SEOEDU

چک لیست سئو خارجی 2024 + 6 قدم مهم برای بهینه‌تر کردن سئو Off-Page

آشنایی با چک لیست سئو خارجی کامل 2024

امتیاز ۴ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

فرقی نمی‌کند قصد خرید بک لینک را دارید یا می‌خواهید اقدام به ثبت رپورتاژ در سایت‌های دیگر کنید. زمانی که انجام این کارها بدون برنامه و بدون در نظر گرفتن جزئیات باشد، تاثیر حداکثری را نخواهید دید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم روند استاندارد و اصولی که باید قدم به قدم در جهت انجام سئو خارجی طی کنید، با هم بررسی نماییم. اهمیت و نکات هر مرحله را  بررسی کرده و در نهایت به یک چک لیست سئو خارجی کامل برسیم.

آشنایی با سئو خارجی

سئو خارجی

قبل از اینکه چک لیست سئو خارجی را ارائه دهیم، بد نیست یک بار دیگر مفهوم سئو خارجی را به صورت خلاصه مرور کنیم. مجموعه اقداماتی که در خارج از سایت انجام می‌دهید تا اعتبار سایت بیشتر شود، سئو خارجی نام دارد. برخی از این کارها عبارتند از: ساخت بک لینک، درج رپورتاژ، سئو محلی، اقدامات در جهت بازاریابی و تبلیغات، اشتراک گذاری محتوا و غیره.

توضیحاتی مفصل‌تر راجع به اینکه سئو خارجی چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است را در یک صفحه لندینگ پیج به صورت اختصاصی و با جزئیات بیشتر به شما توضیح داده‌ایم که می‌توانید به آن مراجعه کنید.

به این نکته توجه نمایید که الگوریتم‌های گوگل صرفا محتوای داخلی یک سایت را برای رتبه دهی و بررسی اعتبار او بررسی نمی‌کنند. بخش مهم و جزیره‌ای دیگر که می‌تواند بر رتبه دادن در صفحات موثر باشد، متعلق به فاکتورهای سئو خارجی است. به عنوان یک سئوکار باید بدانید که بک لنیک‌ها و سیگنال‌های خارج از سایت همچنان پایه‌های الگوریتم گول را تشکیل می‌دهند.

جالب است بدانید که بک لینک‌ها، ریفرینگ دامین و تعداد لینکسازی‌های خارجی به تنهایی سهم 16%ای در رتبه بندی دارند و این نشان دهنده مهم بودن سئو خارجی است. همچنین بنابر یک تحقیق در سال 2020، وب سایت‌هایی که با خرید بک لینک تعداد لینکسازی‌های خارجی بیشتری داشتند، در رتبه بالاتری قرار گرفته‌اند.

یک نکته مهم!

تا اینجا سعی کردیم اهمیت آف پیج سئو را قبل از اشاره به چک لیست سئو خارجی به شما بیان کنیم. اما لازم است به دو نکته به صورت کوتاه توجه کنید:

چک لیست سئو خارجی – سئو خارجی قدم به قدم

هدفی که تلاش می‌کنیم با انجام کارهای مختلف در چک لیست سئو خارجی به آنها دست یابیم، افزایش دیده شدن، آگاهی بیشتر کاربران و نیز افزایش اعتبار در سطح وب است. تمام این کارها برای ایجاد یک شبکه قوی از اتصالات پست‌ها، بک لینک‌ها و ارتباطات میان سایت‌های مختلف خواهند بود. حال راجع به چک لیست سئو خارجی می‌توان گفت:

نکته مهم: در لابلای هر قسمت نکات بسیار مهمی ذکر شده‌اند که اگر یک سئوکار حرفه‌ای باشید، کمی با دقت ادامه متن را مطالعه خواهید کرد. هرچند که شما می‌توانید با تهیه آموزش سئو، قدم به قدم مطالب را با توضیحات بیشتری دریافت کنید.

