SEOEDU

چگونه یک محتوای جذاب بنویسیم؟ رازهای تولید محتوای با کیفیت

تولید محتوای با کیفیت

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 محتوای با کیفیت چیست؟
  2. 2 10 راهکار خارق العاده برای تولید محتوای با کیفیت بالا
    1. 3 1- از هدف جستجو و فراخوانی برای عمل خود آگاه باشید
    2. 4 2- برای خوانایی بیشتر از فرمت مناسب استفاده کنید
    3. 5 3- ببینید چه چیزی در حال حاضر ترند است و ایده های تولید محتوای خودتان را از آنها کسب کنید
    4. 6 4- برای حفظ اعتماد و اقتدار خودتان، تحقیقات کاملی انجام دهید
    5. 7 5- با افزودن دیدگاه خود، موضوعات انتخابی تان را منحصر به فرد کنید
    6. 8 6- روی تجربیات، مطالعات و داده های شخصی خود سرمایه گذاری کنید
    7. 9 7- هدف، تولید محتوای با کیفیت درباره یک موضوع نیچ باشد
    8. 10 8- با تولید محتوای چند رسانه ای تنوع ایجاد کنید
    9. 11 9- قبل از انتشار محتوا را بررسی و مرور مجدد نمایید و آن را ویرایش کنید
    10. 12 10- از داده های تحلیلی برای اندازه گیری عملکرد محتوا و تنظیم استراتژی خود استفاده کنید
  3. 13 سوالات متداول
    1. 14 1- محتوای با کیفیت بالا چه نوع محتوایی است؟
    2. 15 2- دلیل اهمیت تولید محتوای با کیفیت در سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟
    3. 16 3- برخی از نشانه هایی که حاکی از بی کیفیت بودن محتوا می باشند، کدامند؟
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

اصلاً محتوای با کیفیت چیست و تولید محتوای با کیفیت چگونه است؟ در این مطلب خواهید آموخت که چگونه کیفیت محتوا از SEO پشتیبانی می کند، کیفیت چگونه است، چگونه اندازه گیری می شود و موارد دیگر.
اگر می خواهید رتبه شما در SERPs از رقبا بالاتر باشد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که محتوای با کیفیت بالا را منتشر کنید.
آسان به نظر می رسد، نه؟

با این حال چند مساله وجود دارد چون همه فکر می کنند محتوای آنها بالاترین کیفیت موجود را دارا است.
تعریف محتوای با کیفیت شاید یکی از دشوارترین جنبه های سئو باشد. اغلب اوقات مردم روی همه چیزهای اشتباه مانند تعداد کلمات، تراکم کلمات کلیدی یا فرمت بندی تمرکز می کنند.

استراتژیست های بازاریابی محتوا دائماً به ما می گویند که محتوا پادشاه است و برای SEO بسیار مهم است. اما این دقیقاً به چه معنی است؟

محتوای با کیفیت چیست؟

محتوای با کیفیت چیست؟

به طور خلاصه محتوای با کیفیت بالا (High-Quality Content) محتوایی است که بتوانید با آن به اهداف بازاریابی خود دست یابید. یعنی محتوایی که:
• جامع
• مفید
• کاربردی
• آموزشی
• دقیق
• بهترین پاسخ برای کوئری کاربر باشد

شاید تمرکز اصلی شما در تولید محتوا بر افزایش تعداد اشتراک گذاری اجتماعی در فیس بوک باشد. اگر محتوای شما با مخاطبان شما ارتباط برقرار می کند و اشتراک گذاری بیشتری دارد، پس استراتژی محتوایی شما موفقیت آمیز است.

اما برای کسب و کارهای دیگری که هدف اصلی آنها ایجاد سرنخ بیشتر است، اشتراک گذاری بیشتر در فیس بوک به چه درد می خورد، وقتی نتواند سرنخ های جدیدی را جذب کند! پس همان استراتژی های تولید محتوای با کیفیت در مثال فوق می تواند در این مورد دقیقاً خوب عمل نکند.

آیا این بدان معناست که این محتوا بی کیفیت است؟ قطعاً نه! همه چیز بستگی به این دارد که چه هدفی از تولید محتوا داشته باشید. استراتژی و روش تولید محتوای آموزشی هم این گونه است و باید با توجه به مخاطبان هدف خودتان، آن را بنویسید.

