SEOEDU

معرفی انواع ریدایرکت و تاثیر هرکدام بر سئو

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

معرفی انواع ریدایرکت ها و تاثیر هر کدام بر سئو

شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده است که اگر بخواهید دامنه وب‌ سایت خود را تغییر دهید، چه اتفاقی برای رتبه ی سایت‌ تان در نتایج جستجو می‌ فتد یا اگر بخواهید آدرس یکی از صفحات سایت خود را تغییر دهید، کاربران‌ تان چگونه می‌ توانند از این موضوع مطلع شوند. خب، اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، جایی برای نگرانی وجود ندارد زیرا در سئو و بهینه سازی سایت مفهومی به نام ریدایرکت وجود دارد که دقیقاً برای چنین جا‌ به ‌جایی ‌هایی کاربرد دارد.

وب‌ سایت ها فارغ از میزان سود اقتصادی شان برای گردانندگان خود از اهمیت بالایی برخوردارند. ارزش و رتبه آن ها با تلاش مداوم و رعایت جز به ‌جز اصول سئو حاصل می شود و حفظ آن ها، نیازمند به کارگیری شیوه‌ های درست مدیریتی است.

گاهی اوقات مدیران وب‌ سایت ‌ها ناچار هستند به طور موقت یا دائمی دامنه یا آدرس صفحات خود را تغییر دهند؛ حال آن که کاربران همچنان به آدرس های قدیمی مراجعه می کنند. در این شرایط، مدیران سایت‌ ها باید با ترفندی آن ها را به آدرس جدید خود هدایت کنند. اما تکلیف ارزشی که صفحات وب ‌سایت تا پیش از این نزد موتور های جستجو گر داشته ‌اند چه می شود؟!

اگر می خواهید پاسخ این سوال را به دست بیاورید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قبل از آن که برویم سراغ معرفی انواع ریدایرکت ها باید بدانیم که ریدایرکت چیست و چه کاربرد و چه تاثیری بر سئو دارد، در ادامه ی این مقاله به این توضیحات خواهیم پرداخت.

ریدایرکت چیست؟

در دنیای سئو وبسایت، ریدایرکت یا تغییر مسیر به آدرس جدید، روشی برای انتقال کاربران و موتور های جستجو به آدرس URL جدید و غیر از آدرس صفحه‌ ی قدیمی است. اگر بخواهیم ریدایرکت را در یک جمله تعریف کنیم باید گفت که ریدایرکت یک روش برای ارسال کاربر و موتور های جستجو به آدرس اینترنتی ای متفاوت از آدرس اولیه است.

توجه کنید که تغییر مسیر لزوماً به سایت های همان دامنه نباید اشاره کند بلکه این تغییر مسیر می تواند حتی کاربران را به دامنه ای دیگر هم بفرستد که به عنوان تغییر مسیر های دامنه ای معروف است. هر صفحه در وب دارای یک آدرس URL است.

گاهی اوقات، محتوا از یک URL به URL دیگر انتقال داده می شود. این دقیقاً همان زمانی است که شما به ریدایرکت یا همان تغییر مسیر نیاز پیدا می کنید. روش های متفاوتی برای تغییر مسیر مرورگر وجود دارد. این ریدایرکت ها می توانند به دو کلاس تغییر مسیر های سرور و تغییر مسیر های سمت کاربر تقسیم شوند، که هر کدام را می توان به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد. پس ضروری است با انواع ریدایرکت ها آشنا شویم.

گاهی اوقات ممکن است ما بر اثر اشتباه در تولید محتوا سایت خود، یک محتوا تکراری به سایت خود اضافه کنیم و آن را منتشر کنیم. در اینجا باید چه کاری انجام دهیم؟ چه اقداماتی لازم است تا از این مشکل رهایی پیدا کنیم؟

ریدایرکت کردن چه کاربردی دارد؟

خیلی خوب می دانید که نقل و انتقالات بی دلیل اتفاق نمی ‌افتند. برخی از صاحب خانه‌ ها به دلیل این که محل سکونت‌ شان در طرح قرار گرفته است مجبور به ترک خانه می ‌شوند و برخی دیگر به قصد تعمیرات برای مدتی ساختمان یا خانه را ترک می ‌کنند.

