آموزش سئو محتوا متنی و بصری
از A تا Z محتوا رو اینجا یاد بگیر
شما در این محتوا بحث آموزش سئو محتوا را از A تا Z یاد خواهید گرفت. وقتی مردم در مورد بهینه سازی محتوا صحبت میکنند، اغلب به بهینه سازی موتور جستجو (SEO) اشاره می کنند. سئو محتوا در واقع به محتوای بهینه یا سئو شدهای اشاره دارد کنه تمامی اصول و قوائد آن رعایت شده باشد. با این حال، سئو محتوا بدان معنا نیست که شما باید محتوای خود را به طور خاص برای رباتهای موتور جستجو بهینه کنید. بلکه برعکس است؛ وقتی محتوای خود را برای انسانها بهینه میکنید، پس از آن برای موتورهای جستجو مناسب میشود. در این مقاله از seoedu، ضمن آموزش سئو محتوا و مشاوره سئو، در مورد روشهای مختلفی صحبت خواهیم کرد که میتوانید محتوای خود را برای بهبود عملکرد بهینه کنید و همچنین توضیح خواهیم داد که چرا این اصول و نکات مهم هستند و به این سوال پاسخ خواهیم داد که تولید محتوای سئو شده چیست؟

سئو محتوا چیست؟
در پاسخ به این سوال که سئو محتوا چیست؟ باید گفت، به طور خلاصه، بهینه سازی محتوا یا سئو محتوا، همچون سئو تکنیکال، یکی از انواع سئو است. پیروی از سئو محتوا عملی است برای اطمینان از اینکه محتوای شما بهترین شانس ممکن را برای دستیابی به هدف مورد نظر خود یعنی رتبه بندی در یک موتور جستجو دارد. برای دستیابی به این هدف میتوانید تعدادی از روشهای اساسی و آزمایششده با زمان را پیادهسازی کنید، اما این فقط مربوط به انجام وظایف فنی نیست. عناصر مهم بازاریابی محتوا و سئو و تحریریه برای بهینه سازی محتوای وب نیز باید پوشش داده شوند.

چرا سئو محتوا مهم است؟
سئو در محتوا امری حیاتی است. بیایید تصور کنیم که شما یک مقاله عالی و اصولی نوشتهاید که با محصول اصلی وبسایت فروشگاهی شما مرتبط است و میخواهید تا حد امکان به آن توجه کنید. سپس دو تا سه ماه پس از انتشار، عملکرد پست را بررسی میکنید و متوجه میشوید که کسی آن را ندیده است و قطعا بازخوردی هم ثبت نشدهاست. دلیل این اتفاق چیست؟ کلمات کلیدی که شما استفاده کردهاید حجم جستجوی کمی دارند یا اصلاً وجود ندارد. شما موضوع را با سطح دقیقی از جزئیات پوشش ندادهاید. از ساختار سرفصل و هدینگهای منسجمی استفاده نکردهاید، بنابراین رباتهای Google برای درک مقاله شما مشکل داشتهاند. همچنین تگ عنوان شما دقیقاً منعکس کننده موضوع مقاله نیست.
رعایت نکات سئو در تولید محتوا حیاتی است. اساساً، اگر محتوای خود را بهینه نکنید، ممکن است مقاله شما در گرداب گوگل ناپدید شود. ممکن است بهترین مقاله جهان را نوشته باشید، پر از بینشهای منحصر به فرد و توصیههای مفید. اما، اگر موتورهای جستجو نتوانند آن را پیدا کنند، کسی به آن علاقهای نداشته باشد، یا در بین مخاطبان اشتباهی مطرح شود، بعید است که به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا کمک کند. برای جلوگیری از این امر، نکات مفیدی را گردآوری کردهایم تا شما را در مسیر درست بهینهسازی محتوا و سئو محتوا نگه داریم و از موفقیتآمیز بودن استراتژی محتوا مطمئن شویم.

