SEOEDU

آموزش نوشتن توضیحات متا (متا دیسکریپشن) خوب

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

بدون شک یکی از مهم ترین تگ ها برای موتورهای جستجو، تگ متا است که تاثیر بسیار خوبی میتواند بر سئو محتوا داشته باشد و از گذشته تا به امروز نیز، میزان این اهمیت رشد قابل توجهی داشته. با توجه به این که تگ متا از اهمیت زیادی برخوردار است و از آن در نوشتن دیسکریپشن استفاده می شود، ما قصد داریم نوشتن بهترین توضیحات متا را در این مقاله آموزش دهیم.

متا دیسکریپشن چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، متا دیسکریپشن از تگ های html است که با هدف بسیار ساده‌ای مورد استفاده قرار گرفته می شود. هدف از استفاده متا دیسکریپشن را با یک مثال ساده بیان می کنیم. هنگامی که کاربری یک کلمه کلیدی را جستجو می کند، لینک های زیادی در صفحه نتایج جستجو به همراه مختصر توضیحی نمایش داده می‌شوند.

اصلی ترین وظیفه توضیحات متا یا همان متا دیسکریپشن، ایجاد تمایل در کاربر برای کلیک کردن برروی یک لینک است. با توجه به اینکه توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود، می تواند تاثیرات غیر مستقیمی را در افزایش نرخ کلیک یا سی تی آر نیز داشته باشد. البته باید به این نکته توجه کنید که تاثیرات استفاده از توضیحات متا در نرخ سی تی آر مستقیم و در رنک غیر مستقیم است. شرایطی را در نظر بگیرید که شما کلمه کلیدی “جراحی بینی” را سرچ کرده اید. در صفحه نتایج جستجو با فاکتور گرفتن از تبلیغات، تصاویر و ویدئوها، شما با لینک ها و توضیحات متا در ارتباط هستید. توضیحات متا همان لغات آبی رنگی هستند که به صورت title tag یا عنوان در نتایج گوگل نمایش داده می شوند.

نوشتن بهترین توضیحات متا برای سئو چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهمترین کاربردهای توضیحات متا در موتورهای جستجو ارائه یک توصیف کوتاه و مختصر از محتوای موجود در صفحات وب مختلف است.
همچنین اگر بخواهیم یک دلیل به عنوان علت اهمیت توضیحات متا برای سئو بیان کنیم، باید بگوییم که این دلیل هیچ جنبه فنی ندارد زیرا اصولاً توضیحات متا در فاکتورهای مورد استفاده گوگل برای رنک دهی مورد استفاده قرار نمی گیرند و این توضیحات بیشتر در تصمیم گیری کاربرها تاثیر دارد و می توانند میزان کلیک کردن کاربران بر روی لینک وب سایت را افزایش دهند و این کار سبب پی بردن موتور های جستجو به مفید بودن محتوای موجود در وب سایت شما و در نهایت افزایش رتبه ی وبسایت می شود. البته عوامل زیادی در افزایش رتبه ی یک وبسایت تاثیرگذار هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به رعایت اصول سئو، استفاده از بک لینک ها و دیگر موارد این چنینی اشاره کرد. البته یکسری روش ها برای گرفتن رتبه بدون استفاده از بک لینک هم وجود دارد. به نظر شما امکان گرفتن رتبه بدون بک لینک ممکن است؟

نوشتن بهترین متا دیسکریپشن

نوشتن توضیحات متا چگونه انجام می شود؟

هنگام مطالعه کردن توضیحات متاهای نوشته شده برای وب سایت های دیگر حتماً با خود اینگونه فکر می کنید که نوشتن آن کار دشواری نیست اما در بسیاری از موارد سادگی بیش از اندازه یک کار، آن را به کاری دشوار تبدیل می کند. از مهم‌ترین دشواری های نوشتن توضیحات متا محدودیت کاراکتری معادل ۱۵۵ کاراکتر است و شما باید با وجود این محدودیت، توضیحاتی بنویسید که کاربر را برای کلیک کردن تشویق کنید.
از مهم ترین ویژگی های یک توضیحات متای خوب، ارائه یک دید کلی به کاربر در ارتباط با محتوای موجود در وبسایت است و کاربر به این موضوع پی ببرد که آیا محتوای موجود در وب سایت برای او مفید است یا خیر. در این قسمت از مقاله به صورت مختصر نکات مهم در نوشتن بهترین توضیحات متا می پردازیم.

به طول توضیحات متا اهمیت دهید.