به عنوان مدیر سایت بعضی اوقات مجبور می باشید آدرس صفحه یا صفحاتی در سایت خود را تغییر دهید یا به طور کامل دامنه سایت را عوض کنید. در این مواقع ریدایرکت ‌ها به داد شما می‌ رسند تا علاوه بر حفظ اعتبار خود بخاطر سایت قبلی، بتوانید کاربران خود را به سایت جدید راهنمایی کنید. البته در موضوع ریدایرکت ها باید مراقب باشید تا با حجم زیاد استفاده از ان ها به سئو تکنیکال وبسایت خود ضربه وارد نکنید.

در یک نگاه کلی به کاربرد Redirect باید بگوییم زمانی از ریدایرکت ها استفاده می کنید که:

آدرس تمامی صفحات وب سایت به طور کامل تغییر کرده باشد. در این حالت با دادن یک دستور کلی به راحتی می ‌توانیم تمامی صفحات را به آدرس جدید انتقال دهیم.
در داخل سایت خود چندین صفحه با موضوعات و محتواهای یکسان دارید که وجود آن ‌ها جز جریمه چیزی نصیب ‌تان نمی ‌کند.

در نتیجه برای جلوگیری از خشم الگوریتم‌ های گوگل، آدرس این صفحات را به اصلی‌ ترین صفحه انتقال می دهید. برای انجام این کار لازم است برای هر یک از صفحات به صورت جداگانه دستور صادر کنید.

برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مثلا تولید محتوا تکراری می توانید یک تقویم محتوایی داشته باشید، برای دانستن اصول و نحوه نوشتن آن به مقاله “ تقویم محتوایی ” مراجعه کنید.

انواع ریدایرکت ها

انواع ریدایرکت ها

ریدایرکت 301

یکی از رایج ترین تغییر مسیر ها 301 است که یک تغییر مسیر دائمی محسوب می شود. زیرا صفحه وب به طور دائم به صفحه وب دیگری منتقل شده است. اگر قصد دارید به صورت دائمی یک صفحه حذف شده و یا منتقل شده را ریدایرکت کنید و یا حتی اگر ساختار پیوند تان را تغییر داده اید باید از این نوع از انواع ریدایرکت ها استفاده کنید.

این کد تغییر مسیر به ربات های موتور جستجو می گوید که صفحه مورد نظرتان که به دنبالش هستید در این مکان پیدا نمی شود و دیگر نباید ایندکس شود. دقت کنید که اگر تغییر مسیر صحیحی را تنظیم نکنید، احتمال دارد کاربران تان و همچنین ربات های گوگل با پیغام خطای 404 رو به رو شوند و قطعا دوست نخواهید داشت که این اتفاق بیافتد.

ریدایرکت 302

تصور کنید که ناچار هستید یکی از صفحات ارزشمند خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به آدرس دیگری انتقال دهید. در حالت نخست کاربران پس از ورود به این صفحات با ارور 404 (به معنای حذف صفحه) مواجه می شوند.

مشکل زمانی آغاز می‌ شود که این آدرس ها پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتور های جستجو حذف می شوند و تمام ارزش و ورودی های آن صفحه نیز از بین می رود.

همچنین، استفاده از ریدایرکت 301 موجب انتقال دائمی این اعتبار، به آدرس جدید می‌ شود. پس باید به دنبال راهکار دیگری باشیم.
نکته ‌ای که باید به آن توجه کنید این است که موتور های جستجو نسبت به ریدایرکت 302 کمی سخت گیر هستند و اگر مدت زمان زیادی از آن ‌ها استفاده شود، موتور های جستجو مانند ریدایرکت 301 با آن برخورد می‌ کنند.

