SEOEDU

آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021

آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

در این مقاله تصمیم داریم جزییات آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021 را به طور مفصل مورد بررسی قرار دهیم. سپس راهکار حل مشکل افت رتبه سایت‌ها را بعد از آپدیت نیز معرفی کنیم.
بنابراین اگر می‌خواهید بدانید در سال ۲۰۲۱ چه تغییراتی در الگوریتم‌های گوگل ایجاد شده است، این مقاله را از دست ندهید.
همچین در انتهای این مطلب از وبلاگ SEOEDU، درباره نکات مهم برای حفظ رتبه سایت در گوگل صحبت خواهیم کرد.

مفهوم اسپم در سئو چیست؟

آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل

یک سری اقدامات هستند که اگر آن را در سایت انجام دهید، از نظر گوگل اسپم شناخته می‌شوید.
برخی از این اقدامات عمدی و برخی دیگر غیر عمدی هستند. به عنوان مثال اقداماتی چون استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا و تگ‌های متا اسپم محسوب می‌شود.
اگر ربات‌های گوگل در بررسی‌های خود با این موارد اسپم برخورد کنند، سایت جریمه می‌شود. در بدترین حالت ممکن است برای همیشه از نتایج جستجو گوگل حذف شود.
به همین دلیل پیگیری آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل برای صاحبان سایت و سئوکارها بسیار مهم است. زیرا بسیاری از سایت‌ها ناخواسته اقداماتی را انجام می‌دهند که از نظر گوگل اسپم هستند و موجب پنالتی شدن سایت‌شان می‌شوند.

الگوریتم‌های گوگل چیستند؟

الگوریتم‌ها مجموعه قوانینی هستند که از آن‌ها برای تعیین کیفیت و رتبه صفحات وب استفاده می‌شود. ربات‌های گوگل صفحات وب را بررسی کرده و بر اساس این الگوریتم‌ها رتبه آن را تعیین می‌کنند.
الگوریتم‌ها با کمک از کلمات کلیدی، می‌توانند تشخیص دهند که کدام صفحه مربوط به کدام موضوع است. گوگل با بررسی کیفیت صفحه، رتبه آن را برای کلمه کلیدی مورد نظر مشخص می‌کند.
به عنوان مثال تمرکز الگوریتم پاندا گوگل، روی کیفیت محتوای سایت است. اگر محتواها بی‌کیفیت و بی‌ارزش باشند و نتوانند نیاز کاربر را برطرف کنند، سایت توسط پاندای گوگل جریمه خواهد شد.
پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مفهوم جریمه گوگل، مقاله “پنالتی گوگل چیست+راه هایی برای جلوگیری از پنالتی شدن در گوگل” را در وبلاگ SEOEDU مطالعه نمایید.
مهم‌ترین نکته برای افزایش رتبه، انجام “کیبورد تارگتینگ” به شکل صحیح است. بهترین راه برای دریافت رتبه روی کلمات کلیدی خاص، انجام سئو سایت می‌باشد. اگر رشد کسب‌وکارتان برای شما مهم است توصیه ما سفارش خدمات سئو به مجموعه SEOEDU است.

هدف گوگل از آپدیت الگوریتم‌ها چیست؟

جلب رضایت کاربر همیشه اولویت گوگل است. به همین دلیل هم است که اکنون این موتور جستجو انتخاب اول کاربران اینترنت است. زیرا آن‌ها با سرچ هر سوالی می‌توانند خیلی سریع پاسخ آن را دریافت کنند و گوگل، این را مدیون توسعه و هوشمندسازی الگوریتم‌هایش است.
موتورهای جستجو هر ساله ویشرفته‌تر می‌شوند تا بتوانند بهتر و دقیق‌تر از گذشته به سوالات کاربران پاسخ دهند.
به عنوان مثال، گوگل با توسعه الگوریتم برت یا “BERT” در سال ۲۰۱۹ توانست به زبان‌ عامیانه انسان نزدیک‌تر شود. در نتیجه گوگل اکنون بهتر می‌تواند زبان گفتاری را درک و معنای جملات را متوجه شود.
اکنون اگر کاربران عبارات طولانی را سرچ کنند، می توانند به جواب دقیق و مرتبط با سوال‌هایشان برسند.