1-   آنالیز پروفایل بک لینک‌ سایت خود و رقبا

بک لینک پروفایل‌ها همان تجزیه و تحلیل لینک‌هایی هستند از دیگر وب سایت‌ها به سایت شما اشاره می‌نمایند. از آنجایی که موتورهای جستجو این نوع لینک‌ها را یک نوع رای اعتماد به سایت شما می‌دانند، مهم است که وضعیت آنها را ارزیابی کنید. برای این کار می‌توانید از ابزارهای تحت وب مانند سمراش، Moz و نیز ابزار قدرتمند اچرف استفاده کنید.

با توجه به حساس شدن گوگل به بک لینک‌های بی کیفیت، بد نیست یک دسته بندی از لینکسازی‌های خارجی بی کیفیت را در این مرحله نیز انجام دهید تا بعدا برای اصلاح یا حتی Disavow کردن آن اقدام نمایید.

نکته: تلاش کنید لینکسازی‌های خارجی را از منابع مختلف و سایت‌های مرتبط به حوزه کاری سایت‌تان دریافت کنید.

نکته: متن انکرتکست بک لینک‌ها را بررسی نمایید. توجه کنید که متن انکرتکست با صفحه‌ای که روی آن پیوند داده شده است، مرتبط باشد. همچنین برای جلوگیری از Overoptimization، توصیه می‌کنیم متن‌های انکر را از تنوع عبارات با نام برند، کلمات فرعی و جنرال برای لینک سازی ایجاد نمایید.

قسمت دوم از مرحله اول چک لیست سئو خارجی، مربوط به آنالیز بک لینک پروفایل این بار برای سایت‌های رقیب است. این مرحله نیز با همان دقت صورت بگیرد؛ چراکه می‌تواند ایده‌ها و جزئیات آف پیج سئو آنها را برای شما آشکار کرده و ایده‌هایی را در ذهن شما ایجاد کند.

قدم دوم: Disavow کردن لینک‌های بی‌کیفیت

گوگل در این مقاله توضیح می‌دهد که از سال 2022 تلاش کرده است در سیستم رتبه بندی تغییراتی ایجاد کند. این به روزرسانی برای آن انجام می‌شود که گوگل بتواند صفحاتی که تجربه کاربری ضعیفی دارند، محتوا برای گوگل تولید می‌کنند نه کاربر و نیز مفید نیستند (اسپم) را شناسایی و تا 40% در نتایج کاهش دهد.

قدم دوم چک لیست سئو خارجی در راستای رعایت این قانون انجام می‌شود و آن، غیر فعال کردن و حذف اثر بک لینک‌های بی کیفیت است. شاید اگر به تازگی سئوکار شده باشید، ندانید که در گذشته لینکسازی‌ها به صورت فله‌ای و در حجم بسیار بالایی انجام می‌شد. هرچند که این کار به شدت رتبه سایت را بالاتر می‌برد، سئوکارهایی که تجربه محور بودند، به شدت از این روش استفاده می‌کردند. اما با در پیش گرفتن این رویه، این کار اکنون درست نیست.

برای بی اثر کردن بک لینک‌های غیر مفید، کافیست مراحل زیر را طی کنید:

نکته: توصیه می‌شود اثر بک لینک‌ها از سایت‌هایی با DA کم، مشکوک، غیر مرتبط و وب سایت‌هایی که حجم بسیار بالایی از بک لینک‌ها به همه سایت‌ها دارند را غیرفعال کنید.

نکته: راهنمای کامل گوگل برای دیساوو کردن لینک‌ها: لینک

قدم سوم: بررسی DA و PA

نمرات DA و PA نشان دهنده (به ترتیب) ارزش و اعتبار دامنه و صفحه است. این نمره یک عدد در بازه 0 – 100 خواهد بود. هر چقدر مقدار آن بالاتر باشد، نشان از اعتبار بیشتری است که صفحه دارد. در این مرحله از چک لیست سئو خارجی باید به مقایسه این نمرات با صفحات رقبای خود بپردازید. بررسی این نمره خود یک دلیل برای آن است که بفهمید چرا رنک شما در نتایج گوگل پایین‌تر است.

