SEOEDU

ریدایرکت 301 چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

امتیاز ۴.۳۳ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

ریدایرکت 301 و تاثیری که بر سئو دارد

ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر خودکار است که یک url را به طور دائمی به url دیگر منتقل می کند، ریدایرکت 301 در موقعیت های مختلفی از جمله انتقال وب سایت به دامنه جدید، تعمیر یا نگهداری سرور یا مواقعی که url قدیمی دیگر معتبر نیستند مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که اصلا ریدایرکت 301 چیست و در مورد این مسئله صحبت کنیم که چه تاثیری بر سئو می گذارد. و همینطور نحوه ریدایرکت کردن 301 را به شما خواهیم گفت که به دو صورت انجام می پذیرد.

ریدایرکت 301 چیست و بر سئو چه اثری دارد

برای اجرا و استفاده از ریدایرکت 301 روش های زیادی وجود دارد واین تغییر مسیر به سادگی قابل انجام است. ربات های موتورهای جستجو برای پیدا کردن یک منبع خاص درخواستی را به وب سرور ارسال می کنند، وب سرور با بررسی میزان اعتبار و قابلیت دسترسی url درخواست شده از طرف کاربر یا ربات های موتور جستجو، درخواست موردنظر را از آنجایی که در دسترس نیست نمی توانند پیدا کنند و کد وضعیت 301 را که به به طور دائم صفحه را به مکانی دیگر انتقال داده است، دریافت می کند. این دقیقا به این معنی است که url درخواستی قبلا وجود داشته است اما محتوی آن به طور دائمی به یک url جدید انتقال یافته است.

ربات های موتور جستجو با استفاده از این اطلاعات لیست رتبه بندی خود را به روز می کنند و کاربران به طور مستقیم به url های جدید منتقل می شوند.

شما می توانید مقالات آموزش سئو رایگان ما را نیز در وبسایت seoedu مطالعه کنید.

آیا ریدایرکت 301 بر رتبه بندی سایت اثر می گذارد و موجب تنزل آن می شود؟

با استفاده از ریدایرکت 301 برای انتقال صفحه، موتورهای جستجو به آسانی و با سرعت بالا ساختار جدید سایت را پیدا می کنند و به همین دلیل میزان رضایت کاربران از سایت حفظ می شود.

اگر در موقعیت های مورد نیاز به عنوان مثال برای راه اندازی مجدد وب سایت یا تغییر دامنه از ریدایرکت 301 استفاده نکنید و هیچ تنظیماتی را برای انتقال به وب سایت جدید تنظیم نکنید، در بدترین حالت ممکن احتمالا وب سایت از ابتدا شروع به کار می کند و همه بک لینک های سایت قدیمی از بین می روند یا دیگر هیچ اثری ندارند.

پرکاربرد ترین روش اجرای ریدایرکت 301، ویرایش فایل htaccess است. Htaccess در پوشه اصلی هر سایت وجود دارد، اگر Htaccess را در فایل سایت خود مشاهده نکردید، دو حالت ممکن است وجود داشته باشد.

حالت اول: فایل Htaccess در سایت اصلا وجود ندارد. در این باید با استفاده از (notepadwindows) یا texedit(mac) یک فایل Htaccess ایجاد کنید، فقط یک سند جدید بسازید و آن را به عنوان Htaccess ذخیره کنید.

حالت دوم: سایت شما بر روی وب سرور Apach اجرا نمی شود. انواع مختلفی از سرور وجود دارد. Apach، nginx، windows رایج ترین نمونه های وب سرور هستند. در بین این سرورها فقط در وب سرور Apach فایل Htaccess اجرا می شود. برای آگاهی از اینکه وب سایت شما در وب سرور Apach اجرا می شود یا خیر، باید هاست وب خود را بررسی کنید.

آیا ریدایرکت 301 بر سئو تاثیر می گذارد؟ بیشتر ارائه دهندگان سئو به رابطه بین ریدایرکت 301 و pageranke تمرکز دارند. آیا از pageranke هیچ اطلاعی ندارید.