معرفی مورد از آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021

در سال‌های ابتدایی ظهور الگوریتم‌ها، تعداد آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل کم بود. اما اکنون گوگل در هر سال تغییرات و به‌روزرسانی‌های زیادی در الگوریتم های خود اعمال می‌کند.
برخی از این به‌روزرسانی‌ها بسیار جزئی هستند و تاثیر زیادی روی رتبه سایت‌ها نمی‌گذارند. اما گاهی اوقات، آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل بزرگ و گسترده بوده و می‌توانند تاثیرات قابل توجهی روی نتایج “SERP” گوگل بگذارند.
در سال ۲۰۲۱ میلادی، گوگل چندین به‌روزرسانی بزرگ انجام داد که ما به ترتیب تاریخ از قدیمی‌ترین تا جدیدترین، آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021 را معرفی می‌کنیم.

آپدیت ۱۰ فوریه ۲۰۲۱: راه‌اندازی تکنولوژی “Passage Ranking”

یکی از مهم‌ترین آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021، الگوریتم “Passage Ranking” است که تاثیر زیادی روی نتایج جستجو می‌گذارد.
تاثیر این الگوریتم روی نتایج جستجو حدود ۷ درصد است که عدد بسیار بزرگی است.
بعد از معرفی این الگوریتم، نحوه ایندکس متن متفاوت شده است و گوگل می‌تواند بخش‌های مختلف یک صفحه را بررسی و آن‌ها را جداگانه رتبه‌بندی نماید. به عنوان مثال میزان ارتباط یک پاراگراف را نسبت به کلمه کلیدی بسنجد و آن را در نتایج جستجو به کاربر نشان دهد.
البته همچنان مانند گذشته کل صفحات توسط ربات‌های گوگل بررسی می‌شوند، اما در کنار آن بخش‌هایی از متن نیز به عنوان عامل رتبه‌بندی اضافی توسط گوگل در نظر می‌شوند.
برای افزایش رتبه سایت‌تان، محتواها را با کمک زیرعنوان‌ها به بخش‌های جدا از هم تقسیم‌بندی کنید تا موتورهای جستجو بتوانند هرکدام از این بخش‌ها را جداگانه بررسی نمایند.

آپدیت ۸ آوریل ۲۰۲۱: الگوریتم “Product Reviews”

یکی از موارد آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021 مربوط به الگوریتم بررسی محصول یا “products reviews” می‌باشد.
هدف گوگل از معرفی این الگوریتم، افزایش اعتبار صفحاتی است که به طور مفصل به نقد و بررسی محصولات می‌پردازند و دید کاملی درباره کالا به کاربران ارائه می‌دهند.
این الگوریتم گوگل، محتواهای بی‌کیفیتی که فقط به بیان ویژگی‌های محصول پرداخته‌اند را جریمه نمی‌کند. اما اگر محتوای رقبا بهتر، جامع‌تر و دقیق‌تر باشد، قطعا رتبه صفحات محصول سایت شما افت خواهد کرد.
توصیه می‌کنیم اگر سایت فروشگاهی دارید، محتوایی کامل برای صفحه محصول بنویسید. بنابراین به جای نوشتن کلی ویژگی‌های محصولات، آن را به طور عمیق و دقیق مورد تحلیل قرار دهید.
گوگل همچنین لیستی از ۹ سوال مفید ارائه داد که باید هنگام ایجاد و انتشار نظرات محصول مورد توجه قرار گیرد. برای مشاهده لیست، روی لینک کلیک کنید.

آپدیت ۲ ژوئن ۲۰۲۱: به‌روزرسانی گسترده هسته اصلی گوگل

از یزرگ‌ترین آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021، به‌روزرسانی هسته در ۲ ژوئن بود.
قصد گوگل از به‌روزرسانی هسته اصلی، افزایش کیفیت محتوا و پاسخ سریع‌تر به سوالات کاربران بود. در این آپدیت وب‌سایت‌هایی که از اضافه‌گویی پرهیز کرده بودند و جملات ساده‌تری داشتند، رتبه‌شان بهبود پیدا کرد.
بنابراین محتواهای خود را بررسی کنید. جملات را ساده‌تر نموده و تنها به اصل مطلب بپردازید تا کاربر هم سریع تر بتواند پاسخ سوالش را دریافت کند.
البته این آپدیت در ۲ ژوئن تکمیل نشد و دنی سالیوان نیز اعلام کرد که بخش‌های دیگر این آپدیت در جولای منتشر خواهند شد.

