آموزش سئو محتوا متنی

از A تا Z محتوا رو اینجا یاد بگیر

شما در این محتوا بحث آموزش سئو محتوا را از A تا Z یاد خواهید گرفت. وقتی مردم در مورد بهینه سازی محتوا صحبت می­کنند، اغلب به بهینه سازی موتور جستجو (SEO) اشاره می کنند. سئو محتوا در واقع به محتوای بهینه یا سئو شده­ای اشاره دارد کنه تمامی اصول و قوائد آن رعایت شده باشد. با این حال، سئو محتوا بدان معنا نیست که شما باید محتوای خود را به طور خاص برای ربات­های موتور جستجو بهینه کنید. بلکه برعکس است؛ وقتی محتوای خود را برای انسان­ها بهینه می­کنید، پس از آن برای موتورهای جستجو مناسب می­شود. در این مقاله از seoedu، ضمن آموزش سئو محتوا و مشاوره سئو، در مورد روش‌های مختلفی صحبت خواهیم کرد که می‌توانید محتوای خود را برای بهبود عملکرد بهینه کنید و همچنین توضیح خواهیم داد که چرا این اصول و نکات مهم هستند و به این سوال پاسخ خواهیم  داد که تولید  محتوای سئو شده چیست؟

h1 1

سئو محتوا چیست؟

در پاسخ به این سوال که سئو محتوا چیست؟ باید گفت، به طور خلاصه، بهینه سازی محتوا یا سئو محتوا، همچون سئو تکنیکال، یکی از انواع سئو است. پیروی از سئو محتوا عملی است برای اطمینان از اینکه محتوای شما بهترین شانس ممکن را برای دستیابی به هدف مورد نظر خود یعنی رتبه بندی در یک موتور جستجو دارد. برای دستیابی به این هدف می‌توانید تعدادی از روش‌های اساسی و آزمایش‌شده با زمان را پیاده‌سازی کنید، اما این فقط مربوط به انجام وظایف فنی نیست. عناصر مهم بازاریابی محتوا و سئو و تحریریه برای بهینه سازی محتوای وب نیز باید پوشش داده شوند.

 

محتوا چیست prev ui

چرا سئو محتوا مهم است؟

سئو در محتوا امری حیاتی است. بیایید تصور کنیم که شما یک مقاله عالی و اصولی نوشته­اید که با محصول اصلی وبسایت فروشگاهی شما مرتبط است و می­خواهید تا حد امکان به آن توجه کنید. سپس دو تا سه ماه پس از انتشار، عملکرد پست را بررسی می­کنید و متوجه می­شوید که کسی آن را ندیده است و قطعا بازخوردی هم ثبت نشده­است. دلیل این اتفاق چیست؟ کلمات کلیدی که شما استفاده کرده­اید حجم جستجوی کمی دارند یا اصلاً وجود ندارد. شما موضوع را با سطح دقیقی از جزئیات پوشش نداده­اید. از ساختار سرفصل و هدینگ­های منسجمی استفاده نکرده‌اید، بنابراین ربات‌های Google برای درک مقاله شما مشکل داشته‌اند. همچنین تگ عنوان شما دقیقاً منعکس کننده موضوع مقاله نیست.

رعایت نکات سئو در تولید محتوا حیاتی است. اساساً، اگر محتوای خود را بهینه نکنید، ممکن است مقاله شما در گرداب گوگل ناپدید شود. ممکن است بهترین مقاله جهان را نوشته باشید، پر از بینش­های منحصر به فرد و توصیه­های مفید. اما، اگر موتورهای جستجو نتوانند آن را پیدا کنند، کسی به آن علاقه‌ای نداشته باشد، یا در بین مخاطبان اشتباهی مطرح شود، بعید است که به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا کمک کند. برای جلوگیری از این امر، نکات مفیدی را گردآوری کرده‌ایم تا شما را در مسیر درست بهینه‌سازی محتوا و سئو محتوا نگه داریم و از موفقیت‌آمیز بودن استراتژی محتوا مطمئن شویم.

چطور سئو محتوا تولید کنیم؟

ویژگی محتوای سئو شده

تا به اینجا با محتوا، و سئو محتوا آشنا شدید و فهمیدید لازمه نوشتن یک سئو محتوا رعایت قوائد و اصول یک سئو محتوا است. در ادامه مقاله با بیان اجزای یک سئو محتوا، نکاتی که باید در این راستا رعایت کنید را خدمتتان بیان می­کنیم و درباره­ی ویژگی های محتوای سئو شده مواردی را بیان می­کنیم. همچنین شما می­توانید پس از مطالعه اصول سئو محتوا، نمونه محتوای سئو شده را به عنوان مثال در seoedu مشاهده کنید. علاوه بر آن، شما می­توانید از خدمات طراحی سایت، طراحی سایت فروشگاهی seoedu نیز بهره­مند شوید و از قیمت­های هر کدام از خدمات همچون قیمت طراحی سایت فروشگاهی اطلاع حاصل فرمایید.

prev ui

1. موضوع مناسب و کلمه کلیدی مناسب را پیدا کنید

بلوک اصلی هر قطعه از محتوای شما، موضوع و کلمه کلیدی هدف است. مهم است که قبل از تهیه و نوشتن سئو محتوای خود، آن­ها را شناسایی کنید. با موضوع بزرگتری که می­خواهید روی آن تمرکز کنید شروع کنید. گوگل اکنون توجه بیشتری به نحوه پوشش دادن شما نسبت به یک کلمه کلیدی دارد. به یاد داشته باشید کلمات کلیدی عبارت‌های جستجوی جداگانه‌ای هستند که افراد استفاده می‌کنند، در حالی که موضوعات ارتباط معنایی بین آن کلمات کلیدی را پل می‌کنند. برای ساده‌سازی این فرآیند، می‌توانید از ابزار Topic Research استفاده کنید. ابتدا یک ایده کلی که فکر می­کنید ممکن است بین مخاطبان شما طنین انداز شود را تایپ کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک سرویس تحویل غذای سالم هستید، ممکن است بخواهید با موضوع «رژیم غذایی سالم» شروع کنید. همچنین می­توانید موقعیت جغرافیایی مورد نظر را انتخاب کنید. در مرحله بعد، فهرست گسترده­ای از موضوعات فرعی مرتبط را مشاهده می­کنید که می­توانید برای مقاله سئو شده خود انتخاب کنید.

