SEOEDU

مقایسه زبان PHP و ASP.NET، تهدید­ها و فرصت­ها

تهدید ها و فرصت های PHP

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

PHP و ASP.NET پایه ­های گسترده‌ای دارند و توسط تعداد زیادی از توسعه دهندگان استفاده می­شوند. همین امر موجب دشواری انتخاب یکی از آن­ها برای کاربران شده­است. از طرفی PHP یک زبان برنامه نویسی عمومی است که توسعه دهندگان تا حد زیادی به آن تکیه می­کنند اما طرف دیگر ASP.NET با نام مایکروسافت می­درخشد. مقایسه زبان php و asp.net بحث جذاب و پیچیده‌ای است که به نظر نمی­رسد به این زودی­ها پایان یابد. از آنجایی که هر دو زبان کاملاً محبوب در دنیای برنامه نویسی هستند مقالات زیادی در مورد تفاوت این دو زبان وجود دارد اما بیشتر آن مقالات مغرضانه هستند. اگر شما هم در انتخاب یکی از زبان­های php یا asp.net سردرگم هستید در ادامه همراه ما باشید. در این مقاله به معرفی دقیق و کامل این دو زبان و همچنین مقایسه asp.net و php پرداخته‌ایم و در این مورد که ASP.NET بهتر است یا PHP، صحبت خواهیم­کرد.

معرفی ASP.NET

یکی از مواردی که برای مقایسه زبان php و asp.net باید دانست تاریخچه، نقاط قوت و ضعف و همچنین موارد استفاده این دو زبان است. ASP.NET یک فریم ورک توسعه وب می­باشد که در ژانویه سال 2002 توسط مایکروسافت منتشر و جانشین فناوری (ASP) شد. با توجه به اینکه ASP.NET بر پایه (CLR) نوشته شده­است مستقل از زبان می­باشد.

مستقل از زبان بودن به این معنی است که توسعه دهندگان با استفاده از هر زبان تحت پشتیبانی دات نت مانند: Visual Basic.NET، JavaScript.NET و حتی Python، Perl و… می­توانند به ایجاد برنامه بپردازند. این چارچوب همچنین با نسخه قبلی ASP.NET MVC سازگار است. یکی از راه­های ایجاد صفحات پویا استفاده از ASP.NET است. این فریم ورک جذاب یک چارچوب برای ایجاد هر سبک از برنامه می­باشد زیرا در این حالت به کمک افزودن ویدیوها، لینک ها، تولید محتوا و… یک سایت زیبا و خاص خواهید­داشت. ASP.NET مناسب طراحی برنامه­ های متوسط و بزرگ ​​سازمانی مانند طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت خدماتی و… می­باشد.

نقاط قوت ASP.NET

هر فریم ورک توسعه وب دارای مزایا و معایبی است که توسعه دهندگان با توجه به نیازها و سلایق به انتخاب آن می­پردازند. برای مقایسه زبان php و asp.net بهتر است نقاط قوت و ضعف هر کدام را بدانیم تا بتوانیم راحت­تر و بهتر انتخاب کنیم. از جمله مزایای ASP.NET می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

نقاط ضعف ASP.NET

همانطور که مشاهده کردید ASP.NET دارای مزایای فوق­العاده و جذابی است با این حال، چندین نقطه ضعف نیز دارد که شاید باعث کند شدن روند رشد محبوبیت آن شود. از این معایب می­توان موارد زیر را نام برد.

در چه حالاتی می‌توان از ASP.NET استفاده کرد؟

حال با توجه به این تعاریف این سوال پیش می­آید که از ASP.NET در چه مواردی استفاده می­شود؟ حالات زیر را می­توان مناسب­ترین موارد کاربرد ASP.NET نام برد.

معرفی زبان ASP.NET
آشنایی با زبان ASP.NET

معرفی PHP

Hypertext Preprocessor (پیش پردازشگر فرامتن) زبان برنامه نویسی اوپن سورس، که اولین انتشار آن در نوامبر 1997 بود و توسط Rasmus Lerdorf ایجاد شد. PHP برای مبتدیان بسیار عالی است زیرا تکنیک‌های کدنویسی در آن ساده و آسان می­باشد. این زبان به دلیل تمام ویژگی­های پیشرفته­ای که ارائه می­دهد مورد استقبال برنامه نویسان حرفه­ای نیز می­باشد. گفته می­شود که چارچوب PHP در آینده نزدیک توسط بسیاری از مشاغل مورد استفاده قرار خواهدگرفت. زبان PHP برای طراحی سایت­های کوچک و متوسط نظیر طراحی سایت فروشگاهی، طراحی سایت آموزشی، طراحی سایت مدارس و… مورد استفاده قرار می­گیرد.