برخی از رایج ترین شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای تعیین ارزش و اثربخشی محتوای شما وجود دارند که عبارتند از:
• گرفتن رتبه در سه مورد برتر Google برای کلمه کلیدی مورد نظر
• افزایش آگاهی از برند و وفاداری مشتری
• تولید سرنخ و افزایش فروش
بهبود نرخ کلیک و کاهش نرخ پرش
افزایش ترافیک کلی وب از طریق حضور کلی قوی در نتایج جستجوی ارگانیک
• دریافت اشتراک های اجتماعی از پلتفرم های رسانه های اجتماعی و بازدید از طریق آنها
• بهبود تبدیل ها در داخل سایت و افزایش درآمد نهایی
• جذب تعدادی لینک مرتبط از حوزه های معتبر

اگر محتوای شما به این اهداف اصلی KPI دست یافته است، بدانید که استراتژی تولید محتوای شما در مسیر درستی قرار گرفته است.

10 راهکار خارق العاده برای تولید محتوای با کیفیت بالا

هنگامی که پارامترهای لازم برای تجزیه و تحلیل موفقیت یا شکست استراتژی بازاریابی محتوایی خودتان را تعیین کردید، اکنون زمان آن فرا رسیده که تولید محتوا را شروع کنید.

1- از هدف جستجو و فراخوانی برای عمل خود آگاه باشید

هدف جستجو دلیلی است که کاربر به خاطر آن، عبارتی را در موتورهای جستجو می نویسد وبه دنبال یافتن اطلاعات آنلاین درباره آن است.
این کاربران ممکن است:
• در جستجوی اطلاعات عمومی در مورد یک موضوع باشند
• به دنبال جواب یک سوال باشند
• به دنبال راه حلی برای یک مشکل باشند
• در حال تحقیق برای خرید یک محصول باشند

قبل از شروع به تولید محتوا، شما باید بدانید که کاربران چرا به دنبال آن اصطلاح یا عبارت در موتورهای جستجو می باشند و شما می خواهید از تولید محتوای تان به چه نتیجه ای برسید. آیا سعی در فروش محصول یا خدمات خود دارید؟ یا می خواهید لیست مشترکین ایمیل خود را درست کنید؟

چگونه می توانید اهداف بازاریابی خودتان را در راستای نیازهای مخاطبان تان تعیین کنید؟
همه اینها باید در استراتژی محتوای شما لحاظ شود تا فراخوان شما برای اقدام به عمل (CTA) بتواند با اهداف محتوا و قصد کاربر شما هماهنگ باشد.

2- برای خوانایی بیشتر از فرمت مناسب استفاده کنید

شما می خواهید نه تنها کاربران بلکه موتورهای جستجو نیز در هنگام خزیدن، ایندکس کردن و رتبه بندی وب سایت شما، محتوای شما را به راحتی بخوانند.

فرمتینگ یا قالب بندی محتوا نقش مهمی در عملکرد کلی آن دارد. کاربرانی که وارد صفحه شما شده اند، قبل از خواندن کل محتوا، یک بار آن را از اول تا آخر مرور می کنند، به همین دلیل است که توصیه می شود بین عناوین و زیرعنوان ها، فهرست ها و بخش های کوچک متنی یک فضای سفید قرار دهید تا خواندن آنها راحت تر شود.

نه تنها کاربران بلکه گوگل هم به بخش ها، پاراگراف ها و جملات طولانی واکنش خوبی نشان نمی دهند و این گونه فرمت بندی ها را دوست ندارند. پس تا حد امکان از جملات و پاراگراف های کوتاه استفاده کنید و محتوای خودتان را با زیرعنوان ها به بخش های کوچک تر تقسیم کنید. در ضمن بهتر است نکات مهم محتوای خودتان را بولد یا های لایت نمایید.

تولید محتوای سئو شده را جدی بگیرید چرا که خیلی از سایت های بزرگی همچون دیجی کالا موفقیت کنونی خودشان را مدیون تولید محتوای با کیفیت و یونیک هستند. شما می توانید سفارش تولید محتوا خودتان را به تیم کارشناسی seoedu بسپارید و مطمئن باشید که محتوایی که در انتها تحویل می گیرید، علاوه بر رعایت اصول نگارشی و گرامری، کاملاً منحصر به فرد و منطبق با الگوریتم‌های روز گوگل خواهد بود.

