SEOEDU

جدیدترین الگوریتم های گوگل کدامند؟ + اهمیت و کارکرد آنها

آشنایی کامل با جدیدترین الگوریتم های گوگل

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

جدیدترین الگوریتم های گوگل کدامند؟ الگوریتم‌ها، پایه و اساس کارکرد گوگل در رتبه بندی و درک محتواهای صفحات مختلف هستند. یادگیری و اطلاع از آنها می‌تواند به شما کمک کند تا نحوه رتبه بندی صفحات سایت خود و عملکرد موتورهای جستجو را درک کنید. در ادامه این مقاله کمی راجع به مفهوم این موضوع صحبت می‌کنیم و با بیان اهمیت آن، به بررسی جدیدترین الگوریتم های گوگل خواهیم پرداخت.

منظور از الگوریتم گوگل چیست؟

مفهوم الگوریتم گوگل چیست؟

برای معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل، می‌بایست ابتدا با مفهوم الگوریتم و مدل‌هایی که توسط گوگل معرفی شده‌اند آشنا شویم. الگوریتم یک مجموعه دستورالعمل است که به صورت دقیق و با جزئیات، مراحل را بیان کرده و هدف خاصی دارد. ملموس‌ترین مثالی که می‌توان گفت، الگوریتم گوگل است. زمانی که شما در شبکه اجتماعی گوگل روی پست‌های خاصی مثلا پست‌های بلاگری تعامل بیشتری نشان دهید (با لایک کردن، کامنت گذاشتن، اشتراک گذاری)، اینستاگرام آن را درک کرده و مدام در اکسپلور شما چنین پست‌هایی از دیگران نمایش می‌دهد.

با توجه به اینکه امروزه نزدیک به 7 میلیون پست در روز منتشر می‌شود، گوگل برای ساماندهی و گلچین بهترین مقالات، روز به روز با مشکل بیشتری از نظر بررسی حجم داده‌ها و رتبه‌بندی مواجه است. برای رفع این چالش، گوگل الگوریتم‌هایی را درنظر گرفته است که می‌تواند به رتبه بندی بهتر مقالاتی که ارزش بیشتری دارند کمک کند. این الگوریتم‌ها از صدها فاکتور مختلف تشکیل شده‌اند که عبارتند از: کیفیت محتوا، سرعت وب سایت، تجربه کاربری، بک لینک‌ها و غیره.

از آنجایی که این دستورالعمل‌ها در بازه‌های زمانی مختلف آپدیت می‌شوند، ما می‌خواهیم در ادامه جدیدترین الگوریتم های گوگل را (بعد از یکسری مقدمات اولیه) معرفی کنیم.

هدف از ایجاد الگوریتم گوگل چیست؟

مهم‌ترین اهداف گوگل از ایجاد جدیدترین الگوریتم های گوگل و بروزرسانی مداوم آنها چیست؟ چرا گوگل همچنان به پیشرفته‌تر کردن الگوریتم‌ها خود و مجهز کردن آنها به تکنولوژی‌های هوش مصنوعی و Deep Learning ادامه می‌دهد. در این خصوص می‌توان به 4 دلیل مهم اشاره کرد که عبارتند از:

گوگل رتبه نخست بزرگترین موتور جستجو در جهان است که برای رسیدن و حفظ این جایگاه، از الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند. البته در کنار این موضوع، ماشین لرنینگ و نیز یادگیری عمیق برای درک مطلب و بسیاری تکنولوژی‌های هوش مصنوعی دیگر نیز استفاده می‌شوند.

دلیل دیگری که می‌توان آن را علت ایجاد الگوریتم‌ها برای موتور جستجو دانست، بهبود و افزایش دقت رتبه بندی مقالات و صفحات مختلف است. مثلا زمانی که شما در میان هزاران پست دیگری که همان موضوع را انتخاب کرده و محتوا نوشته‌اند، منتظر رتبه بندی مقاله خود هستید، ربات‌های گوگل از طریق همین الگوریتم‌ها برای سنجش ارزش و نحوه رشد جایگاه سایت شما استفاده می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی ایجاد جدیدترین الگوریتم های گوگل، جلوگیری و تنبیه سئوکارها و وبمسترهایی است که می‌خواهند از طریق روش‌های سئو کلاه سیاه، اقدام به افزایش رتبه سایت خود در مدت زمان کوتاه نمایند. سئو کلاه، اصطلاحی برای اقداماتی است که خارج از چارچوب عملکرد طبیعی و مدنظر گوگل انجام می‌شوند. مانند ایجاد بک لینک‌های پشت هم و یکجا، سرازیر کردن ترافیک‌های فیک و غیره. به همین خاطر مشاورین و متخصصین این موتور جستجو تلاش می‌کنند با تعریف یکسری تغییرات، رفتارها و مواردی از این قبیل، از فریب خوردن خود توسط سئوکارها و جلوگیری از بها دادن به سایت‌های متقلب اقدام کنند.

