SEOEDU

تبلیغات گوگل یا گوگل ادز چیست؟ + تاثیر آن بر سئو

تبلیغات گوگل

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

آیا با کلمه ی مخفف شده‌ی Ads آشنایی دارید؟. Advertisementیا Ads به معنای تبلیغات است. اگر اهل جست و جو و گشت و گذار در یوتیوب باشید حتما هنگام دیدن ویدیوهای یوتیوب با فیلم های کوتاه تبلیغاتی که در کنار آن ها این علامت وجود دارد مواجه شده اید. بهتر است بدانید در هنگام جستجو در گوگل اگر لینک هایی را مشاهده کردید که یک علامت انگلیسی Ads در کنار آن ها قرار دارد بدانید که این ها در واقع همان تبلیغات گوگل هستند که البته عموما با نتایج جستجوی شما مرتبط است.

روش کار تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل
تبلیغات گوگل یک شبکه ی پرداخت به ازای کلیک می باشد که به آن PPC نیز می گویند. از طریق تبلیغات گوگل می توانید تبلیغات سایت خود را در بین نتایج موتور جستجوی گوگل و سایر سایت هایی که پارتنرهای گوگل هستند نمایش دهید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این سیستم تبلیغاتی ۲۲ سال است که راه اندازی شده. یعنی از سال ۲۰۰۰ و کمی بعد از راه اندازی موتور جستجوی گوگل این سیستم به آن اضافه شده است.

روش کار تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل بر اساس کلمه ی کلیدی که کاربران جست و جو می کنند به آن ها نمایش داده می شود. عموما وب سایت ها با استفاده از سرچ کنسول که یکی از ابزارهای گوگل است وضعیت سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل چک میکنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد آموزش سرچ کنسول به این لینک مراجعه کنید.
به صورت کلی پس از جست و جوی عبارت در گوگل دو نتیجه به شما نشان داده خواهد شد: نتایج ارگانیک و نتایج تبلیغاتی.

نتایجی که برای آن ها به گوگل هزینه پرداخت شده معمولا در چهار رتبه ی بالا و پایین صفحه به نمایش گذاشته می شوند و نتایج ارگانیک در میان این موارد قابل مشاهده است. بر اساس آمارها ۷۵ درصد کاربران هرگز از صفحه ی اول گوگل فراتر نمی روند و بیشترین کلیک بر روی ۴ یا ۵ نتیجه ی اول گوگل صورت می گیرد. به همین دلیل تمامی وب سایت ها تلاش می کنند در بین گزینه های اول در صفحه ی اول قرار بگیرند.

پس در این سیستم شما می توانید کالا یا خدمات سایت خود را تبلیغ کنید. البته گوگل در قبال انجام این تبلیغات از شما هزینه دریافت می کند و این هزینه بر اساس یک الگوریتم خاص محاسبه می شود. در صورتی که برای یک کلمه ی کلیدی خاص چندین سایت تبلیغات گوگل را فعال کرده باشند، رقابتی در میان این سایت ها برای نمایش تبلیغات خود شکل می گیرد. در این صورت تبلیغات گوگل یا گوگل ادز با برگزاری مزایده تعیین می کند که هر سایتی چه جایگاه تبلیغاتی دریافت خواهد کرد. سایت هایی که خواستار تبلیغ بر اساس یک کلمه کلیدی مشترک باشند هزینه ی مورد نظر خود را به گوگل اعلام می کنند. در انتها سایتی که بیشترین امتیاز را از دید تبلیغات گوگل داشته باشد، جایگاه اول یا بالاترین نتیجه جستجو را برای نمایش تبلیغ خود به دست می آورد. زمانی که کاربران بر روی این تبلیغات کلیک کنند گوگل هزینه ورود این بازدید کننده را دریافت می کند.
همانطوری که می دانیم تبلیغات از مهم ترین اصول پیشرفت کسب و کارهاست، در حال حاضر گوگل رتبه ی پر بازدید ترین سایت در جهان را به خود اختصاص داده است پس اگر می خواهید همه‌ از کسب و کار آنلاین شما اطلاع داشته باشند، بهترین راه حل تبلیغ در گوگل می باشد.و در کنار آن تبلیغ به روش رپورتاژ آگهی یک روش عالی تبلیغات است که امروزه بسیاری از وب سایت ها از آن استفاده می کنند که نتیجه فوق العاده ای به همراه دارد اما اگر با رپورتاژ آگهی آشنایی ندارید نگران نباشید برای آموزش رپورتاژ آگهی می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

