بازاریابی موتور های جستجو یا SEM چیست؟ و تفاوت آن با SEO
بازاریابی موتور های جستجو که با عبارت SEM یا Search Engine Marketing شناخته میشود چیست؟ امروزه به واسطه جایگاه مهمی که وب سایتها برای فروش آنلاین دارند و نقش آنها غیر قابل انکار شده است، شما باید از استراتژیها و روشهای مختلف مرتبط به این پلتفرمها استفاده کنید. البته بد نیست سری به مقاله بازاریابی زده و با مفهوم مارکتینگ به طور کامل نیز آشنا شوید.
برخلاف متدهای سنتی، پخش تراکت یا روشهای تبلیغات در شبکههای اجتماعی، مدل دیگری از مارکتینگ مربوط به SEM میشود. SEM به معنای روشی از بازاریابی است که محتوای وب سایت شما را در صفحات نتایج موتور جستجو بالا آورده و در معرض نمایش کاربران بیشتری میگذارد. در نتیجه شما نرخ کلیک و ترافیک ورودی بیشتری را بدست آورده و فروشتان را افزایش میدهید. بازاریابی محتوا از 3 جزء مهم تشکیل میشود که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.
بازاریابی موتورهای جستجو SEM چیست؟
بازاریابی موتور های جستجو یکی از اصطلاحاتی است که امروزه بعد از سئو بیشتر به چشم میخورد. در ابتدا باید گفت این نوع بازاریابی مربوط به تلاشهایی میشود که برای پروموت کردن سایت شما در جهت جذب کاربرانی که قصد خرید محصولات آنلاین را دارند، صورت میگیرد. این تلاشها صرفا در بخش موتورهای جستجو انجام میشود.
تقریبا در حدود 27% مردم دنیا خرید آنلاین انجام میدهند و در حدود 2.14 میلیارد فروشگاه آنلاین نیز وجود دارند. این رقم در حدود 4.4% بین سالهای 2020 تا 2021 افزایش یافته است. در آماری دیگر برای سال 1401 از دیجی کالا، بهتر است بدانید که تقریبا نیمی از جمعیت ایران ماهانه از فروشگاه دیدن میکنند. چنین دادههایی به خوبی نشان میدهد که جستجوی کاربران برای خرید محصولات آنلاین رو به رشد بوده و سهم فروش آنلاین نیز در بازارهای امروزی به خوبی افزایش یافته است.
در یک تعریف مجددا برای مفهوم بازاریابی موتور های جستجو یا SEM باید گفت:
- نحوه به کار بردن روشهای تبلیغاتی و پروموت کردن است که با هدف نشان دادن محصولات و خدمات کسب و کار شما در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP انجام میشود.
- اجزای SEM از 3 بخش مهم تشکیل میشود که شامل سئو، PPC و لینک بیلدینگ خارجی است.
با توجه به تعریف بالا، SEM اشاره به روشهای پولی هم میکند که در نقطه مقابل SEO با روش بازاریابی ارگانیک در نتایج موتورهای جستجو قرار دارد.
نکته: یکی از نکات مهمی که باید کسبوکارها به آن توجه کنند، عدم رد شدن از مراحل توسعه و آزمایش پیشنهادات شما است. بسیاری از مشاغل فکر میکنند میتوانند با تبلیغات مداوم و بدون برنامه برای ایجاد سرنخ اقدام کنند اما همه این کارها اگر نتواند انگیزه و پیشنهادی عالی را ایجاد کند، SEM و هر تبلیغاتی را بیهوده میکند.
نکته: در کل SEO و SEM باید در خدمت استراتژی بازاریابی همه جانبه و مکمل هم قرار گیرد.
نکته: بسیاری از افراد فکر میکنند SEM صرفا همان روش تبلیغات PPC است که این عقیده اشتباه میباشد.
