SEOEDU

مراحل راه اندازی آنلاین شاپ از قدم 0 تا درآمدزایی

نکات راه اندازی آنلاین شاپ و نحوه انجام آن

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

آنلاین شاپ‌ها، کسب‌و‌کارهایی هستند که خدمات یا محصولات خود را از طریق فضای مجازی ارائه می‌کنند. این نوع بیزینس‌ها در سال‌های اخیر به جهت فراهم شدن بستر ارتباط مستقیم تولید کننده با مشتری نهایی به شدت رایج شده و همه افراد جامعه می‌خواهند با ایجاد یک پلتفرم، محصولات یا خدماتشان را به دیگری عرضه کنند. به لطف اینترنتی و گسترش فضای مجازی، اکنون شما هم می‌توانید از چنین راهی کسب درآمد کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا مراحل ایجاد یک آنلاین شاپ را با هم بررسی کنیم.

مراحل راه اندازی آنلاین شاپ به چه صورت است؟

راه اندازی آنلاین شاپ

آنلاین شاپ، واژه‌ای است که این روزها و یا بهتر بگوییم بعد از بحران کرونا به شدت سر زبان‌ها افتاده. ممکن است شما هم به فکر راه اندازی یکی از این مدل کسب‌و‌کارها بوده‌ باشید. به همین خاطر می‌خواهیم کمی راجع به پروسه راه اندازی آنلاین شاپ‌ها صحبت کنیم و شما را با مراحل و چالش‌هایی که در این بخش وجود دارند آشنا نماییم.

قبل از پرداختن به مراحل راه اندازی آنلاین شاپ جالب است بدانید که:

با این مقدمه با ما باشید تا مراحل راه اندازی یک آنلاین شاپ را از ابتدا تا انتها قدم به قدم بررسی کنیم.

انتخاب محصول و حوزه کاری

اولین قدمی که باید برای آنلاین شاپ در نظر داشته باشید، انتخاب یک محصول است که بسیار مهم می‌باشد. در واقع کل آینده فروش و کسب و کار شما در این بخش متمرکز خواهد بود. چراکه می‌توانید با انتخاب یک کالا که تقاضای خوبی برای آن وجود دارد، ارتباط با مشتریان نهایی و تامین کننده، نسبت به کسب درآمد عالی اقدام کنید.

در انتخاب محصول و حوزه کاری که کسب‌و‌کارتان را با آن شروع می‌کنید، می‌بایست چندین پارامتر را مدنظر قرار دهید که عبارتند از:

در انتخاب حوزه کاری از پتانسیل‌هایتان استفاده کنید. مثلا اگر آشنا یا تخصصی دارید می‌توانید به آن قسمت وارد شده و آنلاین شاپی را راه اندازی نمایید.

تعیین محل فروش محصول

حال که نسبت به تعیین محصول و حوزه کاری خود اقدام کردید، بخش بزرگی از کار را جلو برده‌اید. حال می‌بایست محلی را برای ارائه خدمات یا محصولات‌تان تعیین کنید. توجه نمایید که این مرحله نیز نقش مهمی در مقدار فروش شما خواهد داشت. چراکه می‌توان با انتخاب عاقلانه، خود را در معرض دید مشتریان احتمالی قرار داده و از این طریق فروش خود را چند برابر کرد.

برای تعیین محل فروش یک کسب‌و‌کار می‌بایست به چند نکته توجه کرد که عبارتند از:

این موارد برای افرادی است که شعبات حضوری را در کنار آنلاین شاپ خود ایجاد می‌کنند. اما این سوال برای کسانی که صرفا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند مطرح می‌شود که در فضای مجازی بهترین جا برای ارائه و تاسیس آنلاین شاپ است. در پاسخ می‌توان 2 پلتفرم مهم را بیان کرد که عبارتند از:

پیج اینستاگرام یا سایت، کدام بهتر است؟

با توجه به 2 پلتفرم مهمی که برای آنلاین شاپ‌ها معرفی کردیم، یکی از مهم‌ترین سوالات بسیاری از کاربران ابهام در انتخاب پیج اینستاگرام یا سایت است. برای پاسخ می‌بایست با مزیت‌ها و معایب هرکدام آشنا شوید که در این خصوص می‌توان به جدول زیر اشاره کرد:

قابلیت وب سایت اینستاگرام
پرداخت آنلاین وب سایت‌ها با پلاگین و برنامه نویسی قابلیت اتصال به درگاه پرداخت و دریافت وجه را دارند. خیر؛ شبکه اجتماعی قابلیت پرداخت را ندارد.
شخصی سازی کل وب سایت قابلیت شخصی سازی را دارد. خیر؛ شما می‌توانید صرفا در بخش‌هایی که دسترسی دارید، شخصی سازی نمایید.
قابلیت آنالیز به کمک ابزارهای شخص ثالث دارد. به کمک ابزارهای درون برنامه‌ای دارد.
فیلترینگ با توجه به محتوای منتشر شده آزاد یا فیلتر است. فیلتر است.
کنترل دسترسی و کنترل کامل بر محتوا دارید. با توجه به قابلیت‌های شبکه دسترسی‌هایی خواهید داشت.
سئو پتانسیل کامل برای سئو را دارد. پتانسیل سئو محدودی دارد.
هزینه دارای یکسری هزینه اولیه برای راه اندازی است. نیازی به هزینه اولیه ندارد.
برندینگ پتانسیل کامل برای برندینگ را دارد. دسترسی‌ها و پتانسیل محدودی برای برندینگ دارد.