بنابراین، تنها زمانی که می ‌خواهید یک صفحه به طور موقت جا ‌به‌ جا شود و در موتورهای جستجو ثبت نشود از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

ریدایرکت 307

تغییر مسیر 302 غالبا برای تغییر مسیرهای موقت استفاده می شد، اما با ظاهر شدن HTTP 1.1 تغییر مسیر 307 جای آن را گرفت. با وجود ابهامی که ریدایرکت 302 برای موتور های جستجو داشت، اما تغییر مسیر 307 کاملا و به صورت مشخص بیان می کند که URL درخواست شده با استفاده از URL اصلی انجام گردد.

اگر اطمینان دارید که این حرکت به صورت موقت است و بعد ها به URL اصلی خود نیاز پیدا می کنید، بهتر است که از این ریدایرکت استفاده کنید.

410 (محتوای حذف شده)

خطای 404 یکی از بزرگترین مشکلات سایت ها است. و اگر به سرچ کنسول نگاهی کنید، از میزان اهمیتی که این خطا روی سایت تان دارد را درک خواهید کرد.

این خطا ها باید در اولین زمان ممکن حل و برطرف گردد، زیرا هیچکس نیست که از این خطا ها خوشش بیاید، زیرا گوگل آن را یک نشانه از عدم نگهداری درست از سایت می شناسد.

خطای 404 به طور معمول به هنگام حذف کردن صفحه و یا یک پست درخواستی از سایت رخ خواهد داد. می توانید با یک ریدایرکت 410 به موتور های جستجو بفهمانید که این صفحه حذف شده. با این کار آن ها متوجه می شوند که این صفحه بر نخواهد گشت و می توانند آن را از فهرست خود حذف کنند.

Meta Refresh

این روش برخلاف راهکارهای پیشین که در سطح سرور انجام می ‌گرفت، در سطح صفحات وب ‌سایت صورت می ‌گیرد. این شیوه در مقایسه با روش های دیگر از سرعت کمتری برخوردار است و از لحاظ سئو ارزش کمی از صفحه را منتقل می ‌کند.

اگر تا به حال وارد صفحه ‌ای شده‌ و پیغامی تحت عنوان “اگر تا 5 ثانیه دیگر به طور خودکار منتقل نشدید، اینجا را کلیک کنید” را مشاهده کرده ‌اید، باید بدانید که این روش از تغییر آدرس دقیقاً همان Meta Refresh است.

مقداری خیلی کمی از Link Juice را به صفحه جدید منتقل می‌ کند. با این حال، به دلیل نوسان شدید در ارسال Link Juice و مناسب نبودن برای سئو، استفاده از Meta Refreshها معمولاً پیشنهاد نمی ‌شود.

تغییر مسیر های REGEX

اگر یک سئو کار حرفه ای باشید و نیاز به ریدایرکت پیچیده ای دارید، امکان دارد، نیاز به استفاده از تغییر مسیر های REGEX داشته باشید. به طور مثال می توانید یک ریدایرکت واحد را ایجاد کرده تا کل گروه های URL که فقط یک کلمه کلیدی را شامل می شود، به یک مکان جدید منتقل خواهد شد.

این موضوع می تواند در هنگام کار کردن روی یک پروژه بزرگ سئو، باعث صرفه جویی کردن در زمان شما شود. با این حال فقط زمانی که به اندازه کافی مهارت دارید و می دانید که چه کاری را باید انجام دهید از ریدایرکت REGEX استفاده کنید. زیرا این ها به سادگی می توانند سایت را خراب کنند.

در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که باید درباره ریدایرکت ها و کاربرد و تاثیر آن ها بر سئو بدانید را توضیح داده باشیم. امیدواریم این مقاله برای شما کاربرد داشته باشد و باعث پیشرفتتان شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش سئو را مطالعه بفرمایید.

امیدواریم از این مقاله سئو ادیو نیز لذت برده باشید در صورت داشتن سوال یا نظر می توانید آن را در بخش کامنت ها ارسال نمایید.

خروج از نسخه موبایل