SEOEDU

تگ کنونیکال، آموزش عملی استفاده از این تگ

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

چگونه می توانیم از تگ کنونیکال استفاده کنیم؟

در طراحی سایت و محتوا نویسی استفاده از تگ کنونیکال برای تشخیص موتورهای جستجوی گوگل از نسخه اصلی صفحه سایت ها انجام می شود. وب سایت و سایت ها در چندین صفحه متوالی طراحی می شوند که هر صفحه محتوای خود را دارد و نسخه URL های آن با هم متفاوت هستند که یکی از این نسخه های URL، نسخه اصلی آن محسوب می شود.

در این قسمت تگ کنونیکال به موتورهای جستجوی گوگل نسخه اصلی را اعلام می کند. این عمل در سئو و رتبه بندی سایت اهمیت زیادی دارد زیرا با معرفی نسخه اصلی سایت به موتورهای جستجو، به خزنده های گوگل در ایندکس کردن مطالب مهم و اصلی هر صفحه کمک می کند.

برای این که با استفاده از تگ کنونیکال در سئو سایت، کاربرد آن در رتبه بندی سایت ها و اهمیت آن در تکنیکال سئو آگاهی بیشتری کسب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

آموزش استفاده از تگ کنونیکال

تعریف تگ کنونیکال

تگ کنونیکال یک کد است که به موتورهای جستجو نسخه اصلی را اعلام می کند. این کار با استفاده از یک کد انجام می شود که در کدهای HTML قرار گرفته و URL کانونی محتوا را برای ایندکس شدن به موتورهای جستجو گوگل معرفی می کند.

تگ کنونیکال با قرارگیری در URLهای فرعی مهمترین بخش محتوا را برای موتورهای جستجوی قابل تشخیص می کند که همان نسخه اصلی صفحه سایت است که وبمستران می خواهند در نتایج جستجوی گوگل نشان داده شود.

برای استفاده از تگ کنونیکال در چندین صفحه که دارای محتواهای مشابه هستند برای نشان دادن نسخه اصلی هر صفحه باید یک تگ کنونیکال تنظیم کرد تا مهمترین قسمت هر محتوا برای موتورهای جستجو گوگل اعلام شود.

توجه داشته باشید که URL ها در اینجا ساختار متفاوتی با هم دارند و تگ کنونیکال مانند یک سینگال برای نشان دادن نسخه اصلی صفحات سایت ها به موتورهای جستجوی گوگل عمل کرده و در محتوای صفحه و نحوه نمایش آن تاثیر ندارد.

پس با بکارگیری درست تگ کنونیکال می توانید رتبه و اعتبار سایت خود را در رتبه بندی نتایج گوگل ارتقا بدهید. کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل برای سایت ها اهمیت زیادی دارد زیرا صفحات اول جستجوی گوگل بیشترین بازدید کاربران را به خود اختصاص می دهند.

برای افزدون اطلاعات خود در زمینه رتبه بندی در گوگل می توانید مقاله افزایش بازدید گوگل را مطالعه کنید.

آیا در طراحی سایت استفاده از تگ کنونیکال الزامی است؟

برای پاسخ به این پرسش باید به کاربرد تگ کنونیکال در معرفی نسخه های اصلی سایت ها به موتورهای جستجو گوگل توجه کنید.

یکی از اصول رتبه بندی گوگل برای سایت ها مطالب با کیفیت بالا و بدون محتواهای تکراری است و اگر از تگ کنونیکال برای نشان دادن نسخه اصلی یک صفحه استفاده نکرده باشید خزنده های گوگل URLهایی را خود انتخاب کرده و در نتایج جستجوی گوگل نشان می دهند که ممکن است بخش اصلی و یا مهم محتوای سایت شما نباشد.

مورد بعدی دیگر که در مورد ضرورت استفاده از تگ کنونیکال در سئو وجود دارد کمک به خزنده های گوگل در یافتن URL های کانونی محتوا است.

این مسئله زمانی دردسر ساز می شود که در سایت ها چندین صفحه با محتوای مشابه وجود داشته باشند و از تگ کنونیکال برای معرفی محتوای اصلی استفاده نشده باشد. در این حالت ربات های گوگل خود یکی از آدرس ها را انتخاب می کنند تا در صفحه نتایج گوگل برای کاربران نمایش داده شود.

تگ کنونیکال با معرفی نسخه اصلی سایت ها به موتورهای جستجوی گوگل، به خزنده های گوگل در ایندکس کردن محتواهای اصلی و مهم کمک کرده و از سردرگمی آن ها در سایت جلوگیری می کنند.

زمانی که شما سفارش تولید محتوا متنی خود را به درستی انجام داده باشید و از بروز کنیبالیزیشن جلوگیری کرده باشید، دیگر نیازی به اجرای تگ کنونیکال ندارید و هیچ وقت به این مسئله نیاز پیدا نخواهید کرد.

4 قانون برای اجرای تگ کنونیکال

برای استفاده از تگ کنونیکال 4 قانون اصلی وجود دارد که در اجرای درست آن تاثیر می گذارند. باید بدانید که بدون این اصول ممکن است در اجرای تگ کنونیکال با مشکلاتی مواجه شوید.

1- استفاده از URLهای مطلق
2- استفاده از حروف کوچک برای URLها
3- استفاده از نسخه اصلی دامنه
4- استفاده از یک تگ کنونیکال در هر صفحه

ابتدا باید توجه کنید که آدرس URLها را به صورت کامل وارد کنید. در قدم بعدی باید مطمئن شوید که URLها را در سرور با حروف کوچک وارد کرده تا بتوانید ابا استفاده از حروف کوچک برای صفحات کانونی آدرس بدهید.

