SEOEDU

ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک چیست؟

جستجوی ارگانیک / ارگانیک سرچ

امتیاز ۳ از ۵ – ۲ رای
در حال ثبت رای

اگر صاحب سایت باشید یا  مباحث سئو را دنبال کرده باشید احتمالا بارها اصطلاح جستجوی ارگانیک را شنیده باشید و این سوالات برای شما پیش آمده باشد که ارگانیک سرچ چیست؟ چرا این نوع ترافیک بسیار مهم است؟ چگونه می‌توانید متوجه شوید که چه مقدار ترافیک ورودی به وب‌سایت‌تان از طریق این نوع جستجو آمده است؟
نوع ترافیک ورودی به وب از نظر سئو بسیار مهم است و “organic search” یکی از پر اهمیت‌ترین انواع ترافیک ورودی به وب‌سایت‌ها است.
اگر با این اصطلاح و اهمیت آشنا نیستید، پس از مطالعه این مقاله از وبلاگ SEOEDU به اهمیت آن پی خواهید برد.
ما در این مطلب علاوه بر معرفی “organic search”، به سوالات مطرح شده نیز پاسخ می‌دهیم. پس اگر شما نیز به این مبحث علاقمند هستید، این مقاله را از دست ندهید.

ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک به چه معناست؟

جستجوی ارگانیک / ارگانیک سرچ

ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک به معنای ترافیک رایگانی است که مستقیما از موتورهای جستجو مانند گوگل، یاهو، بینگ وارد وب‌سایت شما می‌شود.
به عنوان مثال زمانی که کاربر عبارت “خرید لباس” را در گوگل سرچ می‌کند. این موتور جستجو نتایجی را در “SERF” به وی نشان می‌دهد.
این نتایج اگر کلمه “AD” را نداشته باشند، یعنی به طور طبیعی در نتایج “SERF” ظاهر شده‌اند. زمانی که کاربر روی این نتایج کلیک می‌کند وارد سایت می‌شود. این نوع ورودی جز ترافیک ارگانیک سرچ محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که ترافیک ورودی از ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک، با انواع زیر متفاوت است:

• ترافیک ورودی از لینک موجود در وب‌سایت‌های دیگر (ترافیک ارجاع)،

• لینک شبکه‌های اجتماعی،

• کلیک روی یک آگهی تبلیغاتی (ترافیک پولی)،

• و غیره.

میزان ترافیک جستجوی ارگانیک به عواملی چون نحوه بهینه‌سازی موتور جستجو (همان سئو سایت)، اعتبار دامنه، کمپین‌های تبلیغاتی یا کمپین‌های ایمیلی بستگی دارد.
با پیگیری نتایج جستجوی ارگانیک در “Google Analytics”، می‌توانید برای سایت استراتژی سئو تهیه و آن را تا حد امکان متناسب با رفتار بازدیدکنندگان بهینه کنید.

معرفی انواع ترافیک در دنیای وب

اکثر پلتفرم‌های تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های وب‌سایت مانند گوگل آنالیتیکس، می‌توانند با استفاده از  الگوریتم‌های ویژه منبع ترافیک سایت شما را شناسایی کنند. این ابزارها داده‌ها را در اختیار وب‌مستران قرار می‌دهند.
اگرچه در این مقاله تمرکز ما روی معرفی ترافیک ارگانیک است، اما اگر قصد دارید در دنیای سئو موفق باشید. پیشنهاد می‌کنیم که تفاوت انواع ترافیک‌های ورودی به سایت را بدانید. در صورت نیز بهتر می‌توانید رفتار کاربران را تجزیه‌و‌تحلیل نمایید.

انواع ترافیک در دنیای وب عبارتند از:

۱. ترافیک مستقیم:

ترافیکی که منبع آن مشخص نیست. معمولا زمانی که کاربر آدرس سایت شما را وارد نوار مرورگر می‌کند و مستقیما وارد سایت می شود، نوع ترافیک مستقیم است.

۲. ترافیک ایمیلی:

ترافیکی از طریق برگزاری کمپین ایمیل مارکتینگ به دست می‌آید.

۳. ترافیک ارگانیک:

ترافیک رایگانی که از ظاهر شدن سایت در نتایج موتورهای جستجو  به دست می‌آید.

۴. ترافیک غیر ارگانیک یا پولی:

ترافیکی که در نتیجه پرداخت پول برای تبلیغات “Google AdWords” یا یکتانت و غیره وارد سایت می‌شود.

۵. ترافیک ارجاع:

این حالت زمانی رخ می‌دهد که کاربر با کلیک بر لینک سایتی دیگر، وارد وب‌سایت شما می‌شود.

۶. ترافیک شبکه‌های اجتماعی:

ترافیک ورودی از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و غیره.

۷. سایر:

ترافیکی که با منابع معرفی شده مطابقت نداشته باشد، به عنوان “سایر” برچسب‌گذاری می‌شود.