همچنین برخی دیگر از پارامترها برای مقایسه وب سایت و اینستاگرام را نیز به جهت راه اندازی آنلاین شاپ‌ها در تصویر زیر برای شما شرح می‌دهیم.

نحوه فروش محصول و تبلیغات و بازاریابی

دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات و بازاریابی به عنوان دیگر مراحلی شناخته می‌شوند که باید برای توسعه و راه اندازی کسب‌و‌کار آنلاین خود مدنظر داشته باشید.

برای تعیین نحوه فروش محصول بهتر است به نکاتی که در قسمت قبل بیان کردیم دقت کنید. توجه کنید که بسته به پلتفرم انتخابی، مسیر تبلیغات و بازاریابی نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال زمانی که وب سایت را برای فروش کالاها یا خدمات‌تان انتخاب کنید، باید هزینه‌هایی را برای سئو و قدرتمندتر کردن آن در چارچوب قوانین گوگل درنظر بگیرید.

اما زمانی که شبکه اجتماعی را محلی برای کسب‌و‌کارتان معرفی کنید، می‌بایست برای ارتقا آن نسبت به اختصاص بودجه بیشتر در تولید محتوای بصری و همکاری با اینفلوئنسرها یا پیج‌های دیگر در آن شبکه اجتماعی اقدام کنید.

نکته: انتخاب نحوه فروش محصول بسته به موقعیت جغرافیایی و فرهنگ مردم متفاوت است. مثلا امروزه فروش کالا در شهر تهران به صورت غالبا آنلاین انجام شده و با استفاده از پست یا پیامرسان‌های موتوری، ارسال مرسوله در کسری از چند ساعت انجام می‌شود.

معمولا مرحله تبلیغات زمانی انجام می‌شود که کسب‌و‌کار شما در رشد خود نیاز به یک شتاب دارد. در این حالت است که می‌توانید از کمپین‌های مختلف تبلیغاتی استفاده کنید. شیوه‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:

بسیار مهم است که مرحله تبلیغات در یک زمان مناسب و با نظارت یک متخصص دیجیتال مارکتینگ انجام شود. ما در مقاله “تبلیغات” تلاش کردیم توضیحات کاملی را راجع به این موضوع و 15 روش انجام آن بیان کنیم.

نحوه ارسال محصول

آشنایی با نحوه ارسال محصول نیز یکی از دغدغه‌های صاحبین آنلاین شاپ‌های نوپا است که می‌تواند سوالاتی را ایجاد کند. در این خصوص ابتدا باید بگوییم که بسته بندی و ارسال برعهده فروشنده است و این فرد باید با اضافه کردن یک هزینه بر روی قیمت نهایی، نسبت به فروش کالا و ارسال آن اقدام کند.

برای بسته بندی با توجه به محصولی که دارید، از کارتن‌ها (در حالت معمول) استفاده می‌شوند. با این حال شما می‌توانید آنها را درون پاکت‌های خاصی که برای ارسال مرسوله طراحی شده‌اند نیز بفرستید. چند نکته را برای بسته بندی کالاهای خود درنظر داشته باشید که عبارتند از:

نکته: همه این ابزارها قابل اشتعال هستند. به همین خاطر لازم است آنها را ایزوله از سایر محصولات کرده و حتما یک کپسول آتش نشانی برای انبار داشته باشید.

توصیه می‌کنیم حتما قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به بسته بندی صحیح مرسوله را به صورت ویدیو مشاهده کنید.

همچنین در خصوص نحوه ارسال نیز می‌توانید به 3 طریق اقدام نمایید که عبارتند از:

روش دوم یکی از بهترین روش‌های ارسال مرسوله است. البته در این حالت شما باید جزئیات محصول خود را در وب سایت وارد کرده و رسید چاپی آن را بر روی کارتن بچسبانید. این کار همچنین می‌تواند توسط فردی که برای جمع آوری می‌آید نیز انجام شود.

