یابد باید تبلیغات را جدی بگیرید.

تفاوت بازاریابی آنلاین و آفلاین

• بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ)

دراین روش بازاریابی می‌توانید محصولاتتان را با استفاده از ابزارهایی چون شبکه های اجتماعی، سئو، تبلیغات کلیکی، تبلیغات گوگل و… به کاربران معرفی کنید. در بازاریابی آنلاین هزینه ها بسیار به صرفه تر هستند و شما می‌توانید هدف خود را واضح مشخص کنید. همچنین می‌توانید در نهایت با کمک ابزارها نتایج کمپین خود را مشخص کنید.

• بازاریابی آفلاین

آگهی‌ها، بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپی، روزنامه و… همگی جزء تبلیغات آفلاین هستند. هزینه تبلیغات آفلاین بسیار زیاد است و شما نمی‌توانید جامعه هدف خود را مشخص کنید و به همین خاطر گاهی اوقات ممکن است هزینه شما هدر رود. همچنین در این نوع بازاریابی شما نمی‌توانید نتایج کمپین خود را بررسی کنید.

بازاریابی آفلاین و آنلاین، هردو برای کسب‌وکار ها مناسب هستند. تنها شما باید هدف و جامعه هدف خود را تعریف کنید و سپس تصمیم بگیرید از کدام روش استفاده کنید.

نقش دیجیتال مارکتینگ برای یک شرکت چیست؟

دیجیتال مارکتینگ برای آگاهی از کسب و کار و برند شما حیاتی است. اکثر برندهای معتبر یا سایت دارند و یا حداقل در یک شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. فراموش نکنید که فعالیت در فضای آنلاین باعث افزایش اعتماد کاربر به محصول، خدمات و برند شما می‌شود. برای حفظ کسب‌وکار خود، شما به تبلیغات نیاز دارید و دیجیتال مارکتینگ و تبلیغ در فضای آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که با کمی خلاقیت و با هر میزان بودجه ای، کسب و کار خود را تبلیغ کنید.

انواع دیجیتال مارکتینگ

راه های مختلفی برای تبلیغ کسب‌وکارتان در فضای وب وجود دارد که شما باید با توجه به نیاز و هدفتان، آن ها را انتخاب و اجرا کنید.
• بازاریابی محتوا
• بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
• PPC
• ایمیل مارکتینگ
• بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
• اتوماسیون بازاریابی
• محتوای حمایت شده
• روابط عمومی آنلاین
• بازاریابی درونگرا
• افیلیت مارکتینگپ

1.بازاریابی محتوا

یکی از بهترین راه‌های تبلیغ کسب و کارتان در فضای الکترونیکی، بازاریابی به وسیله‌ی تولید محتوا است. در این نوع بازاریابی شما برای تبلیغ و معرفی محصول و خدماتتان محتوایی تولید می‌کنید ودر مورد آن محصول و خدمات توضیح می‌دهید. به شما پیشنهاد می‌کنم به جای توضیح در مورد ویژگی ظاهری و کارکرد، در مورد تاثیری که خدمات و محصول شما در زندگی مشتری دارد صحبت کنید. سعی کنید در درون مشتری احساس نیاز ایجاد کنید. بازاریابی محتوا باعث افزایش اعتماد کاربر به شما و برندسازی می‌شود. شما می‌توانید با تولید محتوای اصولی کسب وکار خودتان را به مخاطبان معرفی کنید. یکی دیگر از ویژگی های بازاریابی محتوایی احتمال ترند شدن آن است. به این صورت که اگر محتوایی با کیفیت تولید کنید که نیاز مخاطب را برطرف کند، به احتمال زیاد بین کاربرانی که به خدمات و محصول شما نیاز دارند به عنوان مرجع شناخته می‌شوید.
بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد:
• متن
• ویدئو
• تصویر
• صدا
• اینفوگرافیک

در مقاله آموزش بازاریابی محتوا، میتوانید اطلاعات دقیق و جامعتری را درمورد این مبحث مطالعه کنید.

2. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

مطمئن هستم همه ما به صورت ناخواسته یک بار تجربه انجام کاری به صورت آنلاین را داشته ایم. (خرید کردن، کسب اطلاعات، سرگرمی و…)
اعتماد کردن برای کاربران به کسب‌وکارهای اینترنتی سخت است و آن‌ها دوست دارند از کسی خرید کنند که در حوزه کاری خود بهترین و اولین است. سئو یکی از راه‌های بهینه سازی وبسایتتان است. به شما کمک می‌کند تا سایتتان را مطابق با الگوریتم گوگل بهینه و برای بهبود تجربه کاربر ارتقاء دهید. با سئو می‌توانید با کلماتی که می‌خواهید کاربران با آن‌ شما را در گوگل پیدا کنند، در لینک یک گوگل قرار بگیرید و از این راه به تعداد زیادی از مخاطبان هدف خود که به خدمات و محصولات شما نیاز دارند برسید. در اولین قدم باید سئو داخلی و سئو خارجی سایت خود را بهبود دهید. (فراموش نکنید که دنیای سئو بسیار گسترده است و یکی از قویترین و موثرترین راه های تبلیغ کسب و کارتان است.) اما بزرگ ترین ایراد سئو این است که برای مشاهده نتیجه نهایی به زمان زیادی نیاز است.

• سئو داخلی

هر گونه اقدامی که در داخل سایت با هدف بهبود تجربه کاربر انجام می‌دهید، سئو داخلی محسوب می‌شود. در سئو داخلی سایت را برای ورود کاربر به سایتتان آماده می‌کنید.

• سئو خارجی

تمام اقداماتی که خارج از سایتتان با هدف افزایش اعتبار سایت انجام می‌دهید، سئو خارجی محسوب می شود. در سئو خارجی سایت را به کاربران جدید معرفی می‌کنید.

3. تبلیغات PPC و کلیکی

یکی دیگر از راه های داشتن تبلیغ در فضای وب استفاده از خدمات تبلیغ گوگل است که به PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک معروف است. در این نوع بازاریابی عبارت AD در کنار تبلیغ شما قرار می‌گیرد و مخاطب متوجه می‌شود که این یک تبلیغ است. در تبلیغ PPC می‌توانید کلمه کلیدی هدف، مخاطب و هدف خود را از راه اندازی این کمپین (خرید، برند سازی، افزایش ترافیک و…) مشخص کنید و با توجه به آن نوع کمپین تبلیغاتی خود را انتخاب کنید. در این نوع تبلیغ، هزینه ای که پرداخت می‌کنید با میزان ورودی و بازدیدی که خواهید گرفت متناسب خواهد بود. همچنین می‌توانید برای هر کلیک قیمت و ارزشی تعیین کنید. تبلیغات PPC یکی از بهترین راه های تبلیغ برای کسب و کار های کوچک است. زیرا هم ارزان هستند و هم به دیده شدن کسب و کارها کمک می‌کنند.

4.ایمیل مارکتینگ

همه افراد در موبایل خود برنامه ایمیل گوگل را دارند و مطمئنا همه آن ها یک ایمیل فعال دارند. یکی از بهترین راه ها برای دسترسی به مخاطب هدف، ایمیل است. شما می‌توانید از طریق ایمیل یک پیشنهاد شگفت انگیز به مخاطبان هدف بدهید و آن ها را به انجام کاری دعوت کنید. یکی دیگر از ایده های بازاریابی با استفاده از ایمیل این است که ایمیل مشتریان فعلی خود را به دست آورید و هر چند وقت یک بار از طریق ایمل با آنها در ارتباط باشید و خودتان را به آن ها یادآوری کنید.

5.بازاریابی شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین ابزارها میان مردم هستند. شما می‌توانید بیزینس خود را در شبکه های اجتماعی توسط افراد تاثیر گذار کسب و کارتان، معرفی کنید و همچنین خودتان در این شبکه ها فعالیت داشته باشید که این یک تبلیغ رایگان است. قدرت شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید و حتما بخشی از بودجه تبلیغات خود را به تبلیغ در فضای مجازی اختصاص دهید.

6.اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

اتوماسیون بازاریابی مجموعه نرم افزار و کدنویسی است که بسیاری از عملیات تکراری یک کمپین بازاریابی را به صورت خودکار می‌کند. به عنوان مثال ایمیل های کمپین شما را به صورت خودکار به افرادی که مطمئن است می خواهند اطلاعات مربوط به شما را ببینند و به محصولات و خدمات شما علاقه دارند ارسال می کند و یا به شما در داشتن یک برنامه دقیق در تولید محتوای شبکه های اجتماعی کمک می کنند.

