SEOEDU

“VPS” چیست و کاربرد آن‌ها برای کسب‌و‌کارها چیست؟

کاربردهای "VPS" برای کسب‌و‌کارها

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

ممکن است در ابتدای مسیر راه‌اندازی سایت برای کسب وکارتان باشید و در بین جستجوهایتان برای خرید هاست، با اصطلاح “VPS” روبرو شده باشید. طبیعتا این سوال برای شما ایجاد شده است که “VPS” چیست؟ استفاده از آن چه مزایای دارد؟ کاربردهای VPS برای کسب‌و‌کارها چیست؟ و غیره.
ما در این مقاله از وبلاگ SEOEDU، ضمن معرفی “VPS” به این سوالات پاسخ می‌دهیم. اگر شما هم کنجکاو هستید بیشتر درباره “VPS”یا سرور مجازی بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

“VPS” چیست؟

“VPS” مخفف شده عبارت “Virtual Private Server” به معنای سرور مجازی خصوصی بوده و یکی از انواع خدمات میزبانی وب محسوب می‌شود. “VPS” سرور کوچکی است که بخشی از یک سرور بزرگ‌تر محسوب می‌شود.
در میزبانی وب، اصطلاح “سرور” به یک کامپیوتر فیزیکی می‌گویند که فضای زیادی برای ذخیره‌سازی دارد.
شرکت‌های هاستینگ، فضای ذخیره‌سازی این کامپیوترها را با کمک برنامه‌های مخصوص بخش‌بندی کرده و هر بخش را به یک “VPS” اختصاص می‌دهند. بنابراین در یک سرور فیزیکی، چندین سرور مجازی وجود دارد. بنابراین سرور مجازی نوعی هاست نیمه اختصاصی محسوب می‌شود. این موضوع باعث شده استفاده از سرور مجازی، مزایای زیادی برای بیزینس‌ها داشته باشد.

تفاوت “VPS” با هاست چیست؟

کاربردهای "VPS" برای کسب‌و‌کارها

از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان اختصاص یک سرور به هر مشتری است. هر “VPS” سیستم عامل خود را مستقل از سایر سرورها اجرا می‌کند. این یعنی هر سرور فقط مختص یک مشتری است.
اما در هاست اشتراکی، چندین میزبان از منابع یک سرور استفاده می‌کنند. در نتیجه پهنای باندی که هر کاربر به آن دسترسی دارد، همیشه در نوسان خواهد بود و کاربران کنترل چندانی روی منابع سرور خود نخواهد داشت.
بنابراین کاربران در صورت استفاده از “VPS”، امنیت و منابع بیشتری در اختیار خواهند داشت. از آنجایی که برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک، خرید هاست اختصاصی گران است، خرید سرور مجازی خصوصی برایشان بسیار به‌صرفه‌تر است.
در ادامه مطلب به طور مفصل درباره کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها و مزایای خرید آن صحبت می کنیم.

۱۰ کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها

حال که با “VPS” آشنا شدید نوبت آن رسیده که درباره کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها صحبت کنیم تا بدانیم که از سرور مجازی برای چه کارهایی می توان استفاده کرد.

کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها عبارتند از:

۱. میزبانی وبسایت‌ها

شاید یکی از رایج‌ترین کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها در میزبانی وب می‌باشد. معمولا هاست‌های اشتراکی محدودیت بازدید دارند. به همین دلیل اگر تعداد بازدیدها از حد خاصی بیشتر شود، سرعت بارگذاری صفحات سایت بسیار کند می‌شود.
فراموش نکنید که اگر سرعت باز شدن سایتی بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد، کاربران (به خصوص آن‌هایی که با موبایل وارد سایت می‌شوند) سایت را ترک می‌کنند.
از آنجایی که یکی از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها، افزایش سرعت سایت است ما برای طراحی سایت فروشگاهی، به کارفرمایان توصیه می‌کنیم در صورت امکان، برای افزایش سرعت سایت از سرور مجازی استفاده کنند تا منابع “RAM” و “CPU” بیشتری در اختیار سایت قرار بگیرد.
البته نوع هاستی که خریداری می‌شود، روی قیمت طراحی سایت فروشگاهی تاثیرگذار است و سرور مجازی قیمتی بالاتر از هاست اشتراکی دارد. اما در عوض سایت شما سرعت بیشتر و امنیت بالاتر خواهد داشت.
ذکر این نکته ضروری است که برای افزایش سرعت سایت، باید فاکتورهای متعددی را بررسی و اصلاح نمود و نوع هاست تنها یکی از این عوامل است. در دوره‌های آموزش طراحی سایت و افزایش سرعت سایت وردپرسی این موضوع را کامل توضیح داده‌ایم.

