SEOEDU

آشنایی کامل با تبلیغات کلیکی + انواع و نکات آن

مدل های مختلف تبلیغات کلیکی چیست؟

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

تبلیغات کلیکی یکی از متداول‌ترین روش‌های درج آگهی در فضای مجازی است که به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. از درج بنرها گرفته تا ثبت لینک‌ها در بالای صفحه SERP و بسیاری موارد دیگر. در ادامه این مطلب می‌خواهیم با این نوع تبلیغات بیشتر آشنا شویم. اهمیت و انواع آن را بررسی کرده و در انتها پلتفرم‌هایی را برای درج تبلیغات در ایران و خارج از کشور معرفی کنیم. همچنین نکاتی را که بهتر است به عنوان یک متخصص دیجیتال مارکتینگ یا وبمستر در اجرای این روش تبلیغاتی به آنها توجه کنید نیز بیان خواهند شد.

منظور از تبلیغات کلیکی چیست؟

تبلیغات کلیکی چیست؟

اگر کمی راجع به دیجیتال مارکتینگ اطلاعات داشته باشید، که در مقاله مذکور راجع به آن صحبت کرده‌ایم، می‌دانید که یک بخش مهم از مدل‌های تبلیغات در فضای مجازی، از نوع کلیکی هستند. اینکه این نوع تبلیغات چیست و چقدر در دنیای امروز استفاده می‌شود، سوالاتی هستند که در ادامه راجع به آنها صحبت می‌کنیم.

تبلیغات کلیکی که با عنوان PPC یا CPC نیز مشهور است، نوعی تبلیغات در فضای مجازی می‌باشد که تبلیغ کنندگان در آن باید روی آگهی یا بنر کلیک کنند. سپس می‌توانند به صفحه مقصد وارد شوند. در این مدل تبلیغات، ناشر به واسطه هر کلیکی که روی بنر و آگهی انجام می‌شود، مبلغی را از تبلیغ کننده دریافت خواهد کرد.

به واسطه گسترش فضای مجازی، امروزه وب سایت‌ها توانایی آن را دارند تا آگهی‌های شما را در بخش‌های مختلف سایت قرار دهند. حال برای آنکه هزینه‌ای دریافت شود، متدهای مختلفی پیشنهاد می شوند. مدل اول این است که بابت قرار دادن تبلیغ به مدت مشخص در مکانی خاص، تعرفه‌ای اخذ گردد. روش دوم آن است که شما صرفا به ازای عملکردی که تبلیغ دارد یعنی دریافت کلیک از سوی کاربر، هزینه‌ای را دریافت کنید. تبلیغاتی کلیکی عمدتا به روش دوم محاسبه می‌شود.

از جمله مثال‌هایی که می‌توان راجع به تبلیغات کلیکی بیان کرد، باید به بنرها و آگهی‌هایی که در تبلیغات گوگل، فیسبوک، توئیتر و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید اشاره نمود.

یکی از مدل‌های تبلیغات کلیکی که به شدت در حوزه سئو استفاده می‌شود، مربوط به موتورهای جستجو است. این مورد در سرچ‌های پولی به شدت به چشم می‌خورد. مثلا شما عبارت “خرید گوشی موبایل” را در گوگل سرچ می‌کنید و لینک‌هایی را در ابتدای صفحه مشاهده می‌نمایید. این لینک‌های تبلیغاتی به واسطه پرداخت هزینه تبلیغات در رتبه‌های اول قرار گرفته‌اند و به ازای هر کلیک، گوگل مبلغی را از بودجه تبلیغات شما اخذ می‌کند.

بررسی تاریخچه تبلیغات کلیکی

برای درک بهتر تبلیغات کلیکی، لازم است کمی راجع به تاریخچه و نحوه شکل گیری آن صحبت کنیم. در این خصوص می‌توان گفت:

بنابراین می‌توان گفت تبلیغات کلیکی اولین بار در سال 1998 توسط GoTo و سپس یاهو در سال 2001 و گوگل در سال 2002 رونمایی شد. امروزه شرکت‌های مختلفی اعم از adMarketplace، ValueClick، AdWords و AdCenter این نوع سرویس‌های تبلیغاتی را ارائه می‌کنند.

اهمیت و کاربرد تبلیغات کلیکی در دنیای امروز

این یک امر واضح است که امروزه ما به تبلیغات برای رشد کسب‌و‌کار خود نیاز داریم. حال این سوال مطرح می‌شود که در وضعیت کنونی، اهمیت و کاربرد تبلیغات کلیکی چگونه است؟ آیا این روش همچنان اهمیت و مزیت دارد؟

در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت تاثیر تبلیغات PPC به شدت بالا است و در هر صنعتی قابل استفاده می‌باشد. شما می‌توانید این نوع سبک تبلیغاتی را برای هر شغلی استفاده کنید که کمک می‌کند تا افراد بیشتری محصولات و خدمات شما را ببینند.

