SEOEDU

3 مدل سرچ کاربر و نحوه مورد هدف قرار دادن آن در 2021

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

اگر شما یک سئو کار هستید قطعا با انواع جستجوی کلمات کلیدی در دنیای وب آشنا هستید که به سه دسته navigational, transactional,  و informational تقسیم می شوند.

این سه دسته جزو انواع سرچ هایی هستند که کاربران سالیان سال است در گوگل آن را جستجو می کنند.

ما در این مطلب قصد داریم تا با 3 مدل سرچ کاربر و نحوه مورد هدف قرار دادن آن جستجو ها که چطوری می توانیم این کلمات را مورد هدف قرار دهیم تا کاربر را به سمت سایت خود بیاوریم صحبت کنیم.

اما در ابتدای کار به سراغ بررسی انواع سرچ ها می پردازیم.

بررسی سه نوع جستجو در گوگل

navigational

جستجوی navigational در گوگل

یکی از انواع جستجوهایی که کاربران در دنیای وب انجام می دهند، navigational ها هستند.

زمانی که شما کلمه ای مثل دیجی کالا، seoedu، سافت 89 و امثال این سایت ها را سرچ می کنید، اصطلاحا می گویند شما از روش navigational در جستجو استفاده کرده اید.

گوگل دقیقا این سرچ ها را می شناسد و درک می کند و برای همین وبسایت آن برندها را در ابتدا و اولین رنک به شما نشان می دهد.

اما سرچ navigational ها فقط محدود به نام برند ها نمی شوند بلکه زمانی که یک کاربر کلمه آیفون پرو مکس دیجی کالا را در گوگل سرچ می کند نیز در حال استفاده از این سبک جستجو می باشد.

هرچند آن ها به دنبال خرید یک محصول می باشند اما وجود نام برند فروشنده نشان می دهد که آن ها قصد دارند تا از وبسایت دیجی کالا این محصول را تهیه نمایند و درنتیجه گوگل برای آن ها دقیقا آیفون پرو مکس دیجی کالا را به نمایش خواهد گذاشت.

در این جا شما نمونه ای از جستجوهای navigational را مشاهده می کنید:

transactional ها یا کلمات تراکنشی

در این نوع جستجوها کاربر به دنبال خرید یک محصول می باشد اما نمی داند دقیقا از کجا و چه نوع محصول خود را تهیه کند.

برای مثال زمانی که شخصی کلمه خرید پاوربانک را در گوگل سرچ می کند، قطعا به دنبال خرید این محصول است اما اینکه از کدام وبسایت بخرد و این محصول او چه ویژگی داشته باشد و چند آمپر باشد و از کدام برند باشد اصلا مشخص و واضح نیست.

اگر شما به نتیجه جستجو این کلمه در تصویر زیر نگاه کنید، می بنید که گوگل تمام سایت های فروشگاهی که در این حوزه فعال هستند را برای کاربر به نمایش گذاشته است و در نتیجه گوگل این موضوع را می فهمد که این کلمه یا کوئری یک کلمه تراکنشی است و نیاز به نتایجی دارد که در آن ها محصولات وجود دارند.

در اینجا بخشی از نمونه های کلمات تراکنشی یا پولی را مشاهده می کنید:

Informational یا کلماتی که دارای بار اطلاعاتی هستند

درمورد جستجوهای Informational باید گفت که گوگل در این نتایج به کاربران خود اطلاعات علمی که حاصل از جستجو هایی مثل کیورد های چگونه سئو کار شویم، سفارش تولید محتوا متنی، نحوه مهاجرت به کانادا باشد را خواهد داد.

در این مورد خیلی جالب است بدانید که گوگل حتی گاهی اوقات نتایج را در همان سرپ به کاربر خود نشان می دهد و نمی گذارد که کاربر حتی وارد سایتی شود. برای همین است که می گوییم گوگل به دنبال دادن سریع ترین جواب به کاربران خود است و لازم است تا شما فاکتور page experience را در وبسایت خود رعایت نمایید.

کلماتی که می توان جزو این دسته از جستجوها قرار داد:

ما چطوری هر نوع جستجو را شناسایی کنیم؟

قبل از اینکه درمورد این بحث کنیم که هر کلمه چه مفهومی دارد، ابتدا به سراغ انسان ها می رویم. این مواردی که ما در این مقاله به شما می گوییم خیلی به موضوع تحقیق کلمات کلیدی و همینطور کیورد تارگتینگ شما کمک خواهد کرد.

زمانی که یک شخص از شما سوالش را با کلمه قیمت ….. چقدر است شروع می کند، شما متوجه چه مسئله ای خواهید شد؟ یا کسی که از شما می پرسد، چگونه روغن ماشین خود را عوض کنم؟ چه چیزی به ذهن شما می آید؟

بله دقیقا درست است، کسی که از شما قیمت …. را می پرسد قطعا صحبت شما یک صحبت معاملاتی خواهد بود و شاید منجر به خرید شود و در نتیجه شما در جواب او قیمت یک محصول را می دهید و همینطور کسی که از شما پرسیده چگونه روغن ماشین را عوض کنم، در پاسخ این فرد شما قطعا یک آموزش یا یک کاتالوگ و اینجور مواردی را خواهید داد.

