SEOEDU

کپی رایتینگ چیست؟ قواعد و قوانین کپی رایتینگ

کپی رایتینگ

امتیاز ۳ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

کپی رایتینگ (Copywriting) به معنای نوشتن متنی تبلیغاتی است که با استفاده از کلمات مناسب باعث ایجاد حس اشتیاق و اضطرار در مخاطب، دعوت او به انجام عملی و در نهایت افزایش فروش می‌شود و در رسانه های مختلف استفاده و منتشر می‌شود. (در حقیقت کپی رایتینگ یک فروشنده نوشتاری است.) به جملاتی که در لحظه ذهن شما را درگیر کرده اند فکر کنید. جملات قدرتمند و زیبا که در شما احساس نیاز ایجاد کرده‌اند و شما ناخودآگاه بعد از خواندن آن متن دقیقا همان کاری را انجام داده‌اید که متن از شما خواسته است.

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر شخصی است که در نوشتن متن تبلیغاتی (کپی رایتینگ) مهارت دارد. کپی رایتر با استفاده از هوش و خلاقیت نوشتاری خود یک متن تبلیغاتی و مناسب می‌نویسد و در آن خواننده را به انجام کاری (خرید، ثبت نام و…) دعوت می‌کند. کپی رایتر با نویسنده متفاوت است. نویسنده متن خود را با هدف اطلاع رسانی، کمک و جذب کاربر می‌نویسد اما محتوای تولید شده توسط کپی رایتر با هدف دعوت و جذب کاربر برای انجام کاری و افزایش فروش است. البته امروزه به خاطر فراوانی تبلیغات، یکی از راه های متمایز شدن تبلیغتان تلفیق محتوای ساده و محتوای تبلیغاتی است. به این صورت که به صورت خلاقانه ابتدا در مورد موضوعی پیرامون موضوع تبلیغ خود صحبت می‌کنید و در آخر با استفاده از جملات هوشمندانه تبلیغ خود را انجام دهید. به عنوان مثال شما در زمینه سئو فعالیت دارید و قصد دارید محتوایی تلفیقی آماده کنید. می‌توانید ابتدا در مورد سئو و مزایای آن صحبت و در آخر شرکت و خدمات خود را به مخاطب معرفی کنید و در مورد مزایای کسب و کارتان بگویید.
امروزه به خاطر افزایش فعالیت کسب و کار ها در فضای اینترنت و نیاز آن ها به محتوای تبلیغاتی عمده فعالیت کپی رایتر ها در فضای آنلاین است:

• تولید محتوا برای ایمیل مارکتینگ

• تولید محتوا برای توضیحات و مزایای محصول

• تولید محتوا برای پلتفرم هایی چون اینستاگرام

• تولید محتوا در سطح وب

ویژگی های یک کپی رایتر خوب

کپی رایتینگ

• آشنایی گسترده با کلمات

• خلاق و دارای تخیل قوی

• کنجکاو

• اطلاعات عمومی قوی

• همیشه درحال یادگیری

• جستجوگر

• شناخت مخاطب

• قدرت نویسندگی عالی

کپی رایتینگ در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

• تبلیغات گوگل

• تبلیغات کاغذی (بروشور، تراکت و …)

• تبلیغات پیامکی

• متن ویدئوها و پادکست‌ها

• مکالمات تلفنی و ملاقات‌های حضوری

• و…

نحوه متقاعدسازی مخاطب برای انجام عملی در کپی رایتینگ

هدف از کپی رایتینگ دعوت مخاطب به انجام عملی است. اما برای جذاب سازی CALL TO ACTIONچه کار هایی می‌توان انجام داد؟

• در متن خود از عنوان های دستوری مانند سفارش دهید، از فروشگاه ما دیدن کنید و … استفاده کنید.

• قبل از شروع تولید محتوا نوع مخاطب خود را مشخص و با توجه به سلیقه و رفتار آن‌ها تولید محتوا کنید.

• نشان دهید که چرا مشتری باید کاری انجام دهد. برتری و مزایای خود را قبل از دعوت کاربر به انجام کاری توضیح دهید.