آپدیت ۱۰ ژوئن ۲۰۲۱: حفاظت از قربانیان شناخته شده

الگوریتم “Known Victims Protection” برای مقابله با آزار و اذیت آنلاین ایجاد شده است. متاسفانه برخی محتواهایی علیه افراد منتشر می‌کنند که نادرست بوده و تنها جنبه تهمت‌زنی و اخاذی از قربانیان دارد.
در این شیوه سودجویان محتوا متنی یا ویدیویی علیه دیگران منتشر کرده و برای حذف محتواها، از قربانی اخاذی می‌نمایند.
در این آپدیت، هدف حذف سایت‌هایی است که تنها با هدف شکار قربانیان و اخاذی از آن‌ها ایجاد شده‌اند.
کاربران از این لینک می‌توانند برای گزارش آزار و اذیت آنلاین استفاده کنند تا محتوای مورد نظر حذف شود.

آپدیت ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱: به‌روزرسانی الگوریتم تجربه صفحه

یکی از موارد آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021 متعلق به الگوریتم تجربه صفحه بود. الگوریتم “page experience”، به طور ویژه بر تجربه کاربر از سایت تمرکز دارد.

در این آپدیت چند عامل در رتبه‌دهی به صفحات وب مورد توجه قرار می‌گیرد که عبارتند از:

۱. صفحات سایت سازگار با موبایل (موبایل فرندلی)

۲. استفاده از گواهینامه امنیتی “SSL” برای ایجاد پروتکل “https”
۳. رعایت مسائل امنیتی

۴. نداشتن مطالب بینابینی مزاحم برای تبلیغات

۵. توجه به فاکتورهای “Core Web Vitals” که شامل “LCP” ،”FIP” و “CLS” می‌باشد.

بنابراین اولویت شما باید بهبود کیفیت کل صفحه باشد تا تجربه کاربری خوبی برای مخاطب ایجاد شود.

گوگل اعلام کرد که آپدیت الگوریتم “page experience” تا پایان آگوست ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.

آپدیت ۲۳ ژوئن ۲۰۲۱: آغاز به‌روزرسانی هرزنامه گوگل

در ۲۳ ژوئن، به‌روزرسانی هرزنامه یا “Spam” گوگل آغاز شد. گوگل هر ساله چندین آپدیت هرزنامه منتشر می‌کند که هدف آن مبارزه یا سایت‌های بی‌کیفیت، سایت‌های کلاهبرداری، فیشینگ و وب‌سایت‌های ناامن است.
برای در امان ماندن وبسایت از “Spam” گوگل، حفظ و ارتقا امنیت سایت برای جلوگیری از حمله هکرها ضروری است.
البته آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021 در اینجا تکمیل نشده و دومین مرحله به‌روزرسانی هرزنامه، هفته بعد یعنی ۲۸ ژوئن انجام شد.

آپدیت ۱ جولای ۲۰۲۱: آغاز به‌روزرسانی هسته

“Google SearchLiaison” از طریق توییتر اعلام کرد که بخش دوم به‌روزرسانی هسته جهت آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در جولای ۲۰۲۱ شروع شده و یک تا دو هفته طول می‌کشد تا تکمیل شود.
هدف گوگل از آپدیت گسترده هسته، حذف محتواهای بی‌کیفیت جهت افزایش رتبه محتواهایی است که مرتبط‌‌‌‌تر و باارزش‌تر هستند.
پس به هدف کاربر از سرچ کلمه کلیدی توجه کنید و محتوایی را تولید نمایید که مورد نظر مخاطبان باشد.
این به‌روزرسانی در ۱۲ جولای تکمیل شد.

آپدیت ۲۶ جولای ۲۰۲۱: به‌روزرسانی الگوریتم اسپم لینک

از دیگر موارد آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021، به‌روزرسانی الگوریتم “Link Spam” گوگل بود.
گوگل اعلام کرد که به‌روزرسانی این الگوریتم با هدف شناسایی و حذف لینک‌های اسپم انجام شده است.
پس از این آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل، لینک‌های مربوط به پست مهمان، بک‌لینک‌های پروفایلی، لینک‌های اسپانسری و در کل هر نوع لینک خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در نتیجه سایت‌هایی که از تاکتیک‌های لینک اسپم استفاده کرده باشند، دچار افت رتبه خواهند شد.
برای اینکه رتبه سایت آسیب نبیند گوگل توصیه می‌کند برای سایت‌های همکار و لینک‌های اسپانسری از تگ “rel=”sponsored و برای پست‌های مهمان از تگ نوفالو استفاده شود.