نقاط قوت PHP

یکی از بزرگترین مزیت­های PHP، توسعه سریع آن است. بازار به فرآیند توسعه سریع‌تر اپلیکیشن، نیاز دارد و PHP این مزیت را به هر شرکت توسعه ‌دهنده اپلیکیشن موبایلی می‌دهد.این زبان مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن­ها اشاره کرده­ایم.

نقاط ضعف PHP

PHP با توجه به مزایایی که ارائه می­دهد توسط بسیاری از توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می­گیرد، اما نمی­توان معایب آن را نادیده گرفت. موارد زیر از معایب PHP است.

کاربرد­های PHP

برای مقایسه زبان php و asp.net نیاز است که بدانیم PHP مناسب چه کار­برد­هایی است؟ در ادامه بهترین موارد استفاده از PHP را بیان کرده­ایم.

آشنایی با زبان PHP

معیار و ملاک­های انتخاب زبان برنامه نویسی

معیار و ملاک­های انتخاب زبان برنامه نویسی با توجه به شرایط و سلایق هر فرد، متفاوت است. ASP.NET و PHP دو زبان­ پرطرفدار و جذاب هستند که هر کدام توجه طیف خاصی از توسعه دهندگان را به سمت خود جلب کرده­اند. توسعه دهندگان حرفه­ای بر اساس تجربه یکی از چارچوب­ها را انتخاب می­کنند اما توسعه دهندگان مبتدی به مقایسه زبان php و asp.net نیاز دارند تا بهترین تصمیم گیری را داشته­باشند.

مقایسه عملکرد asp.net و php

عملکرد هر فریم ورک بستگی به نحوه کدنویسی آن دارد. با مقایسه زبان php و asp.net خواهیم­دید که عملکرد ASP.NET نسبتاً بهتر از PHP است زیرا ASP.NET به برنامه ‌نویسی موازی اجازه می‌دهد تا تکه‌هایی از کد را به طور همزمان اجرا کند، در حالی که PHP اصلاً از Threading پشتیبانی نمی‌کند.

امنیت در asp.net و php

یکی از مهم­ترین معیار­ها که همگان به آن توجه دارند امنیت است. با مقایسه امنیت php و asp.net شاهد بزرگ­ترین تفاوت این دو زبان بودیم. در ASP.NET ویژگی­های امنیتی اعم از تزریق SQL تعبیه شده­است که به طور خودکار امنیت را فراهم می­کند اما در PHP ابزارها در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته­است.

وب سایت­ها

محبوبیت PHP در بین توسعه دهندگان بسیار بیشتر است و این مورد باعث شده تا سایت­های ساخته شده به کمک PHP در رتبه اول قرار گیرند. در ادامه دو لیست از وب سایت­ها برای مقایسه زبان php و asp.net آورده شده­است. در این میان، برخی از وب سایت­ها در هر دو لیست بسیار محبوب هستند، اما اکثر وب سایت­های معروف با PHP توسعه یافته­اند. اما همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که ممکن است با رشد و پیشرفت در کسب و کار خود، وب سایتتان نیز توسعه بیشتری بخواهد. با استفاده از ASP.NET خیال خود را از آینده راحت می­کنید و تمرکز بیشتر خود را بر توسعه کسب و کار می­گذارید.

وب سایت­هایی که با استفاده از PHP ساخته شده­اند

وب سایت­هایی که با استفاده از ASP.NET ساخته شده­اند

معیاری انتخاب زبان برنامه نویسی

مقایسه asp.net و php از منظر هزینه

بودجه و هزینه همیشه اولین بعد هر پروژه بوده­است. در نبرد این دو زبان، PHP برنده است، زیرا رایگان است اما مایکروسافت هزینه­ای ناچیز برای میزبانی دریافت می­کند. این هزینه در برابر مزایای ASP.NET، بسیار کم است و توسعه دهندگان را از استفاده­ی این فریم ورک باز نمی­دارد.

مقایسه زبان PHP از نظر هزینه

پشتیبانی

با مقایسه asp.net و php در می­یابیم که PHP بدلیل رایگان بودن، جامعه آماری بالایی دارد. پس با توجه به تعداد کاربران این زبان، هر روز در حال پیشرفت است اما انجمن ASP.NET دارای یک گروه قوی و حرفه­ای است که به پشتیبانی از کاربران خود می­پردازد.

مقایسه PHP از نظر پشتیبانی

محبوبیت php و asp.net

با مقایسه زبان php و asp.net خواهیم دید php در سطح جهان دارای محبوبیت و شهرت بالایی می­باشد و سهم بیشتری از بازار را به نسبت asp.net به خود اختصاص داده است. به نظر شما دلیل این محبوبیت چیست؟ پاسخ این سوال تنها مختص به مقایسه زبان php و asp.net نیست و برای اکثر زبان­های دیگر نیز صادق است. رایگان بودن زبان­ها باعث دسترسی آسان و بهتر آن­ها می­شود همین امر باعث افزایش جامعه­ی آماری نیز خواهد­شد که یکی از عوامل اصلی محبوبیت برشمرده می­شود.

