جدیدترین الگوریتم های گوگل کدامند؟ + اهمیت و کارکرد آنها
جدیدترین الگوریتم های گوگل کدامند؟ الگوریتمها، پایه و اساس کارکرد گوگل در رتبه بندی و درک محتواهای صفحات مختلف هستند. یادگیری و اطلاع از آنها میتواند به شما کمک کند تا نحوه رتبه بندی صفحات سایت خود و عملکرد موتورهای جستجو را درک کنید. در ادامه این مقاله کمی راجع به مفهوم این موضوع صحبت میکنیم و با بیان اهمیت آن، به بررسی جدیدترین الگوریتم های گوگل خواهیم پرداخت.
منظور از الگوریتم گوگل چیست؟
برای معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل، میبایست ابتدا با مفهوم الگوریتم و مدلهایی که توسط گوگل معرفی شدهاند آشنا شویم. الگوریتم یک مجموعه دستورالعمل است که به صورت دقیق و با جزئیات، مراحل را بیان کرده و هدف خاصی دارد. ملموسترین مثالی که میتوان گفت، الگوریتم گوگل است. زمانی که شما در شبکه اجتماعی گوگل روی پستهای خاصی مثلا پستهای بلاگری تعامل بیشتری نشان دهید (با لایک کردن، کامنت گذاشتن، اشتراک گذاری)، اینستاگرام آن را درک کرده و مدام در اکسپلور شما چنین پستهایی از دیگران نمایش میدهد.
با توجه به اینکه امروزه نزدیک به 7 میلیون پست در روز منتشر میشود، گوگل برای ساماندهی و گلچین بهترین مقالات، روز به روز با مشکل بیشتری از نظر بررسی حجم دادهها و رتبهبندی مواجه است. برای رفع این چالش، گوگل الگوریتمهایی را درنظر گرفته است که میتواند به رتبه بندی بهتر مقالاتی که ارزش بیشتری دارند کمک کند. این الگوریتمها از صدها فاکتور مختلف تشکیل شدهاند که عبارتند از: کیفیت محتوا، سرعت وب سایت، تجربه کاربری، بک لینکها و غیره.
از آنجایی که این دستورالعملها در بازههای زمانی مختلف آپدیت میشوند، ما میخواهیم در ادامه جدیدترین الگوریتم های گوگل را (بعد از یکسری مقدمات اولیه) معرفی کنیم.
هدف از ایجاد الگوریتم گوگل چیست؟
مهمترین اهداف گوگل از ایجاد جدیدترین الگوریتم های گوگل و بروزرسانی مداوم آنها چیست؟ چرا گوگل همچنان به پیشرفتهتر کردن الگوریتمها خود و مجهز کردن آنها به تکنولوژیهای هوش مصنوعی و Deep Learning ادامه میدهد. در این خصوص میتوان به 4 دلیل مهم اشاره کرد که عبارتند از:
-
بهبود کارایی و دقت موتور جستجو
گوگل رتبه نخست بزرگترین موتور جستجو در جهان است که برای رسیدن و حفظ این جایگاه، از الگوریتمهای خود استفاده میکند. البته در کنار این موضوع، ماشین لرنینگ و نیز یادگیری عمیق برای درک مطلب و بسیاری تکنولوژیهای هوش مصنوعی دیگر نیز استفاده میشوند.
-
بهبود رتبه بندی
دلیل دیگری که میتوان آن را علت ایجاد الگوریتمها برای موتور جستجو دانست، بهبود و افزایش دقت رتبه بندی مقالات و صفحات مختلف است. مثلا زمانی که شما در میان هزاران پست دیگری که همان موضوع را انتخاب کرده و محتوا نوشتهاند، منتظر رتبه بندی مقاله خود هستید، رباتهای گوگل از طریق همین الگوریتمها برای سنجش ارزش و نحوه رشد جایگاه سایت شما استفاده میکنند.