4015724 1541 scaled
13717663 53260661

ساختار محتوایی خود را ایجاد کنید(H2 + H3 + H4)

در ادامه­ی آموزش تولید محتوا هنگامی که موضوع و کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، ساختار محتوای خود را ترسیم کنید و یک جریان منطقی طراحی کنید. سؤالات مرتبطی که در ابزارهای «تحقیق موضوع» و «نمایش کلی کلمات کلیدی» دیدید، می‌توانند در این مرحله به شما کمک کنند. در اصطلاح فنی یا تکنیکال، به معنای ترسیم ساختار تگ H صفحه است. طبق تحقیقات در سال 2022، 47 درصد از مقالات با عنوان های پیشرفته H2 + H3 + H4)) به گروه محتوای ارگانیک با عملکرد برتر تعلق دارند.

2.چگالی کلمات کلیدی را مدیریت کنید

بسیاری از سئوکارها و بازاریابان سئو محتوا با روش پرکاربرد پر کردن کلمات کلیدی آشنا هستند. اگرچه این «تاکتیک» اکنون مدت‌هاست که منسوخ شده­است، اما همچنان باید به چگالی کلمات کلیدی خود توجه کنید. در عمل، به سادگی، به این معنی است که باید تعادل بهینه­ای بین ذکر کلمه کلیدی خود در سراسر کپی (به عنوان مثال، در عنوان، در URL سایت و در متن) و حضور فراوان آن پیدا کنید. مورد دوم ممکن است منجر به تجربه بد خواننده و مجازات­های گوگل شود و همانطور که قبلاً گفتیم، استراتژی شما برای هر قطعه محتوا بسیار پیشرفته­تر از تمرکز صرف بر روی یک کلمه کلیدی خواهد بود.

5596173 557241 prev ui
11668650 209456571 prev ui

3. از آدمخواری یا cannibalization آگاه باشید

در ادامه بررسی سئو محتوا شاید جالب باشد بدانید، در اینجا آدم خواری نه تنها ترسناک به نظر نمی­رسد، بلکه می­تواند بر رتبه بندی کل وبسایت شما نیز تأثیر بگذارد. در واقع کنیبالیزیشن کلمات کلیدی زمانی اتفاق می­افتد که صفحات یا URLهای مختلف وب سایت خود را برای یک کلمه کلیدی بهینه کنید. از نظر موتورهای جستجو، این کار باعث می­شود که محتوای شما با خودش رقابت کند و رتبه و ترافیک شما ضربه بخورد. بنابراین، مطمئن شوید که هر صفحه از وب سایت شما یک کلمه کلیدی منحصر به فرد را هدف قرار می­دهد و با محتوای دیگر رقابت نمی­کند.

4. از تصاویر و ویدیوها به عنوان چاشنی موثر محتوای خود استفاده کنید.

از دیگر نکات سئو محتوا به تنوع سئو بی توجه نباشید. ثابت شده­است که محتواهای بصری، تعامل کاربر را با سئو محتوا افزایش می­دهند، به این معنی که بازدیدکنندگان مدت طولانی­تری در صفحه شما می­مانند و به آنچه می­گویید توجه بیشتری نشان می­دهند. در تحقیقات بازاریابی محتوای جهانی، متوجه شدیم که مقالاتی با هفت تصویر یا بیشتر، 116 درصد ترافیک ارگانیک بیشتری نسبت به مقالاتی که تصویر ندارند یا تصاویر کمتری را در خود جای داده­اند، دریافت می‌کنند.  همچنین متوجه شدیم که مقالاتی که حداقل یک ویدیو دارند 83 درصد ترافیک بیشتری را به خود اختصاص می­دهند و مقالاتی با سه ویدیو یا بیشتر 55 درصد بک لینک بیشتری جذب میکنند. ایده ­های زیر را برای غنی سازی محتوای خود با تصاویر بصری در نظر بگیرید:

  • اینفوگرافیک های مرتبط را اضافه و ایجاد کنید
  • ویدیوها را اضافه کنید. (چه آنهایی که توسط شرکت شما ایجاد شده اند یا توسط سایر سازندگان در صنعت
  • نمونه­های مفید صنعت را اضافه کنید
  • با اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا همکاری کنید
25921169 71552051 scaled
26921522 Business people working together on project1 scaled

5. عناصر فنی را در نظر بگیرید

رعایت سئو تکنیکال یا سئو فنی یکی از نکات سئو محتوایی است. بخش بزرگی از فرآیند بهینه سازی را نادیده نگیرید: جنبه­های فنی سئو! محتوای شما می‌تواند کاملاً عالی نوشته شود، اما اگر بارگذاری صفحه­ی شما بیش از حد طول بکشد یا ساختار آن به شکلی گیج‌کننده باشد، در دستیابی به اهداف خود با موانعی مواجه می‌شوید.

مهمترین جنبه­های سئو فنی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • عناصر درون صفحه و موارد مربوط به سئو داخلی و آموزش سئو داخلی مانند UX و سرعت صفحه (این عوامل توسط گوگل به عنوان Core Web Vitals شناخته می شوند)
  • سازماندهی متا تگ­های شما
  • عدم وجود لینک­های خراب
  • برچسب­های alt به درستی قرار داده شود

6. محتوای خود را به طور منظم به روز کنید

در نهایت در بحث آموزش سئو و تولید محتوا، پس از انتشار محتوا، آپدیت و بروزرسانی کردن محتوا را را نادیده نگیرید. به این معنی که شما باید به طور مکرر مهم­ترین نکات مقاله خود را بررسی و به روز کنید تا در رتبه بندی برتر باقی بمانید. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که مقاله­ی شما موضوعی را پوشش می­دهد که به سرعت در حال حرکت و تغییر است. عناوین خود را تغییر دهید تا نشان دهند که محتوای شما مرتبط ترین و به روزترین اطلاعات را ارائه می­دهد (به عنوان مثال، “بهترین روش­های سئو در سال 2022”). در واقع، استفاده از محتوایی که از قبل دارید، با ممیزی و هرس کردن آن، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کسب سود در سئو است. 65 درصد از بازاریابان محتوای موفق دو بار در سال ممیزی محتوا را انجام می­دهند و انجام این کار بیشتر ممکن است نتایج بهتری به همراه داشته باشد. برای خودکارسازی این فرآیند، از ابزار حساب­رسی محتوا استفاده کنید، که به شما امکان می‌دهد مقالاتی را که نیاز به بازنویسی، حذف یا به‌روزرسانی دارند شناسایی کنید.

