SEOEDU

انواع محتوا در دنیای دیجیتال چیست؟

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

بررسی انواع محتوا در دنیای دیجیتال

انواع محتوا در دنیای دیجیتال را می توان از جهات مختلفی بررسی کرد. محتوا امروزه اهمیت بسیار زیادی در دنیای دیجیتال پیدا کرده است.

به گونه ای که تمام افرادی که در این صنعت مشغول فعالیت هستند، نیاز مبرم و اساسی به تولید محتوا دارند و در واقع مبنای فعالیت آن ها بر اساس ارائه محتوا است و آن چه که باعث موفقیت آن ها می شود، کیفیت محتوایی است که ارائه می دهند.

امروزه دنیای دیجیتال جایگاه بسیار مهم و غیر قابل انکاری را در زندگی بشر به دست آورده است. بنابراین بیشتر کسب و کارهای سنتی برای رشد و پیشرفت کار خود نیازمند به این ابزار هستند.

به علاوه دنیای دیجیتال، کسب و کارهای زیادی را نیز به وجود آورده و اشخاص زیادی اکنون در این زمینه مشغول به کار و کسب درآمد هستند. این فناوری و بستر ارتباطی نیاز به جذب مخاطب دارد و آن چه مخاطب را جذب می کند، انواع محتوایی است که ارائه می شود.

همچنین امروزه تولید محتوا تاثیر فراوانی در بازاریابی های اینترنتی و افزایش سود کسب و کارهایی دارد که از طریق دنیای دیجیتال به دنبال افزایش درآمد خود هستند. کاربران برای مطالعه و مشاهده محتوای یک سایت به آن مراجعه می کنند و محتوا تاثیر بسیار زیادی در رتبه یک سایت برای نتایج جستجوهای گوگل دارد.

پیش از این که بخواهیم انواع محتوا در دنیای دیجیتال را بدانیم، بهتر است که ابتدا به تعریف مفهوم محتوا و نقش آن در دنیای دیجیتال بپردازیم.

برای اینکه بتوانید چنین مطالب و محتواهایی را سئو کنید مقاله سئو محتوا را حتما مطالعه کنید.

محتوا به چه معناست؟

برای محتوا تعاریف مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن ها درست هستند؛ اما شاید از نظر برخی، کامل نباشند. در یک تعریف ابتدایی، می توان گفت که محتوا می تواند هر چیزی باشد.

در واقع محتوا هر چیزی است که موضوعی را بیان می کند. در یک تعریف کامل تر می توان گفت که محتوا اطلاعات و نتایج به دست آمده از تجربه هایی است که به کاربر و مخاطب نهایی داده می شود.

البته این انتقال اطلاعات باید در مورد موضوعی خاص و با یک قالب مشخص باشد که برای انتقال به مخاطبان نیاز به یک کانال ارتباطی دارد. در گذشته غالبا محتواها به شکل کتاب و دیگر اشکال نوشتاری درآمده و در اختیار مخاطبان قرار می گرفتند.

با پیشرفت علم و فناوری، انواع دیگری از محتوا مانند محتواهای صوتی و تصویری در غالب فیلم و عکس به وجود آمد و مهارت تولید محتوا وارد عرصه جدیدی شد. با به وجود آمدن کامپیوتر و پس از آن اینترنت، تولید محتوا گسترده تر شد و انواع محتوا از اهمیت فراوانی در این بستر ارتباطی برخوردار شدند.

تعریفی که از محتوا ذکر شد، تمام شکل های محتوا را در بر می گیرد، اما در حوزه دنیای دیجیتال، تنها تفاوت، بستر انتقال محتوا است که در آن، این انتقال از طریق فناوری های دیجیتال صورت می گیرد.

امروزه بحث تولید محتوا در دنیای دیجیتال به یک بحث کامل و بسیار مهم تبدیل شده است که حتی برای آن قواعد خاصی نیز تعریف شده است. این قواعد در واقع موفقیت این محتوا را در رسیدن آن به دست کابران بیشتر، تعیین می کنند.

منظور از این قواعد مواردی است که در هر محتوا توسط الگوریتم ها و ربات های موتورهای جستجو مختلف در بین انواع محتوا مختلف، بررسی می شود که مشخص شود این محتوا برای کاربران سودمندی دارد یا خیر.

انواع محتوا در دنیای دیجیتال

محتواها را در دنیای دیجیتال از نظر نوع ساختاری آن ها می توان به چهار دسته کلی تقسیم کرد.

محتواهای متنی

این نوع از محتوا رایج ترین آن ها است که بخش بیشتر محتواهای دیجیتال را در بر گرفته است.

تولید محتوای متنی و نوشتاری را می توان هم راحت و هم به نوعی مشکل دانست.

