SEOEDU

آموزش افزایش سرعت + 15 راهکار موثر و تست شده

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 منظور از افزایش سرعت سایت چیست؟
  2. 2 اهمیت افزایش سرعت لود سایت چیست؟
  3. 3 مهم ترین پارامترها در افزایش سرعت لود سایت کدامند؟
  4. 4 برای بالا بردن سرعت لود سایت چه اقداماتی انجام دهیم؟
    1. 5 از قالب بهینه استفاده کنید
    2. 6 از افزونه کش استفاده کنید
    3. 7 در دامنه های مشهوری که کاربر ها استفاده می کند از Prefetch بهره ببرید
    4. 8 از شبکه CDN یا همان تحویل محتوا استفاده کنید
    5. 9 پایگاه داده وردپرس را بهینه نمایید
    6. 10 رونوشت های سایت را غیر فعال کنید
    7. 11 رونوشت های قدیمی را از پایگاه داده پاک نمایید
    8. 12 افزونه های اعمال شده بر روی سایت وردپرس خود را تا حد الامکان کاهش دهید.
    9. 13 فایل های جاوا اسکریپت، CSS و HTML را ترکیب و یا کوچک کنید
    10. 14 افزایش سرعت سایت با کاهش حجم تصاویر
    11. 15 افزایش سرعت سایت با افزونه ها
    12. 16 استفاده از هاست مناسب
    13. 17 استفاده از هاست جدا برای ویدیو
    14. 18 حذف المان های اضافی و باز طراحی برای افزایش سرعت سایت
    15. 19 حذف فونت های اضافی
    16. 20 استفاده از قابلیت Expires Headers
  5. 21 چگونه سرعت سایت خود را تست کنیم؟
    1. 22 پینگدوم – Pingdom
    2. 23 جی تی متریکس – GTMetrix
  6. 24 بهترین ابزارها برای تست و آنالیز مشکلات سرعت سایت کدامند؟
    1. 25 گوگل پیج اسپید اینسایت – Google PageSpeed Insights
    2. 26 جی تی متریکس – GTmetrix
  7. 27 افزونه‌های کاربری برای افزایش سرعت سایت در وردپرس کدامند؟
    1. 28 افزونه راکت – WP Rocket
    2. 29 Litespeed Cache
  8. 30 پرسش های متداول
    1. 31 بهترین روش افزایش سرعت سایت چیست؟
    2. 32 تاثیر افزایش سرعت باز شدن سایت در بهینه سازی سئو سایت چگونه است؟
    3. 33 ایده آل ترین سرعت سایت چقدر است؟
    4. 34 دیگر روش های افزایش سرعت سایت را نام ببرید.
امتیاز ۴.۷۳ از ۵ – ۳ رای
در حال ثبت رای

بالا بردن سرعت لود سایت به طور مستقیم بر روی سئو داخلی سایت وردپرس شما تاثیر خواهد گذاشت. البته این تنها مزیت های آن نیست و امتیاز های مثبت فراوانی برای شمابه دنبال خواهد داشت که قطعا ارزش تلاش برای بالا بردن آن را دارد.برای افزایش سرعت سایت وردپرس شما می توانید کارهای مختلفی را انجام دهید و به نتیجه مطلوب نیز برسید. برای دست یابی هرچه سریعتر به نتیجه دلخواه می توانید چند گزینه را به صورت همزمان نیز انجام دهید. با ما همراه باشید تا روش های مختلف افزایش سرعت لود سایت را برایتان معرفی کنیم.

درصوتی که شما به یادگیری مباحث تکنیکال سئو علاقمند هستید، پیشنهاد میکنم حتما محتوا سئو تکنیکال را داخل سایت ما مطالعه نمایید.

منظور از افزایش سرعت سایت چیست؟

چگونه سرعت سایت خود را بالا ببریم؟ برای افزایش سرعت لود سایت، راهکارهای متنوعی وجود دارند که در ادامه به ارائه بیش از 15 روش عملی آن می پردازیم. با این حال، بهتر است قبل از بررسی این راهکارها، کمی با مفهوم افزایش سرعت لود سایت، اهمیت و فاکتورهای مهم آن آشنا شوید.