11235559 107931 prev ui

بهینه سازی کیفیت و سبک محتوای شما

مهم‌ترین تاکتیک 2022

اکنون که این چند اصل اساسی بهینه‌سازی محتوا و تولید یک سئو محتوا برای رتبه‌بندی را پوشش داده‌ایم، زمان آن رسیده­است که بر فعالیت کلیدی دیگری تمرکز کنیم. “بهبود کیفیت محتوای خود” طبق تحقیقات ما، بهبود کیفیت محتوا موثرترین تاکتیک بازاریابی محتوا در سال 2022 بود. بنابراین، ضروری است که آن را در اولویت اول خود قرار دهید. نوشتن محتوای جذاب و گیرا که از اصول سئو محتوا پیروی کند، می­تواند یک چالش واقعی، حتی برای ماهرترین نویسندگان باشد.

ترین تاکتیک
prev ui

سئو محتوا برای بک لینک و اشتراک گذاری

طبق اصول سئو خارجی، یکی دیگر از جنبه­های اساسی سئو، جذب بک لینک یا لینک خارجی است که به معنای ایجاد محتوایی است که هم قابل پیوند و هم قابل اشتراک گذاری باشد. بنابراین، چگونه می­توانید این کار را انجام دهید یا محتوای خود را برای بک لینک­ها مساعدتر کنید؟

اشتراک گذاری اجتماعی را ترویج دهید

یکی دیگر از تکنیک های سئو محتوا اشتراک گذاری محتوا در شبکه­های اجتماعی پرطرفدار است. مطابق با آمار، اکثر مردم حداقل از دو شبکه اجتماعی استفاده می­کنند. توجه خاص به شبکه­های اجتماعی جهت منتشر کردن سئو محتوا یکی از پله­های پیشرفت در دیده شده شما و محتوایتان است. بهترین راه برای بهبود اشتراک‌گذاری‌های اجتماعی محتوایتان، آسان کردن آن است. نمادهای اجتماعی خود را به وضوح در صفحه خود نمایان کنید و خوانندگان را تشویق کنید تا محتوای شما را در پایان مقاله به عنوان یک یادآوری دوستانه به اشتراک بگذارند. اطمینان حاصل کنید که خود محتوا نیز قابل اشتراک گذاری است. باید در این مسیر نظرات مخاطبان خود را تأیید کنید. این امر به اشتراک گذاری محتوای شما را برای مردم آسان می­کند. زیرا با باورها و ارزش­های آنها همسو و در حالت ایده آل تقویت کننده است. برای اینکه این کار عملی شود، باید احساسات مخاطبان خود را به درستی درک کنید و در مورد چیزی که می­نویسید اطمینان داشته­باشید.

اجتماعی prev ui

مخاطب هدف خود را دریابید

بخش مهمی از اصول سئو در تولید محتوا مربوط به مخاطبان شما می­شود. همانطور که در بطن این مقاله به آن اشاره شد، ارائه محتوای خود به مخاطب مناسب بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر یک آژانس تبلیغاتی B2B هستید، محتوای شما باید تصمیم گیرندگانی مانند مدیران بازاریابی باشد. این بدان معناست که با استفاده از زبان و اصطلاحاتی که مخاطب با آن آشنا خواهد بود و همچنین آگاهی از نقاط دردناک و چالش‌هایی که با آن مواجه است، خواهد بود.

بهینه سازی محتوای ویدیویی و بصری

یکی از خدمات بهینه سازی سایت، بهینه سازی محتوای ویدیویی است. یوتیوب یک پلت فرم عالی برای نمایش نام تجاری شما است، که یکی از محبوب­ترین وب سایت­های ویدیویی در جهان و دومین موتور جستجوی بزرگ در سطح جهان است. تنها در ایالات متحده، یوتیوب به 81 درصد از کاربران اینترنت دسترسی دارد و آن را به یک کانال اصلی برای بازاریابان محتوا برای جذب مخاطبان جدید تبدیل می­کند. در حالی که بهینه سازی محتوای خود برای ویدیو به خودی خود علم دیگری است، در اینجا چند نکته ضروری وجود دارد که باید رعایت کنید:

  • عناوین مرتبط و جالبی ایجاد کنید که شامل کلمه کلیدی هدف شما باشد. درست مانند جستجوی گوگل، نتایج جستجوی یوتیوب بر اساس جستارهای کلیدواژه است و درست مانند یک عنوان متا، یک عنوان توصیفی اضافه کنید تا بیننده خود را جذب کند و به او اجازه دهید آنچه را که تماشا خواهد کرد پیش بینی کند.
  • توضیحات ویدیو را به حداکثر برسانید. یک توصیف یا پیش نمایش جذاب از آنچه ویدیوی شما پوشش می­دهد بنویسید. در صورتی که بیننده شما می‌خواهد اطلاعات بیشتری کسب کند، برای اطلاعات بیشتر حتماً پیوندی به وب‌سایت خود اضافه کنید.
11669699 209438791
Zombie page TeamX edited

با زامبی پیج مبارزه کنید

یکی دیگر از نکات آموزش تولید محتوا و سئو صفحات زامبی صفحات وبی هستند که ترافیک انسانی کمی ایجاد می­کنند یا اصلاً هیچ ترافیکی ایجاد نمی­کنند. آنها ممکن است ایندکس شوند، و ممکن است ترافیک ربات را از خزنده­های موتورهای جستجو ایجاد کنند، اما در جذب بازدیدکنندگان واقعی ناکام هستند. صفحات زامبی اساساً صفحات وب بی­جان هستند. صفحاتی با محتوای 200 صفحه، صفحات 404، صفحات بسیار قدیمی، محتواهای سئو نشده و… جزء زامبی پیج محسوب می­شوند.