در متن شما باید بتوانید با استفاده از کلمات نوشتاری منظور خود را واضح و شفاف برای مخاطب توضیح دهید. از این رو ممکن است توضیح برخی مسائل در غالب کلمات دشوار باشد.

اما در کل توضیح دادن یک تجربه یا یک اثبات علمی از طریق متن و نوشتار ساده تر به نظر می رسد؛ به خصوص در مواردی که امکان تصویربرداری وجود ندارد.

حتی در سفارش رپورتاژ آگهی خیلی ها به صورت محتوای متنی اقدام می کنند و این از اهمیت تولید محتوای متنی می باشد.

محتواهای ویدیویی

این نوع از محتوا به تازگی محبوبیت زیادی در دنیای دیجیتال پیدا کرده است. دلیل این محبوبیت را می توان در توانایی توضیح یک مسئله به صورت مجموعه تصاویری که یک ویدیو را ایجاد می کنند، دانست که می تواند منظور محتوا را به خوبی و با جزئیات بیشتری به مخاطب منتقل کند. در واقع افراد زیادی هستند که ترجیح می دهند به جای خواندن چند صفحه متن، یک فیلم ساده را مشاهده کنند.

جهت یادگیری سئو مطالب ویدیویی می توانید مقاله سئو ویدیو را مطالعه کنید.

محتواهای تصویری

منظور از این تصاویر عکس هایی هستند که به مخاطب در درک بهتر مسئله کمک می کنند. استفاده از تصاویر در کنار متن ترکیب قوی را ایجاد می کند که بار معنایی محتوا را بالاتر می برد و باعث جذب مخاطب بیشتر می شود.

درمورد تصاویر گاهی اوقات اتفاق می افتد که این نوع مطالب در گوگل ایندکس نمی شوند. پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از بروز این مشکل حتما مقاله ی علت ایندکس نشدن تصاویر را مطالعه کنید.

محتواهای صوتی

در میان محتواها، محتوای صوتی نیز طرفداران خود را دارند و به دلایلی مانند حجم پایین تر نسبت به ویدیوها و گیرایی بیشتر نسبت به نوشتار و همچنین کامل تر بودن نسبت به تصاویر از محبوبیت خاص خود در میان کاربران برخوردارند. محتواهای صوتی مانند دیگر محتواها می توانند موضوعات مختلفی را در بر بگیرد و در دنیای دیجیتال غالب خاص خود را داشته باشند.

 

تقسیم بندی دیگری که می توان برای محتواها در دنیای دیجیتال داشت بر اساس قالب و نحوه ارائه آن ها است.

کتاب های الکترونیکی

این نوع از محتوا همان محتوای نوشتاری است که می تواند شامل عکس ها و تصاویر نیز باشد. منظور از کتاب الکترونیکی، کتابی است که آن را می توان روی وسایل الکترونیکی اعم کامپیوتر و موبایل مشاهده و مطالعه کرد.

از ویژگی های کتاب های الکترونیکی این است که متن آن ها غیر قابل ویرایش است.

پس نگرانی از بابت تغییر محتوا به شکل نادرست وجود ندارد. تفاوت کتاب الکترونیکی با فایل های متنی این است که در دنیای دیجیتال، این کتاب ها مناسب برای وسایل الکترونیکی مانند موبایل و تبلت و یا کتابخوان ها طراحی شده اند و انعطاف پذیری و راحتی بیشتری را در حین مطالعه برای کاربران فراهم می کنند.

حجم و طول این کتاب ها می تواند کوتاه یا بلند باشد؛ اما آن چه اهمیت این کتاب ها را تعیین می کند، کیفیت محتوا و مطالبی است که در آن توضیح داده شده است.

مطالعات موردی

در میان انواع محتوا، مطالعات موردی به دانش بیشتری نیاز دارد. مطالعات موردی نوعی از تحقیقات است که تجربه به دست آمده در اثر آزمایش های عملی را ارائه می دهند.

تولید این نوع محتوا کار دشواری است اما مزیت آن این است که اطمینان بیشتری به کاربر می دهد؛ به این دلیل که بر اثر تجربه های عملی این نوع محتوا تهیه شده است.

در واقع با تولید این نوع محتوا، می توانید مطالب مفید و سودمندی به کاربران ارائه دهید.

اگر قصد استفاده و تولید این نوع محتوا را دارید، بهتر است آن را به صورت مفصل بیان کنید و از ابتدا در مورد اهمیت مسئله توضیح داده و فرضیه های مختلف را بررسی کنید و سپس نتایج به دست آمده را عنوان کنید.

مطالعات موردی که تنها بخش نتایج را عنوان می کنند، برای کاربران خسته کننده است و رغبت آن ها را نسبت به مسئله مورد بحث کاهش می دهد.