حتما برای شما هم پیش آمده است که به رستورانی مراجعه کرده و غذایی را سفارش داده اید. در صورتی که فرآیند آماده سازی سفارش بیش از حد طولانی شود، از عملکرد آنها ناراضی می شوید و دیگر به آنجا مراجعه نخواهید کرد. چنین مثالی به خوبی بیانگر عملکرد و مفهوم سرعت سایت شما است که در صورت طولانی بودن زمان لود آن، کاربران را از خود میراند. شما می توانید با درنظر گرفتن یکسری اقدامات از جمله بهینه سازی کدها، فشرده سازی تصاویر و فایل ها، نسبت به کوتاه تر کردن زمان بارگذاری کامل آن اقدام کنید که به این فرآیند، افزایش سرعت سایت گفته می شود.

سرعت سایت، به عنوان مدت زمانی تحت عنوان Page load time درنظر گرفته شده که در آن، صفحه وب شما به طور کامل در مرورگر به مخاطب نمایش داده می شود. این کار با یکسری درخواست ها از مرورگر به سرور سایت جهت بارگذاری کامل آن صورت می گیرد. بیشتر شاخص هایی که گوگل از طریق آن، میزان رضایت کاربران از سایت شما را می سنجد، مستقیما با سرعت و زمان بارگذاری سایت مرتبط هستند. شما می توانید این پارامترها را با عنوان Core Web Vital بیابید.

منظور از افزایش سرعت سایت چیست؟

اهمیت افزایش سرعت لود سایت چیست؟

یکی از جنبه های منفی پیشرفت تکنولوژی، افزایش توقع انسان ها و کمتر کردن ظرفیت تحمل آنها است. نمود این موضوع را می توان در فضای مجازی، به خصوص در افزایش سرعت لود سایت به خوبی درک کرد. جالب است بدانید در دهه اول سال 2000 میلادی، مدت زمان لود وب سایت ها در حدود 10 – 30 ثانیه طول می کشید، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، اکنون این زمان به حدود 2 – 5 ثانیه کاهش یافته و بسیاری از کاربران تحمل صبر بیشتر از این زمان را ندارند.  این موضوع تا حدی مهم است که هر ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری سایت، نرخ بانس ریت را تا 32 درصد افزایش داده و این رقم تا 100 درصد نیز بیشتر خواهد شد.

با توجه به مطالبی که در این بخش بیان کردیم، بهبود سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی دارد که از جمله مهم ترین دلایل آن می توان گفت:

مهم ترین پارامترها در افزایش سرعت لود سایت کدامند؟

پیش از آنکه بخواهیم به راهکارهای عملی آموزش افزایش سرعت سایت بپردازیم، بهتر است با چند فاکتور مهم در ارزیابی سرعت سایت آشنا شوید. در این خصوص می توان به 3 مورد مهم اشاره کرد که معمولا همواره در بررسی سرعت سایت درنظر گرفته می شوند. این موارد عبارتند از:

همچنین دو پارامتر مهم در بررسی وضعیت سرعت سایت عبارتند از LCP و CLS. این دو به ترتیب نمایانگر مدت زمان بارگذاری بزرگترین محتوای صفحه و جابه جایی ناگهانی در زمان لود شدن سایت هستند که ممکن است در صفحه رخ دهد.

شما می توانید نمایی از عملکرد سایت و سرعت آن را با ابزار GTmetrix مشاهده کنید. همچنین ابزارهایی مانند PageSpeed Insights، WebPageTest و یا dotcom-monitor برای بررسی وضعیت و افرایش سرعت سایت ورد پرسی وجود دارند.

برای بالا بردن سرعت لود سایت چه اقداماتی انجام دهیم؟

ساده ترین راه های بهبود سرعت سایت! یکی از کارهایی که می تواند تاثیر زیادی بر جذابیت و بالا بودن تجربه کاربری یک سایت داشته باشد همین سرعت سایت می باشد.  همینطور علاوه بر تاثیری که به سرعت سایت شما می گذارد می تواند عاملی برای بهبود رتبه های شما در گوگل و سئو سایت شما باشد.

