SEOEDU

مایکروسافت کلاریتی چیست؟ با اصلی‌ترین رقیب گوگل آنالیتیکس و هاتجر آشنا شوید

معرفی کامل مایکروسافت کلاریتی با قابلیت های آن

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

مایکروسافت کلاریتی چیست؟ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید حتی آمار و نحو کلیک کردن کاربران‌تان را هم در سایت‌تان مشاهده کنید؟ آیا چنین چیزی اصلا شدنی است؟ در پاسخ باید گفت بله شما می‌توانید با مایکروسافت کلاریتی، نحوه تعامل کاربران سایت خود را با پلتفرمی که دارید ارزیابی کنید. از جمله کارهایی که می‌توان با این سرویس انجام داد عبارتند از: مشاهده کلیک‌های مرده (تعامل و پاسخ نامناسب)، شدت کلیک‌ها و حتی نقاط پرکلیک در سایت، خطاهای جاوا اسکریپت، ریکورد فعالیت کاربر و غیره. در ادامه این مقاله تلاش می‌کنیم با پاسخ به این پرسش که مایکروسافت کلاریتی چیست؟، به صورت اجمالی شما را با کارکرد و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا کنیم.

مایکروسافت کلاریتی چیست؟

مایکروسافت کلاریتی چیست؟

بسیاری از سئوکارها و وبمسترهایی که از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند، می‌دانند این پلتفرم چقدر برای آنالیز سایت و ردیابی داده‌های کاربرانی که به آن وارد می‌شوند، جذاب است. جالب است بدانید چنین قابلیتی توسط این پلتفرم سبب شده است که گوگل آنالیتیکس بیش از 38 میلیون کاربر به عنوان بهترین ابزار آنالیز سایت داشته باشد. همین موضوع سبب شد تا رقبای گوگل که یکی از مهم‌ترین آنها را می‌توان مایکروسافت دانست، به فکر رونمایی از پلتفرمی مشابه باشند. سرانجام در تاریخ 7 آبان ماه سال 1399 از آن رونمایی کردند. این ابزار مایکروسافت کلاریتی یا Microsoft Clarity نام دارد. اما مایکروسافت کلاریتی چیست؟

مایکروسافت کلاریتی، همانطور که از معنی Clarity نیز پیداست، ابزاری از جانب مایکروسافت برای روشنگری وبمسترها می‌باشد. سرویسی از این غول فناوری که می‌تواند برای بررسی آمارهای بازدید سایت و نشان دادن تعامل کاربران با پلتفرم شما به کار گرفته شود. این ابزار می‌تواند کاربردهای بسیار جذابی داشته باشد که از جمله آن می‌توان به ارائه نقشه‌های حرارتی یا heatmaps برای تجسم بیشترین صفحاتی که تعامل با بازدیدکنندگان را داشته‌اند اشاره کرد.

شما می‌توانید از این ابزار به صورت رایگان استفاده کنید و محدودیتی برای استفاده از قابلیت‌های آن ندارید. قابل ذکر است که به کارگیری این ماژول جانبی به راحتی با Google tag manager و یا وارد کردن یک قطعه کد در قسمت هدر سایت امکان پذیر می‌باشد. در ادامه مقاله نحوه نصب سرویس کلاریتی مایکروسافت در برابر گوگل آنالیتیکس توضیح داده می‌شود.

Microsoft clarity چه کاربردی دارد؟

برای آنکه دقیقا بدانید کاربردهای مایکروسافت کلاریتی چیست؟، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

نکته: شما می‌توانید سشن‌ها یا نشست‌هایی که برای سایت خود تعریف می‌کنید را رکورد کرده و در داشبورد منوی سمت چپ خود مشاهده کنید.

نکته: Insight یا بینش‌هایی که مایکروسافت کلاریتی ارائه می‌کنند، مجموعه‌ای از فیلترها و توصیه‌هایی برپایه ماشین لرنینگ است که می‌توانند برای وبمستران بسیار مهم و مفید باشند. شما می‌توانید از این آمارها و داده‌ها متریک (قابل اندازه گیری) برای درک بهتر وضعیت ترافیک و عملکرد کاربران خود در سایت استفاده کنید. از جمله می‌توان به Rage Click، Scroll Depth و غیره اشاره کرد. برخی از این داده‌ها مثلا Rage Click نشان دهنده ناامید شدن یا تجربه کاربری نامناسب برای کاربر است که می‌تواند نشان دهنده صفحات نیازمند اصلاح باشد.

چرا از کلاریتی استفاده کنیم؟

اگر شما هم نمی‌دانید دلیل استفاده از مایکروسافت کلاریتی چیست؟ و چرا باید این ابزار را درنظر بگیریم، می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

مزایا و معایب مایکروسافت کلاریتی

همچنین در رابطه با مزیت ها و معایب این ابزار می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

مزایای مایکروسافت کلاریتی

معایب مایکروسافت کلاریتی

مقایسه کلاریتی مایکروسافت در برابر گوگل آنالیتیکس

شاید یکی از مهم‌ترین پرسش‌های کاربران در این بخش آن است که تفاوت گوگل آنالیتیکس با مایکروسافت کلاریتی چیست؟ در این خصوص می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

همچنین از دیگر مواردی که می‌توانید به کمک آن برای مقایسه این دو پلتفرم با هم استفاده کرد به شرح زیر می‌باشند:

ویژگی / نام ابزار مایکروسافت کلاریتی گوگل آنالیتیکس
کاربری آسان 4.5 4
ارزش در مقابل قیمت 5 4.5
پشتیبانی کاربران 4.5 4
عملیاتی بودن 4.5 4.5

در کل می توان گفت مایکروسافت کلاریتی بیشتر برای کسانی که به دنبال داده‌های کم حجم‌تر هستند، مناسب است. همچنین فیچرهای پیشرفته‌تر و کامل‌تری مانند گوگل آنالیتیکس و نیز هاتجر برای آن درنظر گرفته نشده است. شما کاربران می‌توانید برای بررسی داده‌های سایت خود، از خدمات مشاوره سئو در SEOEDU استفاده کنید.

آموزش نصب سرویس کلاریتی مایکروسافت

حال که متوجه شدیم مایکروسافت کلاریتی چیست؟، ممکن است شما هم پس از معرفی این ابزار، علاقمند به استفاده از آن باشید. برای این کار لازم است در قدم اول به نحوه نصب سرویس کلاریتی مایکروسافت در برابر گوگل آنالیتیکس بپردازیم که به شرح زیر می‌باشد:

قدم اول نصب مایکروسافت کلاریتی

در قدم اول می بایست برای نصب کدرهگیری در سایت خود، وارد سایت شده و اقدام به ثبت نام کنید. شما می توانید از طریق یکی از حساب های گوگل، مایکروسافت و فیسبوک در این پلتفرم ثبت نام کنید. روند ثبت نام با تایید ایمیل شما انجام می شود.

قدم دوم نصب مایکروسافت کلاریتی

در قدم دوم وارد این سامانه شده و می‌بایست سایت خود را در آن اضافه کنید. حال روی گزینه “Add new project” کلیک کنید.

قدم سوم نصب مایکروسافت کلاریتی

در قدم سوم کافیست از 2 طریق برای نصب این سرویس اقدام نمایید.

مراحل نصب مایکروسافت کلاریتی در وردپرس

روش نصب وردپرسی مایکروسافت کلاریتی چیست؟ برای این کار باید 4 قدم را طی کنید که به شرح زیر می‌باشند:

نکته: شما می‌توانید از متد اول با کپی کردن کد و با استفاده از افزونه header and footer، این کد را در هدینگ سایت وردپرسی خود قرار دهید.

آموزش ابزار مایکروسافت کلاریتی در سامانه مایکروسافت کلاریتی

حال که فهمیدیم مایکروسافت کلاریتی چیست؟ بهتر است کمی با نحوه استفاده از آن آشنا شویم. شما می‌توانید قبل از متصل کردن این ابزار، با زدن گزینه “Try Demo” یک پیش نمایش از قابلیت‌ها و ابزارهای آن داشته باشید. در صورتی که سایت خود را وصل کرده‌اید و با گذشت چند روز، می‌توانید روی گزینه “Get Started” کلیک کنید تا وارد داشبورد سایت خود شوید.

اگر برای اولین بار است که وارد سایت می‌شوید، می‌توانید دسته بندی سایت خود را نیز تنظیم کنید. داشبورد این سرویس از 7 دکمه در منوی سمت چپ و 5 تب در قسمت بالا تشکیل شده است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. چنین داشبوردی در بخش کلاریتی وردپرس نیز قابل مشاهده است که دارای تب‌های کامل و دسته بندی شده می‌باشد.

ابتدا در مورد 7 دکمه در منوی سمت چپ می‌توان گفت:

پس از مدت زمانی که داده‌های مختلف از سایت شما جمع آوری شدند، گزینه‌های منوی بالا فعال خواهند شد که در این بخش می‌توانید موارد زیر را مشاهده کنید:

آموزش ابزار مایکروسافت کلاریتی در وردپرس

شیوه درسترسی به داده‌ها در داشبورد وردپرس مایکروسافت کلاریتی چیست؟ در این خصوص کافیست تنظیمات نصب این سرویس را در سایت وردپرسی خود انجام دهید. حال می‌توانید با انتخاب گزینه Clarity، به داشبورد داده‌ها دسترسی داشته باشید. در این قسمت تنها دو تب وجود دارند که شامل همان قسمت داشبورد و تنظیمات می‌شوند. همچنین گزینه‌ای برای تنظیم مشاهده آمارهای چند روز پیش نیز در این قسمت وجود دارند.

پرسش های متداول

در انتهای این مقاله راجع به سوالات متداول در مورد اینکه مایکروسافت کلاریتی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد می‌توان به چند سوال مهم زیر اشاره کرد که عبارتند از:

ابزاری است که در مایکروسافت کلاریتی وجود داشته و می‌تواند شدت کلیک روی نقاط مختلف صفحه را با یک طیف رنگی آبی تا قرمز نمایش دهد. شما می‌توانید قسمت‌هایی که کاربران بیش از حد با آن تعامل داشته‌اند را در این قسمت مشاهده کنید.

شما می‌توانید با مشاهده ریکوردهای کاربران و در کنار آن هیت مپ‌ها، قسمت‌هایی که کاربر بیشتر با آن درگیر می‌شود را مشخص کرده و اقدام به بهینه سازی آن نمایید. مثلا مشاهده می‌کنید که کاربران به ویدیوی وسط صفحه که توضیحاتی در آن ارائه می‌شود بیشتر تمرکز می‌کنند. در نتیجه بهتر است ویدیوی آن را مجددا ضبط کرده و از نظر محتوایی، بصری و کیفیت آن را بهینه سازی کنید. همچنین رفع مشکلات جاوا اسکریپت، درک رفتار کاربر، میزان اسکرول در صفحات مختلف و غیره را می‌توانید درک کنید. به طور قطع درک این آمارها در بهینه سازی فرآیند خدمات سئو سایت، طراحی رابط کاربری و بهینه سازی آن و افزایش نرخ تبدیل کاربر موثر خواهد بود.

خروج از نسخه موبایل