۲. امکان راه‌اندازی چند سایت با دامنه‌های مختلف

یکی از جالب‌ترین کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها، امکان میزبانی چند دامنه روی سرور مجازی است. به عنوان مثال اگر شرکت طراحی سایت دارید، می‌توانید یک سرور مجازی اجاره کنید و در کنار راه‌اندازی سایت، خدمات میزبانی وب نیز به مشتریان‌تان ارائه دهید.

۳. استفاده از سرور مجازی برای نگهداری فایل‌های بکاپ

از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان استفاده از آن برای ریکاوری و نگهداری فایل‌های حجم است. اگر صاحب سایت هستید، باید برای محافظت از اطلاعات کسب‌وکار و مشتریان‌تان به طور مرتب از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید.
معمولا در هاست فضایی برای نگهداری داده‌ها وجود دارد. اما این فضا مخصوصا در هاست‌های اشتراکی با محدودیت مواجه است. به همین دلیل عملا نگهداری فایل‌های حجیم در هاست امکان‌پذیر نمی‌باشد.
البته می‌توانید از هارد اکسترنال برای نگهداری داده‌ها استفاده کنید. اما احتمال آسیب دیدن هاردهای فیزیکی بالاست. اما اگر سرور مجازی داشته باشید با این محدودیت مواجه نیستید.
از طرف دیگر اگر از “VPS” برای نگهداری فایل استفاده کنید، می‌توانید از هر نقطه جهان به اطلاعات‌تان دسترسی داشته باشید.
یکی دیگر از از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان تبدیل آن به سرور پشتیبان وب‌سایت است. در این صورت اگر مشکلی پیش آمد، صاحبان سایت می‌توانند خیلی سریع نسخه قبلی سایت را بازگردانند.

۴. تست برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها

یکی از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها استفاده از آن به عنوان “سند باکس” یا همان محیط ایزوله تست است. مهندسینی که در حوزه طراحی سایت وردپرسی، اختصاصی و اپلیکیشن فعال هستند باید قبل از انتشار سایت یا برنامه، آن را تست کنند تا باگ‌ها شناسایی و برطرف شوند.
این فضا باید جدا از سرور اصلی شرکت باشد تا اگر مشکلی وجود داشت، آسیبی به فایل‌های اصلی شرکت وارد نشود.
یک از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان ایجاد محیطی امن برای تست برنامه‌ها و نرم‌افزارها می‌باشد. مهندسین می‌توانند بدون نگرانی برنامه‌های خود را در “VPS” چک نمایند.
همچنین استفاده از “VPS” به تیم‌های برنامه‌نویسی امکان توسعه از راه دور برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را می‌دهد. در این صورت متخصیصین شرکت می‌توانند از هر جایی (منزل، محل کار) و هر شهری به این داده‌ها دسترسی داشته باشند. این موضوع به خصوص در شرایط دورکاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

۵. راه‌اندازی سرور ایمیل

بسیاری از کسب‌وکارها برای کمپین‌های بازاریابی خود از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند که این امر ملزم ارسال حجم انبوه ایمیل در روز می‌باشد. به همین دلیل زمانی که حجم کاربران زیاد باشد، نمی‌توان از سرورهای اشتراکی ایمیل استفاده کرد زیرا این سرورها با محدودیت ارسال در روز مواجه هستند.
یکی از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها، امکان استفاده از آن برای میزبانی ایمیل است. شما حتی می‌توانید نرم‌افزار ایمیل دلخواه خود را روی آن نصب نمایید و دیگر هزینه اضافه بایت سرویس‌های اشتراکی نپردازید.

۶. استفاده از “VPS” برای میزبانی “VPN”

متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، ایرانیان نمی‌توانند با “IP” ایران به محتوای آنلاین بسیاری از کشورها دسترسی داشته باشند.
همچنین در برخی شرایط لازم است با تغییر “IP” هویت ایرانی خود را پنهان کنیم. خوشبختانه برای این مشکل راه حل وجود دارد زیرا یکی از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان استفاده از آن برای ساخت شبکه خصوصی مجازی است.