آپدیت ۳ نوامبر ۲۰۲۱: به‌روزرسانی اسپم گوگل

در ۳ نوامبر، آخرین بخش به‌روزرسانی هرزنامه آغاز شد و در تاریخ ۱۱ نوامبر به پایان رسید. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم هدف از آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021، بهبود نتایج جستجو است.

آپدیت ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱: آپدیت هسته اصلی گوگل

بعد از دو به‌روزرسانی هسته اصلی گوگل در ماه‌های ژوئن و جولای، این به‌روزرسانی سومین و آخرین آپدیت هسته اصلی گوگل در سال ۲۰۲۱ بود.

آپدیت ۱ دسامبر ۲۰۲۱: به‌روزرسانی الگوریتم بررسی محصول

این به‌روزرسانی، دومین مرحله آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل مربوط به الگوریتم بررسی محصول است. در این تاریخ گوگل اعلام کرد که محتواهای جعلی در الگوریتم “Product Reviews” را شناسایی می‌کند. طبق گفته گوگل رعایت ۲ شرط برای تایید صحت محتواهای بررسی محصول الزامی است.

این ۲ عبارتند از:
• ۱. شواهد باید نشان دهند که محصول مورد نظر توسط همان شخصی که آن را معرفی می‌کند، استفاده می‌شود.
• ۲. بعد از معرفی محصول، لینک خرید از چندین فروشنده قرار بگیرد تا به کاربر امکان انتخاب برای خرید از فروشنده دلخواهش داده شود.

در زمان آپدیت الگوریتم‌ها چه اقداماتی باید انجام داد؟

در زمان به‌روزرسانی، تغییرات رتبه طبیعی است. بنابراین در این زمان چیزی را تغییر ندهید. زمانی که به‌روزرسانی تمام شد سرچ کنسول سایت خود را بررسی نمایید تا متوجه شوید که آیا رتبه سایت شما تغییر کرده است؟
اگر افت رتبه شدیدی داشتید، درباره جدیدترین آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل تحقیق کنید و ویژگی‌های آن را بشناسید.
در این صورت می‌توانید متوجه شوید که کدام عوامل موجب افت رتبه سایت‌تان شده‌اند. بعد از شناسایی سریعا موارد اسپم را برطرف کنید تا مشمول جریمه نشوید.

سخن نهایی در رابطه با آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل در 2021

معمولا کم پیش می‌آید که جزییات آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل به کاربران و وب‌مستران اعلام شود، مگر اینکه تغییرات بزرگ باشند و تاثیر زیادی روی رتبه سایت بگذراند.
در هر صورت، توصیه می‌کنیم که پیگیر اعلان‌های مهم در رابطه با آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل باشید و در عین حال خیلی روی الگوریتم‌ها فکر نکنید.
بلکه تمام تمرکز خود را روی کیفیت تولید محتوا سایت، کیفیت صفحات وب و اجرای تکنیک‌های کلاه سفید سئو بگذارید. به نیاز مخاطب فکر کنید و آن را برطرف نمایید. مطمئن باشید اگر اصولی کار کنید، رتبه سایت شما حتی بعد از آپدیت های گسترده افت نمی‌کند. حتی در بلندمدت نیز شاهد بهبود رتبه خواهید بود.
پس مزیت پیگیری آپدیت فاکتورهای شناسایی اسپم گوگل این است که خط قرمزهای گوگل را بشناسید و مراقب آن‌ها باشید.
اگر سایت شما دچار افت رتبه شده، همین امروز برای دریافت مشاوره سئو با کارشناسان SEOEDU تماس بگیرید تا مشکل را بررسی کنیم.
اگر برای تولید محتوا نیاز به کمک دارید، می‌توانید این وظیفه را به نویسندگان ما محول نمایید. تیم SEOEDU با دریافت مناسب‌ترین هزینه تولید محتوا، مقاله‌ای با بهترین کیفیت به شما تحویل خواهند داد.

سایر خدمات مجموعه SEOEDU در زمینه “SEO” عبارتند از:

سئو سایت وردپرس

• سئو سایت فروشگاهی

سئو سایت شرکتی

• سئو سایت خدماتی

• خدمات رپورتاژ آگهی

• خدمات آموزش سئو

• و غیره.

تیم SEOEDU، در تمامی شهرهای ایران فعال بوده و به تمامی هم‌وطنان خدمات سئو ارائه می‌دهد. کسب‌وکارهای تهرانی می‌توانند برای آشنایی با شرایط سئو سایت در تهران با ما تماس بگیرند.

خروج از نسخه موبایل