چرا جستجوی ارگانیک از نظر سئو مهم است؟

تمرکز اصلی سئوکاران روی به دست آوردن ترافیک از طریق جستجوی ارگانیک است. زیرا اجرای تکنیک‌های “SEO” کلاه سفید، جز پایدارترین روش‌ها بوده و سایتی که از این طریق رتبه بگیرد، جایگاه بالایی در نتایج “SERF” گوگل خواهد داشت.
در نتیجه برای زمانی طولانی میزان ترافیک ورودی به آن سایت نیز بالا خواهد بود. این یعنی کاربران بیشتری سایت شما را می‌بینند و احتمال خریدشان نیز بالا خواهد بود. بنابراین ارگانیک سرچ و سئو، رابطه مستقیم با هم دارند و افزایش ارگانیک سرچ، موجب بهبود سئو می‌شود.

تفاوت بین ترافیک غیر ارگانیک (پولی) و ارگانیک چیست؟

ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک، با جستجوی پولی متفاوت است. نحوه نمایش نتایج در “organic search” توسط الگوریتم‌های موتور جستجو تعیین می‌شود.
این الگوریتم از ارائه‌دهنده‌ای به ارائه‌دهنده دیگر متفاوت است. بنابراین، صفحات نتیجه جستجوی “Google” لزوما با نتایج نمایش داده شده در “Bing” یا “Yahoo” یکسان نیست.
بنابراین ترافیک ارگانیک رایگان است. اما در ترافیک غیر ارگانیک، موتورهای جستجو از سفارش‌دهنده پول دریافت می‌کنند تا سایت را در نتایج “SERF” به کاربران نمایش دهند.
میزان نمایش سایت در جستجوی پولی، بسته به میزان پولی دارد که سفارش‌دهنده پرداخت کرده است. طبیعتا هر چقدر مبلغ بالاتر باشد، دفعات نمایش بیشتر و حجم ترافیک ورودی غیر ارگانیک به سایت نیز بالاتر خواهد بود.
نمونه‌ای از ترافیک پولی، گوگل ادوردز یا “Google AdWords” است که به عنوان تبلیغات نمایشی یا تبلیغات پرداخت به ازای کلیک شناخته می‌شود.
همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، نتایج جستجو پولی با کلمه “Ad” قبل از هایپرلینک نشان داده می‌شوند.

چه عواملی روی “organic search” تاثیرگذار هستند؟

عواملی که می‌توانند روی نتایج جستجوی ارگانیک تاثیر بگذارند، عبارتند از:

• لینک‌سازی داخلی و خارجی

• ساختار بک‌لینک

سئو تکنیکال (مانند طول “URL” ها، سرعت بارگذاری سایت)

• کیفیت، ساختار و تازگی محتوا

• استفاده از سایر فرمت‌های محتوا مانند فیلم‌ها و تصاویر جذاب

• بهینه‌سازی سایت برای موبایل

• فعال کردن گواهینامه “SSL” و استفاده از پروتکل “https”

• و غیره،

چگونه می‌توانیم میزان ارگانیک سرچ را افزایش دهیم؟

در بالا به عواملی اشاره کردیم که روی ترافیک ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک تاثیرگذار هستند.
برای کسب رتبه بالا در گوگل، ابتدا باید تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید و سپس متناسب با آن تقویم محتوا برای مشخص شدن مسیر تولید محتوا بچینید.
در کل این فرایند باید به هدف کاربر از جستجوی آن کلمه توجه کنید، تا در نهایت بتوانید محتوایی متناسب با نیاز کاربر تولید کنید. تنها در این صورت است که کاربران بیشتری بر روی لینک سایت‌تان کلیک می‌کنند.
پس در درجه اول، باید روی کیفیت تولید محتوا سایت سرمایه‌گذاری کنید. زیرا زمانی که محتوا مطابق با نیاز کاربر و برای پاسخ‌گویی به سوالات وی ایجاد شده باشد، قطعا میزان ترافیک جستجوی ارگانیک افزایش می‌یابد.
علاوه بر این محتوا با کیفیت، موجب افزایش آگاهی کاربر از برند شما و در نتیجه جلب اعتماد وی می‌شود.
پس تولید محتوا را جدی بگیرید و اگر زمان کافی برای آن ندارید، نویسنده سئونویس استخدام کنید.
اگر به نویسنده متخصص دسترسی ندارید، می‌توانید این کار را با مناسب‌ترین قیمت به تیم SEOEDU بسپارید. برای مشاوره سئو و دریافت تقویم محتوا با ما تماس بگیرید.
همچنین در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید تا سوشیال سیگنال دریافت کنید.
یکی دیگر از راه‌های دریافت ارگانیک سرچ، دریافت بک‌لینک است. سفارش رپورتاژ آگهی یکی از قوی‌ترین راه‌‌ها برای افزایش رتبه سایت می‌باشد. به شرطی که اصول صحیح اجرای کمپین رعایت شود. برای آشنایی با نحوه راه‌اندازی کمپین، می‌توانید دوره آموزش رپورتاژ آگهی را از SEOEDU تهیه کنید.
در کل ۲۰۰ فاکتور برای سئو وجود دارد که با رعایت آن‌‌‌ها می‌توانید صفحات وب‌سایت‌تان را از نظر سئو بهینه‌سازی کنید تا با افزایش رتبه سایت، نرخ ترافیک جستجوی ارگانیک خود را افزایش دهید.
اگر با فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو آشنایی ندارید، برای دریافت خدمات سئو با ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.

