SEOEDU

FAQ (سوالات متداول) چیست؟ معرفی بخش FAQ سرچ کنسول

معرفی گزارش FAQ سرچ کنسول

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

معرفی بخش FAQ سرچ کنسول در این مقاله به صورت کامل برای شما وبمسترها ارائه شده است. FAQ یکی از انواع محتواهایی است که قابلیت درج به صورت داده ساختار یافته در صفحات و نمایش در صفحه SERP را دارد. به همین خاطر می‌توان وضعیت این نوع داده‌ها را در سرچ کنسول مشاهده کرد. در ابتدا به معرفی FAQ، مزیت‌های استفاده و نحوه درج آنها در صفحه می‌پردازیم. سپس بخش‌های مختلف FAQ را در سرچ کنسول به شما آموزش خواهیم داد.

 

FAQ یا سوالات متداول چیست؟

FAQ یا سوالات متداول چیست؟

حتما شما هم واژه FAQ یا سوالات متداول را در صفحات SERP گوگل یا در انتهای مقالات مشاهده کرده‌اید که معمولا به صورت باکس‌های بازشونده قابل مشاهده هستند. ممکن است بپرسید که آنها چه چیزی هستند و چه کاربرد یا مزایایی دارند؟

در حالت کلی باید گفت FAQ خلاصه عبارت Frequently Asked Questions به معنای سوالات پرتکرار مطرح شده است که معمولا در مقالات، لندینگ پیج‌های سایت، ایمیل‌ها و یا انجمن‌های مجازی مشاهده می‌کنید. این قسمت معمولا در انتهای این صفحات درج شده و برای پاسخ به سوالات متداولی هستند که معمولا توسط کاربرانی که دچار گپ اطلاعاتی می‌باشند، به عنوان مکمل مطالب مقاله ارائه می‌شود.

در نگارش بخش FAQ، سوالات و جواب‌ها کوتاه بوده و مرتبط به موضوع هستند که معمولا شامل سوالات رایج می‌شوند.

مزیت‌های استفاده از FAQ

استفاده از چنین داده‌هایی به عنوان مکمل محتوای مقالات چند مزیت مهم دارند که به شرح زیر می‌باشند:

آشنایی با FAQ به عنوان داده ساختار یافته در سئو

FAQ همچنین به عنوان یک داده ساختار یافته توسط گوگل شناخته می‌شود که به صورت یک ریچ ریزالت در صفحه SERP و قسمت Actions دستیار گوگل نمایش داده می‌شود. این روش استفاده از سوالات متداول در جذب کاربرانی که دقیقا به محتوای شما نیاز دارند بسیار کاربردی است.

بد نیست قبل از معرفی بخش FAQ سرچ کنسول با روش درج FAQ به عنوان یک داده ساختار یافته به صفحه سایت خود آشنا شوید. این کار به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که عبارتند از:

    <script type=”application/ld+json”>
    {
      “@context”: “https://schema.org”,
      “@type”: “FAQPage”,
      “mainEntity”: [{
        “@type”: “Question”,
        “name”: “How to find an apprenticeship?”,
        “acceptedAnswer”: {
          “@type”: “Answer”,
          “text”: “<p>We provide an official service to search through available apprenticeships. To get started, create an account here, specify the desired region, and your preferences. You will be able to search through all officially registered open apprenticeships.</p>”
        }}, {
        “@type”: “Question”,
        “name”: “Whom to contact?”,
        “acceptedAnswer”: {
          “@type”: “Answer”,
          “text”: “You can contact the apprenticeship office through our official phone hotline above, or with the web-form below. We generally respond to written requests within 7-10 days.”
        }}]}</script>

شما می‌توانید برای یادگیری انواع داده‌های ساختار یافته از مقالات آموزش سئو سایت دیدن کنید.

آموزش و معرفی بخش FAQ سرچ کنسول

از آنجایی که FAQ یکی از داده‌های ساختار یافته است که توسط گوگل سرچ کنسول پشتیبانی می‌شود، در بخش Enhancements به صورت جداگانه قرار می‌گیرند. بنابراین برای آموزش بخش های مختلف گزارش FAQ در سرچ کنسول باید این قسمت را مشاهده کنید.

نکته: Enhancements بخشی از سرچ کنسول است که با داده‌های ساختار یافته سروکار دارد. در این قسمت امکان به اشتراک گذاردن این مشکلات یا موارد مربوط به Coverage یا ایندکس نیز با انتخاب گزینه Share وجود دارد.

Rich result reports for your site are listed under Enhancements in the menu pane.

نکته: در صورتی که هیچ داده ساختار یافته‌ای از FAQ در صفحه سایت خود به کار نبرده باشید، گزارش FAQ در سرچ کنسول مشاهده نمی‌شود. همچنین گوگل نمایش بخش FAQ را به برخی سایت‌های معتبر دولتی و بهداشتی محدود کرده است که این موضوع ممکن است به عدم نمایش گزارش FAQ نیز منجر شود.

نکته: گوگل در آگوست سال 2023 اعلام کرده است که در ادامه تلاش‌های خود برای ارائه نتایج تمیزتر، نمایان بودن برخی نتایج غنی مانند FAQ را کاهش می‌دهد. پیش از این، نتایج How-to که فقط به نتایج دسکتاپ محدود شده بود، از 13 سپتامبر سال 2023 میلادی بلکل منسوخ شد.