کال تو اکشن را جدی بگیرد

در پایان آموزش سئو سایت «اکنون خرید کنید» یا «اکنون دانلود کنید» نمونه‌های متنی معمولی از فراخوان‌های اقدام ساده هستند. اما یک  CTA یا کال تو اکشن می‌تواند طولانی‌تر نیز اجرا شود، مانند «امروز ما را دنبال کنید تا هرگز پستی را از دست ندهید». یک CTA خوب می تواند به محتوای شما معنا بدهد.

11435026 4703436

سوالات متداول

طول یک تکه از رشته چقدر است؟ صادقانه بگویم، هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد، اما این سوالی است که بارها و بارها پرسیده شده­است. محتوا باید به اندازه­ای باشد که برای رتبه بندی، یک موضوع را با عمق کافی پوشش دهد. هنگام ایجاد محتوا، باید به آنچه قبلاً رتبه بندی شده­است نگاه کنید. حداقل 10 صفحه برتر را تجزیه و تحلیل کنید تا هدف و طول تقریبی صفحه را درک کنید تا نشانی از اینکه محتوای شما چقدر باید داشته باشد. به دنبال راهی مفید برای انجام این کار هستید؟ می توانید از الگوی سئو محتوا در تعیین این طول استفاده کنید.

در پاسخ به این سوال که چگونه می­توانم تولید محتوای سئو شده ایجاد کنم؟ باید گفت، محتوای سئو پسند به معنای محتوای پر از کلمات کلیدی نیست. واقعیت این است که اگر می-خواهید محتوای شما به طور ارگانیک عملکرد خوبی داشته باشد، سئو باید بخشی ضروری از فرآیند تولید محتوا باشد. بنابراین، چگونه محتوای سئو پسند ایجاد می­کنید؟ شما با تحقیق کلمات کلیدی شروع می­کنید تا به شما کمک کند عباراتی را که مردم جستجو می­کنند را درک کنید، هدف جستجو، قالب مناسب را تعیین کنید و سئوی صفحه خود را به درستی انجام دهید. شما می­توانید در راهنمای نحوه ایجاد محتوای سئو پسند ما همه چیز را در مورد فرآیند انجام این کار به صورت گام به گام بیاموزید.

احتمالاً داستان­های ترسناک در مورد محتوای تکراری را شنیده­اید. بسیاری از مبتدیان سئو اغلب در مورد معنای این موضوع گیج و نگران هستند. به عبارت ساده، محتوای تکراری جایی است که محتوا بین دو یا چند وب سایت یا دو یا چند صفحه داخلی کپی می­شود. در اینجا، محتوا می­تواند به معنای محتوای نوشته شده، برچسب عنوان، توضیحات متا یا تگ H1 باشد. در مطالعه اخیر ما متوجه شدیم که کپی کردن و استفاده از محتوای از قبل نوشته شده یکی از بزرگ­ترین اشتباهات سئو است که بازاریابان مرتکب می­شوند. توصیه­ی ما در این زمینه به این شرح است: شما باید از کپی کردن هر نوع محتوایی از هر نوع سایتی که در آنجا وجود دارد، خودداری کنید. سئو تایتل:

Image10

میزان تکرار کلمه کلیدی اصلی در محتوا

استفاده از کیوردها یکی از مهم‌ترین ترفندهای سئو محتوا است. چراکه می‌تواند به گوگل موضوع محتوای شما را تفهیم کرده و صفحه مذکور را با سرچ آن عبارت بالا بیاورد. در پاسخ به اینکه بهترین میزان یا تراکم تکرار کلمات کلیدی در سئو محتوا چقدر است، ابتدا باید که هیچ قانون به صراحت این مقدار را بیان نکرده است. در نتیجه باید به نتایج عملی رجوع کرد. توصیه شده است که تراکم کلمه کلیدی در حدود 1-2 درصد تعداد کل کلمات محتوای شما باشد.

نکته: توجه کنید که استفاده از کلمات کلیدی مشابه که با عنوان کلمات کلیدی فرعی شناخته می‌شوند نیز بدون نقض قانون تکرر بیش از حد کلمه کلیدی، به بهبود سئو محتوا کمک می‌کنند.

نکته: توصیه می‌کنیم تراکم کلمه کلیدی اصلی خود را کمتر از 5% یا 2.5% نسبت به طول کل محتوا نگهدارید.

استفاده از الگوریتم helpfull content در سئو محتوا

استفاده از الگوریتم helpfull content در سئو محتوا

helpfull content یکی از آپدیت‌های گوگل است که باعث شده تا رتبه بندی محتواها براساس کیفیت و ارزش آنها دستخوش تغییراتی گردد. این بروزرسانی را می‌توان 5امین آپدیت گوگل در سال 2023 دانست که البته از آگوست سال 2022 برای اولین بار منتشر شد. نحوه استفاده از این الگوریتم به منظور ارتقا سئو محتوا به شرح زیر است:

  • تلاش کنید اطلاعات تخصصی دست اول ارائه نمایید.
  • تلاش کنید تا شکاف‌های اطلاعاتی در موضوع مدنظرتان با توجه به محتواهای رقبا را پر کنید.
  • تلاش کنید عمق دانش به محتوای خود بخشیده و آن را پربارتر کنید.
  • تلاش کنید به موضوعی که مورد علاقه مخاطبان شما است، پایبند باشید و سایت خود را در یک خط موضوعی حفظ کنید.
  • اکیدا توصیه می‌شود قصد جستجوی کاربر را درک کرده و برای پاسخگویی به آن، محتوایی را ارائه کنید. در واقع یکی از مهم‌ترین موضوعات در بروزرسانی helpful content، تشخیص محتواهایی است که وعده پاسخ می‌دهند اما در نهایت چیزی را ارائه نمی‌کنند.

