SEOEDU

آموزش سئو پادکست – چطوری پادکست را سئو کنیم

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

چگونه سئو پادکست را انجام دهیم؟

آموزش سئو محتوا، اگر بخواهیم به بحث بازاریابی محتوایی ورود کنیم و کمی با دقت بیشتر به آن نگاه بیندازیم، متوجه می‌شویم که دیگر این مدل از بازاریابی به تولید محتوای متنی و ویدیوئی محدود نمی‌شود و در کنار آن‌ها، یک روش تقریبا جدید با نام پادکست یا محتوای صوتی نیز وجود دارد. از آن جایی که تیم تولید محتوای seoedu در زمینه‌ی آموزش طراحی و سئو سایت، همیشه باتوجه به نیازهای روزمره علاقه مندان و دغدغه‌های مهم آنها فعالیت داشته و دارد، در این مقاله تخصصی نیز یکی دیگر از ترندهای این روزهای سئوکاران و تولید کنندگان محتوا یعنی سئو پادکست را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا در صورت علاقه، آن را شروع کرده و سایت خودتان را با روش‌های خلاقانه‌تر و متفاوت‌تر بهینه کنید. البته طبق معمول قبل از این که بخواهیم به موضوع اصلی یعنی چگونه سئو پادکست را انجام دهیم؟ ورود کنیم، بهتر است درباره یک مسئله مهم یعنی بحث متفاوت بودن توصیه‌هایی به شما دوستان محترم داشته باشیم.

متفاوت باشیم یا نباشیم؟

شاید در ابتدا بپرسید که این موضوع و تیتر آن چه ربطی به آموزش سئو پادکست دارد. همان طور که گفتیم، این مدل از بازاریابی نسبت به روش های معمول و همیشگی کمی فرق داشته و انجام آن البته در حال حاضر، طبیعتا باعث متفاوت بودن خواهد شد. وقتی اکثر سایت‌ها و افراد فعال در این زمینه در حال انجام تولید محتوای متنی و ویدیوئی هستند، شما می‌توانید با انجام این روش بهینه سازی علاوه بر متفاوت بودن، باعث برندینگ نام کسب و کار خود شوید و خودتان را سر زبان‌ها بیندازید. البته مانند همه‌ی راهکارها و روش های سئو سایت، این مورد هم نیازمند پیاده سازی دقیق و درست خواهد بود. از این رو، در ادامه مقاله به طور کلی درباره این روش سئو صحبت می‌کنیم.

پادکست چیست و چه معنایی دارد؟

پادکست چیست

بهتر است موضوع را پیچیده نکنیم. به زبان ساده، هر نوع فایل صوتی مانند موزیک، آموزش و به طور کلی هر صدایی که قابلیت دانلود یا پخش آنلاین را داشته باشد و شما بتوانید به راحتی به آن گوش دهید، پادکست نام دارد. بگذارید یک تعریف ساده دیگر هم برای این موضوع داشته باشیم. به طور کلی صدای ضبط شده‌‌ای که در اینترنت منتشر می‌شود و هرکسی می‌تواند به این محتوای صوتی گوش دهد. این محتوای صوتی می‌تواند صحبت‌های یک نفر درباره موضوعی خاص، یک مکالمه چند نفره، تعریف کردن خلاصه کتاب‌ها، آموزش زبان، یا موضوع دیگری باشد. امیدواریم به صورت کامل با این مفهوم آشنا شده باشید.

تاریخچه پیدایش پادکست

شاید برایتان جالب باشد که در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، فکر و ایده انتشار محتوای صوتی در اینترنت برای انواع دستگاه‌ها جذاب شد. البته مانند هر بحث تازه‌ای، اجرای این ایده نیاز به بستر مناسبی داشت که آن موقع فراهم نبود. از این رو، اپل آی‌پاد (ipod) یا همان دستگاه پخش موسیقی همراه را ساخت و وارد بازار کرد. ایده اصلی این بود که فایل‌های صوتی بعد از انتشار به صورت خودکار در دستگاه‌های پخش همراه مثل آی‌پاد دریافت شوند و کاربر هم هر وقت دلش خواست به آن گوش دهد. جالب است بدانید حتی تا مدتی هیچ نام مناسبی برای این مدل جدید از محتوا وجود نداشت تا این که یک نویسنده در روزنامه گاردین از اصطلاح پادکست استفاده کرد. او این نام را از ترکیب دو واژ Broadcasting به معنی پخش همگانی و iPod ساخت.

این داستانی خلاصه و جالب از تولد پادکست بود. حال وقت آن رسیده تا به اهمیت سئو پادکست و بهترین روش های انجام آن بپردازیم.

اهمیت استفاده از پادکست ها چیست؟

باید به این موضوع اعتراف کرد که آینده متعلق به این نوع از محتواها خواهد بود. البته این به معنای آن نیست که دیگر روش های تولید محتوا دیگر ارزش نخواهند داشت. خلاصه پادکست ها می‌توانند به راحتی برند شما را توسعه دهند و باعث ایجاد ترافیک مستقیم بر روی سایتتان شوند. علاوه بر موارد ذکر شده، امکان ساخت محتوای غنی، جذاب، خلاقانه و فوق‌العاده متفاوت را به سایت شما اضافه خواهند کرد و موجب می‌شوند تا در زمینه کاری خود، کاملا متفاوت و منحصر به فرد به نظر بیایید. فراهم نمودن قابلیت لینک سازی داخلی، از دیگر ویژگی‌های این بازاریابی محتوایی به حساب می‌آید.

