SEOEDU

سرپ چیست؟ معرفی بیش از 15 نوع فیچر در سرپ

اجزای صفحه سرپ کدامند؟

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

SERP یا Search Engine Results Pages یا سرپ چیست؟ اگر کلمه‌ای را در فیلد جستجوی گوگل سرچ کنید، وارد یک صفحه جدید با لیست بلندبالایی از نتایج خواهید شد که از سایت‌های گوناگون پیشنهاد شده‌اند. به چنین صفحه‌ای، سرپ می‌گویند که مطالب گلچین‌ شده از سراسر وب را برای پاسخ به نیاز شما ارائه می‌کند. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل با این صفحه آشنا شده و انواع نتایج و اشکال مختلف آن را به شما معرفی کنیم. از داستان‌های برتر گرفته تا گراف‌های دانش و غیره. در انتها برخی راه حل‌ها برای رسیدن به رتبه‌های برتر در این صفحه را نیز بیان می‌کنیم.

SERP سرپ چیست؟

اگر به عنوان یک سئوکار مبتدی یا وبمستر فعالیت می‌کنید، حتما عبارت سرپ را شنیده‌اید. اما Serp یا سرپ چیست؟ به طور خلاصه زمانیکه عبارتی را در باکس موتور جستجو سرچ می‌کنید، بلافاصله به صفحه‌ای ارجاع داده خواهید شد که لیستی از لینک‌های آبی رنگ با تایتل‌های مختلف به شما نمایش داده می‌شوند. این لیست معمولا ده‌تایی بوده و در انتها نیز ده‌ها صفحه دیگر از نتایج مرتبط وجود دارند. البته ممکن است لیست مذکور در آپدیت جدید سرپ گوگل به صورت پیوسته به شما نمایش داده شود.

به چنین صفحه‌ای که لینک Pageهای مرتبط با جستجوی شما از سایت‌های مختلف را نشان می‌دهد، سرپ می‌گویند. SERP مخفف چهار واژه اصلی است که عبارت کامل آن Search Engine Results Page (صفحه نتایج موتور جستجو) می‌باشد. چنین صفحه‌ای هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو مهم است تا دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین مطالبی که به خواست جستجوگر نزدیک هستند را نمایش دهد.

هرچقدر نتایج سرپ یک موتور جستجو دقیق‌تر باشد، آن سرچ انجین در بین کاربران محبوب‌تر خواهد بود. به همین خاطر است که گوگل توانست با ارائه دقیق‌ترین پاسخ‌ها به نیاز کاربران، به برترین موتور جستجو در جهان با فاصله قابل توجه 88.7 درصدی نسبت به Bing (رتبه دوم) تبدیل شود. در تصویر زیر، نمایی از سرپ گوگل برای جستجوی عبارت “آموزش سئو” را مشاهده می‌کنید. همچنین استراکچر این صفحات در قسمت چپ نیز نمایش داده شده‌اند که در ادامه کامل راجع به اجزای آن صحبت می‌کنیم.

صفحه سرپ گوگل

اهمیت سرپ در سئو چیست؟

چرا سرپ برای ما جذابیت دارد؟ اهمیت سرپ چیست؟ شاید بتوان گفت سرپ، مهم‌ترین صفحه‌ای است که سئوکارها و صاحبین کسب‌و‌کارهای آنلاین می‌خواهند در رتبه‌های بالای آن حضور داشته باشند. رتبه بندی در سرپ بسته به حوزه کاری کسب‌و‌کارها، ممکن است به شدت رقابتی باشد؛ چراکه کاربران غالبا بر روی نتایج نخست آن کلیک می‌کنند؛ درنتیجه هر سایت تمایل دارد در رنک بالاتری قرار بگیرد. در این خصوص بهتر است به آمار نرخ کلیک (CTR) براساس رتبه نتایج سرپ دقت کنید تا اهمیت این صفحه و رتبه‌های آن را بهتر متوجه شوید:

رتبه میزان کلیک (درصد)
اول 27.6%
دوم 15.8%
سوم 11%
چهارم 8.4%
پنجم 6.3%
ششم 4.9%
هفتم 3.9%
هشتم 3.3%
نهم 2.7%
دهم 2.4%

همانطور که از جدول بالا مشاهده می‌کنید، هرچقدر به سمت رتبه‌های اول پیش می‌روید، میزان کلیک به شدت افزایش می‌یابد. این بدان معناست که سهم رتبه‌های اول از جذب کاربران بالاتر است. البته این آمارها به صورت نسبی ارائه شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود 3 رتبه جایگاه اول، دارای نرخ کلیک ارگانیک 75.1% می‌باشند. همینطور باید بدانید 90% از ترافیک جستجوگران صرفا به لینک‌های صفحه اول سرپ هدایت می‌شود. شما کاربران می‌توانید با دریافت خدمات سئو، به رتبه‌های بالا در حوزه کاری خود در نتایج سرپ دست پیدا کنید.

فاکتورهای دیگری که می‌توان در این بخش بیان کرد عبارتند از:

چگونه در نتایج موتور جستجو دیده شویم؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد اینکه اجزای صفحه سرپ چیست صحبت کنیم، ممکن است سوال دیگری شما را کنجکاو کرده باشد. اینکه چگونه سایت‌ها در نتایج موتور جستجو نمایش داده می‌شوند. در این رابطه می‌توان به یک روش کلی اشاره کرد که می‌توانید مشابه آن در موتورهای جستجو مختلف اقدام کنید. در این مثال، موتور جستجوی گوگل درنظر گرفته شده است.

برای آنکه بخواهید صفحه‌ای از سایت خود را در نتایج گوگل وارد کنید، لازم است دامنه‌ای را برای پلتفرم خود ثبت کرده و ساختار یک صفحه را با زبان نشانه گذاری HTML ایجاد کنید (طراحی سایت). منظور از این استراکچر، تگ‌های اصلی است که ربات‌های گوگل می‌توانند با خزش آنها، محتوای سایت شما را درک کنند. از جمله می‌توان به تگ‌های Heading، متاتگ‌ها، تگ‌های ایندکس و غیره اشاره کرد. شما می‌توانید سایت‌تان را با CMSهایی مانند وردپرس یا زبان‌های برنامه نویسی ایجاد نمایید. کاربران می‌توانند برای راه اندازی سایت خود، از طراحی سایت مجموعه SEOEDU استفاده کنند.

نکته: صفحه مدنظر باید حتما دارای تگ ایندکس به شکل زیر باشد:

<meta name="robots" content="index" >

این کار به ربات‌های گوگل فرمان می‌دهد تا صفحه شما را در نتایج سرپ نشان دهند. همچنین بهتر است در فایل Robots.txt سایت خود، از دستور Disallow برای صفحات داخلی سایت استفاده نکرده باشید.

قدم بعدی آن است که دامنه خود را به گوگل سرچ کنسول متصل کنید. سپس با احراز هویت دامنه، کافیست لینک صفحه مدنظر خود را در نوار جستجوی