SEOEDU

آموزش بکاپ سایت + معرفی 2 روش اصولی

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

یکی از اقدامات بسیار مهم و حیاتی، که همه‌ی کسب و کارهای آنلاین کوچک و بزرگ باید آن‌را جدی بگیرند و به صورت مداوم و منظم انجام دهند، مسئله‌ی بک آپ گرفتن یا پشتیبان گیری از سایت است. اگر هنوز از اهمیت این عمل آگاهی ندارید یا از راه‌های انجام آن چیزی نمی‌دانید، تا پایان این مقاله تخصصی همراه ما باشید تا اطلاعات شما در این زمینه تکمیل شود و ما به شما آموزش بکاپ سایت را به طور کامل ارائه دهیم.

بکاپ گرفتن چه اهمیتی دارد؟

بگذارید این مسئله و مفهوم را با یک مثال جالب برایتان توضیح دهیم. تصور کنید در یک جمع کرونایی حضور دارید و با این‌ که می‌دانید احتمال کرونا گرفتن شما زیاد است، از ماسک یا شیلد استفاده نمی‌کنید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ عملیات پشتیان گرفتن هم دقیقا مانند یک ماسک و شیلد برای سایت شما عمل خواهد کرد و از نظر امنیتی بسیار تاثیرگذار و مفید است.

علاوه بر حملات امنیتی، مشکلاتی از قبیل اختلال در هاست سایت یا نصب افزونه‌های مخرب و یا اشتباهاتی ناخواسته به راحتی می تواند عامل از بین رفتن بخشی یا تمام ماهیت سایت شما شود. در حالی که شما می توانید با گرفتن فایل پشتیبان یا بک آپ، همه‌ی این اطلاعات از دست رفته را برگردانید.

از آن جایی که اکثر سایت های ایرانی با وردپرس طراحی شده اند و این زبان از محبوبیت بسیار بالایی برخودار است ، قصد داریم چند عدد از بهترین روش های بکاپ گیری از وردپس را به شما عزیزان معرفی کنیم. البته قبل از آن، بهتر است به چند سوال مهم و ضروری در این باره پاسخ دهیم:

1- هرچند وقت یکبار از سایتمان بکاپ بگیریم؟

اولین نکته این است که سعی کنید برای انجام این کار، یک زمانبندی دقیق مشخص کنید. برای مثال می‌توانید دفعات انجام این عملیات را به صورتی تنظیم کنید که در تایم‌های ساعتی، روزانه یا هفتگی این کار انجام شود. به طور کلی پیشنهاد ما این است که حداقل 5 تا 7 روز یکبار از سایتتان نسخه پشتیبان بگیرید تا خیالتان راحت شود.

2- کدام فایل‌ها برای گرفتن نسخه پشتیبان مهم‌ترند؟

توجه داشته باشید که تمام فایل‌ها و اسناد سایت شما به خودی خود اهمیت دارند و به همین دلیل توصیه می‌کنیم از همگی آن‌ها بکاپ گرفته شود.

3- اگر اطلاعات سایت از دست برود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

با از دست رفتن اطلاعات سایت به هر دلیلی، عوارضی مانند تعلیق موقتی هاست، بلاک شدن توسط موتورهای جستجو، از بین رفتن امتیازات و رتبه‌های سئو، افت ترافیک و در نتیجه از بین رفتن زحمات کسب و کار رخ خواهد داد. به همین دلیل است که اصرار داریم موضوع بکاپ گیری از وردپس را جدی بگیرید.

بهترین راه‌های بکاپ گیری از وردپرس

همراهان عزیز، به صورت کلی 2 راه برای انجام این رویه وجود دارد. اولین راه، بکاپ گیری از وردپس به صورت دستی است که آن‌را توضیح خواهیم داد:

1- بکاپ گیری از وردپس به صورت دستی

برای این کار، باید از فایل‌ها و اطلاعات ارزشمند موجود در دیتابیس خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

فایل‌ها

برای گرفتن بکاپ از فایل‌ها می‌توانید به فایل منیجر درون سی پنل مراجعه نمائید و تمام فایل‌های مربوط به وردپرس درون پوشه‌ای منحصر به فرد به نام public_html را به فایل فشرده تبدیل کنید و آن‌ها را در یک مکان مشخص ذخیره کنید.

