SEOEDU

معرفی 3 ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

دوره لینک سازی خارجی از سطح مبتدی تا پیشرفته، در پایان دوره با خیال راحت بک لینک بزنید

ثبت نام غیرحضوری

معرفی 3 ابزار مهم و کاربردی برای پیدا کردن کلمات کلیدی

در این مقاله به معرفی چند ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی می پردازیم که به شما کمک می کند میزان جستجوی کلمات کلیدی را به دست آورده و بتوانید محتوای سودمندی تولید کنید. در صورتی که بخواهید یک سایت جدید ایجاد کنید و کسب و کار اینترنتی خود را راه بیاندازید، نیاز دارید بدانید که چیزی بیشتر کاربران را به بازدید از سایت جذب می کند. این کار تنها محدود به زمان آغاز به کار سایت نمی شود و شما باید در طول فعالیت سایت با انتخاب بهترین کلمات کلیدی، محتوا تولید کنید تا بتوانید بازدید از سایت خود را بالا ببرید. اما این که چه کلمات کلیدی مناسب هستند و بیشترین آمار جستجو را دارند را نمی توان به راحتی متوجه شد. خوشبختانه ابزارهای متعددی برای پیدا کردن کلمات کلیدی ارائه شده که می توانند با بررسی جستجوهای کاربران مختلف، کلمات کلیدی مناسبی را به شما پیشنهاد دهند که تولید محتوا برای آن ها بازدید سایت را افزایش بدهد.

چرا کلمات کلیدی مهم هستند

کلمات کلیدی نقش مهم و حیاتی در میزان بازدید یک سایت دارند و سایتی که دیده نشود، بی فایده است. پیش از آن که بخواهیم ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی را معرفی کنیم، بهتر است بدانیم که چرا کلمات کلیدی مهم هستند و چرا به این ابزارها نیاز داریم. کلمات کلیدی در واقع پل ارتباطی میان کاربر و محتوای سایت هستند. این کلمات کلیدی هستند که توسط کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل وارد می شوند و گوگل با تلاش برای تشخیص آن ها در محتواهای بی شمار تلاش می کند تا پاسخ کاربر را پیدا کند.
اگر با مفهوم سئو آشنا هستید، می دانید که منظور از آن، بهینه کردن محتوا برای موتورهای جستجو است تا موتورهای جستجو بتوانند کلمات کلیدی را در محتوای شما تشخص دهند. در واقع مبنای مفهوم سئو بر اساس کلمات کلیدی است. پس رقابتی که برای به دست آوردن بالاترین جایگاه در صفحه نتایج وجود دارد و هر کاری که برای بردن این رقابت انجام می شود، مربوط به کلمات کلیدی و استفاده صحیح از آن ها است.

ابزار رایگان برای پیدا کردن کلمه کلیدی

چرا باید از ابزار برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنیم

چیز که مسلم است این است که هیچ شخصی اطلاع کامل و جامعی از جستجوهایی که توسط هزاران کاربر انجام می شود، ندارد و نمی داند که در هر زمینه ای کاربران بیشتر با استفاده از چه عبارات و کلماتی سوال و نیاز خود را مطرح کرده و به دنبال پاسخ برای آن می گردند. برای این منظور لازم است که واقعا جستجوهای انجام شده توسط کاربران بررسی شود و آمار درستی از آن ها ارائه داده شود که برای این منظور نیاز به الگوریتم های خاصی برای بررسی این جستجوها است.
به همین دلیل چندین ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی توسط منبع های مختلف ارائه شده است که به سئوکاران کمک می کند که کلماتی را به عنوان کلمه کلیدی انتخاب کنند تا توسط کاربران بیشتری مورد استفاده قرار گرفته اند. به این ترتیب شانس بازدید از سایت افزایش می یابد و محتوای تولید شده سودمند واقع خواهد شد.
با استفاده از این ابزارها می توانید کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی را نیز به دست آورید. کلمات کلیدی مرتبط تاثیر زیادی در افزایش تعداد بازدیی سایت دارند و می توانند کاربران را به خوبی به صفحه مورد نظر راهنمایی کنند. کلمات مرتبط نیز کلمات تقریبا تعیین شده ای هستند که می توان آن ها را با بررسی رفتار کاربران به دست آورد. به علاوه می توانید کلمه کلیدی سایر رقیب ها را نیز مشاهده کنید که بتوانید در این رقابت بهتر عمل کنید. می توانید ببینید هر کلمه کلیدی چه مقدار جستجو به خود اختصاص داده است و میزان رقابت برای هر کدام چقدر است.
علاوه بر این، می توانید با استفاده از ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی، به کلمات کلیدی طولانی مناسبی دست پیدا کنید که میزان رقابت در آن ها بسیار پایین است و به این ترتیب شانس زیادی برای دیده شدن محتوا و سایت وجود دارد. مزیت بسیار خوب استفاده از این نوع کلمات کلیدی این است که چون در آن کاربر خواسته خود را واضح و شفاف بیان کرده است، با انتخاب سایت به احتمال بسیار زیاد پاسخ خود را در همان سایت پیدا خواهد کرد که باعث افزایش بیشتر سئو سایت می شود.
ابزارهای زیادی وجود دارد که کار پیدا کردن کلمات کلیدی را انجام می دهند و برخی از آن ها توسط خود گوگل ارائه شده است. هر کدام از این ابزار مزایا و معایب خاص خود را دارند و به تبع آن طرفدارانی دارند. در ادامه سه نمونه از بهترین این ابزارها را برای شما توضیح می دهیم.