نحوه اجرای بازاریابی موتورهای جستجو چگونه است؟
حال میخواهیم راجع به اینکه چگونه میتوان بازاریابی موتور های جستجو را اجرا کرد صحبت نماییم. در ادامه به متد PPC این روش میپردازیم که معمولا رایجتر بوده اما شما میتوانید روش سئویی آن را با مطالعه مقالات و صفحه آموزش سئو نیز مطالعه کنید.
زمانی که یک مجموعه از SEM استفاده میکند، لینک صفحات با عبارات (کلمات کلیدی خاص) در قسمتهای معینی از صفحه SERP قرار میگیرند. مثلا مشتری با جستجوی عبارت “خرید گوشی”، تبلیغاتی را در صفحه SERP به صورت برجسته با یک علامت AD مشاهده میکند. این علامت خود نشان دهنده لینکهای پولی هستند که از SEM برای افزایش ترافیک و جذب کاربران استفاده میکنند. سپس کاربر وارد لینکها شده و برای خرید اقدام میکند.
حال در خصوص اینکه نحوه اجرای مراحل بازاریابی موتورهای جستجو چگونه است میتوان به چند قدم مهم زیر اشاره کرد که عبارتند از:
انتخاب و تحقیق کلمات کلیدی
همانطور که میدانید، بازاریابی موتور های جستجو کاملا مربوط به موتورهای جستجو است. جایی که دست شما برای تبلیغ کردن و مانور دادن باز است، همان صفحه SERP یا نتایج موتور جستجو میباشد. در این بخش کاربر با وارد کردن یک عبارت خاص قادر خواهد بود به نتایج صفحه شما دست بیابد. به همین منظور مهم است که تبلیغات خود را روی کلماتی متمرکز کنید که کاربر قصد خرید آنها را داشته و با جستجوی آن عبارت، وارد لینک شما شود.
کلمات کلیدی خود میتوانند مانی کیورد بوده و یا اینفورماتیو یا اطلاعاتی باشند. معمولا SEM بر روی کیوردهای پولی انجام میشود تا کاربری که قصد خرید دارد را به سایت کشانده و محصول یا خدمات را به او بفروشاند.
انتخاب مکان جغرافیایی برای نمایش تبلیغات SEM
غالبا جستجو در اینترنت به زبان محلی و برای کاربران خاصی است. بسته به اینکه کسبوکار شما در ایران یا خارج از آن نیز محصولات و خدمات را میفروشد، این مرحله مهم خواهد بود. معمولا مکان جغرافیایی نمایش تبلیغات SEM روی ایران و کاربران فارسی زبان تعیین میشود. با توجه به کیوردهایی هم که انتخاب کردهاید، احتمال آنکه تبلیغات دقیقات به مخاطبان هدف شما نمایش داده شود، بالا خواهد بود.
ایجاد تبلیغ متنی یا لندینگ پیج
حال باید یک صفحه لندینگ پیج تبلیغاتی و مناسب برای سایت و بازاریابی موتور های جستجو طراحی شود تا بتوانید آنچه که مدنظر دارید را به مخاطب نشان دهید. این مرحله نیز بسیار مهم است؛ چراکه مخاطب با ورود به لینک تبلیغاتی:
- نباید گیج شده و مستقیما آنچه نیاز دارد را پیدا کند.
- صفحه باید طوری طراحی شود که CTAهای واضحی داشته باشد.
- همچنین از نظر UX/UI، لازم است یکسری تدابیر مهم نیز در نظر گرفته شوند. مثلا سرعت صفحه باید بالا باشد تا بتواند در اولین فرصت، کاربر را در صفحه جذب کرده و از رفتن به سایر صفحات باز دارد.
چنین نکاتی میتوانند نرخ ماندگاری کاربر در صفحه و نیز نرخ تبدیل را به شدت افزایش دهد.
درج قیمت و دکمههای فروش
در نهایت نیز یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهید آن است که قیمتها و روشهای خرید برای بازاریابی موتور های جستجو مشخص شوند. مهم است که کاربر ابهامی در آنچه قصد خرید یا سفارش آن را دارد، نداشته باشد.