تکنیک های سری برای افزایش فروش آنلاین شاپ

اگر شما هم قصد دارید آنلاین شاپ راه بیندازید و این نخستین بار است که چنین کاری را انجام می‌دهید، می‌خواهیم یکسری نکات و تکنیک‌ها را برای انجام این کار به شما پیشنهاد دهیم که عبارتند از:

ایده های جدید برای راه اندازی آنلاین شاپ

با گذشت بیش از 3 سال از بحران کرونا، ایده های جدید آنلاین شاپ بسیاری ایجاد شده‌اند که می‌توانید از آنها نیز برای راه اندازی کسب و کار خود کمک بگیرید. این موارد عبارتند از:

راه اندازی آنلاین شاپ در شبکه‌های اجتماعی

در این متد کاربر از شبکه‌های اجتماعی برای پروموت کردن برند خود استفاده می‌کند. شما می‌توانید با مشتریان مستقیم در تماس بوده و قیمت کالا را به مشتری پیشنهاد دهید. سپس برای پرداخت می‌توانید از کاربر بخواهید تا وجه موردنظر را کارت به کارت کند.

این متد و ایده برای راه اندازی آنلاین شاپ امروزه توسط بسیاری از کسب‌و‌کارهای نوپا ایجاد شده و سپس در مراحل بعدی اقداماتی مانند طراحی سایت انجام می‌شود.

نکته: با توجه به فضای شدید رقابتی، پیشنهاد اکید ما آن است که آنلاین شاپ خود را در شبکه‌های اجتماعی با ارائه آفرها و ویژگی‌های کامل راه اندازی کنید. در این قسمت شما می‌توانید لینک این پلتفرم‌ها را نیز در بیو شبکه اجتماعی درج کرده و کاربران را به ثبت سفارش در آن ترغیب کنید.

افیلیت مارکتینگ

یکی دیگر از ایده‌های نو برای فروش آنلاین، کسب درآمد از طریق همکاری است که می‌توانید در این حالت پورسانت یا سهمی از سود دریابید. این موضوع زمانی پیشنهاد می‌شود که سئو و سایت قدرتمندی در لیست نتایج گوگل داشته باشید. در نتیجه قادر خواهید بود از سراسر جهان مشتریانی را دریافت کرده و نسبت به سهیم شدن در فروش اقدام کنید.

یکی از مزیت‌های خوب افیلیت مارکتینگ، امکان انجام این کار برای سایت‌های خارجی است که در نتیجه درآمدهای ارزی را نصیب شما می‌کند. کافیست به زبان انگلیسی یا زبان‌های خارجی برای تولید محتوا مسلط باشید.

خرده فروشی عمده فروش‌ها

امروزه عمده فروش‌ها غالبا به صورت سنتی کار می‌کنند و هنوز بسیاری از این فروشگاه‌ها به فضای مجازی منتقل نشده‌اند. یکی از ایده‌های نو برای راه اندازی آنلاین شاپ، ایجاد بستر خرده فروشی برای کسب‌و‌کارهای عمده فروشی است. در این حالت شما می‌توانید با تهیه عمده محصولات‌تان از این عمده فروشی‌ها، نسبت به فروش آنها با قیمت بالاتر (خرده) اقدام کنید.

چنین ایده‌ای برای هر دوطرف سود آور است. چراکه عمده فروش از خریدار (شما) سود دریافت کرده و هرچقدر بیشتر به فروشد، راضی‌تر خواهد بود. از سوی دیگر شما هم می‌توانید با فروش به قیمت خرده، حاشیه سود نسبتا قابل قبولی را داشته باشید و هم جنس‌های عمده فروش را مدام عرضه کنید.

نکته: برای این نوع کسب‌و‌کارها لازم است قیمت توافقی با عمده فروش و نرخی که برای خرده فروشی تعیین می‌کنید منصفانه و با توجه به کشش جامعه باشد. اگر عمده فروش هستید، می‌توانید فروش‌تان را در حجم بالا در وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی انجام دهید.

فروش پک‌ها و محصولات به صورت جمعی

همانند متد قبل اما در این قسمت شما پک‌های کاربردی از محصولات را عرضه می‌کنید. بدین معنا که شما مجموعه‌ای از ادوات را برای مقاصد خاصی به صورت پک عرضه می‌کنید. این نوع روش فروش به جهت آنکه عرضه جمعی است، می‌تواند با تخفیف از سوی فروشنده همراه بوده و به دلیل فروش تعداد بالا، حاشیه سود و قیمت نهایی هر قلم کالا را کمتر کند.

نکته: روش فروش جمعی کالاها در سایت‌های خدماتی نیز مشاهده می‌شود که در آن شما می‌توانید پک‌های خدمات را با قیمت کمتر و تنوع بیشتر با حجم بالا تهیه کنید.

نکات مهم دیگر پیرامون راه اندازی آنلاین شاپ‌ها

در راه اندازی آنلاین شاپ‌ها برخی نکات و مراحل دیگری نیز وجود دارند که توجه به آنها ضروری است. در این خصوص می‌توان گفت:

شما صاحبین کسب‌و‌کار می‌توانید برای رشد و توسعه کسب‌و‌کار انلاین خود، از خدمات طراحی سایت، سئو، تولید محتوا و مشاوره SEOEDU استفاده نمایید.

خروج از نسخه موبایل