برای افزایش سرعت سایت وردپرس می توانید اقدامات فراوانی نظیر نصب افزونه و … را انجام دهید. در این مقاله قصد داریم برخی از ساده ترین روش ها و موثر ترین ها را برای شما معرفی کنیم.

پشت پرده هر وب سایتی که با استفاده از وردپرس طراحی شده است یک فریمورک یا همان پوسته قرار گرفته است. این فریمورک ممکن است در برخی مواقع استوار و یا به عبارتی بهینه نباشد. در کد نویسی هر فردی از یک شیوه و اصول مختص به خود استفاده می کند، در نتیجه سعی کنید قالبی استاندارد و بهینه انتخاب نمایید تا باعث بالا بردن لود سایت شما شود. فراموش نکنید که خرید پوسته معتبر نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

اضافه کردن افزونه کش و فعال کردن ان در سایت از مهم ترین اقداماتی است که می توانید به منظور بالا بردن سرعت لود سایت از آن استفاده نمایید. کش ها یک سری فایل هستند که به شکل استاتیک از صفحه های سایت شما و مقالات درج شده در آن ساخته شده اند. این فایل ها موجب می شوند تا زمان دانلود شدن وب سایت در دفعه هایمتعدد ورود کاربرها کاهش یابد. افزونه کش به دو صورت مرورگر و سرور وجود دارد. جهت آشنایی بیشتر با آن پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی افزونه کش را مطالعه نمایید.

در این تکنیک، شما به منظور لود قسمتی از بخش های سایت خود همچون فایل هایی js یک تنظیمات در قسمت DNS صفحه تان ایجاد می کنید تا در هنگام ورود به صفحه این قسمت زودتر لود شود. با کمی تغییر و ایجاد هشتگ در قسمت هدر سایت و بخش کد نویسی آن به راحتی قادر خواهید بود سرعت لود ساییتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

فرقی نمی کند که سرعت وب سایت شما چقدر پایین باشد این شبکه مشکل سایت را در چشم بر هم زدنی حل خواهد کرد. یک شبکه CDN هرچه فایل JS و یا CSS دارید را به همراه تمامی تصاویر در سایت از سرور های ابری که دارد در تمام دنیا بها کاربران در اشتراک می گذارد و کاربران احساس سرعت بی نظیری در لود شدن سایت ها القا می کنند و مدت زمان دانلود شدن فایل ها را نیز کاهش می دهند. لازم به ذکر است که با اتصال به این سیستم نرخ تبدیل وب سایت شما افزایش می یابد. همچنین BOUNS RATE سایتتان را کاهش خواهد داد.

از دیگر روش هایی که برای افزایش سرعت سایت وردپرس می توانید از آن استفاده نمایید، بهینه سازی پایگاه داده آن است. شاید تصور کنید که بهینه بودن آن تاثیری بر روی سرعت سایت ندارد اما باید بدانید که به مرور و در طولانی مدت سبب کندی سایت شما خواهد شد. پس قبل از ان که دیر شود دست به کار شوید.

انجام این عمل سبب بهبود سرعت سایت خواهد شد. چرا که باعث می شود تا ذخیره سازی خودکار در سایت از 60 ثانیه به 5 دقیقه افزایش یابد همینطور باعث غیرفعال شدن کامل رونوشت ها می شود. البته به این منظور می توانید از افزونه های سبک نیز استفاده نمایید.

از بهترین راه حل ها برای آزاد سازی فضا و افزایش سرعت لود شدن سایت پاکسازی رونوشت های قدیمی است که یشنهاد می کنیم از افزونه WP-OPTIMIZE استفاده کنید. لازم به ذکر است که این افزونه به صورت رایگان می باشد و با فعال کردن آن در سایت وردپرس خود قادر خواهید بود رونوشت های مقاله ها، مقاله های خودکار پیش فرض و … را پاک نمایید. این افزونه امکان بهینه سازی پایگاه داده را نیز در اختیارتان قرار می دهد.

