SEOEDU

فاکتور inp چیست و نکات مهم آن

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

اگر شما هم صاحب یک کسب و کار اینترنتی و وب سایت هستید و یا به دنبال یادگیری مهارت سئو می­باشید، مطمئنا تاکنون با اصطلاحاتی مانند شاخص INP و core web vital روبرو شده­اید. اما مفهوم این دو فاکتور چیست؟ چه تاثیری بر وب سایت شما دارند؟ فاکتور inp در سئو و تاثیر آن بر core web vital به چه صورت است؟ چگونه این شاخص­ها را اندازه­گیری کنیم؟ این نمونه­ای از سوالاتی است که می­تواند ذهن شما را به خود درگیر کند بنابراین اگر به دنبال یافتن پاسخ هر یک از این سوالات هستید مطالعه این مقاله را از دست ندهید زیرا ما سعی داریم ضمن توضیح این موارد، به شما یک مشاوره سئو ارائه نماییم.

فاکتور inp چیست؟

inp 3

INP مخفف عبارت Interaction to Next Paint است که نشان­دهنده زمان کلی پاسخگویی یک صفحه وب به کاربر با تمام تعاملات انجام شده شامل کلیک، ضربه و کلیدهای کیبورد می­باشد. به عبارت دیگر زمانی که کاربر وارد یک صفحه اینترنتی می­شود، مدتی را در آن قسمت سپری کرده و ممکن است کلیک­هایی انجام دهد. هدف فاکتور INP اندازه­گیری این زمان است یعنی محاسبه بازه­ای که مخاطب وارد قسمت مربوطه شده تا زمانی که در اثر تعامل او، صفحه یا گزینه­ی جدیدی نمایش داده می­شود. از آنجا که طبق آمار منتشر شده 90 درصد از زمان کاربر در یک صفحه، پس از بارگیری آن صرف می­شود، می­توان به اهمیت اندازه­گیری دقیق مدت زمان پاسخ­دهی و یا همان فاکتور inp پی برد.

عملکرد سریع سایت برای هر شخصی دلپذیر می­باشد و بدیهی است که هر کاربری تمایل دارد مقدار inp کمترین حد ممکن بوده تا مدت زمان کوتاه­تری را صرف نماید اما این مقدار می­تواند تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار گرفته و بازه مختلفی داشته­باشد بنابراین inp سه حالت مختلف پاسخگویی خوب، نیاز به بهبود و ضعیف را شامل می­شود. زمانی یک سایت دارای پاسخ­دهی خوب است که مقدار این فاکتور کمتر از 200 میلی ثانیه باشد و در صورتی که این عدد از 500 میلی ثانیه تجاوز کند، شاهد عملکرد ضعیف سایت خواهیم بود. قرار گرفتن مقدار inp در بازه 200 تا 300 میلی ثانیه نیز بیان کننده نیاز به بهبود می­باشد. اندازه­گیری دقیق و اطلاع از مقدار این فاکتور در بحث خدمات سئو غیرقابل چشم­پوشی است.

core web vital چیست؟

Core Web Vital یا به طور مخفف CWV زیر مجموعه­ای از  Web Vitalاست که برای تمامی صفحات وب سایت­ها اعمال می­شود. CWV مجموعه­ای از معیارها است که تجربه­ی کاربر را بر اساس شاخص­های عملکرد بارگذاری، تعامل با کاربر و ثبات بصری ارزیابی می­کند. از آنجا که این شاخص­ها مربوط به سرعت سایت هستند و گوگل در سال 2022 به طور صریح اعلام کرد که core web vital بخشی از الگوریتم ارزیابی آن می­باشد، به خوبی می­توان جایگاه ویژه و پر اهمیت آن برای سئوکاران، صاحبان وب سایت­ها و نیز تاثیر آن بر سئو سایت وردپرس را درک کرد. CWV خود دارای سه فاکتور اصلی و مهم می­باشد که در ادامه توضیح هر مورد آورده شده­است.

حال که به طور کلی با دو مفهوم inp و معیار Core Web Vitals آشنا شدیم، در ادامه قصد داریم به بررسی فاکتور inp در سئو و تاثیر آن بر core web vital بپردازیم پس همچنان با ما همراه باشید.

