SEOEDU

(CALL TO ACTION) CTA یا دعوت به اقدام چیست؟

CALL TO ACTION

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

CTAمخفف عبارت Call to actionاست که در زبان فارسی معادل مشخصی ندارد. اما معنای تقریبی آن “دعوت به یک اقدام” یا “دکمه فراخوان” است.

CTA یک اصطلاح در دنیای بازاریابی است که به محتوا، تصویر، دکمه و یا لینکی اشاره دارد که با هدف دعوت کاربر به انجام کاری (خرید، ثبت نام، دنبال کردن، پر کردن فرم و …) طراحی، باعث هدایت کاربر به سمت انتهای قیف بازاریابی می‌شود و استفاده درست از آن باعث افزایش بازدهی سایت و تبلیغ شما می‌شود.

در حقیقت CTA به کاربر مسیر را نشان می‌دهد و به آن‌ها می‌گوید چه کاری را در چه زمانی انجام دهند. CTA ارتباط مستقیمی با فروش دارد. به عنوان مثال دکمه ” خرید” یک CTA است که با هدف هدایت کاربر به مرحله نهایی قیف بازاریابی، یعنی فروش طراحی شده است.

یک CTA خوب باید واضح و تحریک کننده باشد و در جای درست کاربر را دعوت به انجام عملی کند. ماهیت CTA با توجه به پلتفرم‌ها متفاوت است. به عنوان مثال تبلیغات تلویزیونی، باید برای مخاطبان هدفشان شماره تماس بگذارند و  به آن‌ها بگویند که منتظر تماس آن‌ها هستند (شماره تماس، CTA است). CTA ها با اهداف مختلفی طراحی می‌شوند.

در نظر داشته باشید مخاطب شما چه افرادی هستند و با توجه به آن‌ها CTA خود را طراحی کنید. به عنوان مثال یک CTA برای افرادی که با تماس تلفنی راحت تر هستند قرار دهید و یک CTA برای افرادی که می‌توانند تمام فرایند خود را در سایت پیش ببرند.

CTA یک عنصر کلیدی است که به عنوان یک تابلوی راهنما عمل می کند. بدون یک CTA واضح، کاربر ممکن است فرایند مدنظرتان را به درستی طی نکند و بدون انجام کاری سایت را ترک کند. به عنوان مثال، اگر در قسمت مقالات سایت خود از CTA هوشمندانه ای استفاده نکنید، ممکن است کاربر بدون انجام اقدامی به نفع شما، سایت را ترک کند.

با این حال، اگر یک CTA در قسمت پایین مقالات وجود داشته باشد که از کاربر بخواهد مقالات بیشتری را مطالعه کند و یا در سایت ثبت نام کند، احتمال تبدیل آن‌ کاربر به یک مشتری وفادار افزایش می‌یابد.

انواع CTA

• دکمه پرداخت، دکمه خرید، دکمه افزودن به سبد خرید در فروشگاه آنلاین
• دکمه “مطالعه بیشتر”
• ثبت نام و ورود در سایت
• بنر تبلیغاتی که با هدف کلیک کاربر آماده شده است.
• دکمه اشتراک گذاری محتوا و صفحه در شبکه های اجتماعی
• دکمه ای که کاربر را به دیدن صفحه دیگری دعوت کند

CALL TO ACTION

هدف استفاده از CTA

مطمئنا هدف ما از نوشتن یک مقاله و یا ساخت صفحه در سایت تنها این نیست که کاربر مقاله ما را مطالعه کند و یا صفحه سایت را تنها بررسی کند و سپس از سایت خارج شود. در حقیقت همه صاحبان سایت در تلاش هستند تا ورودی های سایتشان را به ورودی هدفمند تبدیل کنند و CTA در این روند به شما کمک می‌کند. اگر چینش CTA شما درست باشد، آن CTA کاربر را به سمت هدف نهایی سایت شما هدایت می‌کند.

نحوه ایجاد یک CTA حرفه‌ای

CTA حرفه‌ای متشکل از چند کار کوچک است که در کنار هم برای شما یک نتیجه عالی دارند. طراحی CTA یک هنر است و با استفاده از تکنیک های گفته شده می‌توانید یک CTA حرفه ای و نتیجه محور طراحی کنید. CTAهای موثر به طراحی خوب و متن قوی نیاز دارند. برای داشتن یک CTA خوب عناصر را با دقت انتخاب کنید و آنها را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای شما موثرتر است. اگر CTA شما نتیجه ای که می‌خواهید ندارد، عوامل مختلف را بررسی کنید و سعی کنید مرتبا CTA خود را ارتقا دهید.

1.ظاهر CTA

در نگاه اول، کاربر ظاهر CTA شما را می‌بیند. به همین خاطر CTA طراحی کنید که در نگاه اول توجه مخاطب را جلب کند. سعی کنید CTA نسبت به دیگر المان های صفحه برجسته باشد و در ذهن مخاطب تاثیر بگذارد. در طراحی CTA نیازی نیست از قوانین خاصی پیروی کنید و تنها سعی کنید چیزی طراحی کنید که زیبا و تاثیر گذار باشد.
• از فونت خاصی استفاده کنید.
• اندازه فونت بزرگ باشد.
• از رنگ‌هایی استفاده کنید که در صفحه باعث جلب توجه مخاطب می‌شوند.
• سعی کنید دکمه CTA به نسبت المان های دیگر موجود در صفحه متفاوت باشد.
• حداکثر2 یا 3 بار از CTA در یک صفحه استفاده کنید.