درست است که افزونه ها برای سایت های وردپرس ضروری هستند اما واقعیت این است که همه آن ها کاربرد ندارند و ممکن است بسیاری از آن سبب کند شدن سرعت سایتتان شود. پس وقت را هدر ندهید و همنی حالا افزونه های اضافی را پاک نمایید. افزونه های خود را آنالیز کنید و آن هایی که برایتان موجب کمتر شدن سرعت لود سایت می شود را پاک نمایید.

احتمالا از خود سوال می پرسید که چگونه این کار را انجام دهید، باید بدانید که کوچک کردن فایل ها‌ی تبدیل آن ها به یکدیگر در افزایش سرعت لود سایت تاثیر بسزایی دارند. این عمل بدین معنی است که شما در فایل های جاوا اسکریپت، CSS و HTML قسمت های اضافه را پاک کنید. قسمت های اضافه می تواند شامل: خط هاف قسمت های خالی، دیدگاه ها و بلوک های جداکننده باشد. با حذف آن ها می توانید سرعت سایت خود را افزایش دهید و در رتبه اول گوگل جای خود را محکمتر کنید. ترکیب کردن فایل ها نیز به این معنی است که شما چندین فایل جاوا اسکریپت و CSS را در یک فایل جمع ببندید و بدین ترتیب درخواست های HTML را کمتر کنید. این عمل در اکثر مواقع سبب کم بالا بردن سرعت لود سایت وردپرس می شود.

یکی از مشکلاتی که اکثر سایت ها با آن سر و کله میزنند تصاویر پرحجم و با کیفیت های نجومی آن ها می باشد. شما می توانید با تصاویر با سایز زیر 100 کیلوبایت بهترین نمایش را برای کاربران خود داشته باشید.

پس تصاویر وبسایت خود را بررسی کنید و آن هایی که حجم بالایی را دارند کاهش دهید.

یکی از افزونه های معروف در این حوزه افزونه wprocket می باشد که شما می توانید با نصب و تنظیمات این افزونه به راحتی سرعت سایت خود را بهینه کرده و مواردی مثل فشرده سازی html , css ها را با این افزونه انجام دهید.

و همینطور تعداد درخواست هایی که وبسایت شما برای لود شدن به مروگر کاربر می دهد را کاهش دهید و در نهایت سرعت سایت خود را تقویت نمایید.

افزایش سرعت سایت با افزونه WP Rocket

استفاده از افزونه ها، همواره یکی از ساده ترین راه های افزایش سرعت سایت ورد پرسی بوده است؛ چراکه شما می توانید از تنظیمات خودکار این ابزارها در کوتاه ترین زمان استفاده کنید. یکی از بهترین افزونه هایی که در این بخش برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس وجود دارد، افزونه محبوب راکت بوده که در مارکت های ایرانی بیش از 42 هزار بار خریداری شده است.

امکاناتی که در این افزونه برای بالا بردن سرعت سایت درنظر گرفته شده است، عبارتند از:

یکی از مزیت های خوب این افزونه، داکیومنت های آموزشی بسیار زیاد و در دسترس بودن آن است. شما می توانید به کمک رابط کاربری آسان راکت، با چند کلیک ساده، اقدام به افزایش سرعت لود سایت خود نمایید.

اگر شما هم به مباحث بهینه سازی سرعت علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم از دوره افزایش سرعت سایت ورد پرسی در مجموعه SEOEDU استفاده کنید. در این کورس آموزشی با بیش از 3 ساعت محتوای مفید و فشرده، با تمام نکات، تنظیمات، پلاگین ها و روش هایی که در افزایش سرعت سایت موثر هستند، آشنا خواهید شد.

میزبانی وب که به آن هاست نیز گفته می شود، در افزایش سرعت لود سایت بسیار تاثیر گذار است. اگر بخواهیم چگونگی تاثیر آن را بیان کنیم، می توان گفت:

محل میزبانی: محل ذخیره سازی داده های سایت شما و فاصله آن از مختصات جغرافیای کاربر مهم است. هر سایت به یک هاستینگ متصل می باشد که داده های آن را در یک دیتاسنتر نگهداری می کند. در صورتی که کاربری، مایل ها دورتر از این هاستینگ درخواستی را برای مشاهده سایت ارسال کند، به دلیل این فاصله، تاخیری را تجربه خواهد کرد. به همین خاطر است که پیشنهاد می شود از CDN استفاده کنید تا داده ها (تصویر، ویدیو، اسکریپت) را در سرورهای جهانی نگهداری کند. این کار باعث کاهش تاخیر برای کاربران می شود. همچنین شما می توانید از هاست های مستقر در ایران برای کاربران داخلی استفاده کنید.