آموزش تصویری بکاپ سایت

شاید اکنون به تنها چیزی که فکر می‌کنید، این باشد که سرعت دانلود ضعیف است و با این حجم بزرگ فایل‌ها، این اقدام بسیار زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل یک راه بهتر و سریع‌تر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

پروتکل FTP سایت، گزینه‌ای است که به کمک شما آمده و تنها با یک FTP Client ساده، خواهید توانست از فایل‌هایتان بکاپ بگیرید.

یکی از بهترین کلاینت‌های FTP برای انجام راحت و سریع‌تر این کار، استفاده از نرم افزار FileZilla است که با کلیک بر روی آن، می‌توانید آن را دانلود کنید.

سپس با استفاده از اطلاعاتی که در هنگام خریداری سایت به شما ایمیل شده است، باید به سرور متصل شوید. این اطلاعات را مواردی مانند نام کاربری، پسورد، پورت مورد استفاده و FTP سایت شامل می‌شوند.

اکنون باید به نرم افزار FileZilla مراجعه کنید. در قسمت بالای نرم افزار، اطلاعاتی که شامل سرور FTP سایت هستند را وارد کرده تا بتوانید به سایت متصل شوید. وقتی این عمل با موفقیت انجام شود، در بخشی به نام Target server files، می‌توانید اطلاعات سایتتان را مشاهده کنید و با یک درگ کردن ساده، آنها را به کامپیوتر خود انتقال دهید.

دیتابیس

بعد از فایل‌ها، نوبت به دیتابیس می‌رسد. برای این کار کافیست به قسمت Backup در کنترل پنل هاست خود مراجعه کنید و با کلیک بر روی MySQL ، از دیتابیس خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که اگر سایت شما با مشکلی برخورد کرد؛ آخرین بکاپ خود را بازگردانی کنید.

2- بکاپ گیری از وردپس با استفاده از پلاگین یا افزونه

علاوه بر روش دستی، پلاگین‌های مخصوص این عملیات نیز وجود دارند و شما به راحتی می‌توانید با نصب آنها، سایتتان را ایمن کنید. توجه داشته باشید که همه‌ی این پلاگین‌ها دارای 2 نسخه پولی و رایگان هستند. در ادامه به بررسی 4 عدد از بهترین و محبوب‌ترین این افزونه‌ها خواهیم پرداخت:

1- Duplicator

این افزونه به دلیل عملکرد و ویژگی‌های فوق‌العاده خود، بیش از 1 میلیون نصب فعال دارد. جالب است بدانید شما با استفاده از این پلاگین جذاب، می‌توانید هر موقعی که خواستید، سایتتان را بدون هیچ مشکلی به هاست دیگری انتقال دهید. Duplicator به دلیل عملکرد خاص خود، یک پکیج تمام و کمال از همه‌ی اطلاعات موجود در سایت شما از جمله قالب، محتوا، افزون‌ها، دیتابیس و … را ذخیره می‌کند و در بحث امنیت و راحتی استفاده، حرف های زیادی برای گفتن دارد. علاوه بر این موارد، شما این حق انتخاب را دارید که فقط از بخش‌های مورد علاقه و مهم سایت خود، پشتیبان تهیه کنید.

2- Akeeba Backup

دومین پلاگین مناسب برای انجام این عملیات، Akeeba Backup نام دارد که شما با استفاده از آن، به راحت‌ترین و بهترین شکل خواهید توانست از سایتتان بک آپ کامل بگیرید. علاوه بر مورد ذکر شده، امکاناتی مانند انتقال سایت به سرور و هاست و کلون کردن نیز وجود دارد. باید به این موضوع اشاره داشته باشیم که در نسخه پولی آن، می‌توانید از امکانات و ویژگی‌های جذابی مانند انتقال مستقیم فایل بکاپ به فضای ابری، رمزگذاری آرشیو بکاپ با فرمت JPS و بک آپ جداگانه از دیتابیس یا فایل‌های سایت بهره ببرید. در آخر بهتر است این مسئله را بدانید که این افزونه، در مخزن وردپرس وجود نداشته و برای دانلود و نصب ، باید به سایت آن مراجعه کنید.