7. محتوای حمایت شده (Sponsored Content)

در این نوع بازاریابی شما با شرکت و نهاد قدرتمندی همکاری می کنید تا کسب و کار شما را به مشتریان و مخاطبان خود معرفی کند. به عنوان مثال شما در اینستاگرام از یک فرد پرطرفدار و پر بیننده می خواهید تا محتوای شما را در صفحه اش باز نشر دهد و در ازای آن پولی دریافت کند. یکی دیگر از راه های آن نوشتن یک مقاله و انتشار آن در سایتی قدرتمند و پرطرفدار است. سعی کنید در این متن مشکل کاربر را برطرف کنید و از نام برند خود استفاده کنید و به صورت غیر مستقیم و یا مستقیم کاربر را به سمت پلتفرم های خود هدایت کنید. (این نوع تولید محتوا به رپورتاژ آگهی معروف است و برای آموزش رپورتاژ آگهی می توانید از سئوادیو کمک بگیرید.)

8. روابط عمومی آنلاین (Online PR)

در فضای آنلاین با کاربران ارتباط برقرار کنید و با آن ها دوست شوید. آن ها را با تولید محتوای قوی و مکرر، و برطرف کردن مشکلاتشان به مخاطب وفادار خود تبدیل کنید. آن ها را سرگرم کنید و در کنار سرگرمی به آن ها کمک کنید. برای درک بهتر یک گروه دوستانه را در نظر بگیرید که دور هم جمع شده اند. به نظر شما چه کسی بیشتر از همه در ذهن حاضران ماندگار می‌شود؟ شخصی که در کنار شوخ طبعی راه حل بدهد. به صورتی حرف برند که دیگران خسته نشوند و منتظر شنیدن ادامه صحبت باشند. بستر وب هم به این صورت است. افراد ابتدا می خواهند سرگرم شوند و بعد مشکلشان حل شود. نسبت به رقبای خود متمایز باشید تا به چشم بیایید و ماندگار باشید.

9 بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

ارتباط یکی از قوی ترین راه های ماندگاری در ذهن است. در بازاریابی درونگرا شما با ایجاد روابط معنادار و پایدار با مشتری، باعث ایجاد حس صمیمیت و اعتماد با برندتان می شوید و سپس می توانید کاربر را به سمت انجام کار مدنظر خود دعوت کنید.
بازاریابی درونگرا شامل سه مرحله است:
جذب: با تولید و انتشار محتوای قوی و اصولی، ارائه راه حل و رفع نیاز کاربر، مشتری را به سمت خود هدایت کنید.
تعامل: کاربر را متوجه کنید که محصول و خدمات شما چه تاثیر مثبتی در زندگی اش دارند.
پشتیبانی: راهنمایی و پشتیبانی مشتری برای برای هدایت به سمت مرحله نهایی ( انجام کار مدنظر شما، خرید، ثبت نام، خواندن محتوا و…)

10.بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته شبیه به یک بازی برد برد است. شما یک کسب وکار دارید و با دیگر افراد همکاری می کنید تا محصولات و خدمات شما را به مشتری های بیشتری معرفی کنند و برای شما مشتری جدید بیاورند. (در این صورت آن ها سود دریافت میکنند و شما مشتری جدید.) به عنوان مثال فروشندگان مختلف به واسطه دیجی‌کالا محصولات خود را به کاربران میلیونی این سایت به نمایش می گذارند و فروش قابل‌توجهی به دست می‌آورند؛ در عوض مبلغی توافق شده که درصدی از فروش است را به دیجی‌کالا پرداخت می‌کنند.

کاربرد و مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای B2B و B2C

صرف نظر از اینکه کسب و کار شما B2B(کسب‌وکار به کسب‌وکار) و یا B2C (کسب‌وکار به مشتری) باشد، بازاریابی دیجیتالی برای شما مفید است. اما استراتژی هرکدام متفاوت است و شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید.

بازاریابی B2B

در بازاریابی B2B احساس هیچ نقشی ندارد و تمرکز برروی محصول و ویژگی های آن است. به همین خاطر بهتر است استراتژی تبلیغات خود را از طریق فضای وب و سئو پیش ببرید و در شبکه هایی چون لینکدین فعال باشید. درنتیجه استفاده از استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی و گوگل ادز و همچنین بازاریابی محتوا می‌تواند برای بیزینس‌ شما بسیار مناسب باشد.

