SEOEDU

نرخ کلیک یا ctrچیست؟ + نکاتی برای افزایش میزان ctr

نرخ کلیک

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

Ctr  چیست؟

نرخ کلیک
Ctr مخفف کلمه Click Through Rate و به معنای نرخ کلیک است. موتورهای جستجوی گوگل پاسخ سوالات کاربران در گوگل را به صورت لینکی از وب سایت نشان می دهند که با هر کلیک کاربران بر روی این لینک ها یک درصدی به آن سایت تعلق می گیرد. در واقع به کمک CTR می توان متوجه شد که کاربران اینترنتی تا چه میزان جذب محتوای وب سایت مد نظر شده‌ اند و به وب سایت مراجعه کرده اند. از ctr به عنوان شاخص بازاریابی اینترنتی نیز استفاده می شود و می توان به این وسیله کیفیت تصاویر، موقعیت رتبه در گوگل و کلمات کلیدی را بررسی کرد. در نتیجه بالا بودن نرخ کلیک به طور مستقیم، بر میزان رتبه سئو یک وب سایت تاثیر دارد.

آیا افزایش CTR بر رتبه بندی گوگل تاثیر گذار است؟

الگوریتمی rankbrain گوگل که باعث می شود زمانی که نرخ کلیک شما نسبت به جایگاه تان در گوگل بالاتر باشد، گوگل جایگاه شما را نیز ارتقا دهد. مثلا اگر وب سایت شما در رتبه پنجم در صفحه نتایج گوگل باشد و نرخ کلیک سایت را افزایش دهید در صورتی که لینک های چهارم تا اول نرخ کلیک کمتری نسبت به شما داشته باشند، جای شما با این ها عوض می شود زیرا گوگل تشخیص می دهد اطلاعات شما برای کاربران مفید تر بوده است و به این ترتیب پس از گذشت زمانی جایگاه تان را به رتبه چهار و یا سه (هر کدام که بالاتر باشید) ارتقا می دهد.

تفاوت CTR و impression چیست؟

ctr را در فارسی به نرخ کلیک و impression را به تعداد نمایش می شناسند. نرخ کلیک و تعداد نمایش دو اصطلاح بسیار مهم در سئو می باشند که گاهی اوقات به اشتباه جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
گاهی اوقات کاربران محتوای وب سایت شما را در نتایج جستجو می بینند اما روی آن کلیک نمی کنند. نرخ کلیک فقط بستگی به کلیک کردن کاربران روی محتوا و صفحه سایت شما دارد و در صورتی که کاربر کلیک نکنند ctr هم برای سایت در نظر گرفته نمی شود اما در impression تعداد دیده شدن صفحه توسط کاربر فقط اهمیت دارد حتی اگر محتوای سایت را مطالعه نکند.
در محاسبه ctr باید نسبت تعداد کل کلیک ها که بر روی محتوای سایت انجام شده است را به تعداد کل impression وب سایت تقسیم کنیم تا نرخ ctr بدست آید. در نتیجه تحت هیچ شرایطی نمی توان این دو اصطلاح را یکی دانست و از آن ها به جای یکدیگر استفاده کرد در واقع این دو اصطلاح سئو در یک مسئله با هم مشترک هستند و آن سئو سایت است و از مهم ترین عوامل موفقیت سایت در سئو به شمار می آیند.

نرخ کلیک چگونه محاسبه می شود؟

امکان دارد به دفعات بسیار زیادی لینک سایت شما توسط افراد زیادی دیده شود اما همه این افراد بر لینک شما کلیک نکنند به همین دلیل با استفاده از فرمول موجود در عکس (درصد کلیک کاربران روی لینک تقسیم بر تعداد دفعاتی که کاربران محتوا را دیده اند) می توانیم نرخ کلیک را بدست آوریم.
اما برای بدست آوردن این اعداد و ارقام نیاز به کار پیچیده ای ندارید زیرا می توانید از ابزارهای تحلیلی گوگل مثل سرچ کنسول گوگل استفاده و نرخ کلیک سایت تان را مشاهده کنید. در سرچ کنسول گوگل تعداد و نرخ کلیک به صورت جدا گانه تفکیک و قابل مشاهده هستند.
نرخ کلیک برای هر کلمه یک مقدار متفاوت است به عنوان مثال ممکن است در سایت ما نرخ کلیک کلمه “آموزش سئو” 20 درصد باشد اما نرخ کلیک عبارت “خدمات سئو سایت” 15% باشد هر کدام هم به یک صفحه از سایت ما ختم می شوند. نرخ کلیک برای این صفحه، میانگین تمام کلمات است که با جستجو این کلمه ها به صفحه مورد نظر رسیده اند.