بدون شک اگر قصد دارید در صفحه SERP به رقابت با دیگران بپردازید، حتما و هر از چند گاهی باید از این روش تبلیغاتی استفاده نمایید. از سوی دیگر تبلیغات کلیکی امروزه بخش عمده‌ای از روش‌های تبلیغاتی در فضای وب را تشکیل می‌دهد. به همین خاطر فرقی ندارد که از آن استفاده می‌کنید یا نه، همواره آن را خواهید دید. چراکه بیشتر پلتفرم‌ها به سمت استفاده از این روش پیش رفته‌اند.

نکته: استفاده از روش‌های تبلیغات کلیکی به واسطه اختلالاتی که ممکن است توسط رقبا ایجاد شود، باید از طریق مراکز معتبری انجام گردد. مثلا می‌توان به گوگل ادز اشاره کرد که قادر است کلیک‌های اسپم را شناسایی نماید. توصیه می‌کنیم برای انجام هرگونه تبلیغات دیجیتالی، از یک متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید.

مزیت‌های تبلیغات کلیکی

قطعا بدون درک مزیت‌ها و فواید تبلیغات کلیکی نمی‌توانیم به اهمیت آن پی ببریم. به همین خاطر می‌خواهیم 6 تا از مهم‌ترین کارکردها و نقاط قوت این تبلیغات را با هم بررسی کنیم که می‌تواند به شما در انتخاب آن کمک کند.

مقرون به صرفه بودن

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان در این قسمت برای این نوع تبلیغات بیان کرد، مقرون به صرفه بودن این شیوه‌های تبلیغاتی می‌باشد. همانطور که گفتیم، هزینه این نوع تبلیغات به ازای هر کلیک است که باعث می‌شود بودجه شما صرفا روی کسانی که واقعا به تبلیغات اهمیت می‌دهند و وارد لینک مذکور می‌شوند خرج شود.

نتایج سریع

یکی دیگر از نکاتی که می‌توان در این خصوص بیان کرد، نتایج سریع تبلیغات کلیکی است. تصور کنید آگهی‌های خود را در ابعاد مناسب برای ناشر ارسال کرده باشید. در این حالت، با چند خط کدنویسی و تغییر پیوند و سورس عکس، تصاویر آگهی شما جایگزین می‌شود. سپس کاربر می‌تواند با یک کلیک وارد صفحه مدنظر شما شود. در مدل دیگر که شاهد تبلیغات کلیکی روی نتایج SERP هستیم، بازدیدکنندگان به سرعت نتایج شما را در ابتدا یا میانه مشاهده می‌کنند. در حالیکه اگر با مسیر سئو کردن سایت بخواهید به لینک‌های نخست برسید، این مسیر چند ماهی طول می‌کشد.

امکان دریافت داده

تبلیغات کلیکی به واسطه کدنویسی که دارد، به سیستم دیجیتال مارکتینگ ناشر متصل بوده و می‌تواند گزارشی از تغییرات و میزان کلیک، بیشترین تایم زمانی مشاهده شدن توسط کاربران و نمونه داده‌هایی نظیر این مورد را ارائه کند.

هدفمند بودن

 شاید جالب باشد که بدانید یکی از فیچرهای خاص این نوع روش، امکان نمایش تبلیغات متناسب با نوع کاربر است. در نتیجه احتمال تحت تاثیر قراردادن مخاطب را افزایش می‌دهد. البته داشتن چنین ویژگی‌ تا حد زیادی وابسته به سیستم ناشر است. به عنوان مثال در گوگل ادز به علت سیستم پیشرفته تبلیغات کلیکی، امکانات مختلفی به شما ارائه می‌شوند که یکی از آنها همین مورد است. شما می‌توانید تعیین کنید که تبلیغ شما به چه بازه‌های سنی، جنسیت و چه نوع مخاطبی نمایش داده شود. آیا این تبلیغ باید به کاربران موبایلی نشان داده شود یا کاربران ویندوزی؟ و مواردی از این قبیل.