نوع هاست: برحسب آنکه چه نوع هاستی را انتخاب می کنید، می توانید منابع بیشتری را برای پردازش سرور و سرعت بارگذاری سایت استفاده کنید. در این میان، هاست های NVMe بهترین عملکرد را دارند.

شما می توانید با ارتقا سخت افزاری، انتخاب سرور نزدیک به مکان جغرافیایی کاربران و متصل نمودن CDN، برای افزایش سرعت لود سایت از این طریق اقدام کنید.

یکی از نکاتی که کمتر کسی در زمینه افزایش سرعت لود سایت به آن توجه می کند، درنظر گرفتن هاست جداگانه برای فایل های سنگین است. این واقعیت که فایل های سنگین مانند ویدیو منجر به کاهش سرعت سایت می شوند، به دلیل لود شدن اِلمان های وابسته به این فایل های سنگین و بزرگ رخ می دهد. به همین دلیل است که زمان لود کامل سایت و صفحات با دیتاهای بزرگ، همواره طولانی تر خواهد بود.

همچنین استفاده از فایل های سنگین، دانلودی یا ویدیویی در سایت، منجر به بیشتر شدن ترافیک و مصرف پهنای باند شده و به همین خاطر، سرعت بارگذاری آن کاهش می یابد.

برای بارگذاری بخش های مختلف سایت، درخواست هایی به سرور ارسال شده تا فرآیند بارگذاری آن اجرا شود. این پروسه می تواند به طولانی تر شدن زمان لود کامل سایت منجر شود. شما می توانید برای افزایش سرعت لود سایت خود، عناصر اضافی که در صفحات قرار دارند را حذف کنید. این کار به ویژه در بخش هایی که همواره تکرار می شوند، مانند هدر و فوتر و سایدبارها مهم تر خواهد بود. برای انجام این کار، بسته به نوع وب سایتی که دارید، کارهای زیر را انجام دهید:

– حذف کردن اِلمان های اضافی: اولین پیشنهاد در این بخش، حذف کردن اِلمان هایی است که به نوعی اضافه هستند. از جمله می توان به غیر فعال کردن فونت آوسام و حذف آن اشاره کرد که می تواند در بهینه سازی سرعت سایت بسیار موثر باشد.

– باز طراحی سایت: در صورتی که دیزاین سایت شما به صورت کلی نامناسب بوده و یا قدیمی باشد، بهتر است با کدنویسی استاندارد، کوتاه و خلاصه یا به کارگیری ابزارهای جدید صفحه ساز، اقدام به باز طراحی سایت نمایید. چراکه این کار می تواند به بهینه سازی کدها کمک کند.

– حذف کردن اِلمان های بیکار: ممکن است در صفحه، از عناصری که بهره وری چندان زیادی ندارند استفاده کرده باشید. در این حالت بهتر است اقدام به حذف نمودن این بخش ها کرده و یا آن را در صفحات خاصی به کار ببرید.

همه این راه حل ها به منظور کمتر کردن وزن صفحات صورت می گیرد و با انجام صحیح آن، می توان از تاثیرات منفی روی سئو، تجربه کاربری و سرعت سایت جلوگیری کرد.

کاهش فونت های به کار رفته در سایت، یکی از راه حل های بسیار مهم در افزایش سرعت لود سایت است. چراکه معمولا بخش بزرگی از زمان لود سایت شما، به بارگذاری و دانلود فونت اختصاص می یابد. شما می توانید با حذف فونت های اضافی و یا تک فونته کردن سایت خود، نسبت به بهینه سازی سرعت سایت خود اقدام کنید.

مورد دیگری که می تواند سرعت لود سایت شما را برای مرورگرهای کاربر کاهش دهد، فعال کردن قابلیت Expires Headers است. در این حالت، شما می توانید به مرورگر کاربر، امکان لود سایت از طریق نسخه های ذخیره شده را بدهید. در این صورت، سایت به سرعت از فایل های ذخیره شده قبلی لود شده و مصرف پهنای باند نیز کمتر خواهد شد.