توجه به الگوریتم EEAT در سئو محتوا

الگوریتم دیگری که در سئو محتوا باید به آن توجه کرد، EEAT است که شامل 4 فاکتور اصلی یعنی تخصص،  تجربه، اعتبار و اعتماد پذیری می‌باشد. برای بهبود سئو محتوا با استفاده از این الگوریتم می‌توانید به چند نکته زیر توجه کنید:

  • تجربیات مورد اعتماد را در محتوای خود ارائه کنید.
  • تجربیات دسته اول مطمئن را در محتوای خود ارائه دهید.
  • به روزرسانی محتوا یکی از فاکتورهای مهم به خصوص در بخش اعتبار آن است.
  • ساخت بک لینک به محتوایی که می‌تواند به مورد اعتماد بودن صفحه کمک کند.
  • استفاده از نویسندگان باتجربه که در یک حوزه کاری خاص فعالیت می‌کنند، می‌تواند اعتماد بیشتری را از سوی مخاطب و گوگل دریافت کند.
  • در صورتی که از منابعی استفاده می‌کنید، می‌توانید به آنها اشاره کنید. توجه نمایید که منابع باید خود قابل اعتماد و معتبر باشند.

بهینه سازی متاتایتل صفحه

بهینه سازی متاتایتل صفحه

تگ‌های هدینگ که شامل تگ‌های H1 تا H6 در کدهای HTML می‌شوند، استراکچر محتوایی سایت و صفحه شما را تعیین می‌کنند. متونی که در تگ‌های هدینگ قرار داده می‌شوند، برای ربات‌های گوگل با اهمیت‌تر تلقی می‌شوند. همچنین بیانگر موضوع مقاله هستند. در نتیجه این محتواها کمک می‌کنند تا گوگل بتواند نتایج دقیق‌تری با جستارهای کاربران پیدا کند.

بهینه سازی متاتایتل صفحه را می‌تواند در سئو محتوا به چند روش انجام داد:

  • از کلمات کلیدی هدف خود در آنها استفاده کنید.
  • برای ترغیب کاربران جهت کلیک روی آنها، از نکات روان شناسانه استفاده کنید. مثلا تگ‌ها را به صورت عددی و یا با حالت پرسشی، اغراق آمیز یا کنجکاو برانگیز تعریف نمایید.
  • همچنین مهم است که تگ‌های هدینگ و متاتایتل‌ها، هم برای خوانش راحت‌تر و نیز تفهیم و قسمت بندی دقیق محتوا به صورت شفاف و خوانا نگارش شوند.

بهینه سازی متا دیسکریپشن صفحه

متا دیسکریپشن یک نوع تگ HTML است که در قسمت زیرین عنوان شما نمایش داده می‌شود و برای سئو محتوا بسیار مهم است. کاربرد اصلی این نوع محتوا، ارائه یک خلاصه از مطالب صفحه و ترغیب مخاطب به ورود در سایت شما است. هرچند تضمین قطعی وجود ندارد که گوگل همان متادیسکریپشنی که نوشته‌اید را قبول کند، اما شما باید برای بهینه سازی این محتوا اقدام کنید.

برخی از مهم‌ترین راهکارهای بهینه سازی متا دیسکریپشن در سئو محتوا عبارتند از:

  • این محتوا را تا 155 کاراکتر حفظ کنید.
  • حتما در آن یک فراخوان برای جذب کاربر درج کنید.
  • از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط در آن استفاده نمایید.
  • حتما محتوای آن را مرتبط با مطالب صفحه نگارش کنید.
  • محتوای متا دیسکریپشن را منحصر به فرد از متن صفحه بنویسید.

لینک سازی داخلی اصولی و صحیح در محتوا

ساخت لینک در داخل متن برای تقویت سئو داخلی و سئو محتوا بسیار مهم است. این کار می‌تواند مزیت‌های مختلفی را داشته باشد که عبارتند از بهبود تجربه کاربری، دسترسی سریع به مطالب مرتبط، افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت، افزایش رتبه با انتقال اعتبار بین صفحات و غیره.

شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که بپرسید نحوه صحیح لینک سازی داخلی مطابق با سئو محتوا چگونه است؟ در این خصوص می‌توان به چند تاکتیک زیر اشاره کرد:

  • حتما از صفحات معتبر با لینک سازی قوی به صفحاتی که پتانسیل رتبه بالاتر دارند، لینکسازی کنید.
  • انکرتکست یکی از پتنت‌های گوگل است که از آن برای رتبه بندی کمک می‌گیرد. بنابر گفته جان مولر، گوگل از متن انکرتکست نیز برای رنک بندی استفاده می‌کند. انکرتکست را به صورت توضیحی به گونه‌ای که برای خواننده منطقی باشد و در برخی موارد به همراه کلمه کلیدی استفاده کنید.

نکته: استفاده بیش از حد از انکرتکست شامل کلمه کلیدی، گوگل را به فعالیت غیرطبیعی در سایت شما مشکوک می‌کند.

  • در لینکسازی حتما لینک‌های قدیمی، شکسته و مواردی که ریدایرکت می‌شوند را اصلاح کنید.
  • حتما در لینکسازی داخل متن، پیوند به محتواهای مرتبط و مکمل را در اولویت قرار دهید.
  • ساختار کلاستر و پیلار را در لینکسازی برای افزایش قدرت و عمیق‌تر شدن مطالب سایت رعایت کنید.

لینکسازی داخلی اصولی در محتوا

استفاده از ابرکلمات کلیدی و کیوردهای مرتبط در محتوا

شاید اولین بار باشد که با واژه ابر کلمات کلیدی برخورد کرده باشید. کلمات کلیدی، اصطلاحاتی هستند که بیانگر موضوع مقاله شما بوده و کاربر محتوای مدنظر خود را با سرچ آن کلمات بدست می‌آورد. حال منظور از ابر کلمات کلیدی، مجموعه‌ای از کلمات فرعی یا مرتبط می‌باشند که حول کلمه کلیدی اصلی شما تعریف شده و از جنس آن هستند. ابر کلمات به شما کمک می‌کنند تا کلماتی که پیرامون کلمه کلیدی اصلی بیشتر تکرار شده‌اند را شناسایی کرده و بیشتر با کانسپت و چیزی که کاربر در جستجوی آن است آشنا شوید.