محتواهای طولانی

این نوع از محتوا برای سایت هایی مناسب است که قابلیت نام نویسی و تهیه اشتراک دارند. با این کار تعداد اعضای سایت بالا می رود که باعث افزایش اعتبار سایت می شود. این محتواها رایگان هستند و همان طور که از نام آن ها مشخص است، باید مباحث طولانی را شامل شوند.

البته منظور صرفا یک مقاله با صفحات طولانی نیست. شما می توانید یک بحث را در طی چند مقاله توضیح دهید و کاری که برای جذب اعضای سایت باید انجام دهید، این است که بخشی کوتاهی از ابتدای مقاله را برای تمام کاربران قرار دهید و در انتها اعلام کنید در صورتی که کاربران می خواهند مقاله را تا انتها مشاهده کنند، باید عضو سایت شوند.

یک مثال عالی از این نوع محتوا، آموزش هایی است که به صورت فصل بندی ارائه می شوند. این نوع از محتوا کاربر را به ماندن در سایت و سرزدن های دوباره تشویق می کند و به این ترتیب موجب افزایش بازدیدهای سایت می شود.

نکته ای که در این نوع محتوا باید حتما در نظر گرفته شود، این است که هر بخش باید یک بخش از بحث را به طور کامل توضیح دهد تا کاربران اطمینان داشته باشند که در بخش های بعدی نیز مطالبی برای یادگیری وجود دارد و سپس در یک بازه زمانی مناسب، بخش های بعدی منتشر شود.

وبلاگ ها

در میان محتواها، وبلاگ ها را می توان راحت ترین روش برای تولید محتوا دانست.

هزینه ایجاد وبلاگ پایین است و مطالعه مطالب آن برای کاربران جذاب است. از طرفی این مطالب به وسیله گوگل برای جستجوهای کاربران مورد بررسی قرار می گیرد.

در وبلاگ ها باید به طور منظم پست هایی قرار داده شود که برای مخاطبان مطلب، جذابیت داشته باشد. این مسئله برای وبلاگ هایی که محصولات یا خدماتی را ارائه می دهند، اهمیت بیشتری دارد و از این طریق می توانند کاربران را به مشتری تبدیل کنند.

وبلاگ ها از بهترین انواع محتوا برای بازاریابی تولید محتوا هستند. اما لازم است که نکات لازم در این زمینه رعایت شود مهمترین نکته این است که مطالب باید حرفی برای گفتن داشته باشد و در جهت جلب مشتری برای محصولات یا خدمات مورد نظر مفید باشد.

نکته مهم بعدی این است که این محتواها باید سئو شده باشند. به این معنی که قواعد سئو و موارد مهم برای موتورهای جستجو در آن ها رعایت شده باشد.

اینفوگرافیک ها

منظور از اینوگرافیک ها تصاویری است که اطلاعات زیادی را در برمی گیرد. نمودارها و تصاویر آماری از این دسته محسوب می شوند. این نوع از محتوا برای افرادی که به دنبال بررسی و مقایسه مطالب خاصی هستند، بسیار مفید و مناسب است؛ زیرا می توانند با صرف زمان کوتاهی اطلاعات زیاد و مفیدی را به دست آورند. معمولا اینفوگرافیک ها سرعت اشتراک گذار بالایی دارند و می توانند در مدت کوتاهی توسط کاربران زیادی مشاهده و به اشتراک گذاشته شوند.

انواع محتوا را می توان از نظر هدفی که برای ارائه محتوا وجود دارد نیز بررسی کرد.

محتواهای آموزشی

این نوع از محتوا یکی از پرکاربردترین و پر مخاطب ترین نوع محتوا است که در دنیای دیجیتال و اینترنت بیشترین طرفدار را دارد.

بیشتر افرادی که به دنبال پاسخ سوال و یا یادگیری موضوعی خاص هستند، به اینترنت مراجعه می کنند و به دنبال آموزش هایی در آن زمینه می گردند. به همین دلیل محتواهای آموزشی همیشه دارای مخاطبان زیادی هستند که با توجه به موضوع آن ها و کیفیت ارائه آموزش توسط آن ها باعث افزایش ترافیک سایت و کسب مخاطب می شود.

این نوع محتوا می تواند یک مقاله باشد که در مورد مطلبی خاص توضیحاتی ارائه می دهد و یا از محتواهای طولانی باشد که به صورت مقاله و یا ویدیو در چند بخش و در بازه های زمانی مختلف منتشر می شود.

به طور کلی این آموزش ها می تواند شامل یک چیز ساده تا مباحث پیچیده علمی باشد.

برای مثال صفحه آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی ما را مشاهده کنید، این یک نوع محتوای آموزشی برای کاربران می باشد.

محتواهای سرگرم کننده

در کنار تمام محتواهایی که برای آموزش و ارائه یک تجربه یا مطلب هستند، انواع محتوا سرگرم کننده نیز جایگاه خاص و مفید خود را دارند.

