SEOEDU

نحوه انتخاب مخاطب هدف

نحوه انتخاب مخاطب هدف

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

در یکی از مشاوره های سئو خود به شخصی برخورد کردم که سایتی با ورودی روزانه حدود 100 کاربر داشت اما هیچ درآمد و بازخوردی از مخاطبان خود دریافت نمی‌کرد. بعد از کمی جستجو و بررسی سایت متوجه شدیم که تولید محتوای این سایت با هدف تعیین شده همخوانی ندارد. به عنوان مثال شما سایتی با موضوع آموزش وردپرس دارید. امام سایت شما در نتایج جستجو کلمه “آموزش سئو” نمایش داده می‌شود. شاید این دو عبارت با یک‌دیگر ارتباط داشته باشند اما نیاز مخاطبان آن‌ها متفاوت است. در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ یکی از مواردی که اهمیت بسیاری دارد تعیین درست مخاطب هدف است. شما باید مخاطب هدف خود را تعیین کنید، سپس نیاز او را کشف و برطرف کنید. در واقع شما با نحوه انتخاب مخاطب هدف، مسیر را برای خود واضح و روشن می‌کنید.

منظور از مخاطب هدف چه کسی است؟

هر شخصی که به خدمات و محصولات شما نیاز داشته باشد، مخاطب هدف شما محسوب می‌شود. داشتن ترافیک به تنهایی برای شما کافی نیست. شما در کنار ترافیک به درآمد نیاز دارید و برای اینکه در هر شغلی به درآمد برسید ابتدا باید تعیین کنید که چه کسانی به شما نیاز دارند و سپس نیاز آن ها را برطرف کنید. شما باید تمام تصمیمات مهم مربوط به کسب و کار خود را با توجه به شرایط مخاطب هدف خود بگیرید. (در کجا تبلیغ کنید، چه کالایی بیاورید، چگونه تبلیغ کنید، چگونه رفتار کنید، چگونه قیمت گذاری کنید و…)

اطلاعات مورد نیاز برای تعیین مخاطب هدف

نحوه انتخاب مخاطب هدف

• سن

• جنسیت

• درآمد

• محل زندگی

• تحصیل

• قدرت خرید

• وضعیت تاهل

• سرگرمی ها

به عنوان مثال شما در زمینه آموزش سئو فعالیت دارید، در این صورت مخاطبان شما افرادی در هر سنی می‌توانند باشند. مخاطب هدف شما افرادی هستند که به آموزش دیدن علاقه دارند و قصد دارند یک مهارت جدید را آموزش ببینند.

علت اهمیت انتخاب درست مخاطب هدف

اهمیتی ندارد که کسب و کاری سنتی دارید و یا در فضای آنلاین فعالیت می‌کنید. شما در هر صورت باید مخاطب هدف خود را تعیین کنید. اکثر صاحبان کسب و کار تنها به فکر خرید کالا، تولید محتوا و… هستند. این درصورتی است که آن ها اصلا درک درستی از کاری که انجام می‌دهند، ندارند. شما با شناخت مخاطب هدف خود بسیاری از سوالات ذهن تان را برطرف می کنید. و هر چه دقیق تر در مورد مخاطب هدف بدانید تصمیم گیری برایتان راحت‌تر می‌شود. اگر مخاطب هدف خود را درک نکنید تنها هزینه و زمان خود را هدر می‌دهید.

3سوال برای درک بهتر مخاطب هدف

1.مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

یکی از راه های تشخیص مخاطب هدف، بررسی مشتری های فعلی است. بررسی کنید چه کسانی شما را دنبال می‌کنند، چه کسانی از شما خرید می‌کنند و… سعی کنید ویژگی های آن ها را جمع‌آوری و با توجه به آن تصمیم گیری کنید.

2.مشکلات، نیاز و سختی های مخاطبان شما چیست؟

یکی از راه های افزایش درآمد، درک نیاز و رفع مشکل مخاطب است. مشکل و نیاز مخاطب خود را پیدا کنید. آن را برطرف کنید و برای خود مخاطب وفادار ایجاد کنید.

3.مخاطبان خود را در کجا می توانید پیدا کنید؟

شما باید خودتان را به مخاطب یادآوری کنید. به همین خاطر باید درک کنید که مخاطب شما در طول روز در حال انجام چه کارهایی است، در چه صفحاتی گشت و گذار دارد و… در آن صفحات تبلیغ انجام دهید و خود را به مخاطب هدف یادآوری کنید.