انواع کپی رایتینگ

روزانه هزاران تصویر، متن و تبلیغ از دید افراد می‌گذرد. حال برای افزایش بازدید تبلیغ خود میان هزاران تبلیغ باید چه کاری انجام داد؟ خلاقیت. تبلیغ و متن شما باید به اندازه‌ای متمایز و خلاقانه باشد که توجه مخاطب را به خود جلب کند. فراموش نکنید که کپی رایتینگ شما به کسب و کار شما هویت و شخصیت می‌دهد و در میزان محبوبیت و فروش شما تاثیر دارد. برای بازخورد بهتر ابتدا باید تصمیم بگیرید از کدام نوع کپی رایتینگ استفاده نمایید، انواع کپی رایتیگ شامل:

• کپی رایتینگ فروش

در این نوع کپی رایتینگ، کپی رایتر با بیان مزایا و ویژگی های محصول سعی کند مخاطب را متقاعد به خرید کند. برای نوشتن یک کپی رایتینگ فروش موفق بهتر است:

1.پیام و هدف خود را مستقیما بیان کنید.

2.مشخص کنید که کالای شما برای مخاطب چه سودی دارد؟ خدمات شما چه مشکلی از مخاطبان را رفع می‌کند؟ مزایای محصول خود را واضح بیان کنید و در درون مشتری احساس نیاز ایجاد کنید.

3.راه های برقراری ارتباط و دریافت محصول و خدمات را بیان کنید.( راه های ارتباطی را در دسترس مخاطب قرار دهید.)

4.در مورد برتری خود نسبت به رقبا صحبت کنید.

• کپی رایتینگ سئو

در این روش شما کسب و کار خود را در فضای وب معرفی و تبلیغ می‌کنید. ابتدا باید کلمه کلیدی مدنظر خود را انتخاب و سپس برای آن محتوای هدفمند تولید کنید. در کپی رایتینگ سئو سعی کنید محتوایی تولید کنید که علاوه بر دعوت مخاطب به انجام کاری قابلیت اشتراک گذاری هم داشته باشد.

• کپی رایتینگ تکنیکال یا فنی

کپی رایتینگ تکنیکال به معنای سفارش تولید محتوا برای حوزه های تخصصی است که نیازمند سطح بالایی از دانش هستند. هدف از این نوع تولید محتوا ارائه ارزش با تولیدمحتوای تخصصی است. کپی رایتر هایی که در این زمینه فعالیت دارند معمولا تخصصشان کپی رایتینگ نیست بلکه در حوزه خود بسیار ماهر هستند. به عنوان مثال تولید محتوا در زمینه سلامتی نیازمند فردی متخصص است که در حوزه سلامتی علم و توانایی دارد.

• کپی رایتینگ محتوا

کپی رایتر محتوا برای وبسایت های دیگر تولیدمحتوا انجام می دهد. این افراد معمولا محتواهایی با هدف آموزش و یا راهنمایی تولید می‌کنند. شاید با خود فکر کنید که این مقالات چه تاثیری در فروش و افزایش اقدام به عمل دارد؟ اما اکثر اوقات این مقالات برای مخاطب جالب است و باعث برانگیختن کنجکاوی و کاوش او در سایت شما می شود.

• کپی رایتینگ خلاق

در این کپی رایتینگ، در حقیقت فرد تمرکزش بر ایجاد شعار و تبلیغی خلاقانه و جدید است. این کار نیازمند ذهنی باز، خلاق و متخیل است که بتواند هرچیز را از زوایای مختلف ببیند و برای آن داستان جدیدی خلق کند.

14 نکته که در هنگام کپی رایتینگ باید به آن توجه کنیم

1.مثبت باشید

اگر کاربر به شما احساس مثبت و خوبی داشته باشد، به مخاطب وفادار شما تبدیل خواهد شد. یکی از راه های ایجاد حس مثبت و دوستی در مخاطب لحن نوشتاری شما است. متن خود را به گونه ای بنویسید که مخاطب احساس کند شما در مقابلش ایستاده اید، با لبخند بزرگی به او نگاه می کنید، با او صحبت می‌کنید و سعی بر راهنمایی او دارید.