چطور سئو محتوا تولید کنیم؟
ویژگی محتوای سئو شده
تا به اینجا با محتوا، و سئو محتوا آشنا شدید و فهمیدید لازمه نوشتن یک سئو محتوا رعایت قوائد و اصول یک سئو محتوا است. در ادامه مقاله با بیان اجزای یک سئو محتوا، نکاتی که باید در این راستا رعایت کنید را خدمتتان بیان میکنیم و دربارهی ویژگی های محتوای سئو شده مواردی را بیان میکنیم. همچنین شما میتوانید پس از مطالعه اصول سئو محتوا، نمونه محتوای سئو شده را به عنوان مثال در seoedu مشاهده کنید. علاوه بر آن، شما میتوانید از خدمات طراحی سایت، طراحی سایت فروشگاهی seoedu نیز بهرهمند شوید و از قیمتهای هر کدام از خدمات همچون قیمت طراحی سایت فروشگاهی اطلاع حاصل فرمایید.

1. موضوع مناسب و کلمه کلیدی مناسب را پیدا کنید
بلوک اصلی هر قطعه از محتوای شما، موضوع و کلمه کلیدی هدف است. مهم است که قبل از تهیه و نوشتن سئو محتوای خود، آنها را شناسایی کنید. با موضوع بزرگتری که میخواهید روی آن تمرکز کنید شروع کنید. گوگل اکنون توجه بیشتری به نحوه پوشش دادن شما نسبت به یک کلمه کلیدی دارد. به یاد داشته باشید کلمات کلیدی عبارتهای جستجوی جداگانهای هستند که افراد استفاده میکنند، در حالی که موضوعات ارتباط معنایی بین آن کلمات کلیدی را پل میکنند. برای سادهسازی این فرآیند، میتوانید از ابزار Topic Research استفاده کنید. ابتدا یک ایده کلی که فکر میکنید ممکن است بین مخاطبان شما طنین انداز شود را تایپ کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک سرویس تحویل غذای سالم هستید، ممکن است بخواهید با موضوع «رژیم غذایی سالم» شروع کنید. همچنین میتوانید موقعیت جغرافیایی مورد نظر را انتخاب کنید. در مرحله بعد، فهرست گستردهای از موضوعات فرعی مرتبط را مشاهده میکنید که میتوانید برای مقاله سئو شده خود انتخاب کنید.


ساختار محتوایی خود را ایجاد کنید(H2 + H3 + H4)
در ادامهی آموزش تولید محتوا هنگامی که موضوع و کلمات کلیدی خود را پیدا کردید، ساختار محتوای خود را ترسیم کنید و یک جریان منطقی طراحی کنید. سؤالات مرتبطی که در ابزارهای «تحقیق موضوع» و «نمایش کلی کلمات کلیدی» دیدید، میتوانند در این مرحله به شما کمک کنند. در اصطلاح فنی یا تکنیکال، به معنای ترسیم ساختار تگ H صفحه است. طبق تحقیقات در سال 2022، 47 درصد از مقالات با عنوان های پیشرفته H2 + H3 + H4)) به گروه محتوای ارگانیک با عملکرد برتر تعلق دارند.
2.چگالی کلمات کلیدی را مدیریت کنید
بسیاری از سئوکارها و بازاریابان سئو محتوا با روش پرکاربرد پر کردن کلمات کلیدی آشنا هستند. اگرچه این «تاکتیک» اکنون مدتهاست که منسوخ شدهاست، اما همچنان باید به چگالی کلمات کلیدی خود توجه کنید. در عمل، به سادگی، به این معنی است که باید تعادل بهینهای بین ذکر کلمه کلیدی خود در سراسر کپی (به عنوان مثال، در عنوان، در URL سایت و در متن) و حضور فراوان آن پیدا کنید. مورد دوم ممکن است منجر به تجربه بد خواننده و مجازاتهای گوگل شود و همانطور که قبلاً گفتیم، استراتژی شما برای هر قطعه محتوا بسیار پیشرفتهتر از تمرکز صرف بر روی یک کلمه کلیدی خواهد بود.