انواع مخاطب هدف

مخاطب هدف منطقی:

مخاطب هدفی که قبل از انجام کاری در مورد محصول و خدمات تحقیقات انجام می‌دهد و ویژگی های محصول و خدمات شما را بررسی می‌کند، مخاطب منطقی است. شما باید نیاز این مخاطب را پیدا و رفع کنید. به صورت منطقی و کامل محصولتان را معرفی کنید و اجازه دهید مخاطب تصمیم بگیرد.

مخاطب هدف حسی:

مخاطب هدف حسی، مخاطبی است که بر اساس علاقه خود تصمیم می‌گیرد. در لحظه تصمیم به انجام کاری می‌گیرد و شما تنها باید احساس نیاز در آن ایجاد کنید.

5 راه برای تعیین مخاطب هدف

برای تعیین درست مخاطب هدف باید داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید. 5 مرحله گفته شده به شما در شناخت مخاطب هدف کمک کند:

1.مشتریان فعلی خود را بررسی کنید

شرایط مشتریان فعلی خود را بررسی کنید. چند سال دارند، کجا زندگی می کنند، چه علایق دارند؟ یکی از راه های دستیابی به این اطلاعات پرسش نامه است.

2.تجزیه و تحلیل رقبا

رقبای خود را بررسی کنید. آن‌ها چه کارهایی انجام می‌دهند. در فضای آنلاین فعالیت دارند و یا آفلاین. چه چیزی می فروشند و چه خدماتی به مشتری ارائه می‌دهند. سعی کنید تمام موارد را بررسی کنید و آن را بهبود دهید.

3. مشخص کنید که مخاطب هدف شما چه کسی نیست

مهندسی معکوس یکی دیگر از راه های تعیین مخاطب هدف است. به جای توجه به آنچه می‌خواهید، مخاطبانی را مشخص کنید که به شما ارتباطی ندارند و آن ها را از دایره هدف خود حذف کنید. دانستن این موضوع به شما در تصمیم گیری بهتر کمک می‌کند.

4. دائما بررسی کنید

هر لحظه ممکن است مخاطبان هدف شما تغییر کنند و یا گسترده تر شوند. به همین خاطر دائما مخاطبان هدف خود را بررسی و اصلاح کنید.

5.از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید

گوگل آنالتیک تعداد افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند را ارائه می‌دهد. شما می توانید با استفاده از این ابزار رفتار مخاطب را بررسی کنید. بعد از بررسی رفتار مخاطب، صفحات و محصولاتی که مخاطب به آن ها بیشتر علاقه دارد را تعیین و سپس زمان بیشتری بر روی آن ها بگذارید.

مثال برای درک بهتر

تصور کنید شما در زمینه آموزش طراحی سایت فعالیت دارید. برای خودتان سایتی طراحی کرده اید و قصد دارید بر روی کلمه “آموزش طراحی سایت” به لینک 1 برسید. حال برای شرع تولید محتوا در سایت خود باید مخاطب هدف خود را مشخص کنید. اما چگونه؟

1. بارش فکری داشته باشید.(حدس و گمان های خود را در مورد مخاطب هدف فرضی خود بنویسید.)

2. مخاطبان رقبای خود را بررسی کنید.

3. مخاطبان فعلی خود را بررسی کنید.

4. از ابزار هایی چون آنالتیک و سرچ کنسول کمک بگیرید.

5. با مخاطبان فعلی خود ارتباط برقرار کنید.

در آخر تمام اطلاعات جمع‌آوری شده را بررسی کنید و به نتیجه‌ی واحد دست پیدا کنید. سپس با توجه به آن قدم های دیگر را پیش ببرید.

درآخر

تمام اقدامات ما برای داشتن مشتری و درآمد است و تعیین مخاطب هدف یکی از اصلی ترین مراحل یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی است. در هنگام انتخاب مخاطب هدف شرایط خود را ابتدا بررسی و سپس کاربر مد نظر خود را تعریف کنید. در مرحله بعد سعی کنید بهترین خدمات را به کاربران هدف خود ارائه دهید و نیاز آن ها را برطرف کنید. با برطرف کردن نیاز کاربر به تدریج مخاطب وفادار شما و در نتیجه اعتبارتان افزایش می یابد.

خروج از نسخه موبایل