SEOEDU

انواع پسوندهای دامنه + توضیحات هر پسوند

انواع پسوندهای دامنه

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

اگر تصمیم به خرید دامین برای سایت دارید و بین انواع پسوندهای دامنه سردرگم هستید و نمی‌دانید کدام نوع دامنه برای شما مناسب است، این مقاله را از دست ندهید.
احتمالا می‌دانید که قبل از راه‌اندازی سایت، شما باید نام مناسبی برای آن انتخاب کنید. سپس بر اساس نام انتخابی، دامنه مناسب برای سایت خریداری کنید.
یکی از نکته‌های مهمی که برای انتخاب دامنه، شناخت انواع پسوندها برای دامین است. پسوندهای زیادی وجود دارد که هر کدام در شرایط متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شاید در این مرحله این سوال برای شما ایجاد شده باشد که دامنه چیست و چه انواعی دارد؟ پسوند کدام بخش دامنه است؟ چرا پسوندها متفاوت هستند؟ کدام از این پسوندها برای سایتم مناسب‌تر هستند؟ آیا پسوندها روی سئو سایت تاثیرگذار هستند؟
ما در این مقاله از وبلاگ SEOEDU علاوه بر پاسخ به سوالات بالا، انواع پسوندها را به شما معرفی می‌کنیم و درباره هر پسوند توضیحات کامل ارائه می‌دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دامنه چیست و از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

انواع پسوندهای دامنه

دامنه یا “Domain”، همان نام سایت شما است که بعد از عبارت “www” می‌آید و برای آدرس‌دهی سایت به کار می‌رود.
به عنوان مثال “google.com” نام دامنه سایت گوگل است که کاربران با وارد کردن این اسم در مرورگر، می‌توانند وارد سایت گوگل شوند.
همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، اولین قدم برای طراحی سایت، خرید و ثبت نام دامنه است. شما باید از شرکت ثبت‌کننده دامین، دامنه‌ای یکتا خریداری کنید که کسی قبلا از آن استفاده نکرده باشد.
انتخاب دامین تاثیر بسیار مهمی روی کسب‌وکار شما دارد و انتخاب پسوند مناسب بخشی از این روند است. به همین دلیل لازم است انواع پسوندهای دامنه را بشناسید تا مناسب‌ترین پسوند را انتخاب کنید.

چرا انتخاب نام دامین مناسب بسیار مهم است؟

از آنجایی که نام دامنه همان نام سایت است، پس این اسم همانند نام تجاری و لوگو بخشی از هویت برند کسب‌وکار شما است. به همین دلیل انتخاب نام دامنه مناسب اهمیت زیادی برای برندسازی دارد.
زیرا کاربران قبل از ورود به سایت از روی دامنه، بیزینس شما را قضاوت می‌کنند. در نتیجه اگر نام دامنه نامناسب باشد، بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد. حتی اگر بهترین برند و سایت را داشته باشید.
بالعکس، انتخاب نام مناسب و جذاب می‌تواند کاربران را مشتاق کند تا وارد سایت‌تان شوند تا بیشتر درباره کسب‌وکارتان بدانند.
پس نتیجه می‌گیریم که برداشت اولیه اهمیت زیادی دارد و دامنه شما اولین تجربه‌ای است که کاربران از برند شما خواهند داشت.
بنابراین هنگام انتخاب اسم، برای سایت نهایت دقت و توجه را داشته باشید. پس باید شرایط انتخاب دامین را بدانید و با انواع پسوندهای دامنه آشنا باشید تا بتوانید بهترین نام را انتخاب کنید.
زیرا اگر اشتباه انتخاب کنید، تغییر نام دامنه بعد از راه‌اندازی سایت کار عواقب منفی برای برندینگ و رتبه سایت شما خواهد داشت. حتی ممکن است تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست بدهید.
اگر انتخاب نام دامنه برای شما سخت است، توصیه می‌کنیم مقاله “نکات مهم برای انتخاب دامنه و خرید دامین” را در وبلاگ SEOEDU مطالعه نمایید تا با مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب نام مناسب برای دامین آشنا شوید.

معرفی بخش‌های مختلف دامنه و تفاوت آن با “URL”

قبل از معرفی دامین و انواع پسوندهای دامنه، اجازه دهید مفهوم “URL” را به شما معرفی کنیم تا تفاوت دامنه را با “URL” به خوبی متوجه شوید.
یک “URL” همان آدرس محتواها در فضای اینترنت است. تفاوتی ندارد این محتوا عکس باشد یا فایل یا حتی صفحات وب. همین حالا هم اگر در نوار آدرس مرورگر نگاه کنید، می‌بینید که یک آدرس “URL” برای این صفحه وجود دارد.

یک “URL” شامل بخش‌های زیر است:

۱. پروتکل ارتباطی که می‌تواند “Http” یا “Https” باشد.
۲. نام دامنه یا “Domain name”.
۳. مسیر فایل داخلی یا همان آدرس زیرشاخه.
بنابراین نام دامنه بخشی از آدرس “URL” سایت محسوب می‌شود.

معرفی بخش‌های مختلف دامین

هر دامنه یا همان “Domain name” خود از دو بخش نام یکتا و پسوند دامنه تشکیل شده است.
۱. نام یکتا به عنوان “SLD” شناخته می‌شود. “SLD” مخفف عبارت “Second Level Domain” به معنای “دامنه سطح دوم” است.
شما می‌توانید برای “SLD” از از هر تعداد کاراکتر الفبایی (az، AZ، 0-9)، اعداد و خط تیره استفاده کنید.
۲. پسوند دامنه یا همان “TLD”، مخفف عبارت “Top Level Domains” به معنای “دامنه سطح بالا” است. تمرکز ما در این مقاله، روی معرفی همین بخش و ارائه توضیحات برای انواع پسوندهای دامنه است.

بنابراین “SLD” و “TLD”، وقتی با هم ترکیب شوند، نام دامنه کامل را تشکیل می‌دهند.

انواع پسوند دامنه

اگر بخواهیم انواع پسوندهای دامنه یا همان “TLD” را به طور کلی دسته‌بندی کنیم، می‌توان آن‌ها را در دو گروه کلی جای داد. این دو گروه عبارتند از:

۱. دامنه‌های جهانی “Global Top Level Domain”

این دامنه‌ها که به اختصار به آن‌ها “GTLD” می‌گویند عمومی‌تر بوده و محدودیت جغرافیایی ندارند. این دامنه‌ها گران‌تر از دامنه‌های محلی هستند.
انواع پسوندهای دامنه جهانی عبارتند از:
• “com”
• “net”
• “info”
• “org”
• و غیره.

۲. دامنه‌های منطقه‌ای/محلی “Country Top Level Domain”

دامنه‌های منطقه‌ای/محلی که به اختصار به آن‌ها “CTLD” می‌گویند، برای هر کشور متفاوت هستند و موقعیت وب‌سایت را مشخص می‌کند.
برخی انواع پسوندهای دامنه منطقه‌ای عبارتند از:
• “ir” برای ایران
• “uk” برای انگلستان
• “ca” برای کانادا
• “pl” برای لهستان
• “it” برای ایتالیا
• و غیره.
بنابراین وقتی پسوند دامنه‌ای “ir” است، یعنی این سایت در کشور ایران قرار دارد.

معرفی انواع پسوندهای دامنه همراه با توضیحات هر پسوند

در این بخش می‌خواهیم محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع پسوندهای دامنه را همراه با توضیحات هر پسوند به شما معرفی کنیم.

پسوند “com”

پسوند “com” از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع پسوندهای دامنه در جهان است که استفاده از آن تاثیر مثبتی روی سئو سایت می‌گذارد. این پسوند مخفف “commercial” به معنای “تجاری” است. در گذشته تنها وب‌سایت‌هایی با مقاصد تجاری اجازه ثبت دامنه با داشتند. اما بعد از آزاد شدن ثبت آن برای عموم، اکنون تبدیل به پرکاربردترین و معروف‌ترین پسوندهای دامنه در جهان شده است.

پسوند “edu”

پسوند “edu” از کلمه “Education” گرفته شده و به معنای “آموزشی” است. برای وب‌سایت‌های دانشگاهی از این پسوند استفاده می‌شود.

پسوند “gov”

“gov” یکی دیگر از معروف‌ترین انواع پسوندهای دامنه است که مخفف عبارت “Government” به معنای “دولتی” است. پسوند “gov” مخصوص سایت‌های سازمانی و نهادهای دولتی می‌باشد.

پسوند “shop”

این پسوند دامنه به معنای “خرید” بوده و مخصوص فروشگاه‌های اینترنتی می‌باشد. برای طراحی سایت فروشگاهی می‌توان از این پسوند استفاده نمود.
کارشناسان SEOEDU می‌توانند با مناسب ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما سایت فروشگاهی آنلاین راه‌اندازی کنند. برای اطلاع از شرایط و قیمت طراحی سایت فروشگاهی با ما تماس بگیرید.

پسوند “net”

پسوند “net” مخفف کلمه “Network” به معنای “شبکه” است. اکنون وب‌سایت‌ها و شرکت‌هایی که خدمات مبتنی بر اینترنت و اطلاع‌رسانی انجام می‌دهند، با این پسوند شناخته می‌شوند.

پسوند “org”

پسوند دامنه “org” مخفف “Organizations” به معنای “تشکیلات سازمانی” است. معمولا سایت‌های موسسات غیردولتی از این پسوند دامنه استفاده می‌کنند.
اگر صاحب شرکتی هستید و قصد دارید برای سازمان خود وب‌سایت راه‌اندازی کنید، می‌توانید برای سفارش و اطلاع از قیمت طراحی سایت شرکتی با ما تماس بگیرید. طراحان SEOEDU با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت سایتی کارآمد و جذاب برای شما راه اندازی خواهند کرد.

پسوند “biz”

پسوند دامین “biz” مخفف واژه انگلیسی “Business” به معنای “کسب‌و‌کار” است. کسب‌وکارهایی که خدمات مربوط به تجارت الکترونیکی انجام می‌دهند، از “biz” استفاده می‌کنند.

پسوند “info”

یکی از انواع پسوندهای دامنه “info” است که مخفف “Information” به معنای “اطلاعات” است. بنابراین “info” برای وب‌سایت‌هایی که خدمات مبتنی بر اطلاع‌رسانی انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال سایت‌هایی که برای معرفی محصول هستند، از “info” استفاده می‌کنند.
پسوند “Co”
پسوند “Co” که از کلمه‌ی ” Company” گرفته شده است به معنای “کمپانی” بوده و برای وبسایت‌های شرکتی می‌باشد. از آنجایی که کوتاه‌تر از پسوند معروف “com” است، تلفظ راحت‌تری دارد.
البته باید بگوییم که این پسوند مخصوص کشور کلمبیا نیز می‌باشد. بنابراین بهتر است ریسک نکنید و این پسوند را ثبت نکنید. زیرا ممکن است گوگل سایت را متعلق به کشور کلمبیا شناسایی کرده و تاثیر منفی روی سئو و رتبه سایت بگذارد.

پسوند “Web”

“Web” یکی از انواع پسوندهای دامنه است که مخصوص وب‌سایت‌هایی است که در حوزه وب‌ فعالیت دارند.

پسوند “int”

“int” از کلمه “International” گرفته شده و مخصوص سایت‌های متعلق به سازمان‌های بین‌الملی می‌باشد.

پسوند “Travel”

یکی از انواع پسوندهای دامنه “Travel” است که به معنای “سفر” بوده و مخصوص شرکت‌های گردشگری و مسافرتی است.
برای طراحی سایت خدماتی مربوط به خدمات تور گردشگری و رزرو هتل می‌توان از این پسوند استفاده کرد.

معرفی انواع پسوند دامنه “ir”

گفتیم که پسوند دامنه “ir” جز یکی از انواع پسوندهای دامنه منطقه‌ای/محلی و نماینده کشور ایران است. خود این پسوند دامنه، انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

۱. “ac.ir”

مخصوص موسسات آموزشی و دانشگاهی دارای مجوز وزارت علوم یا وزارت بهداشت می‌باشد.

۲. “sch.ir”

موسسات آموزش آکادمیک زیرنظر وزارت آموزش و پرورش از این پسوند دامنه استفاده می‌کنند.

۳. “net.ir”

این پسوند مختص شرکت‌هایی است که خدمات مبتنی بر شبکه انجام می‌دهند.

۴.”gov.ir”

سازمان‌ها و نهادهای دولتی، اجرایی، وزارت‌خانه‌ها و در کل هر نهادی که زیرمجموعه قوه‌های مجریه و قضاییه است، از “gov.ir” استفاده می کند.

۵. “org.ir”

پسوند “org.ir” برای سازمان‌های غیر دولتی رسمی و شرکت‌های بین‌المللی که ایران عضو آن‌هاست، مناسب است.

۶. “co.ir”

“co.ir” مختص سازمان‌های غیردولتی و غیرانتفاعی است. البته به شرطی در طراحی سایت شرکتی می‌توان از این پسوند استفاده کرد که فرایند اداری ثبت شرکت انجام شده باشد.

۷. “id.ir”

این پسوند مخصوص افرادی است که تابعیت ایرانی دارند.

نکته مهم برای انتخاب پسوند دامنه‌های منطقه ای/محلی

طبق تجربه‌های ما، مخاطبان ایرانی به دامنه “ir” اعتماد بیشتری دارند. بنابراین داشتن دامنه “ir” می‌تواند برای کاربران داخلی اعتمادسازی کند. همچنین با توجه به محدودیت‌های “com” در برخی رسانه‌های داخلی، اگر دامنه “ir” داشته باشید، می‌توانید در این نوع رسانه‌ها نیز تبلیغ کنید.
اما اگر مخاطبان بین‌المللی دارید، توصیه می‌کنیم پسوند “com” را برای سایت‌تان نیز ثبت نمایید.
با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های سیاسی، سفارش تبلیغات بین‌المللی مانند گوگل ادز با دامنه “ir” کمی سخت است. اما این محدودیت برای پسوند “com” وجود ندارد.

آیا انتخاب پسوند روی سئو سایت تاثیر دارد؟

انواع پسوندهای دامنه برای دسته‌بندی وب‌سایت‌ها ایجاد شده‌اند. بنابراین زمانی که شما از دامنه “ir” استفاده کنید، گوگل به طور خودکار سایت شما را متعلق به کشور ایران در نظر می‌گیرد.
این موضوع برای سئو محلی بسیار مفید است. به عنوان مثال زمانی که یک نفر در تهران کلمه آموزش طراحی سایت را سرچ می‌کند، گوگل سایت‌های ایرانی را به او نشان می‌دهد نه سایت‌های کشور افغانستان. بنابراین انتخاب دامنه “ir” تاثیر زیادی روی لوکال سئو دارد.
از طرفی دیگر دامنه “com” برای کاربران شناخته شده‌تر است. پس ممکن است در شرایطی که کاربران تنها نام سایت شما را شنیده باشند، اول آن را با پسوند “com” در مرورگر خود سرچ کنند. در این صورت اگر سایت‌تان تنها با “ir” اجرا شده باشد، برخی از کاربران سایت شما را پیدا نکرده و شما تعداد زیادی از مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهید.
در نتیجه اگر استراتژی سئو بلند مدت برای سایت خود دارید، توصیه SEOEDU خرید دامنه با هر دو پسوند “com” و “ir” است. در این صورت می‌توانید از مزایای هر دو نوع این پسوندها استفاده کنید.

سخن آخر در زمینه انواع پسوندهای دامنه

“اولین برداشت” هر کاربری قبل از ورود به سایت از روی نام دامنه است. به همین دلیل انتخاب دامنه مناسب تاثیر بسیاری روی برداشت مثبت کاربران و در نتیجه موفقیت برند و افزایش درآمد شما دارد.
همچنین اگر قصد توسعه کسب‌وکارتان در سطح جهانی دارید، ثبت دامنه‌های بین‌المللی مانند “com” انتخاب خوبی است. از طرفی انتخاب برخی از انواع پسوندهای دامنه، مانند دامنه‌های محلی می‌تواند موجب اعتماد بیشتر کاربران به بیزینس شما شود.
پس در نهایت توصیه ما ثبت همزمان پسوند “com” و “ir” برای سایت‌تان است.
اگر قصد سفارش طراحی سایت وردپرسی یا اختصاصی دارید و نمی‌دانید کدام نام دامنه برای بیزینس شما مناسب است، نگران نباشید. در صورت سفارش سایت به SEOEDU، در زمینه انتخاب دامنه به شما مشاوره می‌دهیم.
مجموعه SEOEDU در زمینه طراحی و سئو سایت در سراسر کشور فعال است. کسب‌وکارهای تهرانی می توانند برای سفارش طراحی سایت در تهران به صفحه مربوطه مراجعه کنند.
اگر در شهر مشهد صاحب بیزینس هستید، برای سفارش طراحی سایت در مشهد با ما تماس بگیرید.
ما در این مقاله به طور کامل انواع پسوندهای دامنه را معرفی کرده و درباره هر کدام توضیحات کامل ارائه دادیم. اما اگر سوالی دارید، در کامنت‌ها آن را از ما بپرسید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنیم.

سوالات متداول

۱. ویژگی‌های دامنه خوب چیست؟

• ساده، کوتاه و روان است.
• تایپ آن آسان است.
• کلمه کلیدی بیزینس شما در آن وجود دارد.
• دارای پسوند مناسب کسب‌وکار شما است.

۲. انواع پسوندهای دامنه کدامند؟

پسوندهای دامنه به طور کلی شامل پسوندهای جهانی و منطقه‌ای هستند. پسوندهای جهانی شامل “com”،”net” ،”info” و غیره می‌باشد. پسوندهای محلی نیز مانند “ir”، “uk”،”ca” و غیره است. هر کدام از پسوندهای منطقه‌ای نماینده یک کشور می‌باشند. پسوند دامنه “ir” برای ایران است.

۳. آیا پسوند روی سئو سایت تاثیر دارد؟

پسوندهای منطقه‌ای برای سئو محلی مفید هستند. اگر مخاطبان بین‌المللی دارید، توصیه ما انتخاب پسوندهای جهانی معتبری مانند “com” است. گوگل نیز در پسوند “com” را ترجیح می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم هر دو پسوند “com” و “ir” برای سایت‌تان ثبت نمایید.

خروج از نسخه موبایل