SEOEDU

ایمیل مارکتینگ چیست + نمونه و 10 نکته مهم

نمونه های ایمیل مارکتینگ واقعی

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

ایمیل مارکتینگ یکی از متدهای تبلیغاتی است که شما را مستقیما به مشتری نهایی متصل می‌کند. البته پیش شرط چنین چیزی، دریافت ایمیل کاربران است. این کانال قدرتمند تبلیغاتی بیش از 5 دهه استفاده می‌شود و اکنون جزوی جدایی ناپذیر از هر کمپین تبلیغاتی است. در ادامه تلاش می‌کنیم این روش تبلیغاتی را به همراه یک پلن عملی آن توضیح دهیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل-مارکتینگ-چیست؟

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌های تبلیغاتی است که کسب‌و‌کارها از آن طریق تلاش می‌کنند تا با کمک ایمیل‌ها، برای جذب مخاطب به محصول، خدمات یا یک رویداد خاص اقدام کنند. این نوع شیوه دعوت از مخاطبان از طریق لیست ایمیل‌هایی انجام می‌شود که جمع آوری کرده‌اید.

به عنوان مثال اگر شما در سایت ژاکت یا راست چین ثبت نام کرده باشید، شاهد دریافت یک سری ایمیل در اوقات مختلف روز، عمدتا صبح‌ها، از سوی این برندها هستید. همواره ایمیل‌های آنها با تیترهای جذاب مثلا فروش ویژه یا برگزاری جشنواره و حتی ارائه کد تخفیف باعث می‌شوند آنها را باز کرده و محتوای آن را مشاهده کنید. سپس برای ورود به لندینگ پیج روی دکمه‌های آن کلیک کنید.

امروزه‌ استفاده از ایمیل مارکتینگ به شدت جریان دارد و یک کانال قدرتمند محسوب می‌شود. علت آن را می‌توان مستقیم بودن چنین شیوه تبلیغاتی دانست که می‌تواند محتوای شما را به کاربر نهایی برساند. ادغام چنین روش تبلیغاتی در پلن‌های مارکتینگ ضروری است و شما می‌توانید از این روش‌ها برای اطلاع رسانی سریع پیشنهادات و آخرین تغییرات به مشتری نهایی استفاده کنید.

حال که با ایمیل مارکتینگ آشنا شدید، با ما همراه باشید تا نکات و جزئیات بیشتری از آن را به شما توضیح دهیم. اکیدا پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه مقاله بازاریابی، ابتدا ذهنیت درستی از این نوع شیوه‌های تبلیغاتی به دست آورده و سپس به مطالعه این صفحه ادامه دهید.

10 نکته مهم که باید در ایمیل مارکتینگ رعایت کنیم

برای آنکه بتوانید عملیات ایمیل مارکتینگ را به خوبی انجام دهید، لازم است چندین نکته را مدنظر قرار دهید که به شرح زیر هستند:

  1. ایمیل‌ها صرفا کاربرد تبلیغاتی ندارند و می‌توانند با اهداف مختلفی استفاده شوند. شما می‌توانید مسیر ایمیل مارکتینگ خود را به صورت آهسته با ارسال ایمیل خوش آمدگویی، تبریک تاریخ تولد و غیره آغاز کنید.
  2. در ارسال ایمیل دقت به یک نکته حیاتی است و آن، عدم اسپم شدن ایمیل شماست.
  3. ایمیل مارکتینگ نباید بیش از حد و سنگین باشد. بدین معنا که نباید ایمیل‌ها به طور مداوم و بیش از حد ارسال شوند.
  4. در ارسال ایمیل باید فاصله زمانی را رعایت کنید. توصیه می‌شود ایمیل مارکتینگ را صرفا برای برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مهم، تخفیف‌ها و غیره برگزار نمایید.
  5. درج CTA یا کال تو اکشن در فرم‌های تبلیغاتی برای این ایمیل‌ها ضروری است. شما باید مشخص کنید که کاربر برای استفاده از تخفیفات یا محصولات و خدمات جشنواره، باید روی چه چیزی کلیک کند.
  6. بهم ریختگی قالب و فایل html محتوا در ایمیل به شدت رخ می‌دهد. مهم است که از سرویس‌ها و یا با کدنویسی مناسب، فرم‌های محتوایی خود را ایجاد کنید.
  7. توصیه می‌شود تا برای تمیزتر شدن و جلب رضایت کاربر به جهت خواندن Email، نکات طراحی ایمیل مارکتینگ را رعایت کنید. مثلا فرم ایمیل شما باید سکشن بندی شده باشد.
  8. انتخاب تایتل جذاب نیز بسیار مهم است. زمانی که جیمیل خود را باز می‌کنید، نام ارسال کننده، موضوع و در حدود 120 کاراکتر نمایش داده می‌شوند. مهم تایتل است که کاربر را به باز کردن ایمیل ترغیب می‌کند.
  9. شخصی سازی ایمیل‌ها را باید با توجه به طیف کاربران خود عملی کنید. اگر مخاطب شما یک خانم است، تم آن با استایل ایمیل مردان فرق داشته باشد. همچنین باید محتوا و محصولاتی که پیشنهاد می‌کنید متفاوت باشند. مثلا موضوع “10 کالای جذاب برای روز همسر” می‌تواند یک تایتل مناسب برای بانوان در روزهای نزدیک به این مناسبت باشد.
  10. در نکته بالا در نظر بگیرید که ایمیل‌های مناسبتی هرچند طول عمر کمی دارند اما نرخ تبدیل آنها بالا است. پس حتما محتوا و آفرهای جذابی را نیز در کنار آن قرار دهید.

