SEOEDU

معرفی بخش url سرچ کنسول

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

گاهی اوقات پیش می ‌آید که روی سئو یک صفحه از سایت به خوبی کار می ‌کنید اما آن صفحه باز هم در نتایج گوگل نشان داده نمی ‌شود. هر چه سعی می ‌کنید بفهمید ایراد کار از کجاست متوجه نمی ‌شوید.

در بخش overview سرچ کنسول به ابزار URL Inspection اشاره کردیک که برای کمک به همین موارد ساخته شده است. این ابزار جدید در نسخه جدید گوگل سرچ کنسول که کمک زیادی به رفع مشکلات سایت‌ ها می ‌کند. در ادامه این ابزار و نحوه عملکرد آن را با جزئیات به شما معرفی می‌ کنیم.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی اکثر کسب و کارها به صورت آنلاین می‌ باشند. مدیران و صاحبان وب ‌سایت ها و کسب و کارهای آنلاین برای دیده شدن در صفحه اول گوگل باید با ابزارهای گوگل آشنایی و تسلط کامل را داشته باشد.

یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند گوگل ‌( سرچ کنسول گوگل ) است، که ابزاری مهم و همچنین رایگان برای بررسی و سئو سایت و همچنین مشکلات احتمالی سایت است.

سرچ کنسول گوگل خود دارای بخش‌ های متفاوتی است که هر کدام از این بخش‌ ها اطلاعات خاصی را در اختیار مدیران وب‌ سایت‌ ها قرار می ‌دهد. یکی از بخش‌ ها، بخشURL Inspection است.

معرفی بخش URL Inspection

یک ابزار جدید از طرف گوگل است که در نسخه جدید سرچ کنسول گوگل در اختیار کاربران قرار گرفته است، همچنین یکی از مهم ‌ترین و اصلی ‌ترین ابزاری است که توسط گوگل ارائه شده است.

در این بخش می ‌توانیم به اطلاعاتی مانند ایندکس شدن صفحات وب‌ سایت، خطاها و مشکلات موجود در صفحات وب ‌سایت، آخرین خزش زمان ربات‌ ها و همچنین مشکل موبایل فرندلی بودن، AMP استراکچر دیتا اطلاع یافت و برای حل آنها اقدام کرد.

هدف اصلی بخش URL Inspection

هدف اصلی بخش URL Inspection

صفحات سایت (URL) ایندکس گوگل هستند یا نه. گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد سئوی مناسبی را ساخته‌ اند و تمامی معیارها و دستور العمل‌ ها سئو در آن رعایت شده است اما آن صفحه در نتایج گوگل نشان داده نمی‌ شود، با کمک این ابزار می ‌توانیم بفهمیم ایراد کار از کجا است. به ‌طور کلی با استفاده از این ابزار می توان فرایند ایندکس شدن صفحات وب ‌سایت خود را پیگیری کرد.

چه اطلاعاتی در بخشURL Inspection در اختیار کاربران قرار می گیرد؟

در این بخش چهار وضعیت ممکن است برای هر صفحه از وب‌سایت گزارش شود که عبارتند از:

الف) سالم بودن صفحه و نمایش در جستجوها

صفحه مورد نظر در ایندکس گوگل وجود دارد و هیچ‌ گونه ایرادی ندارد و در صفحه نتایج گوگل نشان داده می ‌شود.

ب) نمایش صفحه در جست و جو ها، اما صفحه مشکل دارد

صفحه مورد نظر در نتایج گوگل نشان داده شده اما دارای مشکلاتی است که باید بررسی و نسباً به رفع آن ها اقدام نمود.

ج (صفحه مشکل دارد و باید مشکل آن برطرف شود

صفحه مورد نظر در ایندکس گوگل وجود ندارد و همچنین در صفحه نتایج گوگل نیز نشان داده نمی‌ شود و باید هرچه سریع ‌تر نسبت به ایرادات آن اقدام نمود.

د) صفحه توسط گوگل هنوز شناسایی نشده است

گاهی اوقات ممکن است صفحه به تازگی منتشر شده باشد که مدت زمانی نیاز است که گول صفحه را شناسایی کند.

ایندکس شدن صفحات چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

یکی از موضوعات مهم و اصلی برای مالکان و مدیران وب‌ سایت‌ ها ایندکس شدن صفحات در گوگل است. مفهوم ایندکس شدن صفحات یعنی پیدا شدن و قرار گرفتن صفحات سایت در موتور جستجوی گوگل به عبارت دیگر اگر صفحات سایت در گوگل ایندکس نشوند نمی ‌توانیم در لیست نتایج جست‌ و جوی گوگل ظاهر شویم. به همین دلیل ایندکس شدن صفحات در گوگل بسیار حائز اهمیت است. و تاثیر زیادی بر سئوی سایت ما دارد.

یک بخش از ابزار URL inspection به نام Index coverage می باشد.