روش های بهبود SEM
حال ممکن است بپرسید که چه ترفندهایی، بهره وری بازاریابی موتور های جستجو را بیشتر میکند. در این خصوص میتوان به موارد زیر اشاره کرد که به شرح زیر هستند:
- انتخاب دقیق مخاطبان: برای آنکه بتوانید نرخ تبدیل بالایی را از این روش مارکتینگ تجربه کنید، باید روی نیچ خاصی کار کنید. با انتخاب یک گروه خاص شاهد آن هستیم که فروش شما بیشتر میشود. همچنین شما بهتر میتوانید کیوردهای خودتان را انتخاب نمایید.
- بهینه سازی تایتلها: برخی از اقدامات برای بهینه سازی مارکتینگ SEM مربوط به سئو و ترفندهای بازاریابی میشود. مثلا شما باید تایتلهای جذابی برای لینکهای خود بنویسید. همچنین باید کلمات کلیدی مرتبط را گنجانده و از کال تو اکشنها به جهت دریافت کلیک کاربر استفاده کنید.
- تجزیه و تحلیل نتایج: این روش یک متد تخصصی است که کمتر کسی از رقبای شما به آن توجه میکند. در این حالت توصیه میشود که از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس یا گوگل ادز و غیره استفاده کنید و آمار کاربران را درآورید. مثلا نرخ کلیک روی لینکتان را بررسی کنید. اگر پایین بود، برای بهینه سازی آن اقدام کنید. در قدم بعدی نرخ ماندگاری کاربر را مشاهده کنید. اگر کاربر به سرعت سایت شما را ترک میکند، حتما صفحه در لود دچار مشکل بوده و یا محتوایی را ارائه میکند که مخاطب آن به اشتباه انتخاب شده است.
ابزارهای مورد نیاز برای بازاریابی موتورهای جستجو
برای غالب کسانی که در حیطه بازاریابی موتور های جستجو کار میکنند، 2 ابزار بسیار مهم وجود دارد که تقریبا میتوانید تمام کارهای تبلیغات PPC خود را با آنها انجام دهید. گوگل ادوردز سابق یا همان گوگل ادز و بینگ ادز. البته قابل ذکر است که سهم گوگل در جستجوهای جهانی 83.5 درصد (تقریبا) است و بینگ 6.43 درصد میباشد. در نتیجه پیشنهاد ما این است که حتما گوگل را در اولویت قرار دهید.
همچنین در مورد پلتفرمهایی که میتوانند امکانات بسیاری را برای تحقیق کلمات کلیدی، بررسی وضعیت رقابت دیگر سایتها، بررسی آمارهای کاربران نظیر نرخ کلیک و غیره فراهم کنند میتوان گفت:
سمراش
این ابزار برای سئوکارها بسیار محبوب است و کاربرد آن برای کسانی که در حوزه بازاریابی موتور های جستجو هم کار میکنند جذاب خواهد بود. Semrush را میتوان در چند مورد برای بازاریابی موتورهای جستجو مفید دانست که عبارتند از:
- تحقیق کلمه کلیدی که میتوانید برای هر کمپینی که مدنظر دارید، این کار را انجام دهید. شما میتوانید دیتابیسی با بیش از 20 میلیارد کلمه کلیدی را در این ابزار مشاهده کنید.
- تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی یکی دیگر از کاربردهایی است که میتوان از سمراش انتظار داشت. شما قادر هستید با وارد کردن کلمات کلیدی، معیارهای مختلفی اعم از حجم جستجو، سطح علاقه، هزینه هر کلیک و غیره را مشاهده کنید.
OptMyzr
این سرویس که کمتر نام آن را شنیدهاید، ابزاری است که میتوانید برای تست، مانیتورینگ و ایجاد کمپینهای PPC خود در آن اقدام کنید. الگوریتمهای این ابزار به شما کمک میکنند تا بتوانید فرصتها را برای کیوردها تشخیص داده، همچنین برای تجزیه و تحلیل هرکیورد اقدام کنید. همچنین امکان ردیابی لندینگ پیجهای شما در این بخش وجود دارد که گزارشهایی را از آن به سرعت دریافت میکنید.
گوگل ادز
در نهایت باید به گوگل ادز اشاره کرد که میتوانید برای تخمین هزینه بازاریابی موتور های جستجو از آن استفاده نمایید. همچنین شما میتوانید تبلیغاتتان را در این ابزار قدرتمند از طریق اضافه کردن مشخصات مشتریان هدفتان انجام دهید. استفاده از گوگل ادز برای انجام کمپینهای SEM با توجه به الگوریتمها و ابزارهای هوشمند این موتور جستجو به شدت پیشنهاد میشود.
تفاوت SEO و SEM
شاید از ابتدای مقاله که ما را دنبال میکنید، مدام این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که فرق SEO با SEM چیست؟ آیا هردو به یک اندازه مهم هستند؟ در پاسخ ابتدا باید بدانید که دنیای دیجیتال مارکتینگ که ما آن را در این مقاله معرفی کردیم، اصطلاحات بسیاری مشابه هم دارد که باعث میشود افراد مبتدی گیج شوند.
فرقی که سئو با بازاریابی موتور های جستجو خواهد داشت در نحوه بهینه سازی سایت شما در جهت جلب ترافیک کاربران و افزایش خرید آن میباشد. در موضوع SEO باید بدانید که این اصطلاح اشاره به تکنیک بازاریابی دارد که در آن شما سایتی را منطبق بر قوانین و الگوریتمهای موتور جستجو بهینه سازی میکنید. ما در مقالات سایت و صفحه آموزش سئو مطالب بسیار زیادی را در بخش معرفی این خدمات بیان کردیم که حتما باید آن را مطالعه کنید.
سئو زیر مجموعهای از روشهای تبلیغات و بازاریابی موتور های جستجو میشود که عمدتا زمان نتیجه دهی آن طولانیتر است. در واقع SEM مادر فعالیتهایی است که شما برای پروموت کردن سایت خود در موتورهای جستجو انجام میدهید. سئو زیر شاخهای از SEM به حساب میآید و روش دیگر آن که بازدهی سریعتر اما مقطعی دارد، PPC یا تبلیغات پرداختی به ازای کلیک است. همچنین متد بک لینک سازی نیز برای هدایت کاربران به سمت سایت شما جزو روشهای SEM است.
مزایا و معایب SEM
حال راجع به مزایا و معایبی که برای بازاریابی موتور های جستجو میتوان تعریف کرد باید به چند مورد زیر اشاره نمود که به شرح زیر هستند:
مزیتها
- دسترسی به مشتری نهایی: این مورد به شرط تارگت قرار دادن کاربران هدف است. یکی دیگر از مزیتهای SEM همانند بازاریابی پیامکی دسترسی مستقیم به کاربر نهایی است. مثلا در بازاریابی SMSای شما به خود مشتری پیامک میزنید و او میتواند مستقیما وارد لینک شما بشود. در مدل مارکتینگ SEM هم شما میتوانید لینک سایت خود را به خریدار نهایی نشان دهید.
- بهینه سازی SEO: در این حالت شما میتوانید با هدایت ترافیک و جذب کاربران بیشتر به لندینگ پیج خود، امکان بهینه سازی سئو سایتتان را نیز داشته باشید. بنابراین توجه کنید که شما میتوانید از استراتژی ها و کمپینهای SEM در کنار کمپینهای بهینه سازی سئو سایت خود استفاده نمایید.
- افزایش برند منشن: مورد دیگر از کاربردهای SEM آن است که شما میتوانید شناخت برند خود را در حوزه نیچ خود بیشتر کنید. مثلا زمانی که رتبه سایت شما روی کلمه خرید کفش مدام در صفحات بالا قرار گیرد، میتوانید نام برند خود را مدام به کسانی که این نوع کالا را تهیه میکنند نشان داده و به نوعی اعتماد آنها را نیز جلب کنید.
معایب
- هزینه بر بودن: عمده روشهای بازاریابی موتور های جستجو نیاز به هزینه و بودجه مناسب دارند. مثلا شما برای تبلیغات کلیکی باید به ازای هر کلیک هزینهای پرداخت کنید که این مورد به دلار در گوگل ادز انجام میشود.
- مقطعی یا طولانی بودن: در روش PPC، تبلیغات به صورت مقطعی نتیجه ده هستند. در حالت سئو هم نیاز به زمان چند ماهه برای رسیدن به رنکهای بالا دارید.
- انعطاف پذیری وابسته به بودجه: بسته به بودجهای که دارید، دست شما برای انجام کارهای مختلف در SEM باز یا بسته است. در این حالت شما میتوانید با داشتن بودجه بالا، نسبت به برگزاری انواع کمپینهای سئو، رپورتاژ، تبلیغات PPC و درج بک لینک اقدام کنید.
- هدر رفتن کلیکها: پتانسیل ایجاد کلیکهای تقلبی در روشهای PPC وجود دارد که این موضوع مهمترین مشکل روش SEM است. این کار معمولا از سوی رقبا انجام میشود تا به سرعت بودجه شما برای هر کلیک را به اتمام رسانده و تبلیغ شما برداشته شود. البته گوگل ادز و پلتفرمهای پیشرفته تدابیری را برای خنثی کردن این معضل درنظر دارند.
روش های بازاریابی موتورهای جستجو
3 متد اصلی وجود دارند که در بازاریابی موتور های جستجو به کار گرفته میشوند که عبارتند از:
- سئو یا SEO که در طول متن بارها نیز به آن اشاره کردیم. در این حالت تمرکز ما بر روی منطبق کردن سایت بر قوانین گوگل است که این کار در چند جبهه انجام میشود. سئو داخلی، سئو تکنیکال، سئو خارجی و سئو محلی.
- تبلیغات PPC که منظور روش تبلیغای میباشد که بابت هر کلیک پول پرداخت میکنید. البته این روش صرفا محدود به نتایج صفحه SERP خواهد بود که باعث میشود تا لینک صفحات سایت شما در برخی از قسمتها قرار داده شوند. این روش را میتوانید با نامهای مختلفی اعم از PPC, CPC, CPM, CPA نیز مشاهده کنید.
- لینک بیلدینگ یکی از مهمترین متدهایی است که میتواند اعتبار روشهای بازاریابی را به خصوص در سئو بیشتر کند. در این حالت شما میبایست نسبت به درج بک لینک در صفحات سایتهای دیگر به همان لندینگ پیج نمایید.
اصطلاحات رایج در SEM
برخی از اصطلاحاتی که در بازاریابی موتور های جستجو مطرح میشوند به همراه تعریف آنها عبارتند از:
- PPC که به معنای تبلیغات پرداختی به ازای هر کلیک است.
- CPC که به معنای تبلیغات (بنری) پرداختی به ازای هرکلیک است.
- CPM که به معنای تبلیغات بازاریابی براساس هر هزار نمایش است.
- CTR که به معنای نرخ تبدیل میباشد.
- CPA که به معنای تبلیغات بازاریابی موتور جستجو با روش Cash Per Action است.
شما کاربران میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ، سری مقالاتی که در سایت منتشر شدهاند را مطالعه کنید. ما در مقالات دیگر راجع به ایمیل مارکتینگ، بازاریابی پیامکی، ویروسی و غیره مطالب بسیاری را برای شما منتشر کردهایم.
دیدگاهتان را بنویسید