3- UpdraftPlus

این افزونه به دلیل امکانات راضی کننده و آمار بالای نصب، محبوب‌ترین پلاگین موجود برای انجام عملیات بکاپ گیری محسوب می‌شود و لیاقت این را دارد که در لیست بهترین‌ها قرار داشته باشد. شما با استفاده از نسخه رایگان UpdraftPlus، می‌توانید امکانات مناسب و بی‌نظیری را به تجربه کنید و اگر توصیه‌ی ما را می‌خواهید، نیازی به تهیه نسخه‌ی پولی آن نیست. همچنین در نسخه رایگان آن، ویژگی‌هایی مانند ذخیره بک آپ در فضای‌های ابری، امکان بک اپ و بازگردانی متنوع، ایجاد زمانبندی اتوماتیک برای انجام بکاپ و استفاده کمتر از منابع سرور کلون کردن سایت برای شما عزیزان وجود خواهد داشت.

4- BackWPup

آخرین پلاگینی که قصد معرفی آنرا داریم، BackWPup است. این افزونه این قابلیت را دارد که بر روی وردپرس‌هایی که دارای چندسایت هستند، بدون مشکل خاصی اجرا شود و بیش از 650,000 نصب فعال دارد. همچنین با این پلاگین می‌توانید به صورت کامل از سایت خود پشتیبان تهیه کنید. جالب است بدانید، سه گزینه‌ی Zip، Tar و Tar GZip برای انتخاب فرمت فایل بکاپ در اختیار شما قرار خواهد گرفت پیش رو دارید تا مطابق با نیاز و سلیقه خود، عملیات را انجام دهید. ویژگی‌هایی مانند مشاهده مستقیم لاگ‌های بکاپ گیری و بکاپ از دیتابیس، از دیگر مواردی است که در نسخه رایگان BackWPup وجود دارد.

سخن پایانی

دوستان عزیز، به این نکته بسیار مهم توجه کنید که فرایند و عملیات بکاپ گیری از وردپرس باید به شکل مداوم و مرتب انجام شود. پس اگر می‌خواهید زحمات چند ساله‌تان به راحتی هدر نرود، آن را جدی بگیرید و نسبت به انجامش، هرچه زودتر اقدام کنید. ما در مباحث آموزش سئو که در دوره جامع سئو مستر درمورد آن صحبت میکنیم به موضوع بکاپ گیری از سایت به شدت تاکید میکنیم. امیدواریم این مطلب تخصصی برای شما مفید واقع شده باشد.

بکاپ سایت به منظور پشتیبانی از وبسایت به صورت هفگی، روزانه یا ماهانه گرفته می شود. تا در صورت بروز مشکل و حملات سنگین بر روی سایت از حذف شدن دائمی آن جلوگیری کنید و بتوانید سریعا با همان قدرت قبل به کار خود ادامه دهید.

بکاپ را می توانید به صورت ویزارد، دستی و با افزونه دریافت کنید. که در مقاله به صورت کامل در مورد آن صبحت کرده ایم.

با توجه به هر سایتی می تواند متفاوت باشد. سایت هایی که بازدید بالا داشته و میزان تغییر و بارگذاری اطلاعات در روز بالا است به صورت روزانه و بقیه سایت ها هم به میزان اهمیت آن ها به صورت هفتگی و ماهانه می توانید بکاپ از وبسایت خود تهیه کنید.

پیشنهاد می شود که از تمامی فایل های مربوط به هاست خود بکاپ بگیرید. زیرا تمامی این فایل ها مهم بوده و نقش اساسی را در وبسایت شما دارند.

بله با توجه به خدماتی که شما انتخاب می کنید، برخی از شرکت ها در قبال گرفتن هزینه ای ناچیز برای شما بکاپ را به صورت هفتگی، ماهانه یا سالانه تهیه می کنند.

خروج از نسخه موبایل