اهمیت الگوریتم گوگل در سئو سایت چیست؟

یک بحث مهم دیگر قبل از اینکه بخواهیم به معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل نیز بیان کنیم، علت و زوایای مختلف اهمیت این الگوریتم‌ها در سئو سایت است. بدون شک امروزه در هر دوره آموزشی سئو که مشاهده کنید، یکی از سرفصل‌های آن مربوط به یادگیری الگوریتم های seo در گوگل اختصاص دارد. این نیز خود نشانگر اهمیت این الگوریتم‌ها می‌باشد. دلایل اهمیت این الگوریتم‌های گوگل در سئو عبارتند از:

شما می‌توانید با مطالعه جدیدترین الگوریتم های گوگل که در بخش بعدی بیان می‌کنیم، سطح اطلاعات خود را از قوانین سئو که همواره تغییر می‌کند افزایش دهید. در نتیجه بازدهی فعالیت‌های سئویی خود را روی سایت بیشتر کرده و از این طریق نیز پروژه‌ها را با موفقیت انجام دهید.

معرفی جدیدترین الگوریتم های گوگل

حال که به صورت کامل مقدماتی را بیان کردیم، نوبت آن است که جدیدترین الگوریتم های گوگل را به شما معرفی کنیم. در این خصوص می‌توان گفت:

این الگوریتم در سال 2022 توسط گوگل معرفی شده است. منظور از محتوای مفید، داده‌ای است که برای مخاطبان خاصی ایجاد شده که ویژگی تخصص به آن اضافه گشته، قابل اعتماد و معتبر بوده و خواسته یا نیازهای کاربران را برطرف می‌کند. گوگل در این الگوریتم و آپدیت‌های آن که از سال 2022 تاکنون 4 بار آپدیت شده است، به موتور جستجو کمک می‌کند تا محتواهای باکیفیت را به مخاطبان نمایش دهد. گوگل همچنین می‌گوید هدف این الگوریتم کاهش رتبه سایت‌هایی است که به واسطه سئو صفحات خود را بالا آورده‌اند در حالیکه جستجوگران از مراجعه به آن سایت غیر مفید نا امید شده‌اند.

این الگوریتم هرچند جزو جدیدترین الگوریتم های گوگل به شمار نمی‌آید، اما به دلیل آپدیت‌های مداومی که برای آن منتشر شده و کمتر کسی با آن آَشناست، باید در این لیست معرفی گردد. این دستورالعمل در سال 2021 منتشر شده است و هدف آن، تعیین محتواهایی با داده‌های کامل از جمله فایل‌های مالتی مدیا و غیره است که تحقیقات و مطالب عمیقی را برای محصول به خصوص نقد و بررسی آن ارائه می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم این الگوریتم، توجه به نویسنده و متخصصی است که در مورد شرح محتوا نگارش را انجام داده است.

آخرین آپدیت برای این الگوریتم به فوریه سال 2023 بازمی‌گردد که در آن، 11 زبان (غیر از فارسی) جدید اضافه شدند.

گوگل برت از جدیدترین الگوریتم های گوگل در چند سال اخیر است که بسیار مهم می‌باشد. این الگوریتم را می‌توان جزوی از الگوریتم های هوش مصنوعی گوگل درنظر گرفت که برمبنای فناوری NLP یا پردازش زبان طبیعی، شاخه‌ای از هوش مصنوعی کار می‌کند. هدف از گوگل برت درک کوئری‌های سرچ شده توسط کاربران است که در نتیجه منجر به نمایش مرتبط‌ترین و بهترین محتوا توسط گوگل می‌شود. جالب است بدانید که این الگوریتم زبان فارسی را نیز پشتیبانی می‌کند.

از جدیدترین الگوریتم های گوگل که می‌توان آن را به خاطر آپدیت‌هایش در این لیست قرار داد، الگوریتم لینک اسپم گوگل نام دارد. هدف این الگوریتم، جریمه سایت‌هایی است که اقدام به لینک‌سازی غیر متعارف می‌کنند. از جمله خرید و فروش لینک‌ها، تبادل بیش از حد، پیوند متقابل، استفاده از لینک‌هایی با کلمات کلیدی و کامنت‌های انجمن‌ها، لینک‌های تبلیغاتی. این الگوریتم به هوش مصنوعی SpamBrain مجهز شده است.

آخرین آپدیت این الگوریتم مربوط به دسامبر سال 2022 می‌شود که در این بروزرسانی، امکان شناسایی مستقیم هرزنامه، تشخیص سایت‌هایی که لینک‌ها را خریداری کرده‌اند، سایت‌هایی که برای لینکسازی خروجی اقدام می‌کنند توسط SpamBrain آمده است.

بیشتر آپدیت‌ها در سال 2023 علاوه بر الگوریتم گوگل دی ام روم مربوط به الگوریتم هسته گوگل بوده‌اند. آپدیت‌های این الگوریتم‌ برای بهبود کیفیت نتایج نمایش داده شده در SERP گوگل، بهبود فرآیند رتبه بندی و ارائه محتواهای مفید انجام شده‌اند.

یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل در سال 2023، الگوریتم اقتدار موضوعی است که به موتور جستجو کمک می‌کند تا بتواند منابع و محتواهای خبره و تخصصی‌تر را که مرتبط و مفید با موضوع هستند شناسایی کند. از جمله سیگنال‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شوند می‌توان به بررسی موضوعات محلی یک سایت، تاثیرگذاری و اصالت خبری محتواهای سایت و نیز شهرتی که منبع انتشار محتوا دارد اشاره کرد.

شما کاربران می‌توانید با برون سپاری خدمات سئو سایت خود، از رعایت بهینه سازی سایت خود مطابق با آخرین تغییرات و آپدیت های گوگل اطمینان حاصل کنید. همچنین شما کاربران می‌توانید لیست کاملی از آپدیت‌های حیاتی گوگل از سال 2003 – 2022 را نیز در ادامه مشاهده کنید.

نام الگوریتم یا بروزرسانی تاریخ انتشار یا بروزرسانی
 The first major update is Florida Update  November 16, 2003
 The Jagger Update  September 1, 2005
 The Big Daddy Update  December 15, 2005
 The Vince Update  January 18, 2009
 The Caffeine Update  August 10, 2009
 The May Day Update  April 28, 2010
 The Panda Update  February 23, 2011
 Freshness Update  November 3, 2011
 Page Layout Update  January 19, 2012
 The Penguin Update  April 24, 2012
 Exact Match Domain Update  September 28, 2012
 Payday Loan Update  June 11, 2013
 The Hummingbird Update  September 26, 2013
 Page Layout Refresh Update  February 6, 2014
 The Pigeon Update  July 24, 2014
 The Mobile Friendly Update  April 21, 2015
 Quality Update  May 3, 2015
 The RankBrain Update  October 26, 2015
 Panda Core Algorithm Incorporation  January 11, 2016
 Penguin Update 4  September 23, 2016
 Unnamed Update  November 10, 2016
 Intrusive Interstitials Update  January 10, 2017
 February 1 Update  February 1, 2017
 February 7 Update  February 7, 2017
 The Fred Update  March 7, 2017
 June 25 Update  June 25, 2017
 The Fall Flux  September 8, 2017
 The Maccabees Update  December 12, 2017
 Broad Core Algorithm Update  March 9, 2018
 A “Small” Update  September 27, 2018
 Unconfirmed Halloween Update  October 31, 2018
 Valentine’s Day Update  February 13, 2019
 The Florida 2 update  March 12, 2019
 June 2019 Core Update  June 2, 2019
 The Featured Snippets Update  August 1, 2019
 The BERT Update  October 25, 2019
 The BERT (Worldwide) Update  December 9, 2019
 January 2020 Core Update  January 13, 2020
 The Featured Snippet Deduplication  January 22, 2020
 May 2020 Core Update  May 4, 2020
 December 2020 Core Update  December 3, 2020
 The Passage Ranking Update  February 10, 2021
 The Product Reviews Update  April 8, 2021
 The Known Victims Protection Update  June 10, 2021
 The Page Experience Update  June 15, 2021
 The June 2021 Spam Update  June 23, 2021
 The Spam Update Part 2  June 28, 2021
 July 2021 Core Update  July 1 & July 12, 2021
 The Google Link Spam Algorithm Update  July 26, 2021
 Google Spam Update  November 3, 2021
 Broad Core Update  November 17, 2021
 November 2021 Local Search Update  November 30, 2021
 December 2021 Product Review Update  December 1, 2021
 The Page Experience Update  February 22, 2022
 March 2022 Product Algorithm Update  March 23, 2022
 May 2022 Core Update  May 22, 2022
 July 2022 Product Reviews Update  July 27, 2022
 The Helpful Content Update  August 25, 2022
September 2022 Product Review Update  September 20, 2022

معرفی الگوریتم‌ها و آپدیت‌های مهم گوگل

در ادامه می‌خواهیم راجع به آپدیت‌های بزرگی که برای الگوریتم‌ها از سال 2000 تا 2023 رخ داده‌ است و معرفی آن الگوریتم‌ها صحبت کنیم:

Florida

زمان: 16 نوامبر سال 2003

این الگوریتم یک نوع بروزرسانی است که به عنوان اولین و مهم‌ترین آپدیت گوگل شناخته می‌شود. هدف از این الگوریتم، بهبود ارتباط و کیفیت نتایج است که با هدف قرار دادن تکنیک‌های هرزنامه انجام شد و منجر به تغییراتی بسیاری در زمان خود گشت. علت اهمیت این آپدیت، اعلام تغییر رویکرد گوگل و آغاز یک سلسله تغییرات بود که منجر به تغییر رویه کار بسیاری از وبمسترها شد.

با ایجاد این الگوریتم، کاهش رتبه محسوسی را در محتواهای کاذب شاهد بودیم که با 3 ترفند کلاه سیاه زیر همراه بودند:

قابل ذکر است که این بروزرسانی تاثیرات شدیدی روی نتایج گوگل داشت و در زمان تعطیلات رسمی رخ داد. در نتیجه بسیاری از کسب‌و‌کارهای اینترنتی خرد دچار ضرر شدند. با این حال فهرست نتایج گوگل شاهد بالا آمدن سایت‌هایی با محتواهای ارزشمند و مرتبط شد. آموزش الگوریتم های گوگل مانند فلوریدا منجر شد تا بسیاری از سئوکارها روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنند و از فریب دادن گوگل اجتناب نمایند.

Jagger

زمان: 1 سپتامبر سال 2005

اولین مورد در لیست آموزش الگوریتم های گوگل، الگوریتم جگر نام دارد. این الگوریتم در قالب مجموعه‌ای از بروزرسانی‌ها ارائه شد که هدف اصلی آن لینک‌ها و link schemeها بود. منظور از link schemeها، همان لینک‌های اسپم است که برای دستکاری در نتایج گوگل یا غیر طبیعی کردن آن ایجاد شدند. در کل می‌توان 3 بخش را تحت تاثیر الگوریتم Jagger دانست که به شرح زیر می‌باشند:

محتوای تکراری

این الگوریتم منجر به کاهش رتبه بندی سایت‌هایی شد که دارای محتواهای تکراری بودند. همچنین وبمسترهایی که دارای صفحات با مشکلات کنونیکال و صفحات کپی با urlهای مجزا بودند نیز دچار تغییراتی شدند.

بک لینک اسپم

در این بخش گوگل فاکتورهای دیگری را در وزن دهی بک لینک‌ها اعمال کرد. از جمله می‌توان گفت: سرعت لود برای لینکها، انکرتکست یا متنی که برای بک لینک نوشته می‌شود، محتوای صفحه ورودی. همچنین الگوریتم Jagger سایت‌هایی را که در بخش لینک‌سازی خارجی به صورت متقابل اقدام می‌کردند یا از لینک فارم‌ها بک لینک می‌گرفتند، مورد تاثیر منفی خود قرار داد.

ترفندهای کلاه سیاه دیگر

این الگوریتم صفحاتی که دارای برخی ترفندهای کلاه سیاه بودند از جمله استفاده از کدهای CSS غیرمنطقی، ریدایرکت‌های تاخیری و متون پنهان برای کاربر را جریمه کرد. توجه کنید که آموزش الگوریتم های گوگل و عبرت گرفتن از تغییراتی که در گذشته در پی بروزرسانی‌ها رخ دادند می‌تواند در هدایت بهتر و اتخاذ تصمیمات مرتبط به سایت شما موثر باشد.

Big Daddy

زمان: دسامبر سال 2005

این الگوریتم در بخش مسائل فنی تغییراتی را ایجاد کرد که از آن جمله می‌توان به نحوه رسیدگی به مسائل فنی، کنیبالیزیشن و ریدایرکت‌های 301/302 اشاره نمود. بخش دیگری که توسط این الگوریتم تحت تاثیر قرار گرفت، فیلتر کردن سایت‌هایی بود که در قسمت لینک‌سازی‌های غیرطبیعی، هرزنامه‌ها و غیره فعالیت می‌کردند.

از دیگر مواردی که می‌توان راجع به آموزش الگوریتم های گوگل در آپدیت Big Daddy بیان کرد، عبارتند از:

در حالت کلی الگوریتم و آپدیت Big Daddy در کنار موارد قبلی تاکید بسیاری بر ایجاد محتواهای باکیفیت که تمرکز آنها بر کاربران باشد و نیز و رعایت دستورالعمل‌های گوگل داشت. شما می‌توانید با اقداماتی همچون مطالعه دستورالعمل‌های Webmaster که توسط گوگل ارائه شده است، بررسی سئو محتوا، بررسی سئو فنی سایت، بهینه سازی ساختار سایت (اطمینان از قابل پیمایش بودن صفحات سایت و رعایت عمق صفحات تا 3 صفحه)، بهینه سازی تجربه کاربری و غیره اقدامات مهمی را در بهبود سایت خود برای این الگوریتم انجام دهید.

Vince

زمان: 18 ژانویه سال 2009

مورد دیگری که می‌توان برای آشنایی با الگوریتم های گوگل (آپدیت‌ها) بیان کرد، Vince یا بروزرسانی وینس نام دارد. این بروزرسانی الگوریتمی زمان آشکار شد که وبمسترها، تسلط برندهای بزرگ بر نتایج صفحات SERP کلمات کلیدی متعدد را مشاهده کردند. این الگوریتم وزن اعتماد و شهرت برندها را در بهبود رتبه بندی نتایج صفحه سرپ افزایش داد که باعث شد تا نتایج تغییرات آن به نفع برندهای شناخته شده تمام شود.

بد نیست در آموزش الگوریتم های گوگل بدانید که چرا این الگوریتم ایجاد شده است. به همین خاطر باید گفته‌های اریک اشمیت (مدیر عامل آن زمان گوگل) را مشاهده کنید که می‌گوید:

با توجه به چنین گفته‌هایی می‌توان به راحتی فهمید که فاکتور برند برای گوگل، یک راه حل برای دستیابی به محتواهای با ارزش تلقی می‌شد. در نتیجه بیراه نبود که این موتور جستجو الگوریتم و بروزرسانی Vince را ارائه کرد.

Caffeine

زمان: 8 ژوئن سال 2010

این بروزرسانی بزرگ برای الگوریتم کافئین، منجر به تازه‌تر و به‌روزتر شدن نتایج جستجو می‌شود که توانسته است موتورهای جستجو را در روند نمایه سازی و ارائه جستجوهای تازه‌تر بهبود دهد. همچنین کافئین منجر شده است تا سرعت کار موتور جستجو در حالت کلی افزایش یابد. در حالت کلی الگوریتم کافئین برای دسترسی به دقیق‌ترین و به‌روزترین نتایج توسط کاربر ایجاد شده است.

به طور کلی باید گفت الگوریتم کافئین موتورهای جستجو را به فناوری‌های جدید مجهز می‌کرد و باعث می‌شد تا صفحات وب آنها بهتر و سریع‌تر خزش، ایندکس و رتبه بندی شوند. به عنوان مثال می‌توان به پردازش اطلاعات در حالت Real Time یا همان لحظه اشاره کرد که پس از انجام این کار، رتبه بندی بلافاصله در نتایج جستجو نمایش داده می‌شد.

در آموزش الگوریتم های گوگل برای بروزرسانی کافئین باید آن را یک تلاش و اقدام مهم برای بازسازی سیستم نمایه سازی درنظر گرفت. اگر بخواهیم دلیل ایجاد چنین الگوریتمی را بررسی کنیم، کافیست آمار زیر را مدنظر خود قرار دهید. اینترنت در سال 1998 و در سال‌های اولیه خود در حدود 188 میلیون کاربر و 2.4 میلیون سایت داشت. سپس در سال 2009 ارقام به صدها برابر افزایش یافت. بدین معنا که تعداد کاربران به 1.8 رسید و بیش از 238 میلیون سایت به وجود آمدند.

Page Layout Algorithm Improvement

زمان: 19 ژانویه سال 2012

الگوریتم بهبود Page Layout یا ساختار صفحات، وب سایت‌هایی را که محتوای مفیدی در بخش بالایی سایت و صفحه قرار دادند را تشویق می‌نماید. همچنین یکی دیگر از کارکردهای این الگوریتم، جریمه کردن سایت‌هایی است که بیش از حد تبلیغات در بالای صفحه خود نمایش می‌دهند.

این الگوریتم در سال 2012 منتشر شد و گوگل آن را یک تغییر الگوریتمی در یافتن سایت‌های باکیفیت عنوان کرد. تمرکز این الگوریتم به طرح بندی محتوایی است که در صفحه پس از کلیک روی لینک سایت در صفحه SERP نمایش داده می‌شود. این آپدیت سایت‌هایی که محتوای مفیدی در بخش بالایی خود ندارند و تبلیغات زیادی را نمایش می‌دهند تا کاربر مجبور به اسکرول به پایین صفحه شود، تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نکته: گوگل در انتشار این آپدیت، درک خود از اهمیت درآمدزایی با قراردادن تبلیغات در بالای صفحه را ابراز کرده است. به همین خاطر اعلام کرد که این بروزرسانی تا زمانی که تبلیغات در حد معمولی و نه بیش از حد باشند، تاثیر منفی بر سایت شما نمی‌گذارد.

بنابر آخرین اظهارنظر در سال 2017 توسط Gary Illyes، تحلیلگر روندهای وب در گوگل، این الگوریتم همچنان مهم و تاثیرگذار است. در آموزش الگوریتم های گوگل حتما به پایدار بودن تاثیرات الگوریتم و وزن آن نیز توجه کنید.

الگوریتم YMYL

زمان: آگوست سال 2018

الگوریتم YMYL که به معنای “Your Money or your Life” است، با هدف تعیین ارزش صفحاتی که PQ باید بالا باشد، منتشر شد. چنین صفحاتی از نظر گوگل با عنوان YMYL Pages شناخته می‌شوند که فاکتور PQ (Page Quality) برای آنها حساس‌تر است. با توجه به توضیح گوگل، صفحات YMYL، پیج‌هایی هستند که محتوای آنها برای سلامت یا تصمیم‌گیری‌های آینده شما اهمیت و حساسیت بالایی دارند. مثلا صفحات با موضوعات تراکنش‌های مالی، پزشکی، ایمنی، حقوقی و مقالات یا صفحات خبری و اطلاعاتی مهم.

در این آپدیت، گوگل ارزیاب‌هایی که وظیفه رتبه بندی و بررسی محتوای سایت شما را دارند مورد خطاب قرار داده و از آنها می‌خواهد تا در بررسی صفحاتی با چنین ویژگی‌هایی، کیفیت محتوا را در سطح عالی درنظر بگیرند. زمانی که الگوریتم تشخیص دهد صفحه جدید در دسته صفحات YMYL قرار می‌گیرد، دقت بالایی را در اعطای امتیازات مرتبط با اعتبار، تخصصی بودن محتوا و قابل اعتماد بودن صفحات خواهد داشت. اینجاست که الگوریتم E-A-T اهمیت پیدا می‌کند. الگوریتمی که گوگل از آن برای تعیین اعتبار و تخصص محتوا استفاده می‌نماید و مکمل YMYL است.

قابل ذکر است که گوگل در کنار ارزیابی تاپیک محتوای شما، 2 فاکتور را برای تعیین این صفحات درنظر می‌گیرد:

آموزش الگوریتم های گوگل مانند این دستورالعمل می‌تواند به شما در انتخاب نوع نویسنده و محتوای آن کمک کند.

الگوریتم EAT

زمان: مارس سال 2014

گوگل در مارس سال 2013 به طور رسمی راهنمایی را برای سنجش کیفیت محتوا اعلام کرد. سپس فاکتورهای الگوریتم E-A-T را در سال بعد به آن اضافه نمود. شما می‌توانید آخرین نسخه این فایل راهنمای 168 صفحه‌ای را از این لینک دریافت کنید. آخرین آپدیت مربوط به 16 نوامبر سال 2023 می‌باشد.