در این شرایط می‌توانید از “VPS” برای ساخت شبکه خصوصی مجازی یا “VPN” استفاده کنید.
شاید این سوال پیش آمده باشد که چرا به جای استفاده از “VPN” معمولی باید از سرور مجازی برای میزبانی آن استفاده کرد؟
این موضوع چند دلیل دارد. اول اینکه آدرس “IP” در “VPN” های معمولی به طور مداوم تغییر می‌یابد که این موضوع خود باعث مشکوک شدن سایت‌های دیگر به شما شده و دسترسی‌تان را می‌بندند.
موضوع دوم، سرعت پایین “VPN” های معمولی است. در بسیاری از موارد مانند فعالیت در بورس، نیاز به اینترنت پر سرعت دارید. “VPN” معمولی سرعت بسیار پایینی دارد در حالی شما باید به اینترنت پرسرعت برای انجام معاملات دسترسی داشته باشید. در نتیجه استفاده از “VPN” معمولی احتمال ضررهای هنگفت به دارایی‌تان بسیار بالا می‌برد.

برخی از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها عبارت است از:

• ایجاد سرور مجازی بورس

• ایجاد سرور مجازی ترید

• سرور مجازی استخراج رمز ارز یا ماینینگ

• فعالیت در سایت‌های فریلنسری خارجی

• فعالیت در بازار رمز ارزها مانند صرافی بایننس

• امکان استفاده از خدمات سایت‌هایی که مخصوص منطقه جغرافیایی ویژه هستند.

۷. راه‌اندازی سرور بازی

امروزه بازی‌های آنلاین چند نفره بسیار محبوب شده‌اند. در این نوع بازی‌ها از یک طرف حجم داده‌های زیادی به طور همزمان در حال پردازش هستند. از طرف دیگر، هر چقدر تعداد گیمرهای زیادتر باشند، احتمال افزایش پینگ بالاتر است.
به همین دلیل سرعت بالای اینترنت و کم بودن میزان پینگ اهمیت زیادی در اجرای روان بازی دارد.
از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان راه‌اندازی سرور گیم است. بنابراین مهم نیست که در زمینه بازی فعالیت می‌کنید یا تنها از روی علاقه بازی می‌کنید. به هر حال شما با استفاده از “VPS” می‌توانید یک سرور بازی آنلاین برای بازی راه‌اندازی کنید.
البته برای راه‌اندازی سرور گیمینگ، باید از سرورهای اختصاصی با قدرت پردازشی بالا که فضای زیادی دارند، استفاده کنید.

۸. میزبانی سرور برای راه‌اندازی سرویس “VOIP”

یکی از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان میزبانی سرویس “VOIP” می‌باشد. سرویس “VOIP” مخفف عبارت “Voice Over Internet Protocol” به معنای برقراری تماس صوتی تلفنی در بستر اینترنت است. در این شیوه می‌توانید با هر کجای جهان تماس تلفنی برقرار کنید.
برای راه‌اندازی این سرویس باید پهنای باند بالا در اختیار داشته باشید که استفاده از سرور خصوصی مجازی این امکان را برای شما فراهم می‌کند.

۹. استفاده از سرور مجازی برای تورنت

تورنت یک ابزار اشتراک فایل است که در این شیوه چندین کاربر به هم متصل شده و شما می‌توانید محتوای مورد نیاز خود را از سیستم کاربر دیگر دانلود کنید. به همین دلیل در تورنت برای مثلا دانلود فیلم دیگر متکی به دانلود از سایت‌های مخصوص فیلم نیستید.
تورنت یکی از روش‌های محبوب برای دانلود محسوب می‌شود. اما متاسفانه به خاطر سرعت پایین اینترنت در ایران، تورنت برای کاربران داخلی دردسرساز شده است.
برای حل این مشکل می‌توان یک “seedbox” داخل سرور مجازی راه‌اندازی نمود. این روش علاوه بر اینکه پهنای باند زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان تورنت 24/7 را خواهید داشت.

مزایای “VPS” برای کسب‌و‌کارها

سرور “VPS” یا نیمه اختصاصی ترکیبی از ویژگی‌های هاست اشتراکی و اختصاصی را با هم دارد که آن را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مفید ساخته است.
امکانات و ویژگی‌های سرور مجازی بسته به شرکت هاستینگ متفاوت است. اما مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مزایا و کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها عبارت است از:

۱. داشتن سرور اختصاصی

برخلاف هاست اشتراکی، منابع “RAM” و “CPU” هاست شما با سایت‌های دیگر مشترک نیست. در نتیجه پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی مخصوص خود را دارید.