2.متن CTA

در نوشتن متن CTA خلاق باشید. برای نوشتن متن خلاقانه می‌توانید از رقیبان خود ایده بگیرید. سعی کنید با یک کلمه و یا یک عبارت کوتاه کاربر را متوجه کنید که با کلیک بر روی صفحه با چه چیزی مواجه خواهد شد. متنی بنویسید که کاربر را ترغیب کند که برروی CTA کلیک کند. همچنین از کلماتی استفاده کنید که احساس مخاطب را درگیر می‌کنند. اما منظور از درگیر احساس مخاطب چیست؟ با خود فکر کنید که مخاطب با ورود به صفحه بعدی به چه چیزی می‌رسد و چه نیازی در مخاطب برطرف می‌شود. سپس سعی کنید در یک کلمه و با یک عبارت کوتاه به مخاطب احساس نیاز بدهید. در واقع اصلی ترین مزیتی که ورود به صفحه برای کاربر دارد را مشخص کنید و سپس دکمه CTA برای کاربر قرار دهید.

3.ایجاد احساس فوریت

به مخاطب این حس را القا کنید که اگر الان کاری انجام ندهند، این فرصت طلایی را از دست می‌دهد. به عنوان مثال:
• این یک فرصت محدود است.
• اعتبار آن به زودی تمام می شود.
• موجودی محدود است.
در حقیقت از مشتریان خود بخواهید که همین الان اقدام کنند. به خاطر وجود المان های بیشمار در سطح وب کاربران به راحتی تمرکز خود را از دست می‌دهند. بنابراین این پیشنهاد ها می تواند کابر را ترغیب کند که سریعا کار خود را به پایان برساند.

4.محتوای اطراف CTA

توجه کنید که اطراف CTA، حداقل یک پاراگراف مرتبط با CTA وجود داشته باشد تا زمانی که کاربر به دکمه CTA رسید برای ورود به آن و انجام اقدامی جدید، بتواند تصمیم بگیرد.

بهترین قسمت سایت برای قرار دادن دکمه CTA

• هدر سایت
• منوسایت
• پاپ‌آپ‌
• اسلایدها
• سایدبار
• صفحات خرید
• پایان صفحه، مقاله، پست

3 تکنیک طلایی

• تجزیه و تحلیل رقبا

یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن یک CAT هوشمندانه، ایده گرفتن از رقبا است. CAT رقبا را بررسی کنید و سعی کنید از آن‌ها ایده بگیرید.

• مخاطب هدف

ویژگی های مخاطب خود را بررسی کنید و با توجه به شرایط و ویژگی های مخاطب CTA خود را طراحی کنید.

• تحقیق کلمات کلیدی

با استفاده از ابزارهای مختلف، کلمات کلیدی سایت خود را پیدا کنید و از آنها در CTA خود استفاده کنید. انجام این کار نه تنها می تواند به افزایش رتبه SEO شما کمک کند، بلکه باعث ایجاد CTA های منحصر به فردی می‌شود که رقبای شما از آنها استفاده نمی کنند.

درک بهتر CTA

1.کاربر با جستجوی عبارت ” سئو چیست ” به سایت ما می‌رسد و وارد آن می‌شود.
2.در این صفحه در مورد هر چیزی که به سئو مرتبط است، مطالعه می‌کند.
3.در پایان مقاله یک دکمه CTA با عنوان ” آموزش سئو ” وجود دارد.
4.کاربر با کلیک بر روی CTA وارد صفحه آموزش سئو شما می‌شود.

شما با انجام این کار باعث شدید کاربر در سایت شما از یک صفحه وارد صفحه دیگر شود و ماندگاری اش در سایت شما افزایش یابد که این موارد باعث بهبود سئو شما می‌شود. همچنین در صورتی که صفحه آموزش سئو قوی ای داشته باشید که بتواند مخاطب را متقاعد کند، ممکن است به فروش برسید و کاربر از قیف بازاریابی عبور کند.

بررسی و ثبت نتایج با هدف بهبود

بازخورد های CTA خود را مرحله به مرحله بررسی کنید و سعی کنید روش های متفاوت را امتحان کنید و بهترین روش را انتخاب کنید. به عنوان مثال تغییر رنگ، فونت، جایگاه و سایر اجزای دکمه را تغییر دهید و هر دفعه میزان بازخورد را بررسی کنید. البته این بررسی و بهبود امری نیست که با یک یا دو بار به نتیجه ای کامل برسد و نیازمند تکرار و استمرار است. دلایل بیرونی مانند رقبا، محصولات جدید، تغییرات بازار، تغییر سلیقه مشتری و… می‌تواند باعث کاهش بهره وری دکمه CTA شود. به همین خاطر دائما CTA های طراحی شده را بررسی و ارتقا دهید.

در آخر

برای داشتن یک قیف بازاریابی موفق، نیاز به یک CTA هوشمندانه دارید. CTA ها به افزایش نرخ کلیک، ماندگاری کاربر در صفحه، فروش و سئو شما کمک می کنند. به شما پیشنهاد می‌کنم تمام صفحات سایتتان را بررسی کنید و هدف ساخت هر صفحه را تعیین کنید. سپس با توجه به هدف هر صفحه، برای آن CTA طراحی کنید. اگر می‌خواهید از صفحات سایت نتیجه دریافت کنید، حتما این کار را انجام دهید.

خروج از نسخه موبایل