در صورتی که دارای چندین صفحه مشابه در سایت خود هستید حتما از چند تگ کنونیکال به صورت جداگانه برای هر صفحه استفاده کنید تا خزنده های گوگل بتوانند URL کانونی را بهتر و سریع تر تشخیص داده و آن را در صفحه نتایج گوگل ایندکس کنند.

 

دلیل اهمیت تگ کنونیکال در سئو

همان گونه که قبلا اشاره کردیم، رتبه بندی گوگل می تواند بازدید کاربران را از سایت های با رتبه بالا افزایش دهد. نکاتی مانند انتخاب مناسب ترین کلمات کلیدی، کیفیت بالای محتوا، بهینه سازی و به روز رسانی محتوای سایت، قرار دادن سایت در حالت ریسپانسیو، نرخ کلیک کلمات کلیدی و رعایت نکات سئو می توانند در رتبه بندی سایت در صفحه نتایج جستجوی گوگل اثر بگذارند.

محتوا نویسی سایت ها با توجه به قواعد سئو در افزایش بازدید کاربران و رتبه دادن گوگل به یک سایت تاثیر فراوانی دارد و هر چقدر محتوای سایت شما از نظر تکنیک های سئو قوی باشد شانس بیشتری برای دریافت رتبه های بالا در صفحه نتایج گوگل را خواهد داشت. مطالعه مقاله آموزش رایگان سئو به شما در بالا بردن اطلاعات در زمینه سئو سایت کمک خواهد کرد.

تگ کنونیکال در سئو به دلیل معرفی کردن نسخه اصلی یک صفحه در سایت به موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد زیرا محتواهای تکراری می تواند مشکلاتی را برای ایندکس کردن آن ها توسط خزنده های گوگل ایجاد کند.

همچنین تگ کنونیکال اعتبار لینک های ورودی را برای یک یا چند صفحه تعیین می کند و به خزنده های گوگل نشان می دهد که اعتبار لینک ها باید به کدام صفحه منتقل شوند.

بدون شک مهمترین دلیل برای به کارگیری تگ کنونیکال در سایت ها اعلام نسخه اصلی به موتورهای جستجوی گوگل است که با توجه به کلمات کلیدی کاربران در بازدید از گوگل مشخص می شود.

زیرا شما با استفاده از تگ کنونیکال محتوای اصلی سایت خود را برای نشان دادن در نتایج جستجوی گوگل مشخص کرده اید و احتمال خطای موتورهای گوگل را در تشخیص نسخه اصلی سایت کاهش می دهید.

نکته مهم درمورد تگ کنونیکال این است که در اجرای آن ممکن است گوگل بنا بر دلایلی نسخه معرفی شده توسط این تگ را نپذیرد و برای نشان دادن محتوای اصلی یک سایت از موارد دیگری مانند لینک سازی داخلی و یا سایت مپ هم استفاده کند.

البته در صورتی که سایت شما دارای چندین صفحه مشابه با محتوای تکراری باشد، احتمال انتخاب نسخه اصلی توسط موتورهای جستجوی گوگل بیشتر می شود که برای حل این مسئله می توانید برای هر صفجه از یک تگ کنوکنیکال به صورت مجزا استفاده کنید.

 کد تگ کنونیکال

همانطور که می دانید تگ کنونیکال از جنس لینک می باشد و شما می توانید با قرار دادن این خط کد در سورس صفحه خود و همینطور مشخص کردن صفحه هدف یا همان نسخه اصلی محتوا خود به گوگل بفهمانید که کدام صفحه شما را باید در نتایج بر روی کلمه کلیدی مورد نظرتان نمایش دهد.

<link rel="canonical" href="https://a.com/seo/" />

نتیجه گیری

تگ کنونیکال یکی از مهمترین و پرکاربردترین تگ های سئو است که در معرفی و تشخیص نسخه اصلی سایت ها به موتورهای جستجوی گوگل کمک می کنند.

استفاده از نقشه سایت و لینک سازی داخلی به همراه تگ کنونیکال می تواند در نشان دادن نسخه اصلی محتوای سایت در نتایج جستجوی گوگل با توجه به کلمات کلیدی کاربران بهتر عمل کند.

علاوه بر این شما با مشخص کردن محتوایی که می خواهید در نتایج جستجوی گوگل به کاربران نشان بدهید، می توانید با بهینه سازی و به روز رسانی محتوای سایت احتمال بازدید کاربران را افزایش داده و در نتیجه رتبه سایت را بالا ببرید.

برای بهره مندی از تگ کنونیکال در سئو 4 قانون اصلی وجود دارد که شامل استفاده از URLهای مطلق، استفاده از حروف کوچک برای URLها، استفاده از نسخه اصلی دامنه و استفاده از تگ های کنونیکال مجزا برای هر صفحه می شوند.

با به کارگیری و تنظیم صحیح تگ کنونیکال می توانید ایندکس کردن محتواهای مهم و اصلی سایت خود در صفحه نتایج جستجوی گوگل را برای خزنده های گوگل و موتورهای جستجو بهتر و دقیق تر کنید و افزایش بازدید کاربران و گوگل را در رتبه بندی سایت بالا ببرید.

خروج از نسخه موبایل