چگونه سرعت سایت خود را تست کنیم؟

قبل از آنکه برای افزایش سرعت سایت خود اقدام کنید، باید وضعیت آن را در مقطع کنونی بررسی نمایید. با توجه توصیه بسیاری از سئوکارها و نیز تایید Maile Ohye، یکی از کارمندان گوگل، کاربران دوست دارند تایم انتظار برای بارگذاری سایت در حد 2 ثانیه باشد. البته او می‌افزاید برای سایت‌های تجارت الکترونیک، 2 ثانیه آستانه پذیرش بوده و هدف گوگل، کمتر از نیم ثانیه است. توصیه ما این است که برای بدست آوردن زمان 2 ثانیه در TTI (مدت زمانی که طول می‌کشد تا کاربر با سایت شما تعامل کند) و یا FCP (مدت زمانی که طول می‌کشد تا اولین عنصر در سایت شما رندر شود تلاش کنید.

اگر می‌خواهید وضعیت کنونی سایت خود را درک کنید، چند سایت را برای شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند مدت زمان بارگذاری سایت شما را تخمین بزنند. در این خصوص می‌توان گفت:

پینگدوم – Pingdom

پینگدوم یک ابزار شناخته شده از سال‌های قبل برای تست سرعت سایت شما است که گزارشی را با جزئیات Google PageSpeed ​​Insights نیز ارائه می‌کند. این سرویس دهنده بیش از 70 مکان برای نظرسنجی سرعت سایت شما دارد که به صورت 24 ساعته قابل استفاده هستند. شما می‌توانید برای افزایش سرعت سایت و آنالیز پلتفرم خود نگاهی به آن نیز داشته باشید.

جی تی متریکس – GTMetrix

شاید بتوان اولین و مشهورترین انتخاب برای کسانی که می‌خواهند مدت زمان بارگذاری سایت خود را بدانند، جی‌تی‌متریکس دانست. این ابزار آنلاین تاکنون بیش از 1.152 میلیارد بار صفحات مختلفی را تست کرده است و می‌تواند از بیش از 30 دستگاه متفاوت سایت شما را بررسی نماید.

همچنین بهتر است بدانید جی‌تی‌متریکس مهم‌ترین ابزار کمک به تشخیص مشکلات و افزایش سرعت سایت است که بسیاری از طراحان و برنامه نویسان از آن استفاده می‌کنند.

موارد دیگر عبارتند از: واکاو، webpagetest.

برای تست سرعت کافیست وارد این ابزارها شده، URL صفحه اصلی سایت خود را به صورت کامل (همراه با https://) در باکس جستجو وارد کنید. حال باید کشور ایران یا کشوری نزدیک به آن مانند هند را انتخاب نموده و گزینه شروع را انتخاب نمایید. پس از چند لحظه، به نتایج تحلیل سرعت و زمان آن دسترسی خواهید داشت.

توجه کنید که استفاده از ابزارهای تست سرعت در اندازه گیری دقیق‌تر نقش مهمی دارند. شما می‌توانید از آنها برای بررسی کلی وضعیت سایت در پارامترهای کلیدی، تعداد درخواست‌ها یا بلاک شدن آنها، مشکلات کدنویسی و رندرینگ کمک بگیرید.

بهترین ابزارها برای تست و آنالیز مشکلات سرعت سایت کدامند؟

برای آنکه به صورت اصولی جهت افزایش سرعت سایت خود اقدام کنید، می‌بایست از ابزارهای آنالیز عملکرد برای افزایش سرعت سایت کمک بگیرید. این ابزارها با آنالیز وضعیت عملکرد سایت، اندازه گیری پارامترها و دسترسی  به کدهایی که جهت بارگذاری سایت رندر یا لود می‌شوند، مشکلات پلتفرم شما را آشکار خواهند کرد.