3- ببینید چه چیزی در حال حاضر ترند است و ایده های تولید محتوای خودتان را از آنها کسب کنید

تمام محتوا با یک موضوع شروع می شود. موضوعی که انتخاب می کنید می تواند اثربخشی استراتژی بازاریابی محتوا را کاهش داده یا کلاً از بین ببرد.

مهم این است که موضوعات مرتبطی را انتخاب کنید که مخاطبان به آن اهمیت می دهند. رقبای خود را بررسی کنید تا ببینید چه نوع محتوایی را منتشر می کنند. اگر زمان یا حوصله این کار را ندارید، ابزارهایی مانند BuzzSumo و ExplodingTopics می توانند به شما در یافتن موضوعات پرطرفدار کمک کنند. حتی از گوگل ترندز هم می توانید برای این کار استفاده نمایید.

همانطور که فهرست موضوعات خود را تهیه می کنید، تقویم محتوایی خود را نیز آماده کنید تا مطمئن شوید هرگز در آخرین لحظه به دنبال جستجوی موضوعی جدید نخواهید بود. اگر بازهم در مورد اینکه درباره کدام موضوع باید تولید محتوا نمایید، شک دارید از یک شخصی باتجربه در این حوزه مشاوره کمک بگیرید.

مشاوره سئو یکی از خدماتی است که توسط یک فرد یا گروهی از مشاوران SEO به یک کسب و کار ارائه داده می شود. مشاوران SEOEDU تمام تلاش شان را برای بهبود رتبه های سایت شما انجام می دهند تا بتوانید نتایج خوب و عالی را در گوگل دریافت کنید.

4- برای حفظ اعتماد و اقتدار خودتان، تحقیقات کاملی انجام دهید

بر اساس گزارشی که اخیراً توسط Barometer Trust Edelman 2021 منتشر شده، اعتماد کاربران به موسسات و رسانه ها در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

پس مهم است که مطمئن شوید محتوای شما قابل اعتماد است، به این معنی که باید تحقیقات کاملی انجام دهید و داده هایی را برای پشتیبانی از گفته ها و ارزیابی های خود بیابید.

حتی اگر درباره تجربیات شخصی خود می نویسید، باز هم تحقیق مهم است. شما نمی خواهید با ارائه اطلاعات نادرست، اعتماد مخاطبان خود را از دست بدهید. توصیه می کنیم به آخرین و بروزترین مطالعات و داده ها استناد کنید.

5- با افزودن دیدگاه خود، موضوعات انتخابی تان را منحصر به فرد کنید

مارک تواین نوشته است که:
«چیزی به نام ایده جدید وجود ندارد. ایده جدید محال است. ما به سادگی بسیاری از ایده های قدیمی را در نظر گرفته و آنها را در نوعی کالیدوسکوپ ذهنی (mental kaleidoscope) قرار می دهیم. آنها را می چرخانیم و ترکیبات جدید و کنجکاوانه ای از آنها به دست می آوریم.

ما به طور نامحدود این چرخش و ترکیب جدید را ادامه می دهیم. ولی آنها همانی هستند که در همه اعصار مورد استفاده بوده اند.»
متوجه موضوع شدید؟

حقیقت این است که ما همیشه محتوا را بازیافت می کنیم. اما آنچه آن را منحصر به فرد و برای خواندن ارزشمند می کند، دیدگاه خود ماست.

شاید این بدان معناست که با ایجاد کمی حس شوخ طبعی در یک مقاله ای که یک موضوع جدی دارد یا داستان سرایی و بیان حکایات شخصی در سراسر یک محتوا بتوانید مقاله خودتان را ارزشمندتر سازید و بتوانید در امر تولید محتوای با کیفیت به موفقیت های قابل توجهی دست یابید.

شما با کمی خلاقیت می توانید محتوا را از کالیدوسکوپ ذهنی خود بازیافت کرده و آن را منحصر به فرد سازید.

6- روی تجربیات، مطالعات و داده های شخصی خود سرمایه گذاری کنید

خلق اطلاعات و داده های شخصی و تولید محتواهایی که در مورد تجربیات شما صحبت می کند، یک مزیت بزرگ برای SEO است.

اگر تجربیات شما به اندازه کافی مفصل، مفید و کامل باشد، احتمالاً افراد دیگری می خواهند که به آنها ارجاع داده و یک نقل قول از آن به وب سایت خود اضافه کنند.

کسب بک لینک ها از سایت های معتبر می توانند به سئو سایت شما کمک زیادی کنند. خرید رپورتاژ آگهی یکی از راهکارهای دیگری است که می توانید روی برندسازی خودتان کار کنید.