Google Trends

همان طور که می دانید هم اکنون موتور جستجو گوگل محبوب ترین و پر کاربردترین موتور جستجوی جهان است که می توان آن را انتخاب اول و همیشگی بسیاری از کاربران دانست. به همین دلیل بهترین ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده از ابزارهایی است که توسط گوگل ارائه شده است. در میان ابزارهای گوگل می توان گوگل ترندز یا Google Trends را بهترین ابزاری دانست که می تواند کلمات کلیدی را ارائه دهد که بین کاربران از بقیه محبوب تر هستند.
Google Trends یک ایزار رایگان است که توسط آن می توانید میزان محبوبیت کلمات کلیدی و تعداد دفعاتی که آن کلمه توسط افراد در منطقه جغرافیای خاصی مورد جستجو قرار گرفته است را مشاهده کنید. این ابزار قدرتمند که بدون داشتن حساب کاربری گوگل نیز می توانید از آن استفاده کنید، کملات کلیدی مرتبط با این کلمات محبوب را نیز به شما نشان خواهد داد که با استفاده از آن ها در محتوا، می توانید جایگاه بالایی در میان نتایج جستجوها به دست آورده و برای سایت خود بازدید بیشتری کسب کنید.
برای استفاده از این ابزار ابتدا باید به سایت آن مراجعه کنید و در قسمت های مربوطه اطلاعات لازم را وارد کنید تا نتیجه را مشاهده کنید. اطلاعاتی که این سایت نیاز دارد، علاوه بر عبارت مورد نظر، شامل محدوده جغرافیایی و بازه زمانی است که می خواهید در طی آن میزان جستجوی آن کلمه کلیدی را به دست آورید. به علاوه باید دسته ای را که عبارت مورد نظر شما در آن قرار دارد را نیز وارد کنید. به این معنی که تعیین کنید این عبارت در دسته سرگرمی و یا ورزش و … است. همچنین باید به گوگل ترندز بگویید که می خواهید این عبارت در چه محدوده ای از وب مورد بررسی قرار بگیرد.
با وارد کردن این اطلاعات گوگل ترندز به شما آماری ارائه می دهد که در آن به صورت درصدی میزان استفاده از کلمه کلیدی وارد شده، نشان داده شده است. همجنین با استفاده از گوگل ترندز می توانید چند کلمه کلیدی را با یکدیگر مقایسه کنید و در کنار آن کلمات کلیدی مرتبط به آن را نیز مشاهده کنید. همچنین هنگامی که یک کشور را برای بررسی آمار انتخاب می کنید، گوگل ترندز به شما نشان می دهد که میزان محبوبیت این کلمه کلیدی در هر کدام از شهرها و استان های آن کشور چقدر است.

گوگل ترندز یک ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی عالی است که با استفاده از آن می توانید شکل های مختلفی که برای نوشتن یک کلمه و یا عبارت وجود دارد را بررسی کنید و ببینید که کاربران از کدام شکل آن بیشتر استفاده می کنند. از دیگر مزایای این ابزار می توان به امکاناتی اشاره کرد که در پایان هر جستجو و در صفحه نتایج آن به کاربر نشان داده می شود. یکی از گزینه ها به کاربر این توانایی را می دهد که بتواند از صفحه مورد نظر یک فایل اکسل به عنوان خروجی که اطلاعات به دست آمده در آن قرار دارد تهیه کند. همچنین کاربر می تواند این نتایج را در غالب یک تگ اسکریپت دریافت کرده و در سایت خود به نمایش بگذارد. به علاوه امکان اشتراک گذاشتن نتایج موجود از طریق صفحات اجتماعی مختلف نیز فراهم است.

