SEOEDU

آشنایی با الگوریتم YMYL + روش های بهینه سازی صفحات آن

چه صفحاتی تحت الگوریتم وای ام وای ال هستند؟

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

الگوریتم YMYL چیست؟ وای ام وای ال مخفف عبارت “Your Money, Your Life” است که مربوط به صفحاتی اثرگذار بر کیفیت، سلامت و آینده زندگی و مسائل اقتصادی می‌شوند. مثلا موضوعات در حوزه سلامت، پول، زندگی سالم و غیره.

از آنجایی که گوگل به عنوان یک پلتفرم برای منتشر کنندگان محتوا شناخته می‌شود، لازم است تدابیری را برای کنترل کیفی آن بدست گرفته و از انتقال اطلاعات غلط که به انسان‌ها خسارت فیزیکی و روانی وارد می‌کند، جلوگیری نماید. الگوریتم YMYL یکی از راه‌ها برای رسیدن به این هدف است که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم.

الگوریتم YMYL چیست؟

آشنایی با الگوریتم YMYL

عموم کاربران در نگاه نخست به چند نتیجه اول صفحه SERP به راحتی اعتماد می‌کنند. حال اگر این صفحات اطلاعات غلطی را به کاربر ارائه کنند، آیا اعتبار آن موتور جستجو نزد کاربران خراب خواهد شد یا خیر؟ قطعا جواب مثبت است و گوگل برای پرهیز از این اتفاق، الگوریتمی به نام YMYL درنظر گرفته است.

امروزه داده‌ها و اطلاعاتی وجود دارند که ریسک مطالعه و عمل به آنها بالا است. این چنین داده‌هایی می‌توانند خسارات بسیاری را به افراد وارد کنند؛ به همین خاطر گوگل استانداردها و تدابیر سخت گیرانه‌تری را برای کنترل آنها درنظر می‌گیرد. گوگل به چنین صفحاتی که PQ بالایی داشته، صفحات YMYL می‌گوید. از نظر گوگل این چنین صفحاتی باید در سایت‌های معتبر قرار گرفته و محتوای آنها فاکتورهای تخصص، تجربه، اعتماد و اقتدار بالایی داشته باشند.

الگوریتم YMYL در نسخه اولیه خود در سال 2012 منتشر شده و در دسته بندی “دستورالعمل‌های رتبه بندی کیفیت صفحه” طبقه بندی می‌شود. گوگل در این سری دستورالعمل‌ها به بررسی کیفیت صفحه یا PQ می‌پردازد.

شما می‌توانید از طریق این لینک، دستورالعمل و راهنمای کامل گوگل در مورد ارزیابی کیفیت جستجو را مشاهده کنید. همچنین برای آشنایی با الگوریتم های گوگل، حتما مقالات سایت ما را دنبال کنید.

تاثیر الگوریتم YMYL گوگل چگونه است؟

در واقع الگوریتم YMYL هم در زندگی انسان‌ها و از سوی دیگر می‌تواند در رتبه بندی و اعتبار محتوا اثر گذار باشد. طبیعی است که مطالب با حساسیت‌های علمی، پزشکی، اقتصادی و غیره می‌توانند انسان‌ها را به انجام تصمیماتی سوق داده که این امر هم بر جان و مال شما اثر گذار است.

اما در مورد تاثیر الگوریتم YMYL گوگل در سئو باید بدانید که با روی کار آمدن این الگوریتم، شاهد افت در رتبه بندی کلمات کلیدی بسیاری از سایت‌ها از جمله وب سایت‌های پزشکی بودیم. به همین خاطر می‌توان گفت الگوریتم YMYL در اصلی‌ترین تاثیرگذاری خود روی رتبه بندی اثر می‌گذارد.

وب سایت‌های هدف

 وب سایت‌هایی که باید مراقب این الگوریتم باشند و لازم است از سیاست‌های الگوریتم YMYL گوگل پیروی کنند عبارتند از:

چه نوع محتواهایی تحت تاثیر الگوریتم YMYL هستند؟

همچنین گوگل چند نوع محتوا را نیز ذکر کرده است که می‌تواند جزو موضوعات YMYL دسته بندی شوند:

همچنین در جدول زیر برخی از موضوعات را به صورت مثال ذکر می‌کنیم:

نوع موضوع موضوع YMYL موضوع شبه YMYL موضوع غیر YMYL
اطلاعات:

آیا ممکن است منجر به آسیب و اطلاعات نادرست شود؟

مسیرهای تخلیه برای سونامی:

اطلاعات نادرست منجر به خسارات مالی و جانی می‌شود.

پیش بینی آب و هوا:

توضیح کمی نادرست آسیب‌هایی را وارد نمی‌کند.

جایزه‌های برندگان جشنواره موسیقی:

این موضوع خسارت جانی و مالی وارد نمی‌کند.

نصیحت در مورد یک فعالیت:

آیا محتوای ضعیف می‌تواند خسارت وارد کند؟

چه زمانی به بیمارستان برویم؟:

محتوای نادرست می‌تواند منجر به یک خسارت واضح شود.

چه زمانی برای تعویض براش مسواک اقدام کنیم؟:

بعید است که مشکل خاصی در مورد سلامت ایجاد کند.

هرچند وقت یکبار لباس خود را بشوییم؟:

این موضوع آسیبی را وارد نمی‌کند.

عقیده شخصی:

آیا می‌تواند یک قشر خاص از جامعه را تحت تاثیر بگذارد؟

نظر در مورد یک گروه نژادی:

اطلاعات ممکن است منجر به تحریک به خشونت علیه این افراد گردد.

نظر در مورد خطرناک بودن ورزش:

ممکن است بسته به محتوا، نگرانی‌ها در مورد ورزش و خطرات آن قابل ملاحظه باشد. مثلا غرق شدن در شنا یا خطرات ورزش‌های سنگین.