تاثیر تبلیغات گوگل بر سئو


بیایید به سال ۲۰۰۰ برگردیم یعنی به قبل از انتشار تبلیغات گوگل یا گوگل ادز (گوگل ادوردز سابق). در آن زمان گوگل یک موتور جستجوی کاملا ارگانیک بود. در واقع بازاریابان در شرایطی کاملا مساوی با یکدیگر رقابت داشتند، زیرا گوگل در درجه ی اول محتوای داخل صفحه و بک لینک ها را بررسی می کرد. اما در سال ۲۰۰۰ و از زمانی که گوگل ادوردز منتشر شد، همه چیز تغییر کرد. حالا دیگر وب ‌سایت هایی که نمی توانستند به صورت ارگانیک در صفحه ی اول قرار بگیرند، می توانستند با پرداخت هزینه سایت خود را در لیست اولین نتایج جست و جو قرار دهند.
این امر باعث شد تا رفتار گوگل زیر سوال برده شود. سوالاتی از قبیل این که چه اتفاقی برای وب‌سایت هایی می‌افتد که پولی پرداخت نمی‌کنند، آیا با آن ها هم مانند سایر مشاغل پرداخت‌کننده رفتار می شود یا نه مطرح شد‌.

آیا تبلیغات گوگل بر سئو تاثیر میگذارد؟

پاسخ گوگل به این سوال این گونه است: اولین و اصلی ترین دلیلی که گوگل ادز بر رتبه‌بندی سئو تاثیر نمی‌گذارد این است که گوگل چنین می‌گوید!
در مقاله ای رسمی که مرکز منابع تبلیغات گوگل منتشر کرده بیان شده که با وجود برخی افسانه ها و ادعاها، اجرای یک کمپین تبلیغاتی گوگل کمکی به رتبه بندی سئو شما نمی‌کند. برای آموزش سئو به این مقاله مراجعه کنید.
دنی سالیوان، یکی از اعضای تیم جستجو نیز در توییتی تایید کرده که جستجوی گوگل کاملا از تبلیغات گوگل جدا است. این به این معنی است که داده‌ های تبلیغات گوگل هیچ تأثیری بر نتایج ارگانیک ندارد.

اگر بخواهیم فقط برای لحظه ای تصور کنیم که راه اندازی گوگل ادز بر رتبه بندی تاثیر می گذاشت، چه اتفاقی می‌افتاد؟ این کار هم گوگل را به نوعی بی معنی می کرد و هم آن ها را با مشکلات قانونی مواجه می‌کرد. با این کار گوگل قوانین ضد انحصار ایالات متحده را زیر پا می‌گذاشت، و قوانین رقابتی اتحادیه اروپا را نیز نقض می‌کرد که منجر به اقدامات قانونی برخی از بزرگترین کشورهای جهان می شد.
حالا به نظر شما گوگل کسب و کار خود را با انجام چنین کار احمقانه ای به خطر می اندازد؟ خیر، در عوض گوگل کلمه کلیدی های خاصی که کسب و کارها برای تبلیغ آن ها پول پرداخت کرده اند را فهرست بندی می کند‌.

هزینه ی تبلیغ در بخش تبلیغات گوگل


روش تبلیغات در گوگل با شبکه های اجتماعی کمی متفاوت است در تبلیغات گوگل زمانی هزینه ای به گوگل پرداخت می کنید که کاربران اینترنت بر روی تبلیغ مد نظر شما کلیک کنند و وارد سایت شما شوند. بعد از ساخت اکانت تبلیغات گوگل خودتان که البته این کار رایگان می باشد، باید برای کلمات کلیدی مرتبط با سایت خودتان کمپینی ایجاد کنید. پس از آن باید هزینه ی کلیک پیشنهادی خودتان را به گوگل اعلام کنید.