جایگاه فاکتور inp در Core Web Vitals

همانطور که مطالعه کردید، مقدار مناسب شاخص inp در عملکرد یک سایت جایگاه و اهمیت بسیاری دارد بنابراین اگر شما هم مدیر یک وب سایت اینترنتی هستید و یا در حال گذراندن دوره آموزش سئو می­باشید، با این فاکتور سروکار خواهید داشت اما آنچه که سبب شده معیار inp بیشتر مورد توجه قرار گیرد، ادعای گوگل در ماه می 2022 می­باشد. شرکت گوگل در یک کنفرانس اعلام کرد که قصد دارد فاکتور inp را جایگزین FID قرار داده و از این پس، از این شاخص برای ارزیابی تاخیر ورودی استفاده نماید. البته لازم است بدانید که این معیار هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد.

تفاوت فاکتور INP با FID

اما چه دلیلی سبب شد که گوگل دست به این تغییر بزند؟ همانطور که پیش­تر ذکر کردیم، FID تجربه کاربر را تنها در اولین تعامل ثبت می­کند اما INP با پوشش کل تعاملات انجام شده در سایت از زمان بارگذاری صفحه برای اولین بار تا زمانی که کاربر صفحه را ترک می­­کند، همه را به طور دقیق­تری محاسبه و ثبت می­نماید. این اندازه­گیری جامع سبب شده تا inp به عنوان شاخص قابل اعتمادتر و کاربردی­تری نسبت به FID شناخته شود بنابراین در آینده­ای نه چندان دور برای بهبود سئو سایت شرکتی یا فروشگاهی خود باید از این معیار جدید استفاده نمایید.

روش­های اندازه­گیری فاکتور INP

INP را می­توان به روش­های مختلفی هم در میدان و هم در آزمایشگاه از طریق ابزارهای گوناگونی اندازه­گیری کرد. برخی از ابزارهای میدانی عبارت هستند از:

همچنین از جمله ابزارهای آزمایشگاهی نیز می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

چگونه مقدار فاکتور INP را بهبود ببخشیم؟

پس از اندازه­گیری مقدار فاکتور inp، در صورتی که با عمکلرد ضعیف آن روبرو شویم، می­توان از طریق روش­های موجود برای بهبود آن اقدام کرد. در ادامه به شرح برخی از این روش­ها خواهیم پرداخت.

INP دیباگر

این روش مانند دیباگر شاخص CLS عمل می­کند و پس از اعمال به راحتی می­توان عواملی که بر امتیاز فاکتور inp تاثیر منفی گذاشته­اند را شناسایی کرد. بنابراین با این روش، رسیدگی به مشکلات به سرعت انجام می­پذیرد و می­توانید به بهبود سئو سایت فروشگاهی یا هر سایت دیگر که دارید، کمک بزرگی نمایید.

کاهش تعداد اشخاص ثالث

به تعویق انداختن کدهایی که نیاز به بارگیری زود هنگام ندارند و الویت­بندی عناصر و ویژگی­هایی که احتمالا کاربران تعامل بیشتری با آن­ها خواهند داشت، دیگر روش موجود است. همچنین در برخی موارد ممکن است مقدار INP گزارش نشود که عمده دلیل این اتفاق عبارت است از اینکه صفحه وب بارگیری شده اما کاربر اصلا بر روی موس یا صفحه کلید خود ضربه­ای وارد نکرده و یا حتی از طریق اسکرول کردن نیز با پنجره مورد نظر تعامل نداشته­است.

سخن پایانی

همانطور که مطالعه کردید، ما در این مقاله سعی کردیم به بررسی دو مفهومInteraction to Next Paint و Core Web Vitals بپردازیم تا در صورتی که شما هم صاحب یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی هستید، با آشنایی با فاکتور inp در سئو و تاثیر آن بر core web vital بتوانید سایت خود را بهبود داده و رتبه و جایگاه آن را ارتقا دهید. همچنین اگر به دنبال شرکتی برای انجام خدمات وب سایتی و یا مناسب­ترین قیمت تولید محتوا می­گردید، نام تیم ما را فراموش نکنید و سری هم به شرکت ما بزنید.

خروج از نسخه موبایل