3. از آدمخواری یا cannibalization آگاه باشید
در ادامه بررسی سئو محتوا شاید جالب باشد بدانید، در اینجا آدم خواری نه تنها ترسناک به نظر نمیرسد، بلکه میتواند بر رتبه بندی کل وبسایت شما نیز تأثیر بگذارد. در واقع کنیبالیزیشن کلمات کلیدی زمانی اتفاق میافتد که صفحات یا URLهای مختلف وب سایت خود را برای یک کلمه کلیدی بهینه کنید. از نظر موتورهای جستجو، این کار باعث میشود که محتوای شما با خودش رقابت کند و رتبه و ترافیک شما ضربه بخورد. بنابراین، مطمئن شوید که هر صفحه از وب سایت شما یک کلمه کلیدی منحصر به فرد را هدف قرار میدهد و با محتوای دیگر رقابت نمیکند.
4. از تصاویر و ویدیوها به عنوان چاشنی موثر محتوای خود استفاده کنید.
از دیگر نکات سئو محتوا به تنوع سئو بی توجه نباشید. ثابت شدهاست که محتواهای بصری، تعامل کاربر را با سئو محتوا افزایش میدهند، به این معنی که بازدیدکنندگان مدت طولانیتری در صفحه شما میمانند و به آنچه میگویید توجه بیشتری نشان میدهند. در تحقیقات بازاریابی محتوای جهانی، متوجه شدیم که مقالاتی با هفت تصویر یا بیشتر، 116 درصد ترافیک ارگانیک بیشتری نسبت به مقالاتی که تصویر ندارند یا تصاویر کمتری را در خود جای دادهاند، دریافت میکنند. همچنین متوجه شدیم که مقالاتی که حداقل یک ویدیو دارند 83 درصد ترافیک بیشتری را به خود اختصاص میدهند و مقالاتی با سه ویدیو یا بیشتر 55 درصد بک لینک بیشتری جذب میکنند. ایده های زیر را برای غنی سازی محتوای خود با تصاویر بصری در نظر بگیرید:
- اینفوگرافیک های مرتبط را اضافه و ایجاد کنید
- ویدیوها را اضافه کنید. (چه آنهایی که توسط شرکت شما ایجاد شده اند یا توسط سایر سازندگان در صنعت
- نمونههای مفید صنعت را اضافه کنید
- با اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا همکاری کنید


5. عناصر فنی را در نظر بگیرید
رعایت سئو تکنیکال یا سئو فنی یکی از نکات سئو محتوایی است. بخش بزرگی از فرآیند بهینه سازی را نادیده نگیرید: جنبههای فنی سئو! محتوای شما میتواند کاملاً عالی نوشته شود، اما اگر بارگذاری صفحهی شما بیش از حد طول بکشد یا ساختار آن به شکلی گیجکننده باشد، در دستیابی به اهداف خود با موانعی مواجه میشوید.
مهمترین جنبههای سئو فنی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:
- عناصر درون صفحه و موارد مربوط به سئو داخلی و آموزش سئو داخلی مانند UX و سرعت صفحه (این عوامل توسط گوگل به عنوان Core Web Vitals شناخته می شوند)
- سازماندهی متا تگهای شما
- عدم وجود لینکهای خراب
- برچسبهای alt به درستی قرار داده شود
6. محتوای خود را به طور منظم به روز کنید
در نهایت در بحث آموزش سئو و تولید محتوا، پس از انتشار محتوا، آپدیت و بروزرسانی کردن محتوا را را نادیده نگیرید. به این معنی که شما باید به طور مکرر مهمترین نکات مقاله خود را بررسی و به روز کنید تا در رتبه بندی برتر باقی بمانید. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که مقالهی شما موضوعی را پوشش میدهد که به سرعت در حال حرکت و تغییر است. عناوین خود را تغییر دهید تا نشان دهند که محتوای شما مرتبط ترین و به روزترین اطلاعات را ارائه میدهد (به عنوان مثال، “بهترین روشهای سئو در سال 2022”). در واقع، استفاده از محتوایی که از قبل دارید، با ممیزی و هرس کردن آن، یکی از مؤثرترین راهها برای کسب سود در سئو است. 65 درصد از بازاریابان محتوای موفق دو بار در سال ممیزی محتوا را انجام میدهند و انجام این کار بیشتر ممکن است نتایج بهتری به همراه داشته باشد. برای خودکارسازی این فرآیند، از ابزار حسابرسی محتوا استفاده کنید، که به شما امکان میدهد مقالاتی را که نیاز به بازنویسی، حذف یا بهروزرسانی دارند شناسایی کنید.