هزینه ی تبلیغات گوگل شامل دو متغیر است که باید خودتان آن را انتخاب کرده و به گوگل اعلام نمایید:

1 – هزینه ی هر کلیک روی تبلیغ شما که CPC ( cost per click) یا اصطلاحا bid نامیده می شود.

2 – حداکثر هزینه ای که روزانه برای تبلیغات خود در نظر می گیرید که همان بودجه روزانه ی تبلیغ یا budget است.

بودجه ی روزانه کاملا به بودجه ی کارفرما و برنامه های دیجیتال مارکتینگ کسب و کار وابستگی دارد که البته گاهی در نمایش تبلیغات توسط گوگل نیز تاثیرگذار است و نباید مبلغ آن خیلی پایین باشد.
اما یکی از مهم ترین فاکتورهای تبلیغات گوگل برای اولویت بندی و تعداد نمایش تبلیغ هزینه ی کلیک است.

نمره کیفیت کلمه ی کلیدی در تبلیغات گوگل

همانطور که پیش تر گفتیم تبلیغات گوگل نرخ و هزینه برای هر کلمه ی کلیدی را بر اساس مزایده هایی که برای آن کلمه برگزار می شود، و در واقع به صورت رقابت روی کلمه ی کلیدی تعیین می کند. یعنی تعداد رقبا برای یک کلمه کلیدی و مبلغ پیشنهادی آن ها در کنار تعدادی آیتم های دیگر در نهایت تعیین کننده ی قیمت هر کلیک تبلیغات در صفحه ی اول گوگل است.

آیتم هایی مثل نمره کیفیت کلمه کلیدی و رقابت در تعیین هزینه ی کلیک آن کلمه تاثیر گذار می باشد. به این صورت که هر چه نمره کیفیت کلمه ی کلیدی بالاتر باشد؛ گوگل هزینه ی کمتری برای نمایش آن کلمه ی کلیدی دریافت خواهد کرد. از ملاک های تعیین نمره کیفیت بالا می توان به استفاده از کلیدواژه ها در متن تبلیغ، سرعت بالا و ریسپانسو بودن سایت، استفاده از کلمه ی کلیدی در متا تگ ها و در نهایت نسبت کلیک به نمایش تبلیغ (CTR) اشاره کرد.
از دیگر موارد تاثیر گذار بر روی هزینه ی کلیک تبلیغات گوگل رقابت است به این صورت که هزینه های تنظیم شده توسط رقبا برای نمایش کلید واژه توسط تبلیغات گوگل به عنوان یک فاکتور شناسایی می شود و بر روی هزینه ی کلیک شما نیز تاثیر می گذارد.
یکی دیگر از ملاک های دریافت هزینه در تبلیغات گوگل امتیازی است که گوگل با استفاده از الگوریتم های خود و آنالیز سایت شما نسبت به کلمه کلیدی که در کمپین خود انتخاب کرده اید، برای سایت شما در نظر میگیرد.
هر چه نمره کیفیت بالاتری داشته باشید میزان دریافتی هزینه کلیک کم تر می شود ولی اگر شما از کلمه کلیدی مرتبط با سایت خود استفاده نکرده باشید باید هزینه ی بیشتری پرداخت کنید. پس دقت داشته باشید که از کلمات کلیدی مرتبط و پر تکرار در سایت خودتان استفاده کنید چرا که این نکته بسیار مهم است. استفاده کردن از کلمات کلیدی غیر مرتبط در تبلیغات گوگل، نه تنها باعث افزایش هزینه ی تبلیغات شما خواهد شد، نتیجه بخش نیز نخواهد بود و افزایش ترافیک ورودی سایت شما را بی ثمر خواهد کرد.