Keyword Planner

یک ابزار دیگر که می تواند برای پیدا کردن کلمات کلیدی و بررسی میزان محبوبیت آن ها آمار مناسبی ارائه دهد Keyword Planner است. این ابزار نیز که توسط خود گوگل ارائه شده است، به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد و می توان از آن برای شروع و یا رونق دادن به یک سایت اینترنتی بهره برد.
با کمک این ابزار می توانید در یک بازه زمانی مشخص ماهانه و یا سالانه میزان جستجوی یک عبارت و همچنین میزان رقابت به وجود آمده توسط آن را بررسی کنید. همچنین این ابزار به شما کمک می کند که بتوانید ترندها و الگوهای جدید را شناسایی کنید و با توجه به آن ها بهترین کلمات کلیدی را به عنوان ایده های جدید به دست بیاورید.
در میان نتایج ارائه شده توسط این نرم افزار می توانید عباراتی را انتخاب کنید که میزان رقابت آن ها در حد پایین و یا متوسط است اما میزان جستجوی آن ها در محل مورد نظر شما بیشتر است. به این ترتیب شانس بالایی برای دیده شدن دارید و با تولید یک محتوای غنی و عالی می توانید جایگاه مناسبی برای خود در صفحه نتایج کسب کنید.
این ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی به صورت مستقیم با Google AdWords ادغام شده است. به معنی که برای این که بتوانید از ابزار استفاده کنید، نیاز به اکانت در AdWords دارید. خبر خوب این است که ایجاد این اکانت نیز رایگان است اما برای این که بتوانید از آن استفاده کنید نیاز به پرداختی مبلغی به عنوان شارژ دارد.

این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید متوجه بشوید که افرادی که به کار و محتوای مورد نظر شما علاقه مند هستند از چه کلمات کلیدی بیشتر استفاده می کنند و به این ترتیب شما می توانید برای ایجاد کلمه کلیدی جدید ایده بگیرید. همچنین میزان جستجو آن کلمه کلیدی را بررسی کنید و پیش بینی کنید که در آینده این کلمه کلیدی تا چه میزانی برای شما سود خواهد داشت و در نهایت پس از تحقیق بین چند کلمه کلیدی پر بازده ترین آن ها را انتخاب کنید.

Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل یک ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی قدرتمند است که توسط گوگل ارائه شده است. این ابزار امکانات بسیار زیادی دارد و شما می توانید برای بررسی میزان محبوبیت یک کلمه کلیدی از فیلترها و امکانات آن استفاده سودمندی داشته باشید. این ابزار امکانات زیادی را می دهد و صرفا برای بررسی کلمات کلیدی طراحی نشده است. برای دسترسی به این بخش باید به قسمت Performance آن بروید و تجزیه و تحلیل آمار جستجوها را ببینید. در این بخش می توانید بیشترین کلمات کلیدی را که در سه ماه اخیر مورد جستجو واقع شده اند را مشاهده کنید. در آن جا می توانید مطابق با نیاز خود از فیلترهای لازم برای کسب بهترین نتیجه استفاده کنید. همچنین این ابزار نیز این امکان را در اختیار شما قرار می دهد که بتوانید در یک کشور خاص میزان جستجو کلمه کلیدی را مشاهده کنید تا ببینید که برای محدوده جغرافیای شما چه کلمه کلیدی مناسب تر است و بازده بیشتری دارد.
یک ویژگی فوق العاده دیگر این ابزار این است که در بخش فیلترهای آن می توانید در قسمت کوئری آن تحقیق خود را محدودتر و دقیق تر کنید. به این صورت که با وارد کردن یک عبارت خاص که به کسب وکار شما مربوط است نتایج مربوط به کلمات کلیدی را ببینید که شامل آن عبارت هستند. به این صورت شما با بییشترین سرعت می توانید بهترین کلمه کلیدی را برای ارتقای سایت خود به دست بیاورید. همچنین نموداری که در بالای جدول کلمات کلیدی قرار دارد به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید روند جستجوهای کاربران را بررسی کرده و کلمات کلیدی را به صورت دقیق تری با یکدیگر مقایسه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله چند نمونه از ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی را به شما معرفی کردیم که می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید. همچنین ذکر کردیم که به چه دلیل انتخاب و استفاده درست از کلمات کلیدی برای کسانی که می خواهند در بستر اینترنت فعالیت کنند لازم و حیاتی است.

بدیهی است که ابزاری که رایگان نیستند، خدمات بهتر و مناسب تری را ارائه می دهند؛ اما استفاده از آن ها برای کسانی که تازه شروع به کار کرده اند، مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل این ابزارهای رایگان می توانند اطلاعات آماری خوبی از یک کلمه کلیدی به شما ارائه دهند که بتوانید از طریق آن چند کلمه کلیدی را با یکدیگر مقایسه کرده و با آگاهی از میزان محبوبیت آن در یک کشور یا منطقه خاص بهترین و پر بازده ترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که برای به دست آوردن اطلاعات و آمار دقیق تر، بهتر است از چند ابزار پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

سئو مَستر | آموزش جامع و تخصصی سئو

آموزش جامع سئو و بهینه سازی سایت، از سطح مقدماتی تا پیشرفته، رنک یک برای تو
40 ساعت آموزش
11,380,000 تومان

پکیج شتابدهی

بدون امتیاز 0 رای
396,000 تومان

آموزش آنالیز سئو سایت با netpeak

بدون امتیاز 0 رای
آموزش ابزار نت پیک (netpeak) برای آنالیز سایت و دریافت ارورها و اخطارهای سایت که می توانند در فرایند سئو سایت تاثیر گذار باشند.
رایگان!

 

خروج از نسخه موبایل