در هنگام تولید محتوا:

• با استفاده از لحن درست، حس صمیمیت و نزدیکی ایجاد کنید.

• از استفاده از کلمات سخت و پیچیده دوری کنید.

• برروی ارائه راه حل تمرکز کنید نه مشکل.

• از جملات و کلمات با بار مثبت استفاده کنید.

2.مخاطب محور باشید.

به نوشته هایتان شخصیت دهید و مخاطب محور تولید محتوا کنید. به عنوان مثال از ضمیر تو و شما استفاده کنید و یا از مثالی استفاده کنید که مطمئن هستید مخاطبان شما با آن زیاد سروکار دارند. سپس راه حل ارائه دهید و یا با آن‌ها همزاد پنداری کنید.

3.صادق باشید.

سعی کنید محتوای خود را با صداقت بنویسید. به مخاطب کمک کنید و سعی در ایجاد پیچیدگی در محتوا نداشته باشید. مخاطب حس راستی را از نوع نگارش محتوای شما متوجه می شود. از تولید محتوای تبلیغاتی از بزرگنمایی دوری کنید. محتوایی بنویسید که به مخاطب کمک کند و در کنار آن صادقانه خودتان را معرفی کنید.

4.توجه به دعوت به اقدام(CTA)

در جای درست از CTA استفاده کنید و مخاطب را به انجام کار مدنظر خود دعوت کنید. در استفاده از آن نه زیاروی کنید و نه کاستی داشته باشید. جای درست و عبارت درست را پیدا کنید و مخاطب را به انجام کار مدنظرتان دعوت کنید.

5.هیجان انگیز بنویسید.

افراد از خواندن به سرعت خسته می‌شوند. شما با تولید محتوای خلاقانه و اصولی باعث افزایش جذابیت محتوا برای مخاطب می‌شوید.

• از فعل مجهول در محتوا استفاده نکنید.

• از جملات کوتاه استفاده کنید.

• دائما مخاطب را خطاب قرار دهید و از ضمیر شخص دوم استفاده کنید.

6.از مخاطب تعریف کنید.

با ایجاد احساس خوب در مخاطب او را به مشتری وفادار خود تبدیل کنید. یکی از راه های ایجاد این حس تعریف از مخاطب و بیان ویژگی های یک مشتری خوب است.

• مخاطبان خود را بشناسید و با توجه به ذائقه، علایق و سلیقه آن ها تولید محتوا کنید.

• ابتدا ساده بنیوسید و درباره آنچه اکثر مخاطبان ممکن است بدانند صحبت کنید تا مخاطب احساس گیجی نکند.

• به مخاطب بگویید که در این محتوا قرار است چه چیزی بدست آورند.

7.از تصاویر، اینفوگرافی و ویدئو استفاده کنید.

سعی کنید مخاطب را سرگرم کنید. با استفاده از المان هایی چون تصاویر، اینفوگرافی و ویدئو باعث ایجاد محتوایی متمایز و جذاب می‌شود که مخاطب را ترغیب و علاقه‌مند به دنبال کردن شما می‌کند.

8.بر روی عمل نهایی تمرکز کنید.

در کپی رایتینگ اگر مخاطب را دعوت به عملی نکند، برای شما سودی نخواهد داشت. کپی رایتینگی موفق است که مخاطب را ترغیب به انجام عملی کند. سعی کنید در تمام محتوا ذهن مخاطب را آماده به انجام عمل مدنظر خود کنید و در آخر احساس نیاز در او ایجاد کنید.

• برروی عبارت اکنون تاکید کنید. احساس فوریت و اضطرار در مخاطب ایجاد کنید.

• در محتوا کالا و خدمات را همراه با فایده و مزایای آن معرفی کنید.

