SEOEDU

الگوریتم موبایل گدون

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

چرا الگوریتم موبایل گدون در گوگل طراحی و راه اندازی شد؟

الگوریتم موبایل گدون از اولین الگوریتم هایی است که برای تطابق و سازگاری صفحات وب سایت ها و سایت ها با موبایل و تبلت ها توسط گوگل در سال 2016 طراحی و راه اندازی شد.

با پیشرفت تلفن های همراه و تبدیل شدن آن ها به گوشی های هوشمند، تلفن های همراه که پیش از این تنها برای برقراری تماس از آن ها استفاده می شد، تغییر کاربری داده و به ابزارهای بسیار مفید ارتباطی تبدیل شدند.

دسترسی آسان و سریع کاربران به اینترنت و قابلیت های جدید تلفن های همراه هوشمند در زمان کوتاهی سبب افزایش قابل توجه درصد بازدید این کاربران از اینترنت شد.

گوگل با توجه به این که میزان بازدید کاربران اینترنتی از سایت ها توسط تلفن های همراه هوشمند در حال افزایش بود، تصمیم گرفت برای سازگاری بیشتر صفحات سایت ها با تلفن های همراه و تبلت ها، این الگوریتم را راه اندازی کند.

این الگوریتم تاثیرات فراوانی را در رتبه بندی صفحات سایت ها به صورت مجزا و ریسپانسیو بودن آن ها به همراه داشت که درادامه به نحوه عملکرد این الگوریتم و نتایج آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

الگوریتم موبایل گدون چیست؟

نام دیگر این الگوریتم موبایل فرندلی (Mobil Friendly) است و به این معنا است که صفحاتی که با سیستم های مرورگر تلفن های همراه و تبلت ها هم راستا و سازگار هستند و به اصطلاح قابلیت ریسپانسیو را دارند در رتبه بندی گوگل در جایگاه بالاتری قرار می گیرند. برای اطلاع بیشتر از رتبه بندی و سئو در گوگول می توانید مقاله سئو را مطالعه کنید.

بر طبق الگوریتم موبایل گدون صفحات سایت ها برای این که در رتبه بندی گوگل جایگاه بالاتری رابه خود اختصاص بدهند، باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  1. صفحات سایت حتما باید به صورت ریسپانسیو طراحی شده باشند.
  2. طراحی صفحات سایت در ابعاد مناسب برای تطابق با صفحه نمایش تبلت و تلفن های همراه
  3. قابلیت دسترسی کامل تمام صفحات سایت برای روبات گوگل از جمله فایل های css و جاوا تا گوگل بتواند تست سایت شما را انجام بدهد.
  4. قرار گیری لینک ها به صورت مناسب و با فاصله گذاری دقیق به گونه ای که کاربران به راحتی بتوانند لینک های مورد نظر خودشان را انتخاب کنند.
  5. عدم استفاده از ابزارهایی مانند فلش
  6. رعایت تمامی نکات بالا در تمام صفحات سایت، زیرا هر صفحه به طور مجزا توسط الگوریتم موبایل گدون بررسی و تست می شود.

از زمان راه اندازی الگوریتم موبایل فرندلی در گوگل وب مستران و طراحان سایت برای این که بتوانند جایگاه سایت خود را در صفحات اول و با رتبه بالا قرار بدهند، به طراحی و ساخت سایت های موبایل فرندلی پرداختند و بر طبق این الگوریتم سایت ها باید سازگار با صفحه نمایش تلفن های همراه و تبلت ها طراحی شوند.

علاوه بر این به دلیل افزایش بازدید کاربران تلفن های همراه و دسترسی همگانی به این ابزارهای ارتباطی، گوگل برای کیفیت بهتر محتوا وب سایت ها و سایت ها استانداردهای بیشتری را در سئو مطالب و مقالات سایت ها در نظر گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دیگر الگوریتم های گوگل، پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله الگوریتم Payday Loan و چطوری باعث رتبه می شود را از دست ندهید.

چرا الگوریتم موبایل گدون طراحی و راه اندازی شد؟

الگوریتم موبایل فرندلی گوگل

همان طور که در بالا اشاره شد، در دهه اخیر با پیشرفت های بسیاری که در تلفن های همراه صورت گرفت نسل جدید گوشی های هوشمند با امکانات ارتباطی گسترده تر وارد بازار شدند.

دسترسی سریع و آسان کاربران تلفن همراه به اینترنت سبب افزایش بازدید این کاربران از سایت های اینترنتی گوگل شد. از آنجایی که بیشترین درآمد گوگل از تبلیغات کلیکی و بازدید کاربران اینترنتی از سایت ها تامین می شد، گوگل برای این که بتواند درآمد حاصل از تبلیغات خود را بالا ببرد تصمیم به طراحی الگوریتمی گرفت که طبق آن کاربران تلفن همراه به راحتی بتوانند از طریق گوشی ها به صفحات وب سایت ها و سایت ها دسترسی پیدا کنند.

دلیل مهم دیگری که برای طراحی الگوریتم موبایل گدون وجود داشت، عدم تطابق و متناسب نبودن ابعاد صفحات گوگل با صفحه های نمایشگر تلفن های همراه و یا تبلت ها بود.

بدیهی است که اگر کاربران نتوانند از یک سایت در ابعاد مناسب و آسان بازدید کنند، قطعا از آن خارج شده و به محتوای و یا تبلیغات آن هم توجهی نخواهند کرد.

از همین رو، گوگل برای راحتی کاربران تلفن های همراه، تشویق و ترغیب طراحان سایت به ساخت سایت های موبایل فرندلی برای قرار گرفتن در رتبه بندی جدید گوگل و افزایش درآمد تبلیغات کلیکی خود از این طریق اقدام به طراحی و معرفی الگوریتم جدید موبایل فرندلی در سال 2015 و سپس در سال 2016 به طور رسمی این الگوریتم را در گوگل راه اندازی کرد.

مزایای الگوریتم موبایل فرندلی و تاثیر آن در رتبه بندی وب سایت ها

گوگل تا کنون الگوریتم های متعددی را برای افزایش کیفیت محتوای سایت ها، تجربه بهتر و آسان تر کاربران اینترنتی در بازدید از صفحات گوگل، بالا بردن درآمد خود از تبلیغات کلیکی و بهبود نکات سئو طراحی کرده است.

الگوریتم موبایل گدون نمونه اولیه الگوریتمی است که گوگل برای ارتقا و راحتی کاربران تلفن های همراه در بازدید از وب سایت ها، در سال های اخیر راه اندازی کرده است.

می توانید برای آگاهی بیشتر از الگوریتم های متعدد گوگل مقاله  الگوریتم مرغ مگس خوار + چطوری باعث می شود ما رتبه بهتری بگیریم را مطالعه کنید.

مهمترین مزیت الگوریتم موبایل فرندلی طراحی سایت های موبایل فرندلی و قرار گیری آن ها در حالت ریسپانسیو (واکنش گرا) است.

سایت شما در حالت ریسپانسیو در رتبه بندی گوگل بهتر می تواند رتبه خود را در صفحات اول بالا ببرد. همچنین ویژگی فوق العاده این الگوریتم بررسی و تست هر صفحه از صفحات وب سایت ها به طور جداگانه است که در این حالت افت رتبه ای یک صفحه از یک سایت نمی تواند تاثیر منفی بر رتبه و حالت ریسپانسیو تمام صفحات داشته باشد.

در الگوریتم موبایل گدون عامل اصلی در بالا بردن رتبه سایت و بهبود کیفیت سئوی آن، ریسپانسیو بودن سایت های موبایل فرندلی است.

یکی دیگر از مزایای الگوریتم موبایل فرندلی دسترسی آسان و سریع تر کاربران تلفن های همراه به سایت های فرندلی است. تلفن های همراه هوشمند برای کاربران اینترنتی این امکان را فراهم کرده اند که در هر لحظه و یا هر مکان بتوانند از سایت های گوگل بازدید کنند. از زمان راه اندازی الگوریتم موبایل فرندلی تاکنون گوگل در رتبه بندی صفحات وب سایت ها، حالت ریسپانسیو بودن آن ها را در اولویت و نتایج جستجوی کاربران تلفن های همراه قرار می دهد.

همچنین سایت های فرندلی به خوبی قابلیت تطابق نمایش در صفحه های نمایش تبلت و تلفن های همراه را دارند که سبب افزایش بازدید کاربران از این سایت ها شده و در نتیجه درآمد گوگل هم بالاتر می رود.

نتیجه گیری

الگوریتم موبایل گدون از اولین الگوریتم های طراحی شده در گوگل برای تطابق سایت ها با تلفن های همراه و تبلت ها است که کاربران بتوانند از سایت ها در ابعاد متناسب با صفحه های تلفن همراه به راحتی بازدید کنند.

از زمان راه اندازی الگوریتم گدون وبمستران سایت ها را بر اساس طراحی سایت های موبایل فرندلی انجام می دهند تا بتوانند سایت را در رتبه بندی بالاتری در گوگل قرار بگیرند.

مهمترین ویژگی در الگوریتم موبایل گدون حالت ریسپانسیو سایت ها است که در رتبه بندی سایت ها در گوگل بسیار مهم است. بهبود کیفیت سئوی سایت ها، افزایش بازدید کاربران اینترنتی از سایت ها، افزایش درآمد گوگل از تبلیغات کلیکی و رتبه بندی صفحات سایت ها به صورت جداگانه از جمله مزایای الگوریتم موبایل فرندلی هستند.

خروج از نسخه موبایل