SEOEDU

معرفی 5 نوع هاست و ویژگی های هرکدام

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

درست مانند شروع هر کاری، برای آغاز کسب و کارهای آنلاین هم مقدمات خاصی صورت می‌گیرد که هرکدام از آن‌ها باتوجه به ماهیتی که دارند، برای سایت ما تاثیرگذار و حائز اهمیت خواهند بود.

در این میان، هاست جزو آن دسته از مفاهیمی است که در مقایسه با سرور و دامین، کمی ناشناخته‌تر بوده و هنوز هم هستند افرادی که با مفهوم آن آشنا نیستند و چیز زیادی درباره آن نمی‌دانند. حتی جالب است بدانید بسیاری از صاحبان کسب و کار و مهندسین کامپیوتر، اطلاعات زیادی درباره هاست ندارند. از این رو، ما موضوع اصلی این مقاله را به بررسی و معرفی انواع هاست اختصاص داده‌ایم و سعی خواهیم کرد شما عزیزان را به صورت کاملا مفید و مختصر با مفهوم هاست آشنا کنیم.

هاست چیست؟

همان‌طور که به آن اشاره نمودیم، قبل از معرفی انواع هاست، بهتر است شما را به صورت کامل با ماهیت و عملکرد آن آشنا کنیم. در زبان انگلیسی، کلمه‌ی Host یا هاست به معنی میزبان است. اما در دنیای فناوری اطلاعات، داستان کمی فرق خواهد کرد. در IT و به زبان ساده، محیط مجازی که بر روی یک سرور قرار می‌گیرد، با عنوان هاست شناخته می‌شود. پس می‌توان نتیجه گرفت هر بخش از سرور، به عنوان یک هاست جدا از سایت‌های مختلف میزبانی خواهد کرد.

یک مثال جالب و کاربردی برای درک بهتر هاست

معمولا، آوردن مثال برای درک بهتر این‌گونه از مفاهیم، همیشه بهترین راه چاره بوده است. پس بهتر است به این مثال توجه کنید.
هاست دقیقا مانند خانه‌ای است که شما در آن زندگی می‌کنید. در خانه‌ی شما، وسایلی مانند کمد، یخچال، مبل، تلویزیون و …. وجود دارد. اکنون، هاست به جای ذخیره این وسایل، انواع مختلفی از فایل‌های کامپیوتری از جمله فیلم‌ها، تصاویر، سندهای مختلف و فایل‌های html را برای صاحبان سایت نگه‌داری خواهد کرد.

همانطور که میدانید بحث هاست در مباحث آموزش سئو بسیار اولویت دارد و اینکه شما بتوانید یک هاستینگ قوی انتخاب کنید میتواند به شما بسیار در این موضوع کمک کند.

چگونه می‌توان هاست را تهیه یا اجاره کرد؟

امیدواریم به مفهوم هاست پی برده باشید. شرکت‌هایی وجود دارند که وظیفه هاستینگ را به عهده دارند. به زبان ساده، شما با پرداخت مبلغی مشخص و معقول، می‌توانید سرورهای آن‌ها را برای ذخیره‌ی اطلاعات سایتتان، اجاره کنید. بعد از انجام این عملیات، همه‌ی کاربران می‌توانند بدون هیچ مشکلی به سایت شما دسترسی پیدا کنند و به راحتی محتوای شما را ببینند.

اینفوگرافیک 5 نوع هاست

معرفی انواع هاست

حال وقت آن رسیده است تا به اصلی‌ترین موضوع این مقاله یعنی، معرفی انواع هاست بپردازیم.

1- هاست اشتراکی(Shared Hosting)

هاست اشتراکی

همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع از هاست به صورت اشتراکی استفاده خواهد شد و دقیقا به همین دلیل است که قیمت آن مناسب و مقرون به صرفه است. معمولا هاست اشتراکی بهترین گزینه برای آن دسته از کسب و کارهایی است که جمع و جور و نوپا هستند. اما توجه داشته باشید که معایب این هاست از مزایای آن بیشتر است. یکی از مشکلاتی که خیلی از افراد از آن گله می‌کنند، این است که با بالا رفتن تدریجی ترافیک سایت، عملکرد و سرعت سایت دچار مشکل شده و کنترل کردن این معضل نیز از اختیار خارج خواهد بود.
همچنین اگر وبسایتتان جزو آن دسته از سایت‌هایی است که تعامل زیادی در آن صورت خواهد گرفت، هاست اشتراکی نمی‌تواند گزینه مناسب و معقولی برای شما باشید. اما گر فعلا در اول کار هستید، سرعت پیشرفتتان زیاد نیست، بودجه‌ی محدودی دارید و از دانش فنی بالایی برخودار نیستید، می‌تواند گزینه مناسب و معقولی باشد.

مزایای هاست اشتراکی در یک نگاه

معایب هاست اشتراکی در یک نگاه

2- هاست Vps

هاست VPS

در ادامه‌ی معرفی انواع هاست، می‌خواهیم هاست vps یا Virtual Private Server را بررسی کنیم. vps به هاست نیمه اختصاصی نیز شهرت دارد و از لحاظ ویژگی و امنیت، از هاست اشتراکی بهتر است.