بهترین ابزارها برای آنالیز مشکلات سرعت سایت عبارتند از:

گوگل پیج اسپید اینسایت – Google PageSpeed Insights

یکی از ابزارها با کاربری ساده که گوگل در مرورگر کروم نیز آن را قرار داده است، گوگل پیج اسپید نام دارد. این پلتفرم از عدد 1 تا 100 نمره‌ای به 4 پارامتر عملکرد، در دسترس بودن، بهترین تجربه و سئو سایت شما در حالت دسکتاپ و موبایل ارائه می‌کند. ارائه اطلاعات دقیق برای پارامترهای مورد توجه گوگل، مشخص کردن مشکلات بلاک رندر و عیب یابی مشکلات کدها جزوی از ریپورت‌های آن برای آنالیز و افزایش سرعت سایت هستند. در مقایسه با دیگر ابزارها حتی Pingdom، گوگل پیج اسپید نتایج بسیار دقیق‌تری را ارائه می‌نماید که بهتر است مرجع اولویت‌دار شما برای تشخیص مشکلات سرعت سایت باشد.

جی تی متریکس – GTmetrix

ابزار دیگر با محیط کاربری بسیار منظم که گزارشات کاملی را برای سرعت سایت شما ارائه می‌کند، جی‌تی‌متریکس نام دارد. این پلتفرم در نسخه رایگان خود 7 لوکیشین در آسیا، اروپا و آمریکا و استرالیا ارائه می‌نماید که می‌توانید تست سرعت سایت خود را از سراسر جهان انجام دهید. همانند گوگل پیج اسپید، جی‌تی‌متریکس نیز سایت شما را به دقت بررسی کرده و امتیازدهی خواهد کرد.

ارائه یک تایم لاین از لود سایت، اندازه گیری متریک‌های مهم سرعت، بررسی مشکلات سایت از نظر ممیزی‌های مختلف مانند FCP, LCP, TBT و غیره، نمایش فهرست واترفال از رفتار سایت در پروسه بارگذاری، ارائه ویدیو از نحوه لود سایت، نمایش تعداد کل درخواست‌ها و دسته بندی آنها از جمله فیچرهای این پلتفرم هستند.

همچنین شما می‌توانید پس از این 2 ابزار که تقریبا تمام نیازهای شما به تحلیل سایت از نظر عملکرد و سرعت را برطرف می‌کند، به سراغ Pingdom نیز بروید.

نکته کاربردی: هردو پلتفرم مذکور راه حل‌هایی را برای رفع مشکل ارائه می‌کنند که پیشنهاد می‌کنیم حتما داکیومنت‌های آن را مطالعه کنید.

افزونه‌های کاربری برای افزایش سرعت سایت در وردپرس کدامند؟

یک راهکار افزایش سرعت سایت که می‌تواند در زمان شما صرفه جویی کرده و با چند کلیک، زمان آن را به کمتر از نصف هم برساند، استفاده از پلاگین‌های افزایش سرعت وردپرسی هستند. این ماژول‌ها قابلیت نصب روی سایت‌هایی که با CMS وردپرس ساخته شده‌اند را داشته و فیچرها یا تغییراتی را ایجاد می‌کنند که منجر به لود سریع‌تر سایت می‌شود.

از جمله مهم‌ترین افزونه‌ها برای افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی می‌توان گفت:

افزونه راکت – WP Rocket

بدون هیچ استثنایی می‌توان راکت را در کنار افزونه بعدی جزو کاربردی‌ترین پلاگین‌ها برای افزایش سرعت سایت وردپرسی شما دانست. WP Rocket دارای سیستم کش حرفه‌ای بوده و می‌تواند در فشرده سازی، بهینه‌ کردن فایل‌های HTML, CSS و JS با چند کلیک ساده موثر باشد. همچنین شما می‌توانید برای فعالسازی بارگذاری تنبل تصاویر یا بهینه سازی آنها نیز از آن استفاده کنید.

توصیه ما آن است از این افزونه در هاست‌هایی با وب سرور آپاچی و Nginx استفاده کنید. هرچند بنابر گفته سازنده، این پلاگین به وب سرورهای دیگر از جمله Microsoft IIS و  LiteSpeedنیز سازگار است.