همه افراد به اوقات فراغت و تفریح نیاز دارند و هر کس بنا به سلیقه خود به دنبال سرگرمی های خاص خود خواهد بود و افراد بسیاری برای این سرگرمی به اینترنت و دنیای دیجیتال مراجعه می کنند. در واقع در این نوع از محتوا، سعی می شود که با مخاطب از نظر حسی ارتباط برقرار شود. مطالب عاطفی نیز در این دسته قرار می گیرند.

محتواهای هنری

محتواهای هنری را می توان از محتواهای سرگرم کننده دانست، اما تفاوت میان آن ها این است که در محتواهای هنری در زمینه های مختلف هنری تولید می شوند و در کنار سرگرمی، هنری را به نمایش می گذارند. بدیهی است که از گذشته تا کنون اهمیت زیادی به هنر و زمینه های مربوط به آن داده شده است و امروزه به کمک دنیای دیجیتال می توان محتوای آن را با سرعت بیشتر در سطح جهانی منتشر کرده و یا آن ها را نگهداری کرد.

محتواهای اطلاع دهنده

در این میان نوعی از محتوا نیز وجود دارد که تنها می خواهد مطلبی را به اطلاع مخاطب برساند. در این تولید محتوا هدف آموزش و یا سرگرمی نیست. بهترین مثال برای این نوع محتوا اخباری است که در دنیای دیجیتال منتشر می شوند. در این نوع محتوا ممکن است خبر به اطلاع رسیدن یک هنر خاص وجود داشته باشد، اما هدف نمایش آن هنر نیست.

چه چیزی در انتظار محتوای دیجیتالی است؟

اکنون که با انواع محتوا در دنیای دیجیتال آشنا شدیم، شاید این سوال مطرح شود که کدام یک از این محتواها بهتر است. در پاسخ به این سوال باید گفت این که چه نوع محتوایی را انتخاب کنید بستگی به مخاطبان و هدف شما از تولید محتوا دارد و نمی توان گفت که کدام یک از این محتواها بر دیگری برتری دارد.

در واقع آن چه که اهمیت دارد، کیفیت محتوا است و در هر زمینه ای می توان از تمام انواع محتوا بهره گرفت.

با پیشرفت روز افزون فناوری و گسترش استفاده از وسایل الکترونیکی مسئله تولید محتوا روز به روز مهمتر خواهد شد و تولید کنندگان محتوا باید برای ماندگاری در این عرصه رقابت تلاش کنند تا بهترین محتواها را ارائه دهند. به خصوص برای کسب و کارهایی که بر مبنای دنیای دیجیتال هستند و یا برای رونق بیشتر کار خود به دنیای دیجیتال روی آورده اند، مسئله تولید محتوا اهمیت ویژه ای دارد. در آینده اهمیت تولید محتوا در دنیای دیجیتال بیش از پیش خواهد شد و ممکن است با پیشرفت فناوری شاهد خلاقیت های بیشتری در این زمینه و به وجود آمدن انواع دیگری از محتوا در دنیای دیجیتال باشیم.

سفارش تولید محتوا متنی

یکی از کسب و کارهایی که به تازگی خیلی خیلی مورد توجه قرار گرفته و همینطور درآمد بسیار خوبی دارد، موضوع تولید محتوا می باشد.

اگر شما بتوانید محتوای خوب تولید کنید و آمادگی کار را در این حوزه داشته باشید، قطعا درآمد خوبی را به دست خواهید آورد.

همینطور شما میتوانید جهت سفارش تولید محتوا متنی خود به تیم seoedu مراجعه کنید، ما یک تیم کاملا حرفه ای و متخصص داریم که می تواند محتواهای سئو شده بسیار عالی به شما تحویل دهند.

نتیجه گیری

در این مطلب در مورد انواع محتوا در دنیای دیجیتال صحبت کردیم و گفتیم هر نوع مطلبی که در قالب هدفی خاص و برای مخاطبانی خاص تولید می شود و از طریق بستر دیجیتالی و الکترونیکی منتشر می شود، محتوای دیجیتال نام دارد.

ارائه محتوا در دنیای دیجیتال را می توان مهمترین رکن در این بستر دانست و هرکسی که می خواهد در این زمینه فعالیت داشته باشد و یا از این بستر ارتباطی برای کسب درآمد استفاده کند، نیازمند به تولید محتوای مفید و با کیفیت است. در واقع هر محتوایی که مخاطب بیشتری جذب کند، بازدهی بیشتری نیز دارد که برای این کار علاوه بر نیاز مخاطب لازم است که قواعد سئو و موتورهای جستجو نیز در نظر گرفته شود. تولید محتوا هم اکنون اهمیت ویژه ای در تمام زمینه ها دارد و این اهمیت روز به روز بیشتر خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل