SEOEDU

تجربه کاربری “UX” چیست و چه قواعدی برای آن باید رعایت کرد؟

تجربه کاربری "UX"

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 تجربه کاربری UX چیست؟
  2. 2 و اما این تجربه خوب چگونه ایجاد می‌شود؟
  3. 3 چرا تجربه کاربری “UX” در وب مهم است؟
    1. 4 ۱. ایجاد سایت کاربردی
    2. 5 ۲. کمک به مسیریابی صحیح کاربر
  4. 6 تفاوت “UI” و “UX” چیست؟
  5. 7 جزییات تفاوت “UI” و “UX با عبارت است از:
  6. 8 مقایسه “UI” و “UX” وب سایت در قالب مثال:
  7. 9 ارتباط تجربه کاربری با طراحی تجربه کاربری
  8. 10 همه چیز درباره طراح تجربه کاربری
  9. 11 وظایف طراح تجربه کاربری چیست؟
  10. 12 طراح تجربه کاربری “UX” چه مهارت‌هایی را باید بلد باشد؟
  11. 13 مراحل طراحی تجربه کاربری “UX”
  12. 14 فرآیند طراحی “UX” عبارت است از:
    1. 15 مرحله ۱: تحقیق درباره کاربران و محصول
    2. 16 مرحله ۲: تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها
    3. 17 مرحله ۳: طراحی محصول
    4. 18 مرحله ۴: اعتبار سنجی و تست کاربر
    5. 19 مرحله ۵: اجرا سایت و بهبود آن
  13. 20 چه قواعدی را در طراحی “UX” باید رعایت کرد؟
  14. 21 فاکتورهای موثر طراحی تجربه کاربری وب سایت عبارتند از:
    1. 22 ۱. قابل استفاده بودن یا “Usable”
    2. 23 ۲. قابل کشف بودن یا “Findable”
    3. 24 ۳. قابل اعتماد یا “Credible”
    4. 25 ۴. دسترس‌پذیری یا “Accessible”
    5. 26 ۵. مطلوبیت محصول یا “Desirable”
    6. 27 ۶. مفید بودن یا “Useful”
    7. 28 ۷. ارزشمند بودن یا “Valuable”
  15. 29 سخن نهایی در رابطه با اهمیت تجربه کاربری در سایت
  16. 30 سوالات متداول در زمینه تجربه کاربری “UX”
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

یکی از نکات مهم در طراحی سایت، رعایت اصول تجربه کاربری UX وب سایت است.

شاید شما هم کنجکاو شده باشید که این اصطلاح به چه معناست؟ سایتی که اصول  “UX” در آن رعایت شده چه ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه می‌توان با طراحی وب مبتنی بر “UX” فروش بالا داشت؟ “UX” چه تفاوتی با “UI” دارد؟ طراح “UX” چه وظایفی در طراحی سایت دارد؟

ما در این مقاله از وبلاگ SEOEDU، درباره اصول “UX” به طور مفصل صحبت کردیم. اگر شما هم می‌خواهید بیشتر درباره “UX” و تفاوت آن با “UI” بدانید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

تجربه کاربری UX چیست؟

تجربه کاربری "UX"

“UX” یعنی محصول/خدمات به شکلی طراحی یا ارائه شود که حس خوب و خوشایندی در مصرف‌کننده ایجاد کند.

مفهوم تجربه کاربری یا “User Experience” که به اختصار “UX” نامیده می‌شود، جایگاه ویژه‌ای در مارکتینگ و جذب کاربر دارد.

اما چرا؟ چون ابزارها، کالاها و محصولات باید به گونه‌ای طراحی شوند تا با ایجاد حس خوب، باعث شوند مصرف‌کننده برای استفاده از محصول/خدمات دوباره برگردد.

و اما این تجربه خوب چگونه ایجاد می‌شود؟

در شکل‌گیری تجربه کاربری خوب، عوامل متعددی تاثیر گذار هستند. مثلا محصول نهایی باید برای مشتری قابل استفاده باشد. همه چیز در دسترس کاربر باشد. کار با ابزارها ساده باشد تا کاربر زمان استفاده از آن گیج و آشفته نشود. طراحی بصری جذابی داشته باشد و غیره.

فرقی ندارد این محصول، یک کالای فیزیکی مانند باشد با کالای دیجیتال مثل وب‌سایت، اگر اصول مهم تجربه کاربری در طراحی آن رعایت نشده باشد، کاربر برای بار دوم دیگر وارد سایت نخواهد شد. زیرا نتوانسته از آن استفاده کند و حس بدی در وی ایجاد شده است.

به همین دلیل است که تمام تلاش طراح تجربه کاربری، طراحی محصول به شکلی است که تجربه خوب، خوشایند و دل‌پذیری برای کاربر ایجاد کند.

چرا تجربه کاربری “UX” در وب مهم است؟

۱. ایجاد سایت کاربردی

وبسایت یکی از ابزارهای مهم در دیجیتال مارکتینگ است.بنابراین باید به‌گونه‌ای طراحی شود که کاربر بتواند از آن استفاده کند. به همین دلیل تجربه کاربری وب سایت، نقش بسیار مهمی در موفقیت یا شکست آن دارد.

به عنوان مثال اگر در طراحی سایت خدماتی اصول تجربه کاربری “UX” رعایت نشود، مثلا محل دکمه عضویت استاندارد نباشد، فرایند ثبت‌نام کاربر به مشکل خواهد خورد. در نتیجه وی نمی‌تواند از وب‌سایت استفاده کند.

۲. کمک به مسیریابی صحیح کاربر

یکی دیگر از کاربردهای طراحی تجربه کاربری UX وب سایت، هدایت صحیح کاربر به سمت اهداف مورد نظر است.

به عنوان مثال، مسیریابی فرایند خرید ساده و کوتاه باشد تا هدف ما (ثبت‌نام و خرید) محقق شود.

از اقدامات جالب در طراحی سایت فروشگاهی، ورود با شماره موبایل و ارسال کد یک‌بار مصرف است. این روش مسیر ورود به سایت را بسیار کوتاه، ساده و راحت کرده و احتمال خرید بالاتر می‌رود.

بنابراین رعایت اصول تجربه کاربری UX در طراحی سایت بسیار مهم است.

تفاوت “UI” و “UX” چیست؟

معمولا اصطلاح “UI” و “UX” در کنار هم به کار برده می‌شوند. در نتیجه این شک را ایجاد می‌کند که این دو مشابه هستند.

اما “UI” با “UX” تفاوت دارد. در اصل “UI” یک بخش و زیرمجموعه تجربه کاربری UX است. بنابراین زمانی که اصول “UI” به خوبی رعایت شود. می‌تواند “UX” خوبی برای کاربر رقم بزند.

جزییات تفاوت “UI” و “UX با عبارت است از:

۱. تجربه کاربری UX به هماهنگی هدف و عملکرد محصول با نیاز کاربر توجه دارد. رابط کاربری “UI” با کیفیت تعاملی که کاربر نهایی با محصول دارد، سروکار دارد.
۲. بخشی از رابط کاربری “UI” به ظاهر محصول توجه دارد. به عبارتی آنچه کاربر نهایی می‌بیند، می‌شنود و احساس می‌کند. اما بخشی از تجربه کاربری UX با کمک تحقیقات بازار و برقراری ارتباط با مشتری، به دنبال یافتن آیتم‌هایی است که نیاز کاربر را برطرف می‌کند.
۳. تجربه کاربری “UX” در تمامی مرحله ایده‌پردازی، توسعه و تحویل کالا روی مدیریت، تجزیه و تحلیل پروژه تمرکز دارد. رابط کاربری “UI” بخشی از فرایند تولید است که روی طراحی محصول نهایی تمرکز می‌کند.

مقایسه “UI” و “UX” وب سایت در قالب مثال:

رابط کاربری “UI”

تجربه کاربری “UX” 

نکته مهم: “UI” و “UX” هر دو به هم وابسته‌اند و جز مهمی در طراحی سایت هستند. بنابراین باید در طراحی سایت به هر دو توجه کرد. برای مطالعه بیشتر درباره رابط کاربری به مقاله “رابط کاربری UI چیست و چه نکات مهمی را باید در آن رعایت کرد؟” در سایت سئوادیو مراجعه کنید.

توصیه می‌کنیم برای سفارش طراحی سایت شرکتی، فروشگاهی و غیره حتما دنبال شرکتی باشید که از متخصصین “UI/UX” در طراحی سایت استفاده کند. مجموعه SEOEDU، تیمی از متخصصین “UI/UX” حرفه‌ای دارد. در نتیجه در تمامی پروژه‌های ما اصول ‌”UI/UX” رعایت می‌شود.

برای دریافت قیمت طراحی سایت شرکتی و فروشگاهی، با ما تماس بگیرید.

ارتباط تجربه کاربری با طراحی تجربه کاربری

مفهوم طراحی تجربه کاربری یا “UX DESIGN”، به نحوه طراحی محصول بر اساس اصول تجربه کاربری “UX” اشاره دارد.

برای طراحی تجربه کاربری وب سایت، لازم است نوع کسب‌ و کار، زمینه فعالیت مجموعه، نوع خدمات/محصولات ارائه شده و پرسونای مشتری به خوبی شناسایی شود.

تنها در این صورت است که می‌توان وب‌سایتی ایجاد کرد تا بازدیدکننده بتواند به سادگی از تمامی بخش‌های سایت استفاده کند. در نتیجه تجربه بسیار مثبت و حسی خوشایند نسبت به وب‌سایت و برند شما داشته باشد.

به دلیل اهمیت اجرای درست اصول تجربه کاربری “UX” وب سایت، لازم است برای سفارش طراحی سایت به مجموعه SEOEDU، فرم بریف را پر کنید.

ما بر اساس اطلاعات دریافت شده از شما، سایتی مناسب بر اساس اصول “UI/UX” برای شما طراحی می‌کنیم.

برای دریافت قیمت طراحی سایت فروشگاهی با ما تماس بگیرید.

همه چیز درباره طراح تجربه کاربری

طراح تجربه کاربری یا “UX DESIGNER” کسی است که می‌تواند با توجه به داده‌های به دست آمده از کسب‌وکار و مشتریانش، نیازهای کاربران را تجزیه‌و‌تحلیل و شناسایی کند.

سپس با توجه به این دیتاها، هر بخش را به‌گونه‌ای طراحی کند تا بهترین و ساده‌ترین مسیر برای تعامل بین سایت و کاربر ایجاد شود.

وظایف طراح تجربه کاربری چیست؟

مسئولیت‌های طراح تجربه کاربری وب عبارتند از:

طراح تجربه کاربری “UX” چه مهارت‌هایی را باید بلد باشد؟

مراحل طراحی تجربه کاربری “UX”

فرآیند طراحی تجربه کاربری “UX” شامل یافتن چرایی؟، چیستی؟ و چگونگی؟ کار سایت است.

فرآیند طراحی “UX” عبارت است از:

مرحله ۱: تحقیق درباره کاربران و محصول

در این مرحله طراح تجربه کاربری “UX” باید همه چیز را درباره نیازها، خواسته‌ها، اهداف، انگیزه‌ها و رفتارهای کاربران بداند.

همچنین اطلاعات لازم درباره ارزش و هویت برند، هدف کسب‌وکار، محصول و ویژگی‌های آن را جمع‌آوری کند.

روش‌های تحقیق در این مرحله عبارتند از:

مرحله ۲: تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها

در این مرحله طراح باید اطلاعاتی که در مرحله تحقیق به دست آورده است را بررسی و تحلیل کند تا بداند:

پرسونای مخاطب این محصول کدام گروه هستند؟
نقشه سفر مشتری در سایت چگونه باشد؟

مرحله ۳: طراحی محصول

در مرحله سوم، طراحان “UI” و “UX” با هم همکاری می‌کنند. آن‌ها بر اساس دیتاهایی که طراح تجربه کاربری “UX” به دست آورده است، ابتدا طرحی اولیه از سایت روی کاغذ یا با کمک نرم‌افزار مخصوص تهیه می‌کنند. سپس بر اساس آن، وایرفریم سایت ایجاد می‌شود.