نکته: علل مختلفی را می‌توان در پایین بودن نمرات DA و PA در نظر گرفت که به شرح زیر هستند:

برای بهبود این بخش باید یکسری اقدامات به صورت پلن جامع از سئو داخلی و خارجی انجام شود.

قدم چهارم: حضور در سوشیال مدیا و بهینه سازی وضعیت آن

بدون شک شبکه‌های اجتماعی تاثیر مهمی در برند منشن و برندینگ شما دارند و به همین خاطر در چک لیست سئو خارجی قرار می‌گیرند. مهم‌ترین مزیت فعالیت در سوشیال مدیا، افزایش اعتبار در خارج از سایت و جذب مخاطب است. در این مرحله باید وضعیت سوشیال مدیای شما در مقایسه با رقبا بررسی شود. شما باید یک پلن بازاریابی رسانه‌ای داشته باشید.

هدف شما از فعالیت در شبکه‌های مجازی، در کنار معرفی برند، خدمات و پروموت کردن وب سایت، شامل موارد زیر است:

نکته: بسته به مخاطبین سوشیال مدیا، لازم است لحن و نوع محتوای خود را در این پلتفرم‌ها تغییر دهید. به عنوان مثال، توییتر محلی برای انتشار رویدادهای مهم پیرامون کسب‌و‌کار شما است. شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و تیک تاک مخاطبین جوان‌تری دارد که می‌تواند فرصت نزدیک شدن به قشر مخاطب، پرسونال برندینگ و اطلاع رسانی‌ها را بدهد. لینکدین جایی است که شما می‌توانید سوابق خود را به رخ دیگران بکشانید و با ایجاد یک شبکه، تولید محتوای تخصصی‌ در حوزه کاری‌تان و نمایش دستاوردها، اعتماد کارفرمای داخلی و خارجی را جلب کنید.

نکته: همچنین شما می‌توانید با همکاری اینفلوئنسرها در فضای مجازی، هدایت ترافیک ارگانیک را به سمت صفحه و سایت خود داشته باشید.

قدم پنجم: وضعیت نقل قول برند، NAP و Local Visibility

 

منظور از لوکال ویزیبیلیتی، وضعیت نمایش برند، وضعیت نقل قول‌ها و دایرکتوری های کسب‌و‌کارهای شما در فضای مجازی، برند منشن است که در نمایش کسب‌و‌کار و افزایش اعتبار آن اثر گذار خواهد بود. به چنین موضوع، NAP می‌گویند که در سئو محلی کسب‌و‌ارها بسیار مهم است.

شما می‌توانید با ایجاد پست‌های مهمان، رپورتاژها، نقد و بررسی، دایرکتوری‌های محلی و اشتراگ گذاری محتواهای خود با دیگران، چه در سایت یا فضای مجازی، این فاکتور را در سئو خارجی بهینه‌تر کنید.

در این مرحله از چک لیست سئو خارجی، شما می‌توانید از ابزارهایی نظیر Moz Local و یا BrightLocal کمک بگیرید تا این شاخص را بررسی کنید.

نکته: شما می‌توانید از قابلیت “Google My Business” استفاده کنید تا نام برند شما در نتایج جستجوی محلی دیده شود.

نکته: با کمک این ابزارها، اطلاعات NAP که در فضای مجازی وجود دارند را بررسی کرده و از صحت آنها اطمینان حاصل کنید.

نکته: با بررسی این موضوع برای رقبا، از آنها تقلید کرده یا ایده بگیرید.