-
جلوگیری از فریب گوگل
یکی از دلایل اصلی ایجاد جدیدترین الگوریتم های گوگل، جلوگیری و تنبیه سئوکارها و وبمسترهایی است که میخواهند از طریق روشهای سئو کلاه سیاه، اقدام به افزایش رتبه سایت خود در مدت زمان کوتاه نمایند. سئو کلاه، اصطلاحی برای اقداماتی است که خارج از چارچوب عملکرد طبیعی و مدنظر گوگل انجام میشوند. مانند ایجاد بک لینکهای پشت هم و یکجا، سرازیر کردن ترافیکهای فیک و غیره. به همین خاطر مشاورین و متخصصین این موتور جستجو تلاش میکنند با تعریف یکسری تغییرات، رفتارها و مواردی از این قبیل، از فریب خوردن خود توسط سئوکارها و جلوگیری از بها دادن به سایتهای متقلب اقدام کنند.
اهمیت الگوریتم گوگل در سئو سایت چیست؟
یک بحث مهم دیگر قبل از اینکه بخواهیم به معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل نیز بیان کنیم، علت و زوایای مختلف اهمیت این الگوریتمها در سئو سایت است. بدون شک امروزه در هر دوره آموزشی سئو که مشاهده کنید، یکی از سرفصلهای آن مربوط به یادگیری الگوریتم های seo در گوگل اختصاص دارد. این نیز خود نشانگر اهمیت این الگوریتمها میباشد. دلایل اهمیت این الگوریتمهای گوگل در سئو عبارتند از:
- فهم چارچوب فرآیند سئو سایت: یکی از مهمترین علل اهمیت الگوریتمهای گوگل برای سئو سایت، تعیین یک چارچوب کلی برای فعالیتهای سئو شما است. مطالعه داکیومنتهای این قوانین میتوانند به شما مسیر صحیح سئو، خطاهای احتمالی و نکات مهم در رشد سئو سایتتان را نشان دهند. اگر در تحلیل و ارزیابی سایت خود مشکل دارید، میتوانید از مشاوره سئو بهره مند شوید.
- جلوگیری از جریمه و پنالتی شدن سایت: برخی از الگوریتمها با هدف جریمه و پنالت کردن صفحات و سایتها ایجاد شدهاند. از جمله میتوان به الگوریتم پنگوئن که بر جریمه کردن وب سایتهایی که لینکهای دستکاری شده و تکنیکهای اسپم ایجاد میکنند، الگوریتم پاندا که در سئو محتوا بسیار مهم بوده و محتواهای کم کیفیت و ناکارآمد یا تکراری را پست میکنند و غیره اشاره کرد.
- کمک به رشد سریعتر و درک کارکرد گوگل: همانطور که مطالعه داکیومنتهای گوگل مهم است و میتواند درک شما را از نحوه رتبه بندی گوگل افزایش دهد، شما میبایست از الگوریتمهای گوگل نیز برای فهم این موضوع استفاده کنید. از سوی دیگر، این کار باعث میشود تا رشد سریعتری را در گوگل تجربه نمایید.
شما میتوانید با مطالعه جدیدترین الگوریتم های گوگل که در بخش بعدی بیان میکنیم، سطح اطلاعات خود را از قوانین سئو که همواره تغییر میکند افزایش دهید. در نتیجه بازدهی فعالیتهای سئویی خود را روی سایت بیشتر کرده و از این طریق نیز پروژهها را با موفقیت انجام دهید.
معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل
حال که به صورت کامل مقدماتی را بیان کردیم، نوبت آن است که جدیدترین الگوریتم های گوگل را به شما معرفی کنیم. در این خصوص میتوان گفت:
-
الگوریتم به روزرسانی محتوای مفید (Helpful Content)
این الگوریتم در سال 2022 توسط گوگل معرفی شده است. منظور از محتوای مفید، دادهای است که برای مخاطبان خاصی ایجاد شده که ویژگی تخصص به آن اضافه گشته، قابل اعتماد و معتبر بوده و خواسته یا نیازهای کاربران را برطرف میکند. گوگل در این الگوریتم و آپدیتهای آن که از سال 2022 تاکنون 4 بار آپدیت شده است، به موتور جستجو کمک میکند تا محتواهای باکیفیت را به مخاطبان نمایش دهد. گوگل همچنین میگوید هدف این الگوریتم کاهش رتبه سایتهایی است که به واسطه سئو صفحات خود را بالا آوردهاند در حالیکه جستجوگران از مراجعه به آن سایت غیر مفید نا امید شدهاند.
-
الگوریتم نقد و بررسی محصول (Product Review)
این الگوریتم هرچند جزو جدیدترین الگوریتم های گوگل به شمار نمیآید، اما به دلیل آپدیتهای مداومی که برای آن منتشر شده و کمتر کسی با آن آَشناست، باید در این لیست معرفی گردد. این دستورالعمل در سال 2021 منتشر شده است و هدف آن، تعیین محتواهایی با دادههای کامل از جمله فایلهای مالتی مدیا و غیره است که تحقیقات و مطالب عمیقی را برای محصول به خصوص نقد و بررسی آن ارائه میکنند. یکی از ویژگیهای مهم این الگوریتم، توجه به نویسنده و متخصصی است که در مورد شرح محتوا نگارش را انجام داده است.
آخرین آپدیت برای این الگوریتم به فوریه سال 2023 بازمیگردد که در آن، 11 زبان (غیر از فارسی) جدید اضافه شدند.
-
الگوریتم برت (Google BERT)
گوگل برت از جدیدترین الگوریتم های گوگل در چند سال اخیر است که بسیار مهم میباشد. این الگوریتم را میتوان جزوی از الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل درنظر گرفت که برمبنای فناوری NLP یا پردازش زبان طبیعی، شاخهای از هوش مصنوعی کار میکند. هدف از گوگل برت درک کوئریهای سرچ شده توسط کاربران است که در نتیجه منجر به نمایش مرتبطترین و بهترین محتوا توسط گوگل میشود. جالب است بدانید که این الگوریتم زبان فارسی را نیز پشتیبانی میکند.
-
الگوریتم لینک اسپم (Link Spam)
از جدیدترین الگوریتم های گوگل که میتوان آن را به خاطر آپدیتهایش در این لیست قرار داد، الگوریتم لینک اسپم گوگل نام دارد. هدف این الگوریتم، جریمه سایتهایی است که اقدام به لینکسازی غیر متعارف میکنند. از جمله خرید و فروش لینکها، تبادل بیش از حد، پیوند متقابل، استفاده از لینکهایی با کلمات کلیدی و کامنتهای انجمنها، لینکهای تبلیغاتی. این الگوریتم به هوش مصنوعی SpamBrain مجهز شده است.
آخرین آپدیت این الگوریتم مربوط به دسامبر سال 2022 میشود که در این بروزرسانی، امکان شناسایی مستقیم هرزنامه، تشخیص سایتهایی که لینکها را خریداری کردهاند، سایتهایی که برای لینکسازی خروجی اقدام میکنند توسط SpamBrain آمده است.
-
بروزرسانی الگوریتم هسته گوگل (Update Core)
بیشتر آپدیتها در سال 2023 علاوه بر الگوریتم گوگل دی ام روم مربوط به الگوریتم هسته گوگل بودهاند. آپدیتهای این الگوریتم برای بهبود کیفیت نتایج نمایش داده شده در SERP گوگل، بهبود فرآیند رتبه بندی و ارائه محتواهای مفید انجام شدهاند.