نحوه دسترسی به این گزارش در معرفی بخش FAQ سرچ کنسول به شرح زیر می‌باشد:

نمودار بخش FAQ سرچ کنسول

در معرفی بخش FAQ سرچ کنسول حال می‌بایست با قسمت‌هایی که در این گزارش وجود دارند آشنا شوید. زمانی که وارد این بخش می‌شوید، ابتدا نموداری را مشاهده می‌کنید که اسکیماهای FAQ سایت شما را در 2 بخش زیر تقسیم کرده است:

Impressions

در این قسمت همچنین گزینه‌ای با عنوان ایمپرشن وجود دارد که تعداد نمایش FAQها را در هر روز نشان می‌دهد. این نمودار تقریبا بازه زمانی 3 ماه را درنظر گرفته و در کل گزارش FAQ تنها شامل صفحاتی است که ایندکس شده‌اند.

View Data about valid items

شما می‌توانید با ورود به این قسمت، به صورت جداگانه لیست صفحاتی که در دسته بندی Valid قرار گرفته‌اند را مشاهده نمایید.

خطاها و هشدارها در گزارش FAQ گوگل سرچ کنسول

اگر کمی پایین‌تر اسکرول کنید، دو بخش دیگر را مشاهده می‌کنید که عبارتند از:

Why items are invalid

اگر در قسمت قبل برخی از FAQ اسکیماهای شما به صورت invalid باشند، این گزارش برای شما نمایان می‌شود. در این جدول، لیستی از مشکلات سایت شما براساس نوع ارور طبقه بندی شده است. شما می‌توانید با کلیک روی هر ارور، لیست صفحاتی که آن مشکل را دارند مشاهده کرده و برای اصلاح آنها اقدام کنید. در این جدول 4 ستون نمایش داده می‌شود که شامل موارد زیر هستند:

Improve item appearance

در این جدول، هشدارها (نه ارور، برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد ارورها میتوانید مقاله ارورهای سرچ کنسول را مطالع کنید.) که می‌توانید آنها را از نظر ویژگی‌هایی که به طور کامل درج نشده‌اند مشاهده کنید. در این حالت مشکلات ذکر شده مانع از ایندکس یا نمایش اسکیما FAQ نخواهد شد با این حال رفع آنها به بهینه سازی تجربه کاربری کمک می‌کند.

زمانی که روی هرکدام از این ردیف‌ها کلیک کنید، جزئیات بیشتری از هشدار نمایش داده می‌شود. برای یافتن راه حل رفع این مشکلات، کافیست در صفحه وارد شده روی عبارت “Learn More” کلیک کنید.

نکته: در معرفی بخش FAQ سرچ کنسول به این نکته توجه کنید اگر تعداد این هشدارها یا ارورها در جدول به بیش از 1000 عدد برسد، بیشتر از این مقدار نمایش داده نمی‌شود؛ بنابراین می‌توانید با انتخاب گزینه قیف، نسبت به فیلتر کردن آیتم‌ها براساس نوع مشکل اقدام کنید.

نکته: اگر به عنوان یک سایت فروشگاهی فعالیت می‌کنید، می‌توانید به مقاله آموزش بخش shopping سرچ کنسول سری بزنید و گزارش‌های مربوط به وضعیت Product Snippetها و Merchant Listings را نیز برای سایت خود مشاهده کنید.

نحوه رفع خطاهای faq در سرچ کنسول

در معرفی بخش FAQ سرچ کنسول به صورت کامل با بخش‌ها و جداول این بخش آشنا شدیم. حال نوبت آن است تا خطاها و ارورهایی که ممکن است مشاهده کنید را بررسی کنیم. معمولا خطاهایی که در این قسمت مشاهده می‌شوند، ناشی از عدم درج صحیح Propertyهایی است که توسط گوگل برای این اسکیما درج می‌شوند. در این حالت عدم درج صحیح Required properties منجر به ایجاد ارور و عدم درج برخی فیلدها منجر به هشدار می‌شود که عبارتند از:

Required properties

از جمله ویژگی‌های ضروری در معرفی بخش FAQ سرچ کنسول که باید درج کنید می‌توان گفت:

FAQPage

Question

Answer

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ارورهایی که در سرچ کنسول رخ می‌دهند، سری به مقاله ارورهای سرچ کنسول بزنید. توضیحات کامل مربوط به Propertyهای FAQ در راهنمای سایت اسکیما درج شده‌اند.

نکات مهم در مورد مشکلات مربوط به FAQ

برخی از نکاتی که لازم است در خصوص مشکلات و استفاده از این نوع داده‌ها درنظر بگیرید عبارتند از:

ما در مقاله آموزش سرچ کنسول به صورت اجمالی این ابزار و ابزارک‌های آن را معرفی کرده‌ایم. در صورت علاقمندی به یادگیری سایر بخش‌ها، توصیه می‌کنیم حتما این پست را مطالعه کنید.

پس از رفع خطا، گزینه هشدار یا ارور را انتخاب کرده و با کلیک روی آن صفحه، روی گزینه Validate Fix کلیک کنید تا وضعیت خطا بروزرسانی شود.

در انتهای معرفی بخش FAQ سرچ کنسول به این نکته توجه کنید که خزیدن مجدد صفحه ممکن است بسته به سایت شما چند ساعت تا چند روز طول بکشد. در نتیجه بهتر است این مدت را صبر کنید تا گزارش‌های سرچ کنسول آپدیت شوند.

خروج از نسخه موبایل