قدم ششم: لینک سازی خارجی

به یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در چک لیست سئو خارجی می‌رسیم که حساسیت بالایی در این قسمت وجود دارد. لینکسازی به معنای درج پیوندها در سایت‌های خارجی است تا بتوانید با اتصال آن صفحه از یک دامنه خارجی، هم یک هدایت ترافیک را از کاربران آن سایت انجام داده و هم به گوگل بفهمانید که سایت مقصد به سایت مبدا متصل است و اعتماد دارد. این بخش آنقدر مهم است که از نظر بسیاری، سئو خارجی در لینک سازی خلاصه می‌شود. هرچند که این عبارت در نفس خود اشتباه است.

از جمله نکاتی که توصیه می‌کنیم در لینکسازی خارجی خود رعایت کنید عبارتند از:

نکته: شما کاربران می‌توانید برای تولید محتوای رپورتاژهای خود، از خدمات سفارش تولید محتوا متنی سایت  SEOEDU استفاده کنید. با سفارش تولید محتواهای سبز، قادر خواهید بود ترافیک کاربران را از سایت‌های خارجی به پلتفرم خود به صورت مداوم هدایت کنید.

نکات متعدد دیگری نیز وجود دارند که در این بخش از چک لیست سئو خارجی ارائه نشده‌اند. شما علاقمندان می‌توانید توضیحات تکمیلی را در آموزش لینک سازی خارجی به صورت کامل با محتوای تدریس شده از آقای دهقانی، مدیر وب سایت SEOEDU بیابید.

نکته: با توجه به آپدیت‌های الگوریتم گوگل، همیشه کیفیت بک لینک را به تعداد آن اولویت دهید.
نکته: تعادل را بین کمیت و کیفیت با اولویتی نسبتا بیشتر به نفع Quality حفظ کنید.

شما وبمستران می‌توانید برای دریافت مشاوره راجع به خرید بک لینک، ایجاد کمپین‌های آف پیج، درج رپورتاژ و خدمات سئو خارجی از سایت SEOEDU نوبت مشاوره اخذ کنید.

دیگر مراحل مهم در چک لیست سئو خارجی

در انتها مراحل دیگری نیز وجود دارند که توصیه می‌کنیم اکیدا بعد از اتمام قسمت‌های قبل، آنها را مدنظر قرار دهید. این موارد عبارتند از:

انتشار و توزیع محتوا

در این بخش شما می‌توانید برای حفظ ارتباط با مشتری که نوعی برندسازی نیز به شمار می‌آید، نسبت به انتشار و توزیع محتوا اقدام کنید. برخی از اقدامات در این قسمت عبارتند: ساخت و انتشار محتوای روزنامه‌‌ای (خبرنامه ایمیلی)، تولید محتوای شبکه اجتماعی، ساخت اینفوگرافیک و محتواهای تعاملی، سرویس محتواهای اشتراکی.

تعامل در انجمن‌ها و کامیونیتی‌ها

مورد دیگر در لیست چک لیست سئو خارجی، تعامل با دیگر کاربران در انجمن‌های آنلاین با محور تخصص شما است. با تولید محتوای ارزشمند، پاسخگویی به دیگر کاربران، انتخاب امضای پیام عاقلانه و تبلیغی، فعالیت منظم و پروموت کردن خود، سئو خارجی برندتان را بهینه‌تر کنید. این کار می‌تواند در قالب پرسونال برندینگ نیز انجام شود.

بهینه سازی نظرات (Reviewها)

نظرات یکی از مهم‌ترین سورس‌هایی است که کاربران برای قضاوت مجموعه شما به آنها استناد می‌کنند. از مشتریان راضی خود بخواهید نظرات مفیدشان را راجع به شما ثبت کنند.

آنالیز مداوم

چه در سئو داخلی، محلی یا خارجی، مرحله نهایی که همیشه توصیه می‌کنیم، آنالیز و اصلاح اقدامات به صورت مداوم است. برای سئو خارجی، می‌توانید پارامترهای زیر را آنالیز کنید که عبارتند از:

شما کاربران می‌توانید نظرات و پرسش‌های خود را در انتهای مقاله ذکر کنید. همچنین اگر مرحله‌ای جا افتاده است، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

خروج از نسخه موبایل