از آنجا که لینک سایت شما در متن رپورتاژ قرار می گیرد، می تواند تاثیر چشمگیری در سئوی سایت شما نیز داشته باشد. همچنین صحبت کردن در مورد تجربه شخصی خود (حتی اگر مخالف یک نظر عموماً پذیرفته شده باشید) به شما کمک می کند تا به عنوان یک شخصیت معتبر شناخته شوید.

شما فقط در مورد مقاله دیگری که خوانده اید صحبت نمی کنید بلکه شخصاً قادر به طرح ادعایی می باشید که دارید. این سطح اقتدار باعث می شود مردم به حرف شما گوش دهند و شما را جدی تر بگیرند.

7- هدف، تولید محتوای با کیفیت درباره یک موضوع نیچ باشد

صادقانه بگویم بیشتر مباحثی که درباره آنها می نویسیم از نظر فنی دارای زیر عنوان هایی هستند. اما توصیه می کنیم بازهم عمیق تر در این بحر غواصی کنید.

چرا؟
چون با این کار در شروع کارتان، رقابت کمتری خواهید داشت.

مثلاً هدف قرار دادن یک موضوع گسترده مانند آموزش سگ، بسیار گسترده است و تعداد زیادی از رقبا برای آن کلمه کلیدی رقابت می کنند. شما با محدود کردن تمرکزتان بر «رفتار آموزش سگ» یا «فرمان های آموزش سگ» شانس بیشتری برای رتبه بندی در صفحه اول گوگل یا سایر موتورهای جستجو دارید.

یا محتوای شما می تواند درباره ماهی کوچک در اقیانوس باشد، به خصوص اگر تازه شروع به توسعه استراتژی محتوای خود کرده اید و هنوز فرصتی برای توسعه وب سایت خودتان نداشته اید.

حتماً متوجه منظور ما شدید؟ بله درست حدس زدید منظور ما همان استفاده از لانگ تیل کیوردها یا کلمات کلیدی طولانی است!
در این صورت است که سایت شما در یک حوضچه کوچک تبدیل به یک ماهی بزرگی می شود و محتوای شما مستقیماً به دست کاربرانی می رسد که به دنبال اطلاعات خاصی هستند.

ابزارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و موضوعات وجود دارد. مطمئن شوید که برخی تحقیقات را انجام می دهید تا ببینید آیا موضوعات فرعی موجود در نیچ شما که زیاد مورد بحث قرار نمی گیرند، با مخاطبان شما همخوانی دارد یا خیر.

8- با تولید محتوای چند رسانه ای تنوع ایجاد کنید

پردازش و به خاطر سپردن محتوای بصری برای افراد آسانتر از متن ساده است. انواع دارایی های بصری که محتوای نوشته شده را به خوبی تکمیل می کنند عبارتند از:

• اسکرین شات ها (Screenshots)
• عکس ها (Photos)
• اینفوگرافیک (Infographics)
• نمودارها (Charts)
• فیلم ها و ویدیوها (Videos)
• گیف ها (Gifs)
• میم ها (Memes)

استفاده از محتوای چند رسانه ای در تولید محتوای با کیفیت می تواند تعامل را بهبود بخشد و در بسیاری از موارد، راهی مؤثر و کارآمد برای نشان دادن یک نکته یا ارائه مثال است.

9- قبل از انتشار محتوا را بررسی و مرور مجدد نمایید و آن را ویرایش کنید

اگر تمرکز اصلی شما بر تولید محتوا با کیفیت بالا است، انتشار سریع پیش نویس اولیه بدون هیچ گونه تصحیح و ادیتی حتی نباید به فکر شما خطور کند.

اینجاست که تقویم محتوایی می تواند به دارایی اصلی شما تبدیل شود. چرا؟
چون می توانید از آن برای بررسی و مدیریت زمان انتشار محتواهایتان استفاده کنید. در ضمن شما زمان کافی برای نوشتن مقاله دارید، می توانید برای نوشتن آن وقت بگذارید و سپس برگردید و آن را ادیت کنید.

توصیه می کنیم به هیچ وجه مطالب عجله ای و بدون ویرایش را انتشار ندهید. در غیر این صورت انتظار نداشته باشید در تولید محتوای با کیفیت به معروفیت برسید.