مزایا و معایب ایمیل مارکتینگ

برای بررسی مزیت‌ها و معایب ایمیل مارکتینگ می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

مزیت‌ها:

نکته: شما کاربران می‌توانید برای آشنایی با چنین متدهایی، مقاله دیجیتال مارکتینگ را مطالعه کرده و انواع آن را مشاهده کنید.

معایب:

همچنین راجع به معایبی که در روش ایمیل مارکتینگ وجود دارند نیز می‌توان گفت:

آموزش مراحل انجام ایمیل مارکتینگ

اگر شما هم قصد دارید به عنوان یک صاحب کسب‌و‌کار، مراحل انجام ایمیل مارکتینگ را اجرایی کنید، می‌توانید گام‌های زیر را طی کنید:

تحقیق راجع به مخاطبان هدف

بدیهی است که شما باید در اولین قدم راجع به مخاطبان هدف خود کمی تحقیق کنید. اینکه چگونه می‌توان آنها را یافت، چگونه می‌توان ایمیل‌شان را بدست آورد، علایق آنها چیست و چه شخصیت‌هایی هستند. در زمان طراحی کمپین‌های ایمیلی این اطلاعات ضروری هستند.

ترسیم مسیر حرکت مشتری

قدم بعدی که باید در انجام کمپین ایمیل مارکتینگ طی کنید، تعیین مسیر حرکت مشترک است. مسیر حرکت مشتری از مرحله آگاه کردن آن شروع شده و در نهایت به خرید ختم می‌شود.

معمولا مسیر ارتباط ایمیل مارکتینگ به نوعی تدوین می‌گردد که در ابتدا آگاهی دهی انجام شده و سپس برای ترغیب مشتری به جهت تبدیل کردن او به خریدار اقدام خواهد شد.

اهداف‌تان را شفاف و مشخص کنید

قدم بعدی آن است که بازاریابان ایمیل مارکتینگ، شفافیت کاملی را در اهداف خود داشته باشند. مثلا در مراحل آگاهی، تلاش می‌شود تا چالش‌های پیش رو بررسی و راهکارهایی برای آن ارائه شوند. مشخص کردن اهداف همچنین باید در فرم‌ها نیز صورت گیرند.

ساخت فرم و بخش بندی آن

حال مرحله آن است که دست به ساخت فرمی برای ارسال در ایمیل مارکتینگ بزنید. در این مرحله محتوای ایمیل‌ها طراحی می‌شوند و بخش و فهرست بندی آنها صورت می‌گیرد. مهم است که ساخت فرم و بخش بندی آن طوری صورت گیرد تا مشتری بتواند از موضوع آگاه‌تر شود.

نکته: در کنار طی کردن این مراحل، مهم است که تعداد مشترکان ایمیل‌تان را نیز افزایش دهید.

برگزاری کمپین تبلیغاتی

در نهایت برای برگزاری کمپین تبلیغاتی اقداماتی صورت می‌گیرد که ایمیل مارکتینگ باید برای آن انجام شود. در این مرحله همچنین باید برای زمان بندی کارها به خصوص اتوماسیون ارسال ایمیل شما اقداماتی صورت گیرد.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست

در انتهای مراحل ایمیل مارکتینگ شما می‌توانید از سرویس‌هایی برای اتوماسیون ارسال ایمیل‌ها استفاده کنید. شاید این اولین بار باشد که با واژه ایمیل مارکتینگ آشنا شده باشید. در این خصوص ابتدا باید تعریف زیر را بیان کرد که عبارتند از:

اتوماسیون یک واژه انگلیسی است که به معنای خودکارسازی می‌باشد. این واژه معمولا اشاره به انجام فرآیندهای مختلف طبق یک برنامه ریزی توسط عامل غیر انسانی می‌باشد. در خصوص اتوماسیون ایمیل مارکتینگ باید بگوییم که به فرآیند ارسال ایمیل‌ها به صورت خودکار اتوماسیون ایمیل مارکتینگ می‌گویند.