گوگل با استفاده از pageranke بر اساس کمیت و کیفیت پیوندهای صفحه ارزش آن صفحه را بررسی می کند. البته باید در نظر داشت که pageranke تنها عامل موثر در رتبه بندی یک صفحه نیست و عوامل مهم دیگری نیز وجود دارند، اما به طور کلی صفحه های با pageranke بالاتر، رتبه بندی بالاتری نیز دارند.

گوگل در سال 2016 به صورت رسمی اعلام کرد که با استقاده از ریدایرکت 301، pageranke صفحه از بین نمی رود. بر این اساس استفاده از ریدایرکت 301 به حفظ ترافیک سایت کمک زیادی می کند.

وب سایت های جدید توسط موتورهای جستجو ایندکس می شوند و با بهینه سازی سئو می توانند رتبه خوبی در لیست نتایج موتورهای جستجو کسب کنند، بدون استفاده از ریدایرکت 301 تا زمانی که url قدیمی در فهرست رتبه بندی باشد، ممکن است url جدید مسدود شوند.

شما می توانید در این مقاله “معرفی انواع ریدایرکت” با انواع ریدایرکت ها نیز آشنا شوید.

چگونه مشکلات ریدایرکت 301 سایت را بر طرف کنیم.

چگونه مشکلات ریدایرکت 301 سایت را بر طرف کنیم.

باید مطمئن شوید که نسخه http سایت به نسخه https منتقل می شود، https یک امنیت مظاعف برای بازدید کنندگان به وجود می آورد همچنین گوگل از https به عنوان یکی از سیگنال های رتبه بندی خود استفاده می کند. و وجود لینک های 301 زیاد در سایت یک مشکل در بخش سئو تکنیکال شما محسوب می گردد.

علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که کاربران حتما از نسخه https سایت بازدید می کنند. البته باید در نظر گرفت که تغییر مسیر http به https در زیر دامنه ها و برخی دیگر از صفحات ممکن است اجرا نشود.

صفحات دارای کد وضعیت 301 را در سایت حذف کنید، زیرا این صفحات از نظر فنی دیگر وجود ندارند . اگر چنین صفحاتی در وب سایت باقی بمانند، گوگل در جستجوی دوباره این صفحات را پیدا می کند و همچنان به مرور مجدد آنها می پردازد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی باید url های ریدایرکت 301 را از سایت حذف کرده و url ریدایرکت نهایی را جایگرین کنید.

بررسی کنید که دو یا چند مسیر بین url اولیه و url مقصد وجود نداشته باشد، وجود چندین تغییر مسیر موجب کند شدن سرعت و نارضایتی کاربر می شود. به همین دلیل باید تا حد ممکن از وجود آنها جلوگیری کرد.

به جای انتقال صفحه 1 به صفحه 2 به صفحه3 به صفحه 4 باید تغییر مسیر از صفحه 1 به صفحه4 تبدیل شود، تا از کندی سرعت ریدایرکت های متعدد جلوگیری شود.

برای ریدایرکت های دائمی از ریدایرکت های 302 هرگز نباید استفاده کرد زیرا این ریدایرکت ها برای انتقال موقتی وب سایت بکار می روند بنابراین اگر تغییر مسیر وب سایت شما دائمی است باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

همچنین هدف شما باید حذف یا جایگزینی پیوندهای داخلی به صفحات هدایت شده باشد، به خصوص اگر این موضوع سبب گیج شدن کاربرانی شود که روی آنها کلیلک می کنند.
صفحاتی که http کد 301 را دارند نباید ترافیک داشته باشند زیرا اگر چنین صفحاتی همچنان ترافیک دارند این بدان معناست است که موتورهای جستجو هنوز پیام تغییر مسیر را دریافت نکرده اند.

در پایان اگر باید ساختار تغییر لینک شما تغییر کند، برای حفظ رتبه بندی وب سایت حتما از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا احتمال از دست دادن رتبه بندی سایت شما به کمترین مقدار ممکن برسد.

از اینکه این مقاله از وبسایت سئو ادیو را مطالعه کردید از شما متشکریم. امیدواریم توانسته باشیم نظر شما را در مورد این مقاله جلب کرده باشیم.

در صورت داشتن هر گونه سوال درمورد ریدایرکت 301 می توانید در کامنت ها بپرسید کارشناسان ما در سریعترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.

خروج از نسخه موبایل