چگونه سئو پادکست را انجام دهیم؟

با دقت به این 5 مورد توجه کنید تا بتوانید بهترین سئو ممکن را انجام دهید.

1- انتخاب مناسب‌ترین کلمه کلیدی یا Keyword

مانند محتواهای متنی، برای این محتوا نیز بهترین کلمه کیلدی را با روش های مناسب انتخاب کنید و سعی کنید از LSI به درستی در آن‌ها استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم از کلمات کلیدی در عنوان‌ها نیز بهره برده و از 1 الی 2 کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید. بهتر است با یک مثال و توصیه ساده و کاربردی این موضوع را توضیح دهیم.

اگر محتوای صوتی شما به مدت 7 دقیقه باشد، بهتر است هر 50 ثانیه یکبار از کلمه کلیدی و دیگر لغات مربوطه آن استفاده کنید تا خزنده‌های گوگل متوجه محتوای انتشار شده بشوند.

2- تعیین استراتژی یادتان نرود

فرقی نمی‌کند مدل بازاریابی محتوای شما متنی است یا صوتی. به هر حال قبل از شروع آن، باید یک هدف‌گذاری طولانی مدت و استراتژی مناسب تعیین کنید تا شکست نخورید. توصیه می‌کنیم برای موضوعاتی که می‌خواهید درباره آنها صحبت کنید برنامه‌ بچینید و این مسئله مهم را تحلیل نمائید که موضوع کلی پادکست و قسمت‌های آن چقدر برای کاربران و علاقه مندان جذاب و ارزشمند خواهد بود. بازهم مانند محتواهای متنی، اگر مخاطب احساس کنند پادکست شما وقتش را تلف می‌کند آن را دنبال نخواهد کرد و دیگر به سراغش نمی‌رود و اما نتیجه این اقدام، افت سایت شما و پسرفت است.

3- در انتخاب عناوین کمی بیشتر وقت بگذارید

خوشبختانه یا متاسفانه، یک عنوان جذاب و متفاوت، باعث خواهد شد تا حتی اگر به دنبال آن موضوع هم نباشیم، بازهم بر روی آن کلیک کنیم و به دنبالش برویم. فرض کنید عنوان پادکست شما، دوره آموزش طراحی سایت است و در محتوای شما علاوه بر آن، درباره آموزش سئو سایت نیز صحبت شده است. در چنین حالتی، به راحتی می توانید با افزودن یک زیر عنوان مانند آموزش طراحی سایت به همراه سئو، کلیک بیشتری دریافت کنید و به کاربر این حس را اعمال کنید که انگار با یک تیر 2 نشان زده و می‌تواند علاوه بر طراحی سایت، کمی هم درباره سئو بداند.

4- محتوای متنی در کنار پادکست

باور کنید این روش نیز باعث جذابیت دو چندان محتوای شما خواهد شد. محتوای متنی به بهینه تر شدن صفحه و پادکست کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم پس از هر بار انتشار پادکست، یک پست نیز درباره آن منتشر کنید و به پادکست خود لینک دهید. این مسئله باعث خواهد شد تا گوگل راحت‌تر صفحه و محتوای شما را ایندکس کند. علاوه بر آن، کاربر نیز می‌تواند با خواندن خلاصه و محتوای متنی، از مضمون و تیترهای اصلی پادکست مطلع شود.

5- با صدایی واضح و رسا سخن بگویید

تصور کنید به دلیل یک دغدغه خاص، در گوگل سرچ می‌کنید و شروع به خواندن مقاله می‌کنید. ناگهان به مشکلات نگارشی و غلط‌های املایی برمی‎‌خورید و این موضوع خود به خود این حس را به شما می‌دهد که برای این مقاله وقت و دقت کافی صرف نشده است و در نتیجه به محتوای آن نیز نمی‌توان اطمینان کرد. این مسئله در محتوای صوتی و پادکست نیز وجود دارد. اگر با صدای رسا صحبت نکنید و بریده بریده حرف بزنید، به شما قول خواهم داد مخاطب بعد از 10 ثانیه پادکست را قطع کرده و حتی دیگر سراغ سایتتان نیز نخواهد آمد.

حتما از مقاله “افزونه پادکست وردپرس” نیز دیدن کنید تا بتوانید بهترین افزونه ها را برای ارائه پادکست های خود استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی نمودیم به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن، شما را با پادکست و روش انجام سئو آن آشنا نمائیم. یکبار دیگر هم به این موضوع اشاره می‌کنیم، هنوز جنگ سئو پادکست به طور جدی شروع نشده است. پس اگر می‌خواهید جزو اولین‌ها باشید، از همین امروز آن را شروع کنید. امیدواریم از این مقاله سئو ادیو نیز نهایت استفاده را برده باشید.

به زبان ساده پادکست به هر نوع فایل صوتی که شما می توانید آن را دانلود یا به صورت آنلاین به آن گوش دهید گفته می شود.

با توجه به اینکه گوگل در حال توسعه جستجوی صوتی خود می باشد. مطمئنا به زودی شاهد حمله سایت ها به سمت پادکست ها خواهیم بود. پس سعی کنید اولین باشید.

شما می توانید در ساده ترین حالت ممکن با استفاده از ریکوردر گوشی و نرم افزارهای ضبط صدا، پادکست آموزشی تولید کنید و برای انتشار آن ها از سایت های مختلف مثل شنوتو استفاده نمایید.

خروج از نسخه موبایل