۲. امنیت بالا

در هاست اشتراکی اگر سایتی هک یا ویروسی شود، بقیه سایت‌هایی که در آن سرور قرار دارند نیز به خطر می‌افتند. مخصوصا اینکه هاست اشتراکی نسبت به حملات “DDoS” بسیار آسیب‌پذیر است.
اما برخلاف هاست اشتراکی، فضای سرورهای مجازی از هم تفکیک شده‌اند. در نتیجه امنیت بالاتری نسبت به هاست اشتراکی برای سایت‌ها دارند.
تامین امنیت در سایت‌هایی که با اطلاعات مشتریان سروکار دارند، (مانند طراحی سایت خدماتی، شرکتی و فروشگاهی) از اهمیت دو چندان برخوردار است. بنابراین بهتر است در صورت امکان هزینه بیشتری صرف کنید و سرور مجازی خریداری کنید.

۳. قیمت به‌صرفه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

گرچه سرور مجازی به اندازه هاست اشتراکی ارزان نیست، اما هزینه کمتری نسبت به هاست اختصاصی دارد. به همین دلیل نسبت به پولی که هزینه می‌کنید، ارزش بالایی ارائه می‌دهد.

۴. بکاپ گیری آسان

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، یکی از کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان استفاده از آن برای تهیه بکاپ و ایجاد سرور پشتیبانی است. بنابراین در صورت داشتن سرور مجازی، پشتیبان‌گیری از دیتابیس و سایت راحت‌تر انجام می‌شود.

۵. امکان مدیریت و کنترل سرور

در صورت خرید سرورهای مجازی به شما امکان دسترسی به “root ” دارید که به شما اجازه مدیریت سرور را می‌دهد.

۶. امکان سفارشی‌سازی تنظیمات پیکربندی

یکی از مزایایی و کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها امکان سفارشی‌سازی پیکربندی است. در این نوع سرورها شما می‌توانید سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای دلخواه خود را روی سرور مجازی نصب کنید.

۷. انعطاف‌پذیری بالا

در صورتی که به پهنای باند و منابع رم بیشتری نیاز داشته باشید، می‌توانید خیلی سریع سرور خود را ارتقا دهید.

سخن آخر

با توجه به امکانات و کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها خرید سرور مجازی امن‌تر از خرید هاست اشتراکی و به صرفه‌تر از خرید هاست اختصاصی است.
نکته مهم برای خرید سرور مجازی، خرید از شرکت هاستینگ معتبر است. توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله “راهنمای جامع خرید هاست خوب و قوی” را مطالعه کنید.
در این مقاله تلاش کردیم به طور کامل سرور مجازی و کاربردهای “VPS” برای کسب‌و‌کارها را معرفی نماییم.
امیدواریم این مطلب برای شما مفیده بوده باشد. اگر سوالی در این زمینه دارید، در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. کارشناسان SEOEDU در اسرع وقت پاسخ شما را خواهند داد.
با توجه به اهمیت حضور در فضای مجازی، راه‌اندازی سایت اهمیتی دو چندان دارد. مجموعه SEOEDU در زمینه طراحی انواع سایت در سراسر ایران فعال بوده و با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به شما عزیزان خدمات سایت و سئو ارائه می‌دهد. پس تردید نکنید و همین امروز سفارش خود را ثبت کنید.
برای سفارش طراحی سایت شرکتی با ما تماس بگیرید. اگر می‌خواهید درباره شرایط و قیمت طراحی سایت شرکتی بیشتر بدانید روی لینک کنید.
کسب‌وکارهای تهرانی برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه طراحی سایت در تهران مراجعه کنند.
اگر در مشهد حضور دارید برای اطلاع از شرایط طراحی سایت در مشهد روی این لینک کلیک کنید.

سوالات متداول در رابطه با کاربردهای “VPS” برای کسب‌وکارها

۱. “VPS” چیست؟

“VPS” معنای سرور مجازی خصوصی است و از انواع میزبانی وب نیمه‌اختصاصی محسوب می‌شود. اجاره سرور مجازی هزینه‌ای کمتر از هاست اختصاصی دارد. به همین دلیل برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط مناسب است.

۲. مزایای “VPS” چیست؟

سرعت بالاتر، فضای ذخیره‌سازی و امنیت بیشتر، امکان شخصی‌سازی تنظیمات پیکربندی و غیره از مزایای سرور مجازی محسوب می‌شود.

۳. کاربردهای “VPS” برای کسب‌وکارها چیست؟

برخی کاربردهای سرور مجازی عبارتند از:

• میزبانی وب،

• راه‌اندازی چندین سایت با دامنه‌های مختلف،

• راه‌اندازی سرور ایمیل،

• استفاده از آن به عنوان سرور پشتیبان سایت،

• سرور گیمینگ،

• میزبانی “VPN” برای ترید، ماینینگ، کار با صرافی بایننس

• و غیره

خروج از نسخه موبایل