چگونه می‌توان جستجوی ارگانیک را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کرد؟

برای مشاهده آمار جستجوی ارگانیک در گوگل آنالیتیکس به قسمت “Acquisition” سپس “channels” و در نهایت بخش “list default channel grouping” بروید.
سپس روی “organic search” در لیست کلیک کنید.
در این بخش می‌توانید ببینید که وب‌سایت شما در بازه زمانی انتخاب شده، چند بازدیدکننده منحصر به فرد از طریق جستجوی ارگانیک دریافت کرده است.

سخن آخر در رابطه با مفهوم ارگانیک سرچ

جستجوی ارگانیک مهم‌ترین منبع ترافیک برای سئوکاران، صاحبان سایت و بازاریابان محسوب می‌شود.
زیرا در سایر انواع منابع ترافیک، معمولا اکثر بازدیدکنندگان تنها در همان صفحه‌‌ای از سایت که وارد شدند، باقی می‌مانند. بنابراین ممکن است نرخ تبدیل کاربر به مشتری وفادار بالا نباشد. ضمن اینکه انواع دیگر ترافیک‌ها دائمی نیستند.
اما در جستجوی ارگانیک، احتمال اینکه کاربر تبدیل به مشتری وفادار شود بسیار بالاست و این نوع ترافیک مدت زمان طولانی‌تری ماندگار است.
بنابراین روی سئو سرمایه‌گذاری کنید و سایت خود را تا حد امکان بر اساس رفتار بازدیدکنندگان بهینه کنید.
این نکته را به خاطر داشته باشید که “SEO” به‌واسطه سودی که دارد، جز ارزان‌ترین روش‌های بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود.
متخصصین SEOEDU، در زمینه بهینه‌سازی انواع وب‌سایت‌ها تجربیات فراوان و رزومه درخشان دارند. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت فرایند بهینه‌سازی سایت خود را به ما بسپارید. برای سفارش سئو سایت وردپرس یا اختصاصی با ما تماس بگیرید.
کسب‌وکارهای تهرانی برای آشنایی با شرایط خدمات سئو سایت در تهران به صفحه مربوطه مراجعه کنند.
اکنون به انتهای مقاله “ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک چیست؟” رسیدیم. امیدواریم این مقاله پاسخ سوالات شما را داده باشد. اگر در این زمینه سوالی دارید، آن را در کامنت ها با ما مطرح نمایید. کارشناسان SEOEDU در اسرع وقت پاسخ شما را خواهند داد.

سوالات متداول در زمینه جستجوی ارگانیک

۱. ارگانیک سرچ یا جستجوی ارگانیک چیست؟

“organic search” ترافیک رایگانی است که به واسطه جستجوی کاربر در گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس وارد سایت می‌شود.

۲. انواع ترافیک کدامند؟

انواع ترافیک عبارتند از:

• ترافیک مستقیم

• ترافیک ایمیلی

• ترافیک ارگانیک

• ترافیک غیر ارگانیک یا پولی

• ترافیک ارجاع

• ترافیک شبکه‌های اجتماعی

• و سایر.

۳. تفاوت ارگانیک سرچ و جستجوی غیر ارگانیک چیست؟

ارگانیک سرچ رایگان است و سایت‌ها بر اساس رتبه‌بندی سئویی که دارند میزان جستجوی ارگانیک بالاتری تجربه می‌کنند. اما جستجوی غیر ارگانیک همان جستجوی پولی است.
به عنوان مثال گوگل به ازای دریافت پول از سفارش‌دهنده، سایت او را در صفحه اول نمایش می‌دهد.
هر چقدر میزان پول پرداختی بیشتر باشد، تعداد دفعات نمایش سایت و در نتیجه نرخ ترافیک جستجوی غیر ارگانیک بالاتر خواهد بود.

۴. چرا جستجوی ارگانیک برای بازاریابان و سئوکاران مهم است؟

زیرا این نوع ترافیک بازدهی بیشتری دارد و مدت زمان طولانی‌تری ماندگار است. همچنین شانس تبدیل کاربرانی که از این طریق وارد سایت می‌شوند به مشتریان وفادار برند، بالاتر است.

خروج از نسخه موبایل