پس با درک این که مخاطبین شما چه نوع جستجویی در گوگل خواهند داشت می تواند کمک زیادی به موضوع رشد وبسایت شما کرده و شما را به هدف هایتان نزدیک تر می کند.

در جدول زیر ما یک سری کلمات را آماده کرده ایم که با شنیدن آن ها متوجه هدف کاربر خود خواهید شد.

Informational navigational transactional
چطوری؟ نام برند قیمت
چه کسی؟ نام محصول کد تخفیف
کجا؟ نام خدمات هزینه
کی؟ خرید
چرا…. ارزان
آموزش…. سفارش
راهنمای…

حال شما با توجه به سبک و استایل وبسایتی که دارید، می توانید کلمات کلیدی خود را آماده کنید. اگر وبسایت شما فروشگاهی است با کلماتی که با خرید شروع می شوند کار کنید و اگر وبسایت محتوایی دارید با کلماتی که با چطور، کجا، آموزش … شروع می شوند کار کنید.

نحوه تارگت کردن هر مدل از جستجو های معرفی شده

همانطور که می دانید بعد از شناخت نحوه جستجو و اطلاع از اینکه هر کاربر چه چیزی را نیاز دارد باید به تعیین موضوع تارگتینگ آن بپردازیم.

اینکه کاربر بعد از سرچ navigational , transactional و Informational دوست دارد روی چه صفحه ای بنشیند و صفحه لندینگ او چه چیزی باشد دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

زیرا اگر تارگت شما به اشتباه انتخاب شود می تواند ضررهای بزرگ و جبران ناپذیری را به وبسایت شما وارد کند.

برای جستجو های Informational، ما باید صفحات بلاگ را برای این کاربران آماده کنیم زیرا او به دنبال یک محتوا برای کسب اطلاعات می باشد. حتی می توانید برای این نتایج صفحات دوره های آموزشی خود را نیز آماده کنید مانند صفحه آموزش لینک سازی خارجی در وبسایت ما.

درمورد جستجوهای navigational، باید گفت کاربران بیشتر به دنبال صفحه اصلی وبسایت شما می گردند یا صفحه محصول آن برند یا آرشیو محصولاتی که برای یک برند می باشد.

پس شما می توانید این کلمات را روی صفحه اصلی وبسایت خود یا صفحه ای که آرشیو محصولات برند شما وجود دارد، انجام دهید.

درمورد سرچ های transactional هم همانطور که از اسمشان مشخص است، باید روی صفحات محصول یا دسته بندی محصول شما قرار بگیرند.

اما این موضوع یک شرط دارد. ما درمورد صفحات محصول دو اصطلاح PLP و  PLD رو به رو هستیم.

PLP یا product list page همان صفحات آرشیو یا دسته بندی محصولات شما هستند که در آن ها لیست محصولات که ویژگی مشابه دارند قرار میگیرد.

اما کلمات PLP و PDP باید روی چه سرچ هایی تارگت شوند؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که کاربرانی که کلماتی مثل خرید کفش، خرید کفش مردانه و امثال این کلمات را جستجو می کنند باید روی این صفحات لندینگ شوند.

PDP یا Product Dtail Page که همان صفحه محصول به همراه اطلاعات جزئی آن می باشد گفته می شود. این نوع صفحات بیشتر برای کلماتی لندینگ می شوند که اسم محصول جستجو شود. برای مثال کلمه ای مثل آیفون پرومکس 12، قطعا باید روی صفحه محصول تارگت شده و بر روی آن سئو کرد.

اما کلمه ای مثل خرید گوشی اپل، قطعا بر روی صفحه دسته بندی سئو خواهد شد تا کاربر با انواع گوشی های اپل با رنگ و مدل مختلف رو به رو شود.

درمورد این نوع صفحات شما باید مراقب بحث طراحی وبسایت خود باشید، زیرا یک نکته اساسی و مهمی که در صفحات PLP وجود دارد، وجود محصولات ناموجود در وبسایت می باشد. که باید آن ها را به انتهای لیست دسته بندی منتقل کنید تا کاربر با آن ها رو به رو نشود و آن ها را نبیند. شما می توانید نکات حرفه ای و تخصصی درمورد طراحی سایت را در دوره آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی یاد بگیرید.

سخن پایانی

من محمد رضا دهقانی، موسس آکادمی سئو، خیلی خوشحالم که تونستم یک مطلب درمورد انواع سرچ های گوگل برای شما عزیزان آماده کنم و مطمئنم این مطلب شدیدا دید شما را نسبت به سئو تغییر خواهد داد.

اگر درمورد این موضوع سوال یا ابهامی وجود داشت، کافیست از طریق بخش نظرات با من در ارتباط باشید.

خروج از نسخه موبایل