بهینه سازی کیفیت و سبک محتوای شما
مهمترین تاکتیک 2022
اکنون که این چند اصل اساسی بهینهسازی محتوا و تولید یک سئو محتوا برای رتبهبندی را پوشش دادهایم، زمان آن رسیدهاست که بر فعالیت کلیدی دیگری تمرکز کنیم. “بهبود کیفیت محتوای خود” طبق تحقیقات ما، بهبود کیفیت محتوا موثرترین تاکتیک بازاریابی محتوا در سال 2022 بود. بنابراین، ضروری است که آن را در اولویت اول خود قرار دهید. نوشتن محتوای جذاب و گیرا که از اصول سئو محتوا پیروی کند، میتواند یک چالش واقعی، حتی برای ماهرترین نویسندگان باشد.


سئو محتوا برای بک لینک و اشتراک گذاری
طبق اصول سئو خارجی، یکی دیگر از جنبههای اساسی سئو، جذب بک لینک یا لینک خارجی است که به معنای ایجاد محتوایی است که هم قابل پیوند و هم قابل اشتراک گذاری باشد. بنابراین، چگونه میتوانید این کار را انجام دهید یا محتوای خود را برای بک لینکها مساعدتر کنید؟
اشتراک گذاری اجتماعی را ترویج دهید
یکی دیگر از تکنیک های سئو محتوا اشتراک گذاری محتوا در شبکههای اجتماعی پرطرفدار است. مطابق با آمار، اکثر مردم حداقل از دو شبکه اجتماعی استفاده میکنند. توجه خاص به شبکههای اجتماعی جهت منتشر کردن سئو محتوا یکی از پلههای پیشرفت در دیده شده شما و محتوایتان است. بهترین راه برای بهبود اشتراکگذاریهای اجتماعی محتوایتان، آسان کردن آن است. نمادهای اجتماعی خود را به وضوح در صفحه خود نمایان کنید و خوانندگان را تشویق کنید تا محتوای شما را در پایان مقاله به عنوان یک یادآوری دوستانه به اشتراک بگذارند. اطمینان حاصل کنید که خود محتوا نیز قابل اشتراک گذاری است. باید در این مسیر نظرات مخاطبان خود را تأیید کنید. این امر به اشتراک گذاری محتوای شما را برای مردم آسان میکند. زیرا با باورها و ارزشهای آنها همسو و در حالت ایده آل تقویت کننده است. برای اینکه این کار عملی شود، باید احساسات مخاطبان خود را به درستی درک کنید و در مورد چیزی که مینویسید اطمینان داشتهباشید.


مخاطب هدف خود را دریابید
بخش مهمی از اصول سئو در تولید محتوا مربوط به مخاطبان شما میشود. همانطور که در بطن این مقاله به آن اشاره شد، ارائه محتوای خود به مخاطب مناسب بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر یک آژانس تبلیغاتی B2B هستید، محتوای شما باید تصمیم گیرندگانی مانند مدیران بازاریابی باشد. این بدان معناست که با استفاده از زبان و اصطلاحاتی که مخاطب با آن آشنا خواهد بود و همچنین آگاهی از نقاط دردناک و چالشهایی که با آن مواجه است، خواهد بود.
بهینه سازی محتوای ویدیویی و بصری
یکی از خدمات بهینه سازی سایت، بهینه سازی محتوای ویدیویی است. یوتیوب یک پلت فرم عالی برای نمایش نام تجاری شما است، که یکی از محبوبترین وب سایتهای ویدیویی در جهان و دومین موتور جستجوی بزرگ در سطح جهان است. تنها در ایالات متحده، یوتیوب به 81 درصد از کاربران اینترنت دسترسی دارد و آن را به یک کانال اصلی برای بازاریابان محتوا برای جذب مخاطبان جدید تبدیل میکند. در حالی که بهینه سازی محتوای خود برای ویدیو به خودی خود علم دیگری است، در اینجا چند نکته ضروری وجود دارد که باید رعایت کنید:
- عناوین مرتبط و جالبی ایجاد کنید که شامل کلمه کلیدی هدف شما باشد. درست مانند جستجوی گوگل، نتایج جستجوی یوتیوب بر اساس جستارهای کلیدواژه است و درست مانند یک عنوان متا، یک عنوان توصیفی اضافه کنید تا بیننده خود را جذب کند و به او اجازه دهید آنچه را که تماشا خواهد کرد پیش بینی کند.
- توضیحات ویدیو را به حداکثر برسانید. یک توصیف یا پیش نمایش جذاب از آنچه ویدیوی شما پوشش میدهد بنویسید. در صورتی که بیننده شما میخواهد اطلاعات بیشتری کسب کند، برای اطلاعات بیشتر حتماً پیوندی به وبسایت خود اضافه کنید.