10- از داده های تحلیلی برای اندازه گیری عملکرد محتوا و تنظیم استراتژی خود استفاده کنید

اثبات موفقیت محتوای شما در اعداد و ارقام است.
حتی اگر فکر می کنید محتوای با کیفیت تولید می کنید، ممکن است مخاطبان شما با آن موافق نباشند. و اگر اینطور باشد، مهم نیست که شما چه فکر می کنید چون این کاربران هستند که آخرین نظر را در این مورد می دهند که چه محتوایی با ارزش است و چه محتوایی نیست!

از KPI های خود که در ابتدای این مقاله صحبت کردیم استفاده کنید تا عملکرد محتوای خودتان را بسنجید.

ببینید کدام موضوعات خوب اجرا می شوند و کدام موضوعات ترافیک کمی دارند یا هیچ ترافیکی ندارند. این اطلاعات به شما یک نقشه راه اساسی می دهد که نشان می دهد تمرکز شما در کجا باید به جلو حرکت کند. برای موفقیت های بیشتر در تولید محتوا بهتر است علاوه بر تسلط بر اصول سئو سایت به فکر شرکت در دوره های آموزش سئو هم باشید.

و اما سخن آخر

این یک حقیقت غیرقابل انکار است که اگر می خواهید از بهمن محتوا که هر روز تولید می شود متمایز شوید، باید بر تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید. چون یکی از بهترین راه ها برای تقویت اقتدار شما در حوزه تخصصی تان و جذب مخاطبان، موضوعاتی است که بیشتر برای آنها اهمیت دارد و موفقیت وب سایت شما را در موتورهای جستجو تضمین می کند.

نوشتن یک محتوای جذاب، کاربرپسند و باکیفیت یکی از سخت ترین جنبه های سئو است اما این کار به بهترین شکل ممکن است بهترین راه برای جذب مخاطب مرتبط باشد.

همیشه سعی کنید بهترین باشید. نیازی نیست به دنبال تولید محتوای آسمان خراش یا هر چیز دیگری باشید که آخرین ترندها به شما می گویند. شما فقط باید محتوایی تولید کنید که از محتوای رقبای خود بهتر است.

خودتان را جای یک جستجوگر بگذارید. اگر مقاله شما توانست رتبه 1 را به خود اختصاص دهد، آیا جستجوگر از این که محتوای شما به سوال آنها پاسخ می دهد، مشکل آنها را حل می کند و ارزش و سودمندی را برای زندگی آنها به ارمغان می آورد، خوشحال خواهد شد؟

به دنبال الگوریتم های گوگل یا هر چیز دیگری نباشید. راز محتوای با کیفیت نوشتن بر اساس نیازها و خواسته های مخاطبان هدف است و بس!

سوالات متداول

1- محتوای با کیفیت بالا چه نوع محتوایی است؟

محتوایی که برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، درباره موضوعاتی نوشته شود که مخاطبان هدف شما در جستجوی آنها می باشند، تمام اصول نگارشی و دستوری در آن رعایت شده باشد، قالب بندی و خوانایی مناسبی داشته باشد و مطابق با اهداف تجاری شما باشد.

2- دلیل اهمیت تولید محتوای با کیفیت در سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تمامی موتورهای جستجو علاوه بر رعایت نکات فنی مربوط به سئو، به سطح کیفیت محتواها نیز اهمیت زیادی می دهند. از آنجا که محتوای با کیفیت برای کاربران بسیار مفید است و آنها اینگونه محتواها را بیشتر می پسندند، موتورهای جستجو از جمله گوگل هم سعی می کند در پاسخ جستجوی کاربران خود به این گونه محتواها رتبه بالاتری بدهد.

در نتیجه بیشتر در معرض دید قرار می گیرند و نرخ کلیک و تبدیل بالایی دارند.

3- برخی از نشانه هایی که حاکی از بی کیفیت بودن محتوا می باشند، کدامند؟

نرخ پرش بالایی دارد یعنی کاربران بلافاصله پس از ورود به صفحه از آن خارج می شوند یا زمانی که در آن صفحه می گذرانند خیلی کوتاه می باشد، ایمپرشن بالا اما CTR کمی دارد، بازدید کنندگان جذب محتوا می شوند اما در اغلب موارد نرخ تبدیل پایین است.

اگر سوال دیگری در این زمینه دارید، خوشحال می شویم آنها را با ما در میان بگذارید و مطمئن باشید کارشناسان SEOEDU در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خروج از نسخه موبایل