مقایسه زبان php و asp.net از حیث بازار کار

می­توان گفت مهم­ترین دلیل مقایسه زبان php و asp.net، بازار کار است. امروزه دانشی کاربردی محسوب می­شود که پول ساز باشد. با مقایسه زبان php و asp.net دیدم که هر دوی این زبان­ها مزایای خاص خود را دارند. تقاضا برای زبان php بالاست اما با توجه به جامعه­ی آماری و محبوبیت زبان php افراد کمتری سراغ asp.net می­روند همین موضوع باعث می­شود عرصه برای توسعه دهندگان asp.net باز­تر باشد و شرایط و فرصت­های شغلی خاص، وضعیت مطلوب­تری داشته باشند.

یادگیری php و asp.net

یکی از اساسی­ترین مواردی که هر توسعه دهنده در مورد آن تحقیق می­کند آسانی و مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان مد نظر است. با مقایسه زبان php و asp.net پی بردیم که یادگیری asp.net مقداری دشوار­تر از زبان php می­باشد همچنین با توجه به جامعه بزرگ از توسعه‌دهندگان php و ارتباط آسان با پایگاه داده­های مختلف در این زبان، باعث شده تا یادگیری و رفع اشکال زبان php بسیار آسان شود.

سرعت

با توجه به رشد و پیشرفت سریع تکنولوژی سرعت یکی از عواملی است که در مقایسه زبان php و asp.net کاملا به چشم می­آید و تعیین کننده است. زبان PHP به صورت کد­های تفسیر شده­ می­باشد در حالی که ASP.NET کد کامپایل شده ­است. همچنین سرعت به عوامل متعددی بستگی دارد ولی با این تفاسیر بیان شده در شرایط یکسان، سرعت اجرای ASP.NET نسبت به PHP بیشتر است. همچنین ASP.NET در مقایسه با زبا­ن­های دیگر نیز سریع­تر است.

مقایسه پی اچ چی با ای اس پی نت از نظر سرعت

تفاوت­های کلیدی asp.net و php

برای مقایسه زبان php و asp.net نکات و معیارهای کوچک و مهم دیگری نیز وجود دارد که باید حتما آن­ها را نیز در نظر گرفت. در جدول زیر به مقایسه دقیق­تر  asp.net و php می­پردازیم.

اساس مقایسه ASP.NET PHP
پشتیبانی برنامه­های متوسط و بزرگ ​​سازمانی وب سایت­های کوچک تا متوسط
هزینه دارد رایگان
امنیت بسیار بالا ویژگی امنیتی داخلی کمتر از دات نت
سرعت سرعت مناسب، سریع برای برنامه دسکتاپ برای برنامه دسکتاپ مناسب نیست
سفارشی‌سازی کمتر مستعد سفارشی سازی است سفارشی‌سازی باعث ایجاد اشکال می‌شود، بنابراین کدنویسی ضعیفی نسبت به NET
تیپ چارچوب برنامه وب ایجاد شده توسط مایکروسافت زبان برنامه نویسی سمت سرور ایجاد شده توسط Rasmus Lerdorf
چارچوب یک چارچوب برنامه کاربردی وب زبان برنامه نویسی سمت سرور
تاریخ انتشار ژانویه 2002 نوامبر 1997
زبان پایه ویژوال بیسیک C
تمرکز بر روی عملکرد و امنیت تمرکز دارد بر روی رابط کاربری و سمت مشتری متمرکز است
فرصت شغلی فرصت های شغلی در مقایسه با PHP کمتر است بالا

طراحی سایت وردپرس و خدمات سئو سایت از مواردی است که باید به آن توجه بسیار داشت برای مشاوره سئو و همچنین آموزش سئو با ما همراه باشید.

مقایسه کامل زبان PHP و ASP

مزایای ASP.NET نسبت به PHP

با توجه به مقایسه زبان php و asp.net در بخش­های­ قبل، به نظر می­ر­سد که PHP نسبت به ASP.NET انتخاب مناسب­تری باشد. اما ممکن است افرادی که به دنبال دلایل خاصی برای انتخاب ASP.NET به جای PHP هستند، ناعادلانه به نظر برسد. در ادمه مزایا و کاربردهای ASP.NET در برابر PHP می­پردازیم.

مزایای ASP.NET نسبت به PHP چیست؟

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به مقایسه زبان php و asp.net بپردازیم و تمام زوایا و بعد­های این دو را بررسی کنیم. دیدم که هر کدام از این زبان­ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و هر فرد با توجه به نیاز و سلیقه­ی خود انتخاب کند. از اینکه با ما همراه بودید از شما متشکریم.

خروج از نسخه موبایل