-
الگوریتم یا سیستم اقتدار موضوعی (Topic authority system)
یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل در سال 2023، الگوریتم اقتدار موضوعی است که به موتور جستجو کمک میکند تا بتواند منابع و محتواهای خبره و تخصصیتر را که مرتبط و مفید با موضوع هستند شناسایی کند. از جمله سیگنالهایی که در این زمینه استفاده میشوند میتوان به بررسی موضوعات محلی یک سایت، تاثیرگذاری و اصالت خبری محتواهای سایت و نیز شهرتی که منبع انتشار محتوا دارد اشاره کرد.
شما کاربران میتوانید با برون سپاری خدمات سئو سایت خود، از رعایت بهینه سازی سایت خود مطابق با آخرین تغییرات و آپدیت های گوگل اطمینان حاصل کنید. همچنین شما کاربران میتوانید لیست کاملی از آپدیتهای حیاتی گوگل از سال 2003 – 2022 را نیز در ادامه مشاهده کنید.
نام الگوریتم یا بروزرسانی | تاریخ انتشار یا بروزرسانی |
The first major update is Florida Update | November 16, 2003 |
The Jagger Update | September 1, 2005 |
The Big Daddy Update | December 15, 2005 |
The Vince Update | January 18, 2009 |
The Caffeine Update | August 10, 2009 |
The May Day Update | April 28, 2010 |
The Panda Update | February 23, 2011 |
Freshness Update | November 3, 2011 |
Page Layout Update | January 19, 2012 |
The Penguin Update | April 24, 2012 |
Exact Match Domain Update | September 28, 2012 |
Payday Loan Update | June 11, 2013 |
The Hummingbird Update | September 26, 2013 |
Page Layout Refresh Update | February 6, 2014 |
The Pigeon Update | July 24, 2014 |
The Mobile Friendly Update | April 21, 2015 |
Quality Update | May 3, 2015 |
The RankBrain Update | October 26, 2015 |
Panda Core Algorithm Incorporation | January 11, 2016 |
Penguin Update 4 | September 23, 2016 |
Unnamed Update | November 10, 2016 |
Intrusive Interstitials Update | January 10, 2017 |
February 1 Update | February 1, 2017 |
February 7 Update | February 7, 2017 |
The Fred Update | March 7, 2017 |
June 25 Update | June 25, 2017 |
The Fall Flux | September 8, 2017 |
The Maccabees Update | December 12, 2017 |
Broad Core Algorithm Update | March 9, 2018 |
A “Small” Update | September 27, 2018 |
Unconfirmed Halloween Update | October 31, 2018 |
Valentine’s Day Update | February 13, 2019 |
The Florida 2 update | March 12, 2019 |
June 2019 Core Update | June 2, 2019 |
The Featured Snippets Update | August 1, 2019 |
The BERT Update | October 25, 2019 |
The BERT (Worldwide) Update | December 9, 2019 |
January 2020 Core Update | January 13, 2020 |
The Featured Snippet Deduplication | January 22, 2020 |
May 2020 Core Update | May 4, 2020 |
December 2020 Core Update | December 3, 2020 |
The Passage Ranking Update | February 10, 2021 |
The Product Reviews Update | April 8, 2021 |
The Known Victims Protection Update | June 10, 2021 |
The Page Experience Update | June 15, 2021 |
The June 2021 Spam Update | June 23, 2021 |
The Spam Update Part 2 | June 28, 2021 |
July 2021 Core Update | July 1 & July 12, 2021 |
The Google Link Spam Algorithm Update | July 26, 2021 |
Google Spam Update | November 3, 2021 |
Broad Core Update | November 17, 2021 |
November 2021 Local Search Update | November 30, 2021 |
December 2021 Product Review Update | December 1, 2021 |
The Page Experience Update | February 22, 2022 |
March 2022 Product Algorithm Update | March 23, 2022 |
May 2022 Core Update | May 22, 2022 |
July 2022 Product Reviews Update | July 27, 2022 |
The Helpful Content Update | August 25, 2022 |
September 2022 Product Review Update | September 20, 2022 |
دیدگاهتان را بنویسید