SEOEDU

ارور 5xx چیست و چرا رخ می دهد؟ + آموزش تصویری

امتیاز ۴.۳۳ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

درست مانند هرکاری، در دنیای طراحی سایت و سئو نیز چالش ها و معضلات زیادی وجود دارد و ممکن است شما هم بارها به آن ها برخورده باشید. در این میان، ارور 5xx یکی از رایج ترین خطاهایی است که انواع مختلفی دارد و ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود. اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که هنوز با این ارور مواجه نشده‌اید، مطمئن باشید که در ادامه‌ی راه بالاخره با آن روبرو خواهید شد و باید در نهایت آن را حل کنید. اگرهم با این ارور مواجه شده‌اید و می‌خواهید آن را به بهترین شکل ممکن حل نمائید، این مقاله‌ی تخصصی بهترین کمک را به شما عزیزان و علاقه مندان خواهد کرد. پس اگر می‌خواهید بدانید ارور 5xx چیست و چرا رخ می دهد؟ تا پایان ما را همراهی کنید.

ارور 5xx چیست؟

همان‌طور که گفتیم، جامعه ی برنامه نویس و سئوکار، همیشه با انواع مختلفی از خطاها و ارورها سر و کار خواهد داشت و بوجود آمدن چنین موضوعاتی کاملا طبیعی است. پس اگر به این ارور یا ارورهای دیگر برخوردید، به هیچ عنوان نگران نباشید و سعی کنید آن را با آرامش کامل حل نمائید.

کسانی که از قبل آموزش سئو دیده‌اند و با نحوه ی کار ابزار محبوب گوگل یعنی سرچ کنسول آشنا هستند، در صورتی که سایتشان دارای مشکل باشد، در قسمتی به نام coverage ارور 5xx و موارد مشابه آن را مشاهده خواهند کرد. این ارور به نام sever error نیز شناخته می شود و منظور از کلمات xx، اعداد متغیری است که در هرکدام از ارورها متفاوت خواهند بود. دقت داشته باشید که ارورهای 5XX می توانند تاثیر منفی بر روی سئو تکنیکال سایت شما داشته باشند، پس هر چه سریع تر باید آن را رفع نمایید.

اموزش لینک سازی خارجی

چرا ارور 5xx رخ می دهد؟

توجه داشته باشید که این ارور دارای چند نوع متفاوت بوده و به همین دلیل، قصد داریم در ابتدا رایج‌ترین های آن را معرفی کنیم و به دلایل بروز آن‌ها بپردازیم.

ارور 500 (Internal Server Error)

یکی از انواع خطاهای ارور 5xx، به خطای داخلی سرور یا همان 500 معروف است. این مورد یکی از متداول ‌ترین خطاهای رایج HTTP محسوب شده و در سایت‌های زیادی رخ می ‌دهد. متاسفانه این ارور معمولا مشخص نمی کند که مشکل از کجا است و یک مقدار گنگ است. همچنین خطای ۵۰۰ باعث از دسترس خارج شدن سایت می‌شود و موتورهای جستجو نیز این خطا را تشخیص خواهند داد، بنابراین برای حفظ سئو سایت و جلوگیری از تاثیر منفی این خطا بر روی امتیازی که از موتورهای جستجو دارید، سریعا باید نسبت به برطرف کردن خطای داخلی سرور اقدام کنید.
در بیشتر موارد به خاطر اضافه کردن کدهای برنامه نویسی به یک فایل خاص php یا نصب پلاگینی که با سایر افزونه‌ها یا قالب سایت اختلال داشته، این خطا رخ خواهد داد. همچنین توجه داشته باشید که این ارور در سیستم عامل ‌های مختلف مانند ویندوز، اندروید، Ios و … به اشکال گوناگونی ممکن است نمایش داده شود.

بهترین راه های رفع ارور 500

1- چک کردن فایل .htaccess

برای این اقدام، ابتدا به File Manager هاست رفته و در مسیری از Public_html که وردپرس نصب شده است، به دنبال فایلی با نام htaccess. بگردید. به این نکته توجه داشته باشید؛ فایل‌هایی که نام آنها با نقطه آغاز می‌شود، مخفی هستند. بنابراین برای مشاهده این فایل در هاست سی پنل لازم است روی گزینه Settings که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کرده و پس از انتخاب تیک گزینه Show Hidden Files ، روی دکمه Save کلیک کنید. پس از نمایش فایل روی آن راست کلیک کرده و پس از انتخاب گزینه Rename نام این فایل را به htaccess1. تغییر دهید. بعد از تغییر نام صفحه ‌ای که با خطای ۵۰۰ در آن مواجه شدید را باز کرده و رفرش کنید. اگر مشکل برطرف شده بود، وارد تنظیمات پیوندهای یکتا در پیشخوان وردپرس شده و روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا فایل htaccess. جدید ساخته شود. مراحل را به صورت تصویری در زیر می توانید مشاهده کنید.

2- تغییر سطح دسترسی فایل‌ها و پوشه‌ها

جالب است بدانید زمانی که سطح دسترسی در فایل‌های وردپرس تغییر می‌کند، دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌ها برای گروهی از کاربران خاص در دسترس خواهد بود که هر یک از این گروه‌ها نیز قابلیت خواندن و نوشتن روی فایل مورد نظر را خواهند داشت. پس اگر حالتی رخ دهد که برای گروهی از این کاربران دسترسی به فایل یا پوشه مورد نظر فراهم نباشد، خطای ۵۰۰ رخ خواهد داد که برای رفع این مشکل کافیست سطح دسترسی فایل‌ها در هاست را تغییر دهید.