شما می توانید از بخش آموزش سرچ کنسول تمامی مقالات مربوط به آموزش سرچ کنسول را مطالعه کنید و به صورت رایگان آموزش ببینید.

Index coverage status

درباره وضعیت آدرس می ‌گوید که چرا ایندکس نشده و یا شده، انواع وضعیت coverage دارد که در این لینک قابل مشاهده است. برای مثال یکی از ارور های رایج در این قسمت crawl anomaly است و به معنای خطاهای 4xx و 5xx است که باید رفع شود و یا ممکن است این مورد موقت باشد. پیشنهاد می‌ شود مقاله بخش coverage مطالعه کنید.

Sitemaps

وضعیت آدرس را در سایت مپ نشان می ‌دهد که ممکن است عبارت N/A باشد یعنی در دسترس نیست و علت های مختلفی دارد چرا که در یک سایت مپ سایت بزرگ نمی ‌توان همه آدرس‌ ها را در آن درج کرد و باید سایت مپ های بسیاری داشت.

Referring page

به این موضوع اشاره دارد که گوگل برای رسیدن به آدرس درج شده توسط شما به احتمال زیاد صفحه ای را طی کرده است، ممکن است ریدایرکت شده باشد و یا موارد دیگر. و یا حتی پدر آن آدرس را نشان دهد برای مثال دسته آن مقاله را نشان دهد. اگر شما با عبارت “URL might be known from other sources that are currently not reported” رو به ‌رو شدید به این معنا است که ربات گوگل برای پیدا کردن آن ادرس از سایت مپ و ارجاعات (لینک) استفاده نکرده است و یک مسیری که معلوم نیست صفحه را پیدا کرده.

Last crawl

ابزاری به شدت کاربری که نشان می‌ دهد اخرین خزشی که ربات گوگل بر روی آن صفحه انجام داده چه تاریخی بوده است البته اخرین خزش به معنی اخرین تغییرات ما در سایت نیست.

Crawl allowed

آیا ربات گوگل به صفحه درج شده اجازه دسترسی دارد یا نه، این دسترسی ها را می‌ توان در فایل robots.txt تعیین کرد.

Page fetch

این مورد بررسی می‌ کند که آیا ربات گوگل از سمت سرور دسترسی به url درج شده دارد یا نه، اگر جواب مثبت باشد عبارت Successful را نشان می ‌دهد و اگر جواب منفی باشد عبارت failure را درج می ‌کند و جلوی این عبارت به شکل خلاصه علت را در حد نیم خط می‌ گوید. که انواع علت ها در این لینک قابل مشاهده است و ممکن هست همان چیزی را بگوید که در قسمت coverage گفته است.

Indexing allowed

به متا تگ ربات اشاره دارد که آیا noindex است یا خیر و یا ممکن است از طریق هدر های http یک header با مقدار noindex ارسال شود که این خطا را ایجاد کند. گوگل درباره این موضوع در این صفحه اشاره کرده است.

User-declared canonical

اگر شما از تگ <link rel=”canonical”> استفاده کنید به این معنی است که اعتبار آدرس درج شده به اعتبار آدرس موجود در canonical داده خواهد شد. این در عمل برای کاربر اجرا خواهد شد.

Google-selected canonical

این به همان موضوع قبلی اشاره دارد ولی از نگاه کاربر نیست بلکه از نگاه ربات گوگل است زمانی که شما آدرس اصلی را در قالب canonical به گوگل معرفی می‌ کنید به این معنی نیست که گوگل حتما از آدرس شما استفاده کند و ممکن است آدرسی که خودش فکر می کند درست تر باشد آن را انتخاب و اعمال کند. به هر شکل تضمینی در این باره وجود ندارد هر چند در اکثر موارد چنین کاری را نمی کند و تابع تگ canonical عمل می ‌کند.

در این مقاله بخش url inspection در سرچ کنسول گوگل را خدمت شما علاقه مندان به دنیای اینترنت و سئو قرار دادیم و در این زمینه اطلاعات زیادی در اختیار شما عزیزان قرار دادیم، امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش سئو را مطالعه بفرمایید.

در بخش بعدی از سلسه مقالات آموزش سرچ کنسول به مبحث سایت مپ می پردازیم که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم. (آموزش سایت مپ)

سوالات متداول

1- از بخش url inspection چه استفاده می توان برد؟

شما میتوانید به منظور بررسی url صفحه و مشکلات آن و همینطور درخواست ایندکس صفحه جدید توسط گوگل از این ابزار استفاده کنید.

2- اطلاعات بخش url inspection به چه درد ما میخورد؟

شما با توجه به این بخش می توانید مشکلات و ایرادات مربوط به صفحه خود را بررسی کرده و در نتیجه بتوانید آن را بهینه تر کرده و بهبود رتبه ببخشید.

خروج از نسخه موبایل