Litespeed Cache

برای هاست‌هایی که دارای وب سرور LiteSpeed هستند، بهترین افزونه افزایش سرعت سایت لایت اسپید کش خواهد بود. البته باید بدانید که لایت اسپید وب سرورها تا ده برابر به عنوان جایگزین وب سرور آپاچی بهتر عمل می‌کنند و بهترین افزونه مکمل آنها، Litespeed Cache خواهد بود.

پلاگین لایت اسپید کش می‌تواند امکانات زیر را برای افزایش سرعت سایت وردپرسی شما ارائه کند:

بخش عمده‌ای از تنظیمات این پلاگین مربوط به کش سایت، مرورگر و تنظیمات پیشرفته آن است که تاثیر بسیاری در افزایش سرعت باز شدن سایت دارند.

نکته: وب سرور لایت اسپید یک نرم افزار برای وب سرورها است که به منظور سرعت بخشیدن به عملکرد یک سایت با معماری رویداد محور (event-driven) طراحی شده است.

سخن آخر

خوب میدانید که برای افزایش سرعت لود سایت روش های بسیار گوناگون و متعددی وجود دارد، در این مقاله سعی کردیم برخی از روش های آسان و ساده آن را به شما معرفی کنیم تا از این طریق بتوانید سرعت سایت خود را بهبود ببخشید و رتبه برتری از گوگل دریافت نمایید. فراموش نکنید که قبل از انجام هر یک از عملیات نام برده شده یک بک آپ از سایت خود داشته باشید. همچنین می دانید که سرعت سایت یکی از عوامل رتبه دهی به وب سایت هست برای آشنایی موارد بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش رایگان سئو را مطالعه بفرمایید. و شما می توانید جهت یادگیری این مطلب که چگونه سرعت سایت خود را به بهینه ترین حالت ممکن برسانید، کافی است در دوره آموزش افزایش سرعت سایت وردپرس موجود در وبسایت seoedu شرکت نمایید.

پرسش های متداول

آشنایی با روش های افزایش سرعت سایت محدود مواردی که در این قسمت بیان کردیم نمی شود و شما می توانید آن را به شیوه های مختلفی نیز انجام دهید. پس از اعمال تغییرات، کافیست با استفاده از وب سایت های بررسی سرعت سایت، از دریافت نمره بالاتر اطمینان حاصل نمایید. در انتها برخی از سوالاتی که شما کاربران ممکن است راجع به افزایش سرعت لود سایت داشته باشید را پاسخ می دهیم که عبارتند از:

بهترین روش افزایش سرعت سایت چیست؟

مهم ترین و بهترین روش برای افزایش سرعت لود سایت، کمتر کردن تعداد ریکوئست های ارسالی به سرور است؛ چراکه هر المان برای بارگذاری، نیاز به یک درخواست به سرور دارد. بنابراین شما می توانید با کم کردن حجم درخواست ها، زمان لود کامل سایت خود را کمتر کنید.

تاثیر افزایش سرعت باز شدن سایت در بهینه سازی سئو سایت چگونه است؟

تاثیر بهینه سازی سرعت سایت، به طور مستقیم خواهد بود. گوگل از سال 2010، سرعت را در رتبه بندی سایت شما لحاظ کرده است. همچنین در سال 2018، مجددا این پارامتر برای سئو سایت به خصوص برای کاربران موبایل مورد توجه قرار گرفته است.

ایده آل ترین سرعت سایت چقدر است؟

بنابر تحقیقات صورت گرفته، بهترین و ایده آل ترین حالت برای سرعت سایت در حدود 2 ثانیه می باشد که می تواند غالب کاربران را به سایت شما جذب کند. این بازه زمانی ممکن است تا 5 ثانیه نیز شامل شود که در این حالت، نرخ بانس ریت بیشتر خواهد بود.

دیگر روش های افزایش سرعت سایت را نام ببرید.

همچنین از دیگر راهکارها برای افزایش سرعت لود سایت می توان به اصلاح و حذف ریدایرکت ها، غیرفعال کردن افزونه های غیر ضروری در صفحات مختلف، حذف رونوشت های قدیمی و پاکسازی داده های سایت نیز اشاره کرد.

خروج از نسخه موبایل