توجه داشته باشید که در این نوع از هاست برعکس اشتراکی، تمام فضای سرور به شما متعلق خواهد داشت و شما تنها صاحب آن خواهید بود. اما باید بدانید که سرور اصلی به چند سرور مجازی تقسیم خواهد شد و در نتیجه هر کاربر و سایت اختصاصی می‌تواند از فضای مخصوص خودش استفاده کند.

همچنین باید به این نکته توجه کرد که امروزه این هاست به دلیل امکانات مناسب و قیمت نه چندان زیاد، مشتریان زیادی دارد و بسیار محبوب است.

اما باید به این نکته دقت کنید که قیمت آن از هاست اشتراکی بالاتر بوده ولی در مقابل امکانات و ویژگی‌هایی که دریافت خواهید کرد، کاملا به صرفه و منطقی است. همچنین اگر بازدید و ترافیک سایت شما نیز بالا رود، دیگر مشکل کندی سایت بوجود نخواهد آمد.

مزایای هاست vps در یک نگاه

معایب هاست vps در یک نگاه

3- هاست ابری (Cloud)

هاست ابری

سومین نوع، با نام هاست ابری شناخته می‌شود و احتمالا این روزها نام آن زیاد به گوشتان می‌خورد. باید به این نکته اعتراف کرد که برای درک بهتر این نوع از هاست، کمی با مفاهیم فضای ابری آشنا باشید.

تصور کنید در یکی از سرورها، یکی از سایت‌ها بازدید زیادی داشته باشد. به نظر شما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بلافاصله، فضای سرور اشتراکی برای استفاده‌ی بقیه کاهش یافته و عملکرد دچار اختلال می‌شود.

اما در هاست ابری چنین مشکلاتی کمتر به چشم می‌خورد. شما می‌توانید با بهره‌گیری از ویژگی‌های هاست ابری، در همه‌ی این سرورها خدمات دریافت کنید و در عین حال خواهید توانست از خدمات سایر سرورها نیز استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که بهترین مزیت هاست ابری این است که دیگر به هیچ عنوان با مشکلاتی مانند افت یا کمبود ترافیک روبرو نخواهید شد و همیشه می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن، از امکانات آن استفاده کنید.

البته باید توجه داشته باشید که قیمت این نوع از هاست نسبت به 2 مورد اولی بالاتر است و اطلاعات شما نیز در سرورهای مختلف پخش و پراکنده خواهد بود. جالب است بدانید امروزه اکثر کسب و کارهای بزرگ و پیشرفته از این نوع هاست استفاده می‌کنند.

مزایای هاست ابری در یک نگاه

معایب هاست ابری در یک نگاه

4- هاست اختصاصی(Dedicated)

هاست اختصاصی

حال در ادامه‌ی معرفی انواع هاست، می‌خواهیم لوکس‌ترین و گران‌ترین نوع آن را برای شما همراهان عزیز بررسی کنیم. طبیعتا شما با انتخاب این هاست، بالاترین سرعت و عملکرد ممکن را در سایت خود خواهید داشت و دیگر محبور نیستید در یک فضای اشتراکی یا حتی نیمه اشتراکی، فعالیت انجام دهید. از این رو، می‌توانید انواع و تعداد زیادی از تنظیمات و موارد مشابه را خودتان انتخاب و دستکاری کنید. البته توجه داشته باشید که این نوع از هاست، برای کسب و کارها و وبسایت‌های بسیار بزرگ مناسب و منطقی خواهد بود و باتوجه به قیمت بسیار بالای آن، اصلا برای کسب و کارهای کوچک و حتی معمولی به صرفه نخواهد بود.

مزایای هاست اختصاصی در یک نگاه

معایب هاست اختصاصی در یک نگاه

5- هاست وردپرس(WordPress)

آخرین و پنجمین نوع هاست که برای شما معرفی خواهیم کرد، هاست وردرسی نام دارد. این هاست هم طرفداران خاص خود را دارد و بهترین گزینه برای سایت‌های وردپرسی به حساب می‌آید. توجه داشته باشید که این هاست می‌تواند به طور کامل امنیت سایت را تضمین کند و با ترافیک بالا، مشکل زیادی ندارد. همچنین سرعت بارگذاری آن نیز مناسب است و نیاز به دانش فنی زیادی نخواهد داشت.

مزایای هاست وردپرس در یک نگاه

معایب هاست وردپرس در یک نگاه

پیشنهاد می کنیم از مقاله آموزش بکاپ هاست نیز دیدن فرمایید.

نتیجه‌گیری

ما 5 عدد از انواع بهترین هاست را برای شما عزیزان معرفی نمودیم. ولی بهتر است در پایان به این نکته و مشورت دوستانه توجه کنید. اگر در فکر راه اندازی یک سایت اینترنتی هستید، بهتر است از هاست‌های اشتراکی برای این منظور استفاده کنید تا هزینه‌های خود را برای شروع کار بهینه‌سازی نمایید. البته برای شروع کار، اگر تصور می‌کنید که نیاز به داده‌های زیادی برای سایت خود دارید و البته، امکان هزینه کردن وجود دارد، از هاست مجازی یا نیمه اختصاصی استفاده کنید. همچنین در صورت داشتن کسب و کارهای بزرگ، برای انتخاب هاست اختصاصی هیچ شکی نداشته باشید. امیدواریم این مشاوره‌ی کوچک، شما را برای اداره‌ی کسب و کار و رسیدن به اهدافتان، کمک کرده باشد.

خروج از نسخه موبایل