تبلیغات گوگل چه نوع تاثیر بر سئو سایت دارد؟


ابتدا باید با عوامل مختلفی که روی سئو سایت اثر می‌گذارند آشنا شویم که ما این عوامل را به دو دسته تقسیم می‌کنیم:

• عوامل تاثیرگذار به‌طور مستقیم

• عوامل تاثیرگذار به‌طور غیرمستقیم

عواملی وجود دارند که به‌صورت مستقیم روی سئو سایت شما تاثیر می‌گذارند. اشخاصی که در زمینه ی سئو تکنیکال تخصص دارند با مدیریت این عوامل زمینه ی رشد سایت را فراهم می کنند. اگر به دریافت آموزش سئو تکنیکال علاقمند هستید به این لینک مراجعه کنید.
عوامل مستقیم باعث می شوند تا در رتبه بندی صعود کنید و به صفحه ی نخست گوگل نزدیک تر شوید. از عواملی که تاثیر مستقیم دارند می توان به بک لینک ها و تولید محتوا اشاره کرد که رعایت این نکات تاثیر محسوسی بر سئو سایت شما خواهند گذاشت. هرچه محتوای تولیدی شما بهتر باشد ربات های موتور جستجو راحت تر آن را درک و بررسی می کنند.
برای یادگیری موارد مرتبط با محتوای سایت به مقالات تولید محتوا و بازاریابی محتوا مراجعه کنید.
در مقابل بعضی از عوامل وجود دارند که نه می شود تاثیر آن ها را به طور کلی نادیده گرفت و نه می توان درباره ی تاثیر مستقیم آن ها اظهار نظر کرد. تاثیری که این عوامل روی سایت شما می‌گذارند محسوس نیست. فضای مجازی نمونه ای از عوامل غیرمستقیم است و به دلیل نبود داده ها و اطلاعات کافی در این زمینه نمی توان چیز بیشتری درباره ی آن گفت.
حالا که با عوامل تاثیرگذار و مفاهیم آن ها آشنا شدیم می‌توانیم درباره تاثیر گوگل ادز بر سئو سایت صحبت کنیم.
همانطور که پیش تر ذکر کردیم تبلیغات گوگل بر رتبه بندی سئو تاثیر نمی گذارد اما هنوز هم افراد زیادی به اشتباه فکر می‌کنند که تبلیغات گوگل کمک بزرگی در حرکت رو به جلوی سایت آن ها خواهد بود و به این طریق وب‌سایت آن ها در رقابت سئو رتبه بالاتری می گیرد.
در واقع تبلیغات گوگل در دسته ی دوم عوامل تاثیرگذار یعنی نوع غیرمستقیم قرار می‌گیرد و تاثیری در سئو سایت شما ندارد یعنی این لینک های تبلیغاتی به عنوان بک لینک شناخته نمی شوند. یکی از دلایلی که مدیران وب‌سایت ها یا وبمسترها اصرار به استفاده از تبلیغات گوگل دارند این است که فکر می کنند استفاده از تبلیغات گوگل تاثیر زیادی در سئو سایت خواهد داشت و از آنجایی که بک لینک‌ سازی یکی از موارد تاثیر گذار در سئو سایت است فکر می کنند لینک های تبلیغاتی، بک لینک به‌ شمار می روند.
برای آشنایی بیشتر با سئو مستر مطالعه ی این لینک را به شما پیشنهاد می کنم.

اما این لینک های تبلیغاتی از یک فرمت دیگر با نام نوفالو هستند که چنین لینک هایی برای موتور جستجوی گوگل اهمیتی ندارد و از کنار آن ها با بی اعتنایی عبور می‌کند. در نتیجه استفاده از تبلیغات گوگل تاثیر مستقیم، محسوس و زیادی در سئو سایت شما ندارد اما می‌توان آن را جزو عوامل تاثیرگذار غیرمستقیم قرار داد.