با زامبی پیج مبارزه کنید
یکی دیگر از نکات آموزش تولید محتوا و سئو صفحات زامبی صفحات وبی هستند که ترافیک انسانی کمی ایجاد میکنند یا اصلاً هیچ ترافیکی ایجاد نمیکنند. آنها ممکن است ایندکس شوند، و ممکن است ترافیک ربات را از خزندههای موتورهای جستجو ایجاد کنند، اما در جذب بازدیدکنندگان واقعی ناکام هستند. صفحات زامبی اساساً صفحات وب بیجان هستند. صفحاتی با محتوای 200 صفحه، صفحات 404، صفحات بسیار قدیمی، محتواهای سئو نشده و… جزء زامبی پیج محسوب میشوند.
کال تو اکشن را جدی بگیرد
در پایان آموزش سئو سایت «اکنون خرید کنید» یا «اکنون دانلود کنید» نمونههای متنی معمولی از فراخوانهای اقدام ساده هستند. اما یک CTA یا کال تو اکشن میتواند طولانیتر نیز اجرا شود، مانند «امروز ما را دنبال کنید تا هرگز پستی را از دست ندهید». یک CTA خوب می تواند به محتوای شما معنا بدهد.

سوالات متداول
طول یک تکه از رشته چقدر است؟ صادقانه بگویم، هیچ پاسخ درستی برای این سوال وجود ندارد، اما این سوالی است که بارها و بارها پرسیده شدهاست. محتوا باید به اندازهای باشد که برای رتبه بندی، یک موضوع را با عمق کافی پوشش دهد. هنگام ایجاد محتوا، باید به آنچه قبلاً رتبه بندی شدهاست نگاه کنید. حداقل 10 صفحه برتر را تجزیه و تحلیل کنید تا هدف و طول تقریبی صفحه را درک کنید تا نشانی از اینکه محتوای شما چقدر باید داشته باشد. به دنبال راهی مفید برای انجام این کار هستید؟ می توانید از الگوی سئو محتوا در تعیین این طول استفاده کنید.
در پاسخ به این سوال که چگونه میتوانم تولید محتوای سئو شده ایجاد کنم؟ باید گفت، محتوای سئو پسند به معنای محتوای پر از کلمات کلیدی نیست. واقعیت این است که اگر می-خواهید محتوای شما به طور ارگانیک عملکرد خوبی داشته باشد، سئو باید بخشی ضروری از فرآیند تولید محتوا باشد. بنابراین، چگونه محتوای سئو پسند ایجاد میکنید؟ شما با تحقیق کلمات کلیدی شروع میکنید تا به شما کمک کند عباراتی را که مردم جستجو میکنند را درک کنید، هدف جستجو، قالب مناسب را تعیین کنید و سئوی صفحه خود را به درستی انجام دهید. شما میتوانید در راهنمای نحوه ایجاد محتوای سئو پسند ما همه چیز را در مورد فرآیند انجام این کار به صورت گام به گام بیاموزید.
احتمالاً داستانهای ترسناک در مورد محتوای تکراری را شنیدهاید. بسیاری از مبتدیان سئو اغلب در مورد معنای این موضوع گیج و نگران هستند. به عبارت ساده، محتوای تکراری جایی است که محتوا بین دو یا چند وب سایت یا دو یا چند صفحه داخلی کپی میشود. در اینجا، محتوا میتواند به معنای محتوای نوشته شده، برچسب عنوان، توضیحات متا یا تگ H1 باشد. در مطالعه اخیر ما متوجه شدیم که کپی کردن و استفاده از محتوای از قبل نوشته شده یکی از بزرگترین اشتباهات سئو است که بازاریابان مرتکب میشوند. توصیهی ما در این زمینه به این شرح است: شما باید از کپی کردن هر نوع محتوایی از هر نوع سایتی که در آنجا وجود دارد، خودداری کنید. سئو تایتل:
