SEOEDU

sitemap یا نقشه سایت چیست؟

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

معرفی بخش sitemap (نقشه سایت) سرچ کنسول

در بخش قبلی از سری مقالات آموزش رایگان سرچ کنسول درمورد موضوع url inspection صحبت کردیم و گفتیم شما چگونه از آن می توانید برای بررسی و آنالیز صفحات سایت خود بپردازید.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با بخش sitemap سرچ کنسول آشنا سازیم و همینطور درمورد نقشه سایت صحبت کنیم و ویژگی ها و موضوعات مربوط به آن را برای شما آموزش دهیم.

Sitemap چیست؟

قبل از بررسی هر موضوعی بهتر است یک تعریف کامل و درست از سایت مپ داشته باشیم تا کاربرد آن را در سرچ کنسول بهتر و کامل تر درک کنید.

نقشه ی سایت یکی از مهم ترین و کاربردی ترین ابزار ها برای کمک کردن به موتورهای جست و جو جهت پیدا کردن محتوای موجود در یک وبسایت است. هنگامی که یک طراح یا مدیر site از سایت مپ برای وبسایت خود استفاده کند، می تواند تمام اطلاعات موجود در آن را دسته بندی کرده و به اصطلاح لیست کند. موضوع بهینه بودن سایت مپ در مبحث سئو تکنیکال قرار گرفته و بسیار حائز اهمیت می باشد.

حال حتما از خودتان می پرسید که فایده این کار چیست؟ لیست کردن اطلاعات و محتوای موجود در وبسایت می تواند به راحتی به موتور های جست و جو، اولویت و اهمیت صفحه های site شما را بفهماند. سایت مپ به چهار دسته ی اصلی و مهم تقسیم می شود که در ادامه آنها به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع sitemap کدام اند و چه ویژگی هایی دارند؟

سایت مپ به چهار دسته ی اصلی شرح داده شده در قسمت زیر تقسیم می شود.

رایج ترین و معمولی ترین نوع نقشه ی site، نقشه ی XML است. این فایل که شامل اطلاعاتی در ارتباط با صفحات وبسایت و محتوای موجود در آن است به صورت لینک شده در صفحات مختلف یک وبسایت قرار گرفته می شود.

یکی دیگر از مهم ترین نوع های نقشه ی website، نوع video است که از آن برای تفهیم محتواهای موجود در ویدئوها به گوگل استفاده می شود.

از دیگر نقشه های مهم، نقشه ی news است که کمک بزرگی به گوگل در شناسایی محتواهایی مورد تایید Google News کرده است.

حتما می دانید که گوگل عزیز به عکس و تصویر علاقه زیادی دارد. همانطور که از نام این نوع نقشه مشخص است، نقشه تصاویر در پیدا کردن عکس های قرار گرفته شده در وبسایت مورد نظر توسط گوگل کمک می کند.

دلایل اهمیت Sitemap کدام اند؟

در قسمت قبل به عملکرد نقشه سایت اشاره کردیم. خب حالا می خواهیم به دلایل اهمیت نقشه ی site و استفاده از آن اشاره کنیم. به زبان ساده اگر از نقشه ی وبسایت استفاده کنید، تمامی موتورهای جست و جو محتوای موجود در آن سایت را به بهترین و راحت ترین حالت ممکن پیدا و یا به اصطلاح خزش می کنند.

همچنین وبمستر یا مدیر یک وبسایت در صورت استفاده کردن از نقشه ی سایت می تواند نتیجه ی تمام تلاش های خود را در بخش سئو مشاهده کند.

به این موضوع مهم توجه کنید. شرایطی را در نظر بگیرید که یک وبسایت به تازگی طراحی و راه اندازی شده است و فقط دارای بک گراند های داخلی و بک گراند های خارجی است.

چنین سایتی با استفاده از نقشه ی سایت به مقدار قابل توجهی در نتیجه ی سرچ گوگل قرار گرفته می شود. حال وبسایتی را در نظر بگیرید که مدت ها است در حوزه ی تجارت الکترونیک راه اندازی شده است و تمام لینک ها به درست ترین حالت ممکن در site قرار گرفته شده اند اما از نقشه ی site استفاده نشده است.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در چنین شرایطی موتورهای جست و جو برای دستیابی به محتوای موجود در این website باید وقت بسیاری را صرف کنند و در نتیجه باعث عقب ماندن شما از رقبا خواهد شد. به همین دلیل است که معمولا در آموزش سئو یا سرچ کنسول، این مورد از اهمیت بالایی برخودار است و همیشه به آن تاکید می شود.

 

نقشه سایت در سرچ کنسول

مهم ترین دلیل استفاده از بخش سایت مپ سرچ کنسول چیست؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که در ارتباط با سایت مپ وجود دارد، علت استفاده از این قسمت و اصلا دلیل وجود آن در سرچ کنسول است. در قسمت های قبل به طور کلی به عملکرد نقشه های یک Website و البته اهمیت استفاده از آن ها در راحت تر پیدا شدن محتوای موجود توسط گوگل اشاره کردیم.

همچنین در صورت استفاده از بخش sitemap سرچ کنسول، می توانید تمامی تاریخ های موجود در ارتباط با ارسال مطالب را در دسترس داشته باشید و در صورت نیاز مورد بررسی قرار دهید.

یکی دیگر از مهم ترین دلیل استفاده از بخش سایت مپ سرچ کنسول، بررسی راحت تر مشکلاتی است که در ارتباط با خزش در سایت به وجود می آید. هنگامی که از بخش sitemap در سرچ کنسول استفاده شود، به راحتی می توان مشکلات به وجود آمده ای همانند مشکل در خزش و دیگر موارد این چنینی را مورد بررسی قرار داده و آن ها را برطرف کنید.

بخش sitemap سرچ کنسول چگونه بررسی می شود؟

پس از دسترسی به بخش سایت مپ سرچ کنسول و کلیک کردن بر روی هر کدام از نقشه های site ، می توانید اطلاعات دقیق تری را از آن به دست بیاورید و مورد بررسی قرار دهید. استفاده از این بخش می تواند کمک بسیار بزرگی را در زمینه ی سئو ارائه دهد.

هنگامی که نقشه ی مورد نظر را انتخاب کنید، یک صفحه ی مخصوص باز می شود. در این صفحه اطلاعات ریزتر و دقیق تری را در ارتباط با سرچ های گوگل اعم از تاریخ آخرین بازدید گوگل از نقشه به صورت کاملا دقیق و همچنین آدرس های مروبوطه (url) نمایش داده می شود.

همچنین در این صفحه گزینه ای تحت عنوان SEE INDEX COVERAGE وجود دارد که با انتخاب آن می توانید صحت ثبت شدن نقشه را در گوگل مورد بررسی قرار دهید. در شرایطی که نقشه ی مربوطه به درستی در گوگل ثبت شده باشد پیغام Sitemap index Processed successfully نمایش داده می شود.

مهم ترین گزینه های موجود در بخش سایت مپ سرچ کنسول کدام اند و چه کاربردهایی دارند؟

همراهان عزیز و محترم، یکی از مهم ترین نکاتی که در ارتباط با ایندکس نقشه وجود دارد این است که این عملیات زمان بر بوده و در بیشتر مواقع زمانی معادل 24 ساعت نیاز خواهد داشت. اطلاعاتی که در این قسمت وجود دارد عبارت اند از:

Sitemap: در این قسمت می توانید لیستی از عنوان ها در کنار نوع تمام نقشه های به ثبت رسیده را مشاهده کنید.

Type: در قسمت Type می توانید نوع نقشه را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهید.

Submitted: هنگامی که گوگل نقشه ی یک وبسایت را می پذیرد، تاریخ پذیرش آن به صورت دقیق در قسمت Submitted ثبت می شود.

Last read: هنگامی که الگوریتم های گوگل نقشه ی وبسایت را مشاهده می کنند، تاریخ آن به ثبت می رسد و در قسمت Last read این تاریخ قابل مشاهده خواهد بود. نکته ای که در این ارتباط وجود دارد این است که تاریخ قرار گرفته در قسمت Last read پس از هر بار به روز رسانی توسط عملیات بررسی مجدد نقشه تغییر می کند.

Status: success عبارتی است که هنگام تأیید شدن نقشه از سوی گوگل نمایش داده می شود. در صورتی که نقشه از سوی گوگل تأیید نشود یکسری پیغام های خاص نمایش داده خواهد شد.

Discovered URLs: برای مشاهده ی تعداد url هایی که یک وبسایت را ایندکس کرده اند، به این قسمت از سرچ کنسول مراجعه می شود. البته نکته ای که در این ارتباط حائز اهمیت است دقیق نبودن این مقدار است و برای مشاهده تعداد دقیق url باید به بخش Coverage مراجعه شود.

در نتیجه
توجه داشته باشید که بخش های مهم و حیاتی در سئو سایت و ابزار سرچ کنسول گوگل قرار دارد که یکی از مهم ترین های آن، سایت مپ است. از این رو ما در این مقاله تخصصی، سعی نمودیم شما دوستان علاقه مند به بحث آموزش سئو سایت را به بهترین و مفیدترین شکل ممکن، راهنمایی کنیم. مجموعه رو به جلو یکی از سازمان هایی است که ما به عنوان نمونه میتوانیم به شما برای بررسی سایت مپ و یا نقشه سایتشان به شما معرفی کنیم، حتما به این وبسایت سر بزنید.

خروج از نسخه موبایل