الگوریتم E-A-T شامل 3 پارامتر است که برای وبمسترها ارائه شده تا از درک نحوه امتیازدهی کیفیت محتوای خود آگاه شوند. در این الگوریتم 3 فاکتور مهم درنظر گرفته شده‌اند که عبارتند از:

فاکتورهاتوضیحات
Experience – تجربهدر این بخش تجربه شخصی و زندگی فرد نویسنده در رابطه با موضوع درنظر گرفته می‌شود.
Authoritativeness – اعتباردر این بخش اعتبار منبع تولید محتوا به عنوان یک سورس قابل اعتماد درنظر گرفته می‌شود.
Trust – اعتمادمهم‌ترین فاکتور در میان همه عوامل است؛ چراکه صفحاتی که این پارامتر را ندارند، امتیاز بسیار پایینی دریافت می‌کنند. بدون آنکه درنظر گرفته شود چقدر تجربه یا تخصص یا شایستگی برای محتوا وجود دارد. اعتماد، صادق بودن و ایمن بودن صفحه موردنظر درنظر گرفته می‌شود.

اگر بخواهیم برای هرمورد از این فاکتورها مثال بزنیم می‌توان گفت:

الگوریتم EEAT

زمان: دسامبر 2022

این الگوریتم آپدیتی برای E-A-T است که با اضافه شدن یک E در ابتدا (Expertise یا تخصص) در دسامبر سال 2022 معرفی شد. در خصوص این فاکتور می‌توان گفت:

نکته: مهم است که فرق تخصص با تجربه را درک کنید. تخصص برمبنای دانش و مهارت شما است. در حالیکه تجربه براساس اعمال شما در گذشته می‌باشد.

اگر بخواهیم یک مثال برای Expertise بیان کنیم باید به محتوای تولید شده با موضوع “تدابیر مهم در بازسازی برق خانه” اشاره کرد که باید توسط یک برقکار ماهر بیان گردد.

حال ممکن است بپرسید که چگونه شما یا فردی که به عنوان ربات گوگل شناخته می‌شود، می‌تواند این فاکتورها را متوجه شود. در این خصوص می‌توان گفت:

الگوریتم Rank Brain

زمان: اکتبر سال 2015

این الگوریتم مربوط به هسته گوگل است که از فناوری ماشین لرنینگ برای اهدافی از جمله:

قبل از اعمال این الگوریتم، تغییرات در نتایج گوگل برمبنای تصمیمات و داده‌های انسانی انجام می‌شده است. اما اکنون این تغییرات توسط هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ انجام می‌گردد. رنک برین با بررسی فیدبک کاربران، برای اعمال الگوریتم یا برگرداندن آن تصمیم گیری می‌کند.

جالب است بدانید که گوگل در یک تست، از Rank Brain و گروهی از مهندسان خود خواست تا تغییری را برای بهتر کردن یک جستجوی خاص انجام دهد. نتیجه آن بود که Rank Brain به اندازه 10% بهتر از آنها اقدام کرد.

اکنون Rank Brain قادر است تا به صورت کامل آنچه که شما از او می‌پرسید را درک کرده و نتایجی که 100% دقیق هستند را در صفحه SERP نمایش دهد.

در مورد نحوه کارکرد این الگوریتم می‌توان به پستی از گوگل اشاره کرد که در آن می‌گوید Rank Brain از فناوری‌ای به نام “Word2vec” برای تبدیل کیوردها به یک مفهوم استفاده می‌کند. مثلا این تکنولوژی کمک می‌کندکه Rank Brain ارتباط دو کلمه پاریس و فرانسه را به عنوان پایتخت و کشور درک کند نه به عنوان دو شهر مثل دوسلدورف (یک شهر) و فرانسه.


الگوریتم Mum

زمان: می سال 2021

الگوریتم مام یا Mum یک بروزرسانی برای گوگل است که مخفف عبارت “Multitask Unified Model” می‌باشد. این بروزرسانی پس از Bert دومین الگوریتمی است که جستجوهای سنتی مبتنی بر کلمات کلیدی را به جستجوهای پیشرفته‌تر تبدیل می‌کند. بنابر آنچه Pandu Nayak به عنوان همکار گوگل بیان می‌کند، این الگوریتم 1000 برابر قوی‌تر از الگوریتم Bert می‌باشد.

الگوریتم مام کمک می‌کند تا برمبنای ساختار شبکه عصبی T5 (توسعه داده شده توسط گوگل)، به عنوان یک مدل چند وجهی توانایی فهم 75 زبان، خواندن و درک همزمان متون را داشته و از منابع مختلف متنی و تصویری در تمامی زبان‌ها برای ارائه پاسخ استفاده کند. در واقع این الگوریتم به موتور جستجوی گوگل کمک کرده است تا در رفع موانع زبانی، پردازش متن، درک اطلاعات در قالب‌های مختلف و بهبود تجربه کاربری بهتر از گذشته عمل کند.

به عنوان مثال شما در گوگل می‌پرسید که “رشته کوه Adams را پیاده روی کرده‌اید و اکنون می‌خواهید رشته کوه Fuji را بپیمایید. باید برای چه دشواری‌هایی آماده شوید؟” در پاسخ اکنون گوگل تصاویر، مقالات و تمامی داده‌ها از زبان‌های مختلف را بررسی کرده و پاسخ‌هایی را می‌دهد. این الگوریتم با بررسی عباراتی مانند آماده شدن، کوهنوردی، پیاده روی می‌تواند آمادگی‌هایی را درنظر بگیرد. از جمله آمادگی جسمی و به همراه داشتن وسایل مناسب. همچنین این الگوریتم کمک می‌کند که داده‌ها را به خوبی تحلیل کند. مثلا می‌فهمد که هر 2 کوه ارتفاع مشابهی داشته و در فصل پاییز یا زمستان بارانی است.

الگوریتم Product Reviews

زمان: آپریل سال 2021

این بروزرسانی و الگوریتم منجر می‌شود تا صفحاتی که دارای بخش نقد و بررسی هستند، پاداش (امتیاز بیشتری) بگیرند؛ چراکه اطلاعات مفید را ارائه می‌کنند. داده‌های کاربردی که می‌تواند منجر به روشنگری برای محصول یا خدمات شما بشود را ارائه می‌کنند. از جمله نقد و بررسی‌هایی که در این الگوریتم تعریف شده‌اند، عبارتند از:

این الگوریتم تا ماه آپریل سال 2023 نیز به طور مداوم بروزرسانی شده و قابل استناد است.

نکته: یکی از نکات مهمی‌ که گوگل در مورد ارزیابی بررسی‌ها مطرح کرده است، توجه به سطح سایت شما است. اگر پلتفرم شما بازبینی‌های زیادی نداشته باشد، ارزیابی در تمام سایت رخ نخواهد داد. توجه کنید که این سیستم بنابر گفته گوگل تنها در زبان‌های انگلیسی، روسی، ایتالیایی، ویتنامی، اسپانیایی، اندونزیایی، پرتغالی، آلمانی، هلندی، لهستانی و فرانسوی کار می‌کند.

الگوریتم Helpful content

زمان: آگوست سال 2022

اگر آموزش الگوریتم های گوگل را در سال‌های اخیر مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که محتوا یکی از مهم‌ترین عناصر در سئو سایت شما است. هرچقدر جلوتر می‌رویم، اهمیت آن در جذب امتیاز بیشتر سئو افزایش می‌یابد. الگوریتم Helpful content حضور نتایج مرتبط به سایت‌هایی که محتواهای زیادی به صورت غیر مفید یا با بی‌رضایتی کاربر داشتند را کمتر کرد.

این الگوریتم در سیستم رتبه بندی خودکار گوگل اضافه شده و اصلی‌ترین هدف آن کمک (پاداش دادن) به دیده شدن محتواهایی است که مفید بوده و کاربر از آن راضی است. آخرین آپدیت برای این الگوریتم مربوط به سپتامبر سال 2023 است.

در واقع این الگوریتم را می‌توان اقدامی مهم برای گوگل در مقابله با تولید محتواهای بی‌رویه و با هوش مصنوعی دانست. مهم است که وبمستران برای تولید محتوای خود ارزش قائل شده، از ایجاد هرزنامه‌ها جلوگیری کنند، به سوالات کاربران پاسخ داده و آن را کاربر محور کنند. در حقیقت می‌توان گفت با چنین الگوریتم‌هایی اثر ترفندهای فرعی سئو و پرکردن آن با کلمات کلیدی یا تکرار مداوم گذشته است.

از جمله پارامترهایی که می‌توانند بیانگر مفید بودن محتوا باشند عبارتند از:

خروج از نسخه موبایل