معایب تبلیغات کلیکی چیست؟

همچنین در بررسی طرف دیگر سکه یعنی معایب تبلیغات کلیکی هم می‌توان به چند موضوع زیر اشاره نمود که به شرح زیر هستند:

تبلیغات بسیار زیاد

امروزه سرمایه گذاری روی تبلیغات کلیکی به شدت افزایش یافته است. این خود باعث شده تا خودش رقیب خود گردد. بدین معنا که ممکن است رقبای شما هم از چنین روشی استفاده کنند که می‌تواند یونیک و منحصر بودن آن را کمرنگ کند.

هزینه تبلیغاتی بالا

در کل استفاده از شیوه‌های مختلف تبلیغات در پلتفرم‌های خارجی مثل گوگل با هزینه‌های ارزی همراه است. مثلا اگر شما تبلیغات کلیکی را در صفحه SERP استفاده کنید، باید با نرخ دلار یا یورو به ازای هر کلیک بودجه در نظر بگیرید.

از سوی دیگر 2 عامل نیز وجود دارند که باعث افزایش قیمت این شیوه تبلیغاتی می‌شوند. به جهت آنکه این سیستم بتواند به درستی مشکلات مربوط به کلیک‌های فیک و قابلیت‌های دیگر را ارائه کند، هزینه تبلیغات بیشتر می‌شود. همچنین وقتی که درخواست‌ها برای استفاده از این شیوه تبلیغات (که در بازه‌های زمانی خاص به شدت بالا می‌رود)، افزایش یابد، قیمت‌ آن نیز بیشتر خواهد شد.

دید منفی

این موضوع در میان مخاطبان فضای مجازی که به نوعی آگاه هستند رخ می‌دهد. بدین معنا که ممکن است نتایجی که برچسب Ad داشته باشند و یا آگهی‌ها در فضای مجازی حس بی اعتمادی را جلوه داده و منجر می‌شود تا کاربر از آنها بگذرد. این یکی از ویژگی‌های مثبت سئو است که نتایج آن می‌توانند با اطمینان بالا هم کلیک‌های کاربر را جذب کرده و نیز برندتان را در رتبه‌های بالا نشان دهد.

دنباله دار بودن پروسه تبلیغات

صرف گذاشتن یک آگهی در تبلیغات کلیکی نمی‌تواند به شما کمک کند تا مخاطب را جذب کرده و فروش را انجام دهید. چراکه تبلیغات کلیکی تنها یک بنر را به کاربر نشان می‌دهد و حداکثر کارایی مفید آن، کشاندن مخاطب به سایت و صفحه مدنظرتان است. در نتیجه شما باید یک پروسه کامل را برای فروش به مشتری بعد از این تبلیغات هم انجام دهید. مثلا نکات UI/UX را در صفحه مقصد بررسی کنید، دکمه‌های CTA را به درستی در آن قرار داده و مخاطب را برای خرید ترغیب نمایید.

انواع مدل‌های تبلیغات کلیکی کدامند؟

حال باید به بررسی انواع مدل‌های تبلیغات کلیکی بپردازیم که در این خصوص می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

تبلیغات کلیکی با نرخ ثابت

در این حالت ناشر به ازای هر کلیک یک قیمت ثابت را دریافت می‌کند. شما می‌توانید لیستی را از تعرفه‌های ثابتی که برای قسمت‌های مختلف سایت تعریف شده‌اند را از ناشر دریافت کرده و برای قرار دادن تبلیغات خود در آن قسمت‌ها اقدام کنید.

نکته: شما می‌توانید با ناشر صحبت کنید و تلاش نمایید تا برای قراردادهای طولانی مدت، قیمت نهایی را پایین‌تر از حدود مشخص اعلام شده درنظر بگیرید. مذاکره در مورد قیمت‌‌ها به خصوص برای قراردادهای طولانی مدت بسیار مفید خواهد بود.

تبلیغات کلیکی مبتنی بر پیشنهاد

در این حالت، ناشر به حداکثر مبلغی که به او پیشنهاد می‌شود، جایگاه تبلیغاتی را می‌دهد. این روش به نوعی فروش پله‌ای نام دارد و زمانی انجام می‌شود که تقاضا بیشتر باشد. به خصوص ایام عید، سال نو و ایام تعطیلات که برای فروش بلیط هواپیما، ثبت نام تورها و غیره رخ می‌دهند. در این حالت شما می‌بایست قیمت بالاتری را نسبت به زمان عادی پرداخت نمایید.

نکته: البته امروزه علاوه بر قیمت، به واسطه اعتبار سایت‌های بزرگ یک فاکتور دیگر نیز در پذیرش سفارش‌ها در نظر گرفته می‌شوند. آن اعتبار شما به عنوان کسی است که تبلیغ را می‌گذارید. در مواردی که بسیار سخت گیر باشند، فاکتورهای دیگری هم وجود دارند مثلا ارتباط محتوایی با سایت مقصد، قوانین کشوری و غیره.