9.متفاوت باشید

روزانه میلیون ها نفر در حال تبلیغ کسب وکار خود هستند. برای اینکه میان این حجم از تبلیغات، تبلیغ شما دیده شود باید متفاوت باشید. مزایا و برتری خود را پیدا کنید و با استفاده از آنها کپی رایتینگی متفاوت خلق کنید. به عنوان مثال:

• برای کسب و کارتان داستان بسازید.

• شخصیتی خیالی خلق کنید.

10.به احساسات توجه کنید.

احساسی که مخاطب بعد از استفاده از خدمات و محصولات شماخواهد داشت را به او یادآور شوید. سعی کنید احساس مخاطب را درگیر کنید. امروزه احساسات نقش مهمی دارند و افراد علاقه دارند با شرکت و مجموعه ای همکاری کنند که از آن حس بهتری می‌گیرند.

11.در انتخاب عنوان خلاقیت داشته باشید.

تحقیقات نشان داده که اکثر افراد ابتدا عنوان را می‌خوانند و در صورت جذاب بودن عنوان شروع به مطالعه ادامه متن می‌کنند. در نگاه اول اولین چیزی که به چشم می آید عنوان کپی رایتینگ است. در نوشتن آن وسواس نشان دهید.

12.مشتریان خود را بشناسید.

برای تولید محتوای قوی تر نیاز و علاقه مخاطب خود را بررسی و با توجه به نیاز آن ها تولید محتوا کنید. به این صورت شانس شما برای موفقیت افزایش میابد و مخاطب با میل بیشتری محتوای شما را مطالعه می کند. عواملی مانند سن، شغل، نحوه زندگی می‌تواند به شما در تولید محتوای بهتر کمک کند.

13.ساده و روان بنویسید

از کلمات عامیانه و ساده استفاده کنید. به جملات کوتاه بسنده کنید اما مفید بنویسید و پیام خود به ساده ترین حالت ممکن به مخاطب منتقل کنید. هرچه روان تر و دوستانه تر بنویسید مخاطب راحت تر محتوای شما را درک میکند. با استفاده از کلمات سخت درک محتوا برای کاربر سخت می شود.

14.محصول و خدمات خود را به خوبی بشناسید.

برای معرفی و تبلیغ کالا و خدمات باید ابتدا به ویژگی های ان مسلط باشید تا بتوانید بهترین تعریف را کشف و بیان کنید. اگر جزئیات را ندانید معرفی سخت خواهد شد.

تفاوت تولید محتوا و کپی رایتینگ

تولید محتوا:

متن، تصویر و ویدئویی که با هدف آموزش، اطلاع رسانی و جلب مخاطب تولید و منتشر می‌شود و ابتدا فرد را به یک مخاطب، سپس به مشتری و در مرحله نهایی به مشتری دائمی تبدیل می کند. محتوا در قسمت های مختلف سایت با توجه به کاربرد منتشر می شود.

کپی رایتینگ:

کپی رایتینگ محتوایی که با هدف افزایش فروش، اعتماد سازی، آشنایی مخاطب با برند و… تولید و منتشر می‌شود و CALL TO ACTION بسیار در این نوع محتوا اهمیت دارد. کپی رایتیگ با هدف فروش تولید و معمولا در صفحه فروش سایت منتشر می شود.

نمونه های کپی رایتینگ خلاقانه

• مرغ را با بوی بد ماهی نخورید (تبلیغ مایع ظرفشویی)

• متفاوت فکر کن (شرکت اپل)

• ارتباط دهنده مردم (نوکیا)

• هیچ‌کس تنها نیست (همراه اول)

درآخر

اینترنت باعث ایجاد شغل متفاوت کپی رایتینگ شده است که از حساس ترین شغل ها در کل دنیا محسوب می شود. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله سئو ادیو شما می‌توانید یک محتوای قوی و کاربردی داشته باشید که در افزایش فروش شما تاثیر دارد. پس به تمام نکات گفته شده متهعد باشید و در محتوای خود از آن ها استفاده کنید. فراموش نکنید که تبلیغات نیاز اصلی کسب و کار شما هستند.

خروج از نسخه موبایل