مرحله ۴: اعتبار سنجی و تست کاربر

در مرحله چهارم، طراحی سایت به پایان رسیده است. اکنون طراحان باید سایت را بررسی کنند تا ببینند که عملکردش برای کاربران چگونه است. هدف از این مرحله شناسایی ایرادات و مشکلات سایت است.

آن‌ها بر اساس بازخوردهایی که در این مرحله دریافت می‌کنند، می‌توانند “UI” و “UX” سایت را اصلاح کنند.

مرحله ۵: اجرا سایت و بهبود آن

پس از اتمام فرایند و اعمال اصلاحات، طراحان وب‌سایت را در دسترس عموم قرار می‌دهند.

در این مرحله طراحان تجربه کاربری “UX”، داده‌های لازم در مورد نحوه تعامل کاربران با سایت در دنیای واقعی را جمع آوری می‌کنند.

این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند تا تجربه کاربری “UX” سایت را بارها و بارها بهبود دهند.

چه قواعدی را در طراحی “UX” باید رعایت کرد؟

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چگونه می‌توانیم تجربه کاربری خوبی برای کاربر ایجاد کنیم؟ در ادامه ۷ فاکتور موثر در طراحی تجربه کاربری را به شما معرفی می‌کنیم.

اگر این ۷ مورد در طراحی سایت رعایت شوند، مخاطب حس خوبی به سایت خواهد داشت و در محیط سایت گم نمی‌شود.

فاکتورهای موثر طراحی تجربه کاربری وب سایت عبارتند از:

۱. قابل استفاده بودن یا “Usable”

“Usable” بودن در تجربه کاربری “UX”، یعنی مخاطب بتواند کارهایی که طراح برای آن برنامه‌ریزی کرده است را انجام دهد و به هدف مورد نظر طراح برسد.

تصور کنید که در طراحی سایت وردپرسی، دکمه‌ای قرار گرفته که مخاطب با کلیک بر روی آن، می‌تواند مستقیما با پشتیبان صحبت کند. اگر تبلیغات سایت به‌گونه‌ای چیده شده‌ شوند که مدام روی این دکمه را می‌پوشانند، کاربر نمی‌تواند از این قابلیت استفاده کند.

بنابراین باید تمام گزینه‌های اضافه شده به سایت، قابل استفاده باشند.

۲. قابل کشف بودن یا “Findable”

کاربر باید بتواند به راحتی محتوای مورد نیازش را در سایت پیدا کند. به عنوان مثال اگر مخاطب قصد خرید داشته باشد و مجبور باشد بیش از حد جستجو کند، سریعا منصرف خواهد شد. زیرا هرچه مراحل بیشتری برای انجام کاری طی شود، کاربر بیشتر احساس ناراحتی می‌کند.

به همین دلیل ارائه اطلاعات لازم در لحظه مناسب، بسیار مهم است. این نکته یکی از مباحث مهم در آموزش طراحی سایت است.

۳. قابل اعتماد یا “Credible”

“Credible” به معنای قابل اعتماد بودن اطلاعات وب سایت است. وب سایتی معتبر است که اطلاعات درست ارائه می‌دهد و با تولید محتوا کاربردی و باارزش، نیاز کاربر را برطرف می‌کند. بنابراین اهمیت تولید محتوا کاربردی و جذاب را در سئو و جلب اعتماد کاربران دست‌کم نگیرید.

۴. دسترس‌پذیری یا “Accessible”

“Accessible” بودن در تجربه کاربری “UX”، یعنی وب‌سایت شما به شکلی باید طراحی شود تا برای همه افراد در سطوح مختلف توانایی جسمی و فیزیکی قابل استفاده باشد.

مثلا افراد دارای محدودیت‌های بینایی نیز بتوانند به راحتی از سایت استفاده کنند. متاسفانه این فاکتور چندان در طراحی تجربه کاربری رعایت نمی‌شود. اما رعایت این فاکتور نشان می‌دهد که شما به همه اهمیت می‌دهید و موجب خوشنامی برند شما خواهد شد.