تبلیغات کلیکی جستجویی

این مدل که بارها در طول مقاله هم به آن اشاره کردیم، مربوط به موتورهای جستجو است. در این حالت تبلیغات به این شیوه انجام می‌شود که لینک سایت شما در رتبه‌های بالای موتور جستجو قرار می‌گیرند. شما با تعریف یک بودجه و شارژ کردن کیف پول خود در پلتفرم انتشار دهنده مثلا گوگل ادز، تعیین می‌کنید که تا چند کلیک و چه حد از بودجه مصرف شوند. سپس می‌توانید برای قراردادن لینک صفحه خود در نتایج بالای این صفحه و در کلمات کلیدی خاص اقدام کنید.

این مدل از روش بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به شدت جذاب است.

تبلیغات ریتارگتینگ

در این حالت شما تلاش می‌کنید تا مخاطبینی که زمانی از سایت و پلتفرم شما دیدن کرده‌اند را مجددا به سایت علاقمند و هدایت کنید. معمولا این روش تبلیغاتی با ارائه یکسری آیتم‌ها نظیر کدهای تخفیف و غیره انجام می‌شود.

معرفی شرکت‌های تبلیغات کلیکی در جهان

یک بخش مهم از تبلیغات کلیکی مربوط به انتخاب پلتفرمی است که بتوانید از طریق آن برای تبلیغات اقدام کنید. در این خصوص می‌توان از چند پلتفرم زیر نام برد که می‌توانند چنین خدماتی را به شما ارائه کنند. با این حال ذکر این نکته ضروری است که تبلیغات کلیکی در سیستم‌های خارجی به علت مشکلات پرداخت و عدم پشتیبانی از دامنه‌های ایرانی و زبان فارسی، پیچیده‌تر خواهد بود.

گوگل ادز

 بدیهی است که گوگل ادز به عنوان بزرگترین موتور جستجو، بخشی را برای خدمات مربوط به تبلیغات کلیکی در نظر گرفته است. شما می‌توانید آگهی‌های خود را به شیوه‌های مختلفی در گوگل ادز درج کنید. مثلا می‌توان به درج لینک‌ها در صفحه SERP، پیشنهاد محصولات و خدمات در چرخه کاروسل (Google Shopping Ads)، نمایش تبلیغات در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف، تبلیغات در ابزارهای جانبی این کمپانی نظیر جیمیل و غیره اشاره کرد.

یوتیوب

یکی دیگر از پلتفرم‌های قدرتمندی که می‌توانید برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی خود از آنها استفاده کنید، یوتیوب است. در این بستر 5 نوع روش تبلیغاتی در نظر گرفته شده‌اند که عبارتند از:

دیگر مواردی که می‌توان در این قسمت به عنوان پلتفرم تبلیغات کلیکی خارجی بیان کرد عبارتند از:

معرفی شرکت‌های تبلیغات کلیکی در ایران

همچنین در مورد شرکت‌هایی که در ایران سیستم تبلیغات کلیکی را اجرا می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

یکتانت

یکی از معتبرترین سایت‌های ایرانی است که خدمات دیجیتال مارکتینگ مختلفی اعم از تبلیغات همسان، بنری، ویدیویی، ریتارگتینگ، تبلیغات در گوگل، یوتیوب و غیره. اگر شما هم دارای وبسایتی با حداقل 10 هزار بازدید کننده در روز هستید، می‌توانید در یان پلتفرم ثبت نام کرده و از طریق نمایش تبلیغات کلیکی، درآمدزایی کنید.

صبا ویژن

مجموعه دیگری که باید در این قسمت از آن نام برد، صبا ویژن است. این وب سایت ارائه دهنده خدمات تبلیغات کلیکی با هر میزان بودجه‌ای است. شما می‌توانید در شبکه‌ای از هزاران سایت و اپلیکیشن ایرانی تبلیغات کلیکی خود را با سیستم این وب سایت نمایش دهید.

همچنین از دیگر وب سایت‌های شاخص در این بخش می‌توان به  مدیا آد، ماهان سورف، سنجاق، تپسل و کلیک اول اشاره کرد.

نکات مهم در اجرای کمپین‌های تبلیغات کلیکی

بدیهی است که برای اجرای تبلیغات کلیکی یا هر نوع کمپین دیجیتال مارکتینگ دیگر باید از متخصصین آن حوزه استفاده کنید. در این حالت نکاتی که باید برای اجرای این نوع شیوه تبلیغات در نظر بگیرید عبارتند از:

 

خروج از نسخه موبایل