نرخ کلیک طبیعی چیست؟

به ترافیکی که به صورت طبیعی و کاملا ارگانیک از طریق لینک های محتواهای وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو به دست می آید نرخ کلیک گفته می شود. در بحث سئو و بهینه‌سازی محتوا تمام تلاش بر این است که کاربر بر روی لینک کلیک کند تا ترافیک سایت بالا رود در واقع کارشناسان سئو تلاش می کنند تا با بهبود عملکرد وب سایت و بهینه‌سازی آن، کاربران را متقاعد کنند که در میان تمامی نتایج مشابه که گوکل در نتایج جستجو به کاربران نمایش می دهد وب سایت مد نظر را انتخاب کنند و روی آن کلیک کند زیرا اگر این اتفاق رخ دهد، به شکل قابل توجهی نرخ کلیک افزایش پیدا می کند به همین دلیل است که نرخ کلیک یا CTR به یک اصل مهم در سئو تبدیل شده است.

اگر نیاز به یک کارشناس سئو برای سئو سایت دارید می توانید بر روی لینک خدمات سئو سایت کلیک کنید.

روش های افزایش نرخ کلیک سایت

روش های بسیاری برای افزایش نرخ کلیک وجود دارد که شامل رعایت اصول سئو برای هر صفحه، عنوان های جذاب، استفاده از کدهای نشانه گذاری، تبلیغات کلیکی و غیره می باشند. در زیر به توضیح هر یک از این ها می پردازیم.

سئو صفحات

برای آن که صفحه سایت شما در نتایج گوگل به کاربران نشان داده شود باید سایت را از نظر قوانین سئو تکمیل کنید یعنی برای هر یک از صفحات سایت خود باید تمام فاکتورهای سئو مثل تعیین کلمه کلیدی، لینک سازی های داخلی و خارجی، محتوای اصولی، چگالی مناسب کلمات، طول متن، سئو تصاویر را رعایت کنید.

استفاده از عناوین جذاب

بعد از رعایت سئو در زمانی که وب سایت شما در بین دو صفحه ابتدایی گوگل قرار گرفت باید به وسیله عنوان جذاب از سایر رقبا متمایز شوید زیرا انتخاب یک عنوان مناسب برای محتوای صفحه به تنهایی یعنی 30% مسیر سئو را پیش رفته اید. در واقع شما برای متمایز بودن و جذب کردن کاربران به سمت سایت خود فقط حدود 70 کلمه فرصت دارید. باید یک تیتر جذاب که کاربر ترغیب به کلیک شوید را برای محتوای خود در نظر بگیرید زیرا این کلیک ها موجب افزایش CTR می شوند. استفاده از عبارات توصیفی، ارائه پروموشن در عنوان و درج عدد و رقم یکی از صدها راه برای نوشتن عنوان جذاب است.

بهینه‌سازی متاتگ توضیحات

بعد از نوشتن یک عنوان جذاب و جلب توجه کاربر زمان نوشتن توضیحات متا یا همان description است. در این جا شما با حداکثر 170 کلمه فرصت دارید تا با یک چکیده جذاب از محتوای صفحه خود، کاربر را به سایت جذب کنید. در توضیحات متا یک توصیف دقیق از محتوای صفحه تهیه کنید و با استفاده از جملات جذاب مخاطب را وادار به مطالعه کامل صفحه کنید مثلا در توصیف محصول خود بنویسید هدیه ویژه یا قرعه کشی و غیره در این صورت شانس شما برای انتخاب توسط کاربران بیشتر می شود.
پیشنهاد می کنم برای درک بهتر محتواهای سایت مقاله آموزش بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

کدهای نشانه گذاری یا schema

استفاده از کدهای اسکیما باعث می شود تا کاربران در نتایج جستجو بینند که سایت درباره چیست، کاربردش چیست، موقعیت مکانی اش کجاست، قیمت خدمات آن چگونه است و هزارن مورد دیگر در واقع هدف وجود موتورهای جستجو، دست یابی کاربران به اطلاعات مورد نیازشان است که اسکیما دقیقا برای همین موضوع طراحی شده است. برخی از کد های نشانه گذاری فقط بر روی موتور جستجوی گوگل تاثیر دارند و سیگنال های مثبتی از عملکرد سایت به گوگل می فرستند و باعث می شوند محتوای شما را بهتر متوجه شوند برخی دیگر علاوه بر این مورد در تصمیم گیری کاربر نیز تاثیر می گذارند. مثلا استفاده از ستاره هایی که در کنار برخی از صفحات برای امتیازدهی استفاده می شوند از کدهای نشانه گذاری schema هستند که باعث تفاوت دیداری یک صفحه با سایت های دیگر می شوند. البته این نشانه گذاری ها فقط محدود به نمایش ستاره نیستند و براساس نوع محتوا می توان از مدل های مختلف آن ها استفاده کرد. در حال حاضر برای موارد زیر کدهای اسکیما وجود دارد:

افزایش نرخ کلیک با تبلیغات کلیکی

در گذشته کارشناسان سئو بر این باور بودند که تبلیغات کلیکی بر سئو سایت تاثیر منفی دارد اما امروزه تاثیر مثبت این مسئله کاملا مشخص شده است و الان تمامی کارشناسان بر این باورند که تبلیغات کلیکی یا گوگل ادوردز به دلیل قرار گیری در بالای نتایج جستجو باعث افزایش نرخ کلیک سایت می شود که باعث افزایش درصد ctr است. برای این که از تبلیغات کلیکی نتیجه فوق‌العاده بگیرید بهتر است از عنوان و محتوای جذاب استفاده کنید تا کاربر ترغیب به کلیک بر روی لینک شما شود.