۵. مطلوبیت محصول یا “Desirable”

اگر به شما بگویند بین نوکیا و اپل انتخاب کنید، کدام را انتخاب می‌کنید؟ مطلوبیت بیانگر همین فاکتور است. سایت باید به قدری خوب طراحی شود که کاربران عاشق سایت شما شوند، به‌گونه‌ای که حتی با ظهور سایت‌های مشابه باز هم به شما وفادار بمانند.

عواملی که موجب مطلوبیت سایت از نظر تجربه کاربری “UX” می‌شوند، عبارتند از:

۶. مفید بودن یا “Useful”

اگر می‌خواهید سایتی موفق داشته باشید، از قرار دادن محتوا غیر ضروری خودداری کنید. زیرا تنها در این صورت است که کاربر می‌تواند روی اطلاعات مفید سایت تمرکز کند.

به عنوان مثال ویدیو، محتوایی است که برای کاربران جذاب است و بودنش در سایت نمره مثبتی در افزایش رتبه آن در گوگل دارد. اما قرار دادن قابلیت پخش خودکار ویدیوها، موجب آزار کاربر می‌شود و حواسش را پرت می‌کند.

۷. ارزشمند بودن یا “Valuable”

در نهایت، فراموش نکنید که محصول باید برای کاربرانش ارزش خلق کند. در غیر این صورت استفاده از آن چه فایده‌ای دارد؟ طراحی سایت باید به شکلی باشد که کارایی بالایی داشته باشد و بتواند به نیاز کاربر پاسخ دهد.

ارزش یک طرح را می‌توان با هزینه مشکلاتی که حل می‌کند، سنجید. تولید محتوا با ارزش، داشتن پشتیبانی خوب، سرعت بالا، رعایت سادگی در طراحی سایت، استفاده از تصاویر با کیفیت و غیره می‌توانند برای کاربران ارزش خلق کنند.

فراموش نکنید که بهترین روش برای متمایز شدن از رقبا، داشتن طراحی خوب و کارآمد است.

سخن نهایی در رابطه با اهمیت تجربه کاربری در سایت

در این مقاله درباره مفاهیم تجربه کاربری “UX” وب سایت و اهمیت رعایت اصول “UX” در سایت صحبت کردیم.

گفتیم سایت باید به شکلی طراحی شود که حس خوب و خوشایندی به مخاطب دهد. همچنین کار با آن ساده باشد تا کاربر بتواند به راحتی به خواسته خودش برسد.

در مقابل عدم رعایت اصول تجربه کاربری “UX”، باعث می‌شود بازدیدکنندگان سریعا سایت را ترک کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید کاربر دوباره به سایت شما مراجعه یا خرید کند، باید حتما اصول “UI/UX” در طراحی سایت رعایت شود.

طراحان سایت تیم SEOEDU، کاملا با اصول “UI/UX” آشنا بوده و می‌توانند با مناسب‌ترین قیمت سایتی ریسپانسیو با “UI/UX” بهینه برای شما عزیزان طراحی کنند.

کسب‌وکارهای تهرانی برای سفارش طراحی سایت، به صفحه طراحی سایت در تهران مراجعه نمایند.

اگر در مشهد حضور دارید، می‌توانید برای آشنایی با شرایط طراحی سایت در مشهد با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول در زمینه تجربه کاربری “UX”

۱. تجربه کاربری “UX” وب چیست؟

تجربه کاربری به معنای طراحی سایت به شکلی است که بتواند حس خوب و تجربه مثبت در کاربر ایجاد کند.

۲. چرا رعایت اصول تجربه کاربری “UX” وب سایت مهم است؟

رعایت اصول “UX” باعث می‌شود کار با سایت برای کاربر راحت باشد. بنابراین در سریع‌ترین زمان نیازش برطرف شده و احساس ارزشمندی خواهد کرد.

در نتیجه به خاطر حس خوبش، دوباره برای بازدید یا خرید به سایت مراجعه خواهد کرد.

۳. مراحل طراحی “UX” چیست؟

برای طراحی تجربه کاربری “UX” وب سایت، باید ۵ مرحله تحقیق درباره مشتری و کسب‌وکار، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، طراحی و اجرا سایت، تست و بهبود را طی کرد.

خروج از نسخه موبایل