با توجه به این که گوگل طول استاندارد توضیحات متا را هر چند وقت یکبار تغییر می دهد، نمی توان اندازه مشخصی را برای آن در نظر گرفت به همین دلیل شما باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که می خواهید چه پیامی را به کاربران انتقال دهید و برای انتقال این پیام به چه مقدار فضا نیاز دارید، اما به صورت مداوم به تاثیر مثبت کوتاه بودن متن توجه کنید.
امروزه متاها بین تعداد کاراکتر هایی به طول ۱۵۵ تا ۳۰۰ مورد استفاده قرار گرفته می شوند، اما بهترین روش بیان مفهوم مورد نظر در ۱۵۵ کاراکتر اول است.
همان طور که می دانید Seoedu در زمینه طراحی و بهینه سازی سایت فعالیت طولانی دارد و از این رو، مقالات جامعی را در بخش آموزش رایگان سئو قرار داده است که پیشنهاد می کنیم حتما به آن سر بزنید.

سعی کنید توضیحات متا کاملاً منحصر به فرد باشد

در صورتیکه توضیحات متا مورد استفاده برای وب سایت شما با توضیحات متای وب سایت های دیگر یکی باشد، می تواند بازدهی های منفی را داشته باشد و تجربه کاربری منفی را ارائه دهد. مهم ترین دلیل برای منحصر به فرد بودن توضیحات متا و سطح جذاب بودن بالای آن، برای گرفتن تعداد لینک بالا از کاربران و در نتیجه افزایش رتبه وب سایت از سوی گوگل است.
نکته ای که در ارتباط با نوشتن بهترین توضیحات متا باید مورد توجه قرار گرفته شود این است که به هیچ عنوان از ساختارهای مجهول در نوشتن توضیحات استفاده نکنید و تا جایی که امکان دارد جزئیات را در این توضیحات حذف کنید.

استفاده کردن از کال تو اکشن

یکی از برترین عبارت هایی که سبب می شود کاربران مختلف به انجام دادن یک کار خاص تشویق و ترغیب شوند، استفاده کردن از عبارت کال تو اکشن است. بهترین روش برای استفاده از عبارت کال تو اکشن در توضیحات متا، قراردهی کاربر به عنوان مخاطب توضیحات است. البته اینکه، توضیحات باید خلاصه محتوای موجود در وب سایت ها باشد و در کنار ارائه این توضیحات، کاربر به استفاده کردن از از محتوای موجود در وبسایت تشویق شود.

استفاده کردن از کلید واژه برای نوشتن بهترین توضیحات متا

پیدا کردن کلمات کلیدی یا همان کلید واژه ها، برای تولید محتوا مناسب و سئو پروسه ای بسیار زمان بر است، پس بهتر است از آن در قسمت توضیحات متن استفاده شود. با توجه به این موضوع که اولین بخشی که به گوگل سیگنال می دهد متا دیسکریپشن است، اگر کلمه کلیدی در آن استفاده نشود، شما مرتکب اشتباه بزرگی خواهید شد. در صورتی که از کلمه کلیدی موجود در محتوای وب سایت در نوشتن توضیحات متا استفاده شود، موتورهای جستجو به راحتی وب سایت شما را در نتایج جستجو قرار داده و کلمه کلیدی مورد نظر را هایلایت می‌کنند. نکته ای که در ارتباط با استفاده از کلمه کلیدی در نوشتن توضیحات متا وجود دارد، این است که اگر با پلاگین yoasat کار می کنید و از کلمه کلیدی در متا دیسکریپشن استفاده نکنید، با یک خطای خاص مواجه خواهید شد.

وجود همخوانی و ارتباط بین محتوای وب سایت و توضیحات متا

این که بین توضیحات مطالب و محتوای موجود در وب سایت همخوانی وجود داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است. نکته های بسیار جالب و حیرت آور در ارتباط با گوگل این است که اگر یک وب سایت در قسمت توضیحات متای خود، توضیحاتی نامرتبط با محتوای وب سایت خود قرار دهد، گوگل آن را شناسایی کرده و پنالتی می کند.
علاوه بر اینکه امکان پنالتی شدن وب سایت توسط گوگل بالا می رود، نرخ پرش وب سایت نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و این برای یک وب سایت اصلا خبر خوبی نیست.

نتیجه گیری

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به تگ ها، بخش توضیحات متا یا متا دیسکریپشن است که همواره مورد توجه قرار گرفته و از اهمیت آن کاسته نشده است. نوشتن بهترین توضیحات متا و استفاده از آن برای یک وب سایت می تواند در گرفتن رنک بهتر نقش مهمی را ایفا کند.
شما می توانید برای گرفتن نتیجه بهتر و ایده آل از قراردهی توضیحات متا به جای توجه به طول کاراکترها به منحصر بودن و جذابیت توضیحات توجه کنید و علاوه بر ایجاد ارتباط و تعامل با کاربران، استفاده کردن از کلمه کلیدی را فراموش نکنید. در صورت استفاده و رعایت تمامی نکات ارائه شده در این مقاله، بازدید ارگانیک سایتتان بالا خواهد رفت.

خروج از نسخه موبایل