به این شکل که وقتی یک سایت به وسیله ی تبلیغات گوگل برای مدتی در صفحه ی اول گوگل بماند افراد زیادی به آن سایت مراجعه می کنند و حالا اگر آن سایت محصولات و خدمات خوبی ارائه کند این کاربران به مشتریان دائمی آن سایت تبدیل خواهند شد. پس هنگامی که شما برای سایتتان تبلیغات گوگل را فعال کنید و نام سایت شما در بین سایت های رتبه دار صفحه اول گوگل که زمینه کاری یکسانی دارند قرار می گیرد بسیاری از کاربرانی که با تبلیغات گوگل آشنایی ندارند فکر می کنند سایت شما به دلیل محبوبیت و کارایی بالا در صفحه اول قرار گرفته است . پس در این برهه ی زمانی که وب سایت شما در صفحه ی اول قرار دارد باید بر روی سئو سایت بیشتر تمرکز کنید تا کاربر پسند شود و سایت شما در ذهن کاربرانتان باقی بماند. بدین ترتیب می بینید که تبلیغات گوگل بر سئو سایت شما تاثیر غیر مستقیم گذاشته است. همچنین بسیاری از سایت های تازه تاسیس وجود دارند ، با اینکه خدمات و محصولات خوبی ارئه می کنند، بازدید بالایی ندارند. دلیل این امر این است که این سایت ها شناخته شده نیستند پس بهتر است برای شناخته شدن سایت خود به صفحه ی اول گوگل بیایند. البته با استفاده از سرویس تبلیغات گوگل. بدین ترتیب این سایت ها نیز در بین سایت های صفحه اول که بازدید کننده بیشتری دارند قرار می گیرند و به کاربران شناخته می شوند.
در صورتی که تمایل به دریافت خدمات سئو سایت دارید به این لینک مراجعه کنید.

سوالات پر تکرار


به طور کلی هزینه ی تبلیغات گوگل چقدر است؟

همانطور که گفتیم هزینه ی تبلیغات گوگل بر اساس معیارها وآیتم های متعددی مشخص می شود و گاهی این امر به صورت مزایده ای مشخص می شود که در آن صورت سایتی که مبلغ بالاتری پیشنهاد دهد برنده ی مزایده خواهد شد و سایت های دیگر بر اساس مبلغ پیشنهادی رتبه های دوم و سوم به بعد را کسب خواهند کرد. اما به طور کلی میتوان گفت که هزینه های تبلیغات گوگل از ۷۰۰ هزار تومان شروع شده و حتی به ۶۰ میلیون تومان هم میرسد‌.

آیا همه می توانند از تبلیغات گوگل استفاده کنند؟

متاسفانه در حال حاظر به دلیل تحریم های موجود، در ایران امکان استفاده از تبلیغات گوگل برای همه وجود ندارد. در حال حاضر تبلیغات گوگل دامنه های ایران با پسوند ir. را قبول نمی کند و همچنین امکان ثبت تبلیغ برای موضوعات خاصی مانند قمار یا بیت کوین و … نیز در تبلیغات گوگل وجود ندارد. علاوه بر آن پرداخت هزینه ی تبلیغات گوگل باید به صورت ارزی و با کارت های بین المللی معتبر انجام گیرد و از آنجایی که این امکان برای ایرانیان فراهم نیست باید از طریق پارتنر معتبر گوگل در ایران تبلیغات گوگل را ایجاد و فعال نمایید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد تبلیغات گوگل صحبت کردیم و گفتیم که تبلیغات گوگل به طور مستقیم بر سئو سایت تاثیر نمی گذارد. همچنین گفتیم که تبلیغات گوگل برای سایت هایی که تازه به موتور جست و جو وارد شده اند و شناخته شده نیستند کارآمد می باشد. در این مقاله بیان کردیم که برای تاثیرگذاری تبلیغات گوگل ابتدا باید بر سئو سایت خود کار کنید و محتوای مناسب ارائه دهید و برای استفاده از تبلیغات کوگل باید کلمات کلیدی مناسب و مختص به سایت خود را انتخاب نمایید و روی آن ها سئو را پیاده سازی کنید. در کلام اخر اگر به یک تیم قوی برای سئو سایت خود نیاز دارید می توانید از طریق لینک سئو سایت در تهران با پر کردن یک فرم با ما ارتباط برقرار کنید و منتظر یک نتیجه فوق العاده در سایت خود باشید.

خروج از نسخه موبایل