نمونه‌هایی از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ به شرح زیر هستند که عبارتند از:

همچنین اگر وب سایت وردپرسی داشته باشید، ممکن است اتوماسیون ایمیل را در پنل کاربری برای ریست کردن پسورد و یا ایمیل خوش آمدگویی و غیره تنظیم کرده باشید. این فرآیند نیز نوعی اتوماسیون تلقی می‌شود.

کمپین ایمیل مارکتینگ چگونه انجام می شود

شاید این پرسش برای شما مطرح شده باشد که ندانید کمپین‌های ایمیل مارکتینگ به چه اشکالی انجام می‌شوند. در پاسخ به این پرسش می‌توان چند نکته زیر اشاره نمود که عبارتند از:

کمپین‌های ایمیل مارکتینگ می‌توانند زودتر و یا در هنگام انجام کمپین انجام شوند که عمدتا نقش اطلاع رسانی و ترغیب مخاطب با ارائه برخی مزیت‌ها مانند تخفیف را دارند.

ایمیل مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مفید است؟

استفاده از ایمیل مارکتینگ به دلیل هزینه کم آن برای کسب‌و‌کارهای نوپا به شدت پیشنهاد می‌شود. البته این نوع بیزینس‌ها جامعه آماری کمی دارند و این خود می‌تواند هم نقطه قوت و ضعف باشد. ضعف به دلیل عدم دسترسی به کاربران بیشتر و قوت به دلیل آنکه همان عده کم می‌توانند نرخ تبدیل بالایی داشته باشند.

دسته دیگر، کسب‌و‌کارها با جامعه مخاطبان بالا است. در این حالت نیز صاحبین این بیزینس‌ها به دنبال راه‌های ارزان‌تر برای آگاهی رسانی به جامعه انبوه مخاطبان خود هستند که ایمیل مارکتینگ می‌تواند گزینه خوبی باشد.

اگر در حوزه‌های آنلاین مانند طراحی سایت، سئو، دیزاین و غیره فعالیت می‌کنید، از آنجایی که جامعه هدف شما به اینترنت دسترسی دارد، بهتر است ایمیل مارکتینگ را حتما انجام دهید.

نکته: شما می توانید برای بهبود سئو سایت خود و افزایش برندمنشن سایت تان، از روش های بازاریابی موتورهای جستجو استفاده کنید که در این مقاله کامل آنها را شرح داده ایم.

چگونه ایمیل مخاطبین هدف خود را دریافت نماییم؟

چندین راهکار وجود دارد که می‌توانید ایمیل‌ افراد در حوزه کاری‌تان را بدست آورید. این موارد عبارتند از:

نمونه ایمیل مارکتینگ قوی از برندهای بزرگ

برای درک بهتر شیوه تبلیغات با ایمیل مارکتینگ، چند نمونه عملی از این روش تبلیغات توسط برندهای بزرگ را معرفی می‌کنیم که به شرح زیر هستند:

Air BNB

ایر بی ان بی مجموعه‌ای است که برای ارائه خدمات اقامتی کوتاه مدت فعالیت می‌کند. این مجموعه کمپینی به نام خوش آمدگویی را برگزار می‌کند که برای مشترکین جدید ایمیل ارسال می‌شوند. در این ایمیل، اطلاعات برای کارکردن با سایت، فیچرهای آن و نیز نکات پیشنهاداتی برای تکمیل اکانت ارائه می‌شوند.

Etsy

یکی دیگر از کمپین‌های ایمیل مارکتینگ از برندهای بزرگ مربوط به اتسی است که یک بازار آنلاین مبتنی بر اقلام دست ساز می‌باشد. ارسال ایمیل با هدف آگاهی مخاطب از سبد خرید رها شده، یاد آوری به او و تشویق به خرید انجام می‌شود.

Away

این مجموعه از ایمیل مارکتینگ برای خبرنامه استفاده می‌کند و به روزرسانی‌های مرتبط به فعالیت شرکت و خدمات یا محصولات آن را برای مشتریان توضیح می‌دهد. البته نکات کلیدی برای سفر و در کل کمک به تجربه بهتر به مسافرین نیز بیان می‌شوند. Away یک شرکت فعال در فروش اکسسوری‌های مسافرتی است

خروج از نسخه موبایل