مخالف بودن با موسیقی راک:

این نوع خبرهای که مربوط به سلیقه افراد می‌شوند، مشکلات و خسارات کمتری دارند.

گوگل اعلام کرده است که برای صفحاتی که با موضوع YMYL هستند، استانداردهای رتبه دهی بالایی را درنظر می‌گیرد.

چگونه صفحات را مطابق با الگوریتم YMYL بهبود دهیم؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه با درنظر گرفتن الگوریتم YMYL، نسبت به بهبود صفحات اقدام کنیم؟ گوگل در اسناد خود بیان کرده است که برای صفحات اطلاعاتی و صفحاتی که با موضوع YMYL شناخته می‌شوند، فاکتورهای دقت و سازگاری با اجماع نظرات کارشناسان مهم است.

همچنین فاکتورهای EEAT که گوگل در سال 2014 معرفی کرده است نیز برای افزایش کیفیت و ارائه نتایج مرتبط توسط موتور جستجو می‌توانند صفحات YMYL را بهبود ببخشند. با توجه به این توضیحات می‌توان به چند راهکار زیر نیز اشاره کرد که عبارتند از:

ارائه مشخصات نویسنده

یکی از کارهایی که می‌تواند اعتماد گوگل و کاربران را به مطالب سایت شما جذب کند، ارائه مشخصات نویسنده است. این راهکار با ارائه یک بیوگرافی کوتاه قابل انجام بوده و به ایجاد شفافیت و اعتبار دادن هم به نویسنده و محتوا کمک می‌کند. معمولا وب سایت‌ها یا صفحه‌ای جداگانه یا در صفحه About-us این کار را انجام می‌دهند.

بازبینی محتوا توسط کارشناس

جالب است بدانید که وب‌سایت‌هایی که مطالب حساسی به خصوص در بخش پزشکی ارائه می‌کنند، بخشی را به عنوان تایید محتوا توسط کارشناس دارند که معمولا در قسمت هدر یا انتهای نوشته نشانه گذاری می‌شود. در نتیجه این کار می‌تواند هم به گوگل و هم به مخاطب سایت شما اطمینان دهد که نوشته تایید شده است.

استفاده از منابع معتبر

اساس الگوریتم YMYL آن است که محتواهای حساس را در منابع معتبر پیشنهاد دهد. برای آنکه بتوانید مطالب سایت خود را به محتواهای این صفحات نزدیک‌تر کنید، می‌توانید منابعی که از آنها الهام گرفته‌اید و اعتبار بالایی دارند را معرفی نمایید. به عنوان مثال اگر سری به سایت Healthline بزنید، با اینکه خود امروزه به عنوان یک سایت معتبر شناخته می‌شود، اما همواره در مطالب خود منبع‌ها را ذکر می‌کند.

درج رپورتاژ در سایت‌های معتبر و مرتبط

شما می‌توانید برای افزایش اعتبار DA یا PA خود، در سایت‌هایی که معتبر هستند رپورتاژ درج کنید. همانطور که می‌دانید ساخت بک لینک و افزایش دامین ریفرینگ یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت رتبه و اعتبار گوگل است. در این حالت باید لینک‌ها به صورت فالو باشند.

نحوه استفاده از فاکتورهای EEAT برای بهبود صفحات YMYL

در کنار موارد قبل می‌توان برخی فاکتورهای EEAT را نیز برای بهبود صفحات YMYL به کار برد که عبارتند از:

تولید محتوا در حوزه تخصص نویسنده

تلاش کنید تا محتواهای تولید شده در حوزه تخصص نویسنده باشند. همچنین بهتر است اطمینان حاصل کنید که محتوای ارائه شده بسته به نوع مخاطب دارای کلمات و اصطلاحات تخصصی یا ساده باشند.

درج اطلاعات ارزشمند

اگر محتوای تخصصی می‌نویسید، مهم است که اطلاعات ارزشمندی را به آن اضافه کنید. چراکه غالب کسانی که به این محتواها روی می‌آورند، افرادی هستند که بر اصول و پایه این علم مسلط بوده و به دنبال نتیجه گیری‌ها، نکات و اطلاعات اضافی هستند.

نکته: شما می‌توانید برای مرجع شدن به صورت موضوعی اقدام کنید. محتواهای کامل را نگارش کرده و چیزی را از قلم نیندازید. در این حالت کاربر همواره برای مرور قوانین و موضوع مربوطه به صفحه شما مراجعه می‌کند.

صلاحیت خود را اثبات کنید

اگر می‌خواهید فاکتور T را بدست آورید، باید به عنوان یک مرجع در حوزه کاری خود شناخته شوید. برای انجام این کار باید فاکتورهای صلاحیت، تجربه، وابستگی‌ها و نیز اعتبارنامه‌های خود را ارائه نمایید. همچنین موارد دیگری نیز می‌توانند نشانه‌ای از صلاحیت شما باشند که عبارتند از:

افزایش امنیت سایت

مهم است که برای جلب اعتماد گوگل، سیگنال‌هایی را در این راستا ارسال کنید. به عنوان مثال می‌توان به یکی از مهم‌ترین آنها یعنی امنیت سایت اشاره کرد که برای این کار راه حل‌هایی وجود دارد. از جمله استفاده از پروتکل SSL برای سایت، کنترل دسترسی‌ها به هاست، اضافه کردن کد امنیتی کپچا، استفاده از CDN و غیره.

نکات مهم در مورد الگوریتم YMYL

در انتها همچنین در مورد برخی نکات مرتبط با الگوریتم YMYL می‌توان گفت:

خروج از نسخه موبایل