برای اینکه یک تبلیغات عالی را تجربه کنید از مقاله آموزش رپورتاژ آگهی استفاده کنید.

محتوای مناسب تولید کنید

برای اینکه کاربر در وب سایت شما زمان صرف کنید و باز هم به سراغ سایت شما بیاید لازم است برای بار اول که به سایت شما مراجعه می کند نیازش را رفع کنید. دقت کنید شما برای موتورهای جستجو گوگل محتوا نمی نویسید قصد شما رفع نیاز مخاطب است پس باید کاری کنید تا مخاطب را درگیر کنید که در سایت شما زمان صرف کند. طبق مسائل و حوزه مربوط به سایت تان به دنبال موضوع های ترند بگردید و در رابطه با آن ها محتوا بنویسید.

از تصاویر استفاده کنید

سعی کنید گیرایی بصری مخاطب را درگیر کنید زیرا در ابتدای هر کاری، مخاطب با چشم خود می بیند و سپس شروع به خواندن می کند این روش استفاده از تصویر روشی عالی در افزایش CTR است. می توانید در لینکدین، پینرست و دیگر شبکه ها تصاویر جذاب از کسب و کار خود را منتشر کنید و از کاربر دعوت کنید بر روی تصویر کلیک کند تا به سایت شما ارجاع داده شود.

سرعت سایت را افزایش دهید

اگر شما تمام موارد بالا را رعایت کنید و حتی به لینک اول گوگل منتقل شوید اما زمان ورود به سایت شما بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد و این اتفاق بارها و بارها تکرار شود کاربران صفحه سایت شما را می بندند و به سراغ سایت دیگری می روند این عمل باعث کاهش رتبه و کاهش ctr می شود. پس در نتیجه برای افزایش نرخ کلیک ctr باید سرعت سایت را به حداکثر برسانید تا به سئو سایت صدمه وارد نشود.

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات


این روش یک روش کاملا غلط است. با وجود اینکه شما برای یک مدت کوتاهی می توانید نتیجه بسیار خوبی بگیرید و نرخ کلیک سایت تان را افزایش دهید، اما پس از مدتی سایت تان سقوط می کند زیرا الگوریتم های گوگل قوی تر از آن رباتی است که شما برای افزایش بازدید سایت طراحی و استفاده کرده اید می باشد. در واقع برای دور زدن به وسیله تکنیک کلاه سیاه باید درنظر بگیرید که گوگل عوامل مختلفی را در افزایش نرخ کلیک و سئو سایت مورد بررسی قرار می دهد که برای یک ربات تعریف نشده است مثل سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی، سابقه جستجو و غیره.
اگر به جای این موارد و روش های دور زدن به فکر بهبود سئو سایت از طریق محتوای مفید و درست باشید، هم اصولی و هم بهتر نتیجه می گیرید و به یک باره سقوط نمی کنید. اگر بهانه شما برای این کار بلد نبودن سئو و تولید محتوا است می توانید از طریق لینک آموزش سئو و تولید محتوا این علم را به صورت کامل و اصولی یاد بگیرید اما اگر برای سئو سایت خود نیاز به یک تیم قوی دارید و خودتان از پس این حجم از کار بر نمی آید بر روی لینک سئو سایت در تهران کلیک کنید و فرم مربوطه را پر کنید.

چگونه CTR صفحات سایت را مشاهده کنیم؟

برای ان کار از ابزار فوق‌العاده سرچ کنسول استفاده کنید اما اگر نمی دانید چگونه CTR صفحات سایت را مشاهده کنید بهتر است کار با این ابزار را طریق مقاله آموزش سرچ کنسول یاد بگیرید.

طبق چیزهایی که تا به این جا گفتیم نرخ کلیک نقش بسیار مهمی در موفقیت یک وب سایت دارد در واقع هر چه کلیک های بیشتری روی یک وب سایت انجام شود و آن سایت ترافیک بیشتری دریافت کند، رتبه بهتری دریافت می کند. پس در نتیجه افزایش نرخ کلیک سایت یکی از مهم ترین عوامل برای بهبود رتبه و موقعیت سایت در نتایج گوگل به شمار می آید.

خروج از نسخه موبایل