بازاریابی B2C

در این نوع کسب و کار، احساس دخیل است. به شما پیشنهاد میکنم در بر مزایای محصول تمرکز کنید و همه چیز را برای مشتری واضح و شفاف توضیح دهید. در بازاریابی B2C مشتری به دنبال بازگشت سرمایه نیست و تنها چیزی می خواهد تا کمی زندگی را آسان تر کند. پس شما هنگام معرفی محصول باید به او همچین حسی را القا کنید.
به‌طورکلی تأثیر دیجیتال مارکتینگ در بیزینس‌های B2B و B2C می‌تواند بدین‌صورت باشد:
• آگاهی بیشتر از برند
• فرصت‌های تجاری بیشتر
• هزینه‌های تبلیغات پایین‌تر
• افزایش فروش و درآمد
• ایجاد رابطه بهتر با مشتری و بهبود چشم انداز کسب وکار
• بهبود نرخ بازگشت سرمایه
• نرخ روبه رشد بازارهای دیجیتال
• راهی آسان برای ایجاد کسب و کار (با سرمایه کم)
• جذب آسان مشتری از بستر اینترنت
• پشت سر گذاشتن رقیبان

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مدیر دیجیتال مارکتینگ باید با توجه به به هدف و بودجه شرکت، کمپین تبلیغاتی طراحی کند. مدیر دیجیتال مارکتینگ با توجه به دید و ذهنیت آگاهانه ای که از فضای وب دارد می تواند سرعت پیشرفت شما را افزایش دهد و بازدهی شما را بالا ببرد. به همین خاطر به شما پیشنهاد میکنم برای طراحی و شروع یک کمپین تبلیغاتی، از یک متخصص کمک بگیرید. ابتدا اهداف و شرایط خود را برای او شرح دهید و سپس منتظر نتیجه باشید.

آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز است؟

کنترل این موضوع کاملا در دستان شما است. در بازاریابی های دیجیتالی شما می توانید میزان بودجه خود را مشخص کنید و با توجه به آن برنامه ریزی کنید. اما در تبلیغات سنتی به سرمایه زیادی نیاز دارید و این یکی از برترین ویژگی های بازاریابی دیجیتالی است.

نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

1. بازاریابی محیطی ارتقایافته
2. رادیو مارکتینگ / بازاریابی رادیویی
3. تلویزیون مارکتینگ / بازاریابی تلویزیونی
4. تلفن مارکتینگ / بازاریابی تلفنی

معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ

1.در این نوع بازاریابی شما نمی‌توانید گروه خاصی از مخاطبان را هدف قرار دهید. به عنوان مثال اگر تبلیغی در تلویزیون داشته باشید. همه افراد، پیر و جوان، زن و مرد و… آن را مشاهده می کنند. و این اتفاق بازدهی تبلیغ شما را کاهش می دهد.
2.نتیجه هرچه که باشد، شما نمی توانید آن را بررسی کنید. بررسی این که چند نفر تبلیغ شما را دیده اند و چند نفر اقدامی انجام داده اند، غیر ممکن است.

چارچوب کلی دیجیتال مارکتینگ

• reach : در بخش reach مشتری با خدمات و محصولات شما آشنا می‌شود.
• Act : در بخش Act مشتری اولین اقدام خود را انجام می دهد.
• Convert :در بخش Convert مشتری به یک مشتری دائمی و پرخرید تبدیل می شود.
• Engage :در نهایت در بخش Engage مشتری به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل می شود.
این چرخه را در کمپین تبلیغاتی خود در نظر داشته باشید و سعی کنید مشتری را از که بازدید کننده به یک مشتری وفادار تبدیل کنید. برای اطلاع بیشتر از این مسیر حتما مقاله قیف بازاریابی چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر

مباحث پیرامون دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و در یک مقاله نمی توان به صورت کامل در مورد آن صحبت کرد. اما فراموش نکنید هر کسب و کاری به حضور در فضای سنتی و آنلاین نیاز دارد. اما اگر سرمایه محدودی دارید به شما پیشنهاد می کنم ابتدا کسب وکار خود را در فضای اینترنت بسط دهید.

خروج از نسخه موبایل