برای این کار، وارد هاست خود شده و روی گزینه File Manager کلیک کنید. در مرحله بعد به مسیر Public_html رفته و در جایی که وردپرس را نصب کرده‌اید، کلیه پوشه‌ها و فایل‌های اسکریپت وردپرس که معمولا با wp آغاز می‌شوند را بررسی کنید. به این مسئله توجه داشته باشید که در این بررسی شما باید ستون permission را بررسی کرده و اعدادی که برای هر فایل و پوشه قرار دارد را در صورت مغایرت داشتن اصلاح کنید.

معمولا سطح دسترسی برای پوشه‌ها روی ۷۵۵ و برای فایل‌ها روی ۶۴۴ قرار دارد. برای تغییر سطح دسترسی نیز کافی است روی فایل یا پوشه مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Change Permissions را انتخاب کنید. سپس در پنجره باز شده مقادیر ذکر شده (۷۵۵ برای پوشه‌ها و ۶۴۴ برای فایل‌ها) را تنظیم کرده و روی دکمه Save کلیک کنید.

3- غیر فعال کردن پلاگین‌های وردپرس

در این حالت باید افزونه مخرب را شناسایی کنید و اگر خطا بعد از فعال کردن یا آپدیت افزونه خاصی که اخیرا آن را نصب یا آپدیت کرده اید رخ داده است، را غیر فعال کنید. اما اگر چنین حالتی نیست باید کلیه افزونه‌ها در وردپرس را غیرفعال کرده و با هر بار فعال کردن تک تک افزونه‌ها سایت را بررسی کرده و ببینید مشکل ۵۰۰ با فعال کردن کدام افزونه رخ خواهد داد. در صورتی که به پیشخوان وردپرس دسترسی دارید کافی است کلیه افزونه‌ها را انتخاب کرده و غیرفعال کنید.

ارور 503 (Service Unavailable)

یکی دیگر از خطاهای رایج 5xx، Service Unavailable نام دارد. به زبان ساده و لغوی، معنی سرویس در دسترس نیست را می دهد و مانند ارور 500، باعث افت سئوی سایت خواهد شد. البته این ارور در همه صفحات به معنای بد بودن نیست. مثلا زمانی که شما در حال آپدیت کردن پلاگین و یا قالب وبسایت وردپرسی خود هستید، ممکن است در آن لحظه این ارور نشان داده می‌شود.

بهترین راه های رفع ارور 503

  1.  مواردی چون محدودیت‌های اتصال، کنترل‌گر پهنای باند، منابع سیستم کلی، خرابی و ایمنی‌ هایی که ممکن است شروع شده باشد را بررسی کنید.
  2.  جالب است بدانید گرفتن ترافیک بیشتر از سایت، سبب می‌شود تقریبا خطاهای 503 رفع و یا کنترل شود.
  3.  اگر از سیستم های وردپرس یا جوملا استفاده می‌کنید، سعی کنید افزونه های بی ‌استفاده را غیرفعال کنید.
  4.  همیشه باید فشار روی سرور را تا انجایی که می ‌توانید کاهش دهید. کش کردن اطلاعات یکی از مواردی است که خیلی می‌تواند در عملکرد کلی سرور تاثیر مثبت ایجاد کند.

ارور 504 (Gateway Timeout)

این خطا زمانی رخ می دهد که سرور در هنگام دریافت و ارسال درخواست به سمت مرورگر، برای گرفتن پاسخ از سمت مرورگر در یک زمان مشخص به مشکل بخورد. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که مانند ارورهای قبلی، این خطا نیز در مرورگرها و سیستم عامل های مختلف برای کاربران به شکل دیگری نمایش داده خواهد شد ولی معمول ترین آن، Gateway Timeout 504 است.

بهترین راه های رفع ارور 503

  1.  ممکن است بعضی اوقات به دلیل آمار بازدید بالا، سرور و هاست شما در ارائه خدمات و پاسخگویی دچار مشکل شود. به همین دلیل ممکن است با این خطا مواجه شوید. پس بهتر است با استفاده از ابزارهای مربوطه سایتتان را بررسی کنید.
  2.  مانند ارورهای قبلی، نصب افزونه و قابل یا آپدیت آنها نیز باعث بروز این خطا خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم پلاگین های غیر ضروری را حذف کنید.
  3.  کلودفر نیز باعث ایجاد این خطا می شود. اگر سرور شما با کلودفر ارتباط ایجاد نکند، ارور 504 رخ خواهد داد. به همین دلیل باید تنظیمات کلوفر و هاست خود را به صورت دقیق بررسی کنید.
  4.  اگرهم راه های بالا را بررسی نمودید و ارور رفع نشد، باید با تماس با پشتیبانی شرکت هاستینگ خود این موضوع را اطلاع دهید.

در صورتی که هاست شما سرعت پایینی دارد پیشنهاد میکنیم مقاله ابزارهای بررسی سرعت هاست را مطالعه کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله 3 عدد از رایج‌ترین ارورهای 5xx را معرفی نمودیم و به راه های حل آنها نیز اشاره کردیم. همچنین توجه داشته باشید که بهترین روش برای اطلاع از این خطاها، استفاده از ابزار سرچ کنسول است. امیدواریم محتوای این مقاله از وبسایت seoedu برایتان جذاب و البته مفید بوده باشد.

internal service eror 500

خروج از نسخه موبایل