برای استفاده از ابرکلمات و کیوردهای مرتبط جهت بهبود سئو محتوا، می‌بایست چند نکته را رعایت کنید:

  • از ابر کلمات الگو گرفته و متنی که کاربر می‌خواهد را براساس آن تولید کنید.
  • از ابر کلمات ایده بگیرید و سعی کنید به کمک آن برای پر کردن خلاء محتوایی استفاده کنید.
  • حتما نسبت به تحقیق کلمات کلیدی مرتبط اقدام کرده تا با درج این کلمات، ایمپرشن پست‌های خود را بیشتر کنید.
  • از کیوردها در تایتل‌ها، متا دیسکریپشن و ترجیحا در 200 کلمه اول مقاله استفاده کنید.

لینک خارجی به سایت های مرجع

اگر می‌خواهید سئو محتوا را به خوبی درک کنید، باید گوگل را همانند یک کاربر بسیار هوشمند درنظر بگیرید. این کاربر تمام جزئیات مطالب شما را بررسی می‌کند. مثلا لینک‌های خارجی را بررسی کرده و اعتبار سایت‌هایی که منبع محتوای شما می‌باشند را مشاهده و قضاوت می‌نماید. بنابراین مهم است که در لینکسازی خارجی، صرفا به سایت‌هایی پیوند دهید که معتبر هستند. در این حالت است که کاربر یا گوگل محتوای سایت شما را قابل اعتماد می‌داند. شما می‌توانید 7 تکنیک لینکسازی خارجی را در سایت blog.hubspot.com مشاهده کنید که مکمل توضیحات بهینه سازی سئو محتوا در این بخش هستند.

لینک خارجی به سایت های مرجع

استفاده از دکمه های به اشتراک گذاری محتوا

یکی از مواردی که کمتر کسی از پتانسیل آن استفاده می‌کند، دکمه‌های اشتراک گذاری محتوا است. نقش این دکمه‌ها در زیبایی صفحه نیست بلکه باعث می‌شود تا کاربران بیشتری به صفحه مراجعه کنند. اشتراک گذاری محتوای شما در صفحات دیگر یک امتیاز بزرگ برای سئو محتوا تلقی می‌شود. هرچقدر محتوای شما در صفحات معتبر و قوی‌تری به اشتراک گذاشته شود، منجر خواهد شد تا ترافیک بیشتری جذب کرده و نیز اعتبار سئو به آن صفحه منتقل گردد.

از دیگر روش‌هایی که اشتراک گذاری محتوا می‌توانند بر سئو محتوا تاثیر گذار باشند همچنین می‌توان گفت:

  • افزایش دامین ریفرینگ.
  • کاهش نرخ پرش.
  • افزایش زمان ماندگاری کاربر با جذب کاربران هدف.
  • ایجاد سوشیال سیگنال.
  • تقویت متریک‌های مرتبط با تعامل کاربر که می‌توانند توسط موتورهای جستجو به عنوان یک نقطه قوت برای سئو سایت شما اندازه گیری شوند.

استفاده از استراتژی تاپیک کلاستر برای محتوا

مدل خوشه‌ای یا تاپیک کلاستر از جمله روش‌هایی است که می‌توانید به کمک آن برای تقویت سئو محتوا اقدام کنید. این استراتژی به شرح زیر می‌باشد:

  • تولید محتوا با ساخت صفحات پیلار که کلمه پرسرچ و کلی هستند شروع می‌شود. سپس صفحات کلاستر یا خوشه‌ای که مقالات با اعتبار و محبوبیت کمتر هستند به منظور تقویت صفحات پیلار ایجاد خواهند شد.
  • در واقع شما تولید محتوای خود را به صورت ستونی و زیر مجموعه‌ای ایجاد می‌کنید.
  • در محتوای پیلار یا اصلی، شما تیترهایی که کلمه کلیدی اصلی شما را کامل پوشش دهد را درج می‌کنید. اما برای هر تیتر مقداری توضیحات نوشته و مخاطب را به خواندن مقاله مربوطه که شرح کامل‌تری ارائه داده است، ترغیب می‌کنید.
  • در این استراتژی، محتوای پیلار یک صفحه با محتوای جامع است که عمیق نبوده و به مقالات جزئی‌تر (کلاستر کانتنت‌ها) لینک می‌دهد.

نکته: در این استراتژی محدودیت برای لینک سازی از کلاستر به پیلار یا کلاسترها به یکدیگر وجود ندارد.

معمولا بسته به اینکه فضای رقابتی کلمه کلیدی چقدر سخت است، صفحات پیلار 2 – 5 هزار کلمه بوده و صفحات کلاستر کانتنت 1 – 2 هزار کلمه هستند.

نمونه استراتژی تاپیک کلاستر

کاربردهای ChatGPT برای تولید محتوا سئو شده

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در دنیای امروزی می‌توانند به شما کمک کنند تا علاوه بر اینکه کارهای خود را سریع‌تر انجام دهید، بازدهی بالاتری داشته باشید. با این حال توجه کنید که هوش مصنوعی اطلاعات به روز یا دقیقی را ارائه نمی‌کند و این مهم‌ترین نقطه ضعف آن است.

استفاده از چت جی پی تی که یک ربات مبتی بر چت است. برای ارتقا سئو محتوا به کمک این ربات می‌توانید از ترفندهای زیر کمک بگیرید:

  • تحقیق کلمات کلیدی.
  • طوفان فکری و کمک به یافتن بهترین موضوعات برای تولید محتوای کلاستر.
  • پیشنهاد کلمات کلیدی دم بلند.
  • تعیین کلمات کلیدی مرتبط یا فرعی.
  • طبقه بندی کلمات کلیدی و تعیین کانسپت آن.
  • ایجاد تقویم محتوایی.
  • ساخت استراتژی محتوا.
  • ساخت سناریو برای تولید محتوا.
  • ساخت محتوا یا هدینگ براساس موضوع و شامل کلمه کلیدی.

تفاوت تولید محتوا و سئو محتوا چیست

به این نکته توجه کنید که سئو محتوا با تولید محتوا دو مقوله متفاوت است. هر تولید محتوایی با رعایت سئو انجام نمی‌شود. در حقیقت سئو محتوا یکسری ترفندها را درون فرآیند تولید محتوا می‌گنجاند که باعث می‌شود تا موتور جستجو به آن محتوا توجه ویژه‌ای کند.

مثلا سئو محتوا به شما پیشنهاد می‌دهد تا به اندازه 5 تا 20 درصد کلمات کلیدی اصلی را در محتوا تکرار کنید. این بخش از سئو می‌گوید در هدینگ‌ها حتما کلمه کلیدی اصلی را بیاورید. شما می‌توانید از اینفوگرافیک زیر برای انجام فرآیند سئو محتوا استفاده کنید.

چک لیست سئو محتوا - 10 گام سئو ادیو

آموزش تولید محتوا سئو شده از A-z

اهمیت تولید محتوا در سئو، مارکتینگ و تبلیغات فکتی است که نمی‌توانید بدون هیچ دلیلی آن را رد کنید. در تولید محتوا، هرچند که هدف اصلی آن است تا اطلاعاتی به دانش مردم افزوده شود، شما نباید نکاتی را که به منظور بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو وجود را نادیده بگیرید.

در واقع توجه کنید ایجاد پست و مطالب بدون سئو محتوا در فضای مجازی که مخاطب با سرچ کردن یکسری کلمات به آن می‌رسد، بیهوده مصرف کردن بودجه خواهد بود. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به نکاتی که برای آموزش تولید محتوای سئو شده از قدم صفر تا صد بیان می‌کنیم بپردازیم.

اگر بخواهیم در یک جدول، مراحل کامل آموزش تولید محتوای سئو را خلاصه و مفید بیان کنیم، می‌توان گفت:

گام

اقدام

گام

اقدام

1

شروع سرچ کلمه کلیدی اصلی

8

فشرده سازی تصاویر

2

سرچ کلمات کلیدی مرتبط

9

تولید محتوای متا  دیسکریپشن و سئو آن

3

درک کانسپت صفحه و نیت جستجو

10

بهینه سازی محتوا با اضافه کردن فیچر اسنیپت‌ها

4

انتخاب بهترین هدینگ‌ها و سئو آنها

11

لینکسازی داخلی و خارجی به صفحات مرتبط

5

تولید محتوا، درج محتوای دسته اول و به روز

12

غنی سازی محتوا با اضافه کردن ویدیو، پادکست و غیره

6

طراحی تصویر و اینفوگرافیک‌ها

13

به روزرسانی محتوا

7

نگارش توضیحات alt تصاویر

14

آنالیز محتوا و عملکرد آن نزد مخاطب

با این مقدمه در ادامه با ما باشید تا چند مورد از مراحل مهم سئو محتوا را توضیح دهیم.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای صفحه

انتخاب کلمه کلیدی

اولین قدم از سئو محتوا آن است که یک کلمه کلیدی اصلی را برای صفحه انتخاب کنید. کلمه کلیدی یک عبارت است که در طول متن با یک نسبت حدودی تکرار شده و محتوا پیرامون آن صحبت می‌کند. از نظر گوگل اما کلمه کلیدی، یک کوئری است که کاربران با سرچ آن باید به صفحاتی مرتبط برسند. گوگل در هر ثانیه در حدود 70 هزار جستجوی کوئری را انجام داده و برای هر کدام ده‌ها صفحه را به کاربران نشان می‌دهد. بدیهی است که شما باید کلمه کلیدی را انتخاب کنید که اکثر کاربران آن را جستجو می‌کنند تا بتوانید شانس نمایش مقاله‌تان را برای افراد بیشتری بالا ببرید.

همچنین انتخاب کلمه کلیدی برای صفحه شرایط مهم دیگری دارد که عبارتند از:

  • مرتبط بودن.
  • فرم مناسب در حالت شورت، عادی و لانگ تیل بودن.
  • پرسرچ بودن.
  • مطابق با کانسپت محتوا بودن. بدین معنا که کلمه کلیدی برای صفحه‌ای که یک محصول می‌فروشد نباید با عباراتی چون “آموزش”، “نقد و بررسی” و غیره همراه باشد.

کیورد تارگتینگ صحیح و انتخاب صفحه مناسب برای کلمه کلیدی

کیورد ریسرچ و انتخاب صفحه مناسب

پروسه‌ای که شما یک کلمه کلیدی را برای یک صفحه انتخاب می‌کنید کیورد تارگتینگ نام دارد که باید به دقت و به طور صحیح انجام شود. مثلا باید چند نکته زیر را در کیورد تارگتینگ از مراحل اصلی سئو محتوا رعایت کنید:

تحقیق کلمات کلیدی

زمانی که موضوعی در ذهن دارید و می‌خواهید کلمه‌ای کلیدی برای آن انتخاب کنید، باید یک کیورد ریسرچ را انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تعداد سرچ هر کلمه کلیدی را یافته و با درنظر گرفتن فاکتورهایی مانند نرخ تبدیل و تعامل، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

درنظر گرفتن صفحه مناسب برای کیورد

برای انتخاب کلمه کلیدی مناسب در سئو محتوا، باید کانسپت صفحه را درک کنید. اگر صفحه شما یک پیج آرشیو محصول است، باید کاربر را به خرید دعوت کرده و توضیحات دسته بندی ارائه کند. اگر صفحه آموزشی است باید محتوایی آموزنده را به کاربر ارائه کنید. اگر صفحه یک دوره آموزشی است باید جزئیات دقیق دوره و سوالات کاربران راجع به آن پاسخ داده شود.

استخراج کیوردهای مرتبط با کلمه کلیدی اصلی

استخراج سوالات متداول کاربران

برای آنکه بتوانید کلمات کلیدی مرتبط با موضوع اصلی و کلمه کلیدی نهایی را پیدا کنید، می‌بایست از ابزارهای زیر را به کار برد که عبارتند از:

  • Sermush.
  • Ahrefs.
  • Google Keyword Planner.
  • گوگل ترند.
  • گوگل سرچ کنسول.
  • باکس جستجوی گوگل.

استخراج کیوردهای مرتبط معمولا در ابتدای پروسه شروع سئو محتوا و بهینه سازی وب سایت انجام می‌شود تا کلمات پولساز، پرترافیک، مهم و غیره مشخص شوند. سپس برای هر کلمه کلیدی مهم، کیورد ریسرچ نیز صورت می‌گیرد. این مرحله می‌تواند به صورت مجزا در زمان نگارش صفحه انجام شده و یا در همان جلسه اول انجام شود.

در انتخاب کیوردهای مرتبط با کلمه کلیدی اصلی باید چند پارامتر مختلف را درنظر بگیرید که عبارتند از:

پارامتر

توضیحات

مرتبط بودن

ممکن است کاربر دقیقا همان کلمه کلیدی اصلی را سرچ نکند و مواردی مرتبط به آن را جستجو نماید. به همین خاطر باید کلمات کلیدی شامل موارد مرتبط نیز باشند.

حجم بالا

صرفا برخی از کلمات کلیدی توانایی انتخاب به عنوان کیوردها را دارند که یکی از نشانه‌های آنها، حجم بالای جستجوشان است.

مطابقت با ساختار صفحه

عمده کلمات کلیدی شما باید با کانسپت و هدف صفحه هماهنگ باشند. این کار همچنین از گمراه شدن موتور جستجو در آنالیز و تعیین نوع کاربری جلوگیری می‌کند.

پس از استخراج کلمات در پروسه سئو محتوا، باید آنها را در دسته‌های زیر تقسیم کنید که عبارتند از:

  • کلمات کلیدی پولساز.
  • کلمات کلیدی پرترافیک.
  • کلمات کلیدی لانگ تیل.
  • کلمات کلیدی کم اهمیت که در این بخش می‌توانید سطح اهمیت را اولویت بندی کنید.

استخراج سوالات متداول کاربران

یکی دیگر از مراحلی که باید در بخش سئو محتوا درنظر گرفت، استخراج سوالات و ایجاد بخش FAQ است. در این حالت می‌توانید از طریق پاسخگویی به سوالات رایج پیرامون موضوع مقاله، کاربران را جذب کنید. جالب است بدانید که 8% از جستجوها در گوگل به صورت پرسشی مطرح می‌شوند. این نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران با درج یک خط و مطرح کردن سوال خود، به دنبال یافتن صفحه‌ای برای جواب دقیق هستند. استخراج سوالات متداول می‌تواند این دسته از کاربران را به ترافیک صفحه شما جذب کند.

برای آنکه بتوانید این سوالات را پیدا کنید، چند راهکار وجود دارند که عبارتند از:

  • استفاده از ابزارهای سرچ کلمه کلیدی: جالب است بدانید امروزه پلتفرم‌هایی که در بخش جستجوی کلمات کلیدی کار می‌کنند، عبارات پرسشی کاربران حول آن کلمه کلیدی را نیز ارائه می‌دهند. در این حالت می‌توانید از آنها استفاده کنید.
  • تحقیق و نگارش: شما می‌توانید از کسانی که متخصص آن حوزه هستند و با مشتریان سر و کار دارند، لیست سوالات پرتکرار مطرح شده را دریافت کنید.
  • جستجوی کلمه کلیدی اصلی: شما می‌توانید در صفحه سرچ گوگل، عبارات پرسشی را قبل از کلمه کلیدی اصلی قرار دهید. در این حالت گوگل به طور خودکار پیشنهاداتی را شامل کلمه کلیدی اصلی ارائه می‌دهد که همان کوئری‌های کاربران هستند.

استفاده از فیلد سرچ موتور جستجو یک راه حل خوب در سئو محتوا و یافتن موضوع برای مقاله، کلمات کلیدی و مواردی از این قبیل است.

شناسایی و دسته بندی محتوا بر اساس intent یا نیت کاربر

اینتنت های کاربر و جستجو

منظور از اینتنت یا کار یعنی هدفی که او از جستجوی کلمه کلیدی داشته است. در سئو محتوا مهم است که نگارش آن مطابق با هدف جستجو کاربر باشد. امروزه دسته بندی محتواها براساس نیت کاربر از جستجو در 4 بخش تقسیم می‌شود که عبارتند  از:

  • Informational یا اطلاعاتی: کاربر در این نوع جستجوها تمایل دارد تا راجع به موضوعی اطلاعات خود را بیشتر کند. معمولا این جستجوها به صورت سوالی با عبارت‌های پرسشی در ابتدای کوئری انجام می‌شوند. مثلا: چگونه باتری گوشی را عوض کنیم؟
  • Navigational یا مسیریابی: در این قسمت کاربر قصد جستجوی عبارتی را دارد که می‌خواهد به وب سایت خاصی منتهی شود. مثلا جستجوی سایت پینترست که مستقیما کاربر به دنبال سایت این مجموعه می‌باشد.
  • Business یا تجاری: سرچ‌هایی هستند که کاربر تمایل دارد محصول یا خدماتی را بخرد اما در جستجوی اطلاعات بیشتر و مقایسه مجموعه‌های مختلف است.
  • Transactional یا تراکنشی: این نوع سرچ‌ها بسیار مهم هستند و با هدف خرید کالا پس از انتخاب و مشاوره انجام می‌شوند.

در سئو محتوا مهم است که هر صفحه در راستای پاسخ به یک اینتنت یا نیت کاربر ساخته شده و در صورت نیاز بهم متصل شوند. مثلا یک مقاله اطلاعاتی می‌تواند درون خود محصولی را معرفی کرده و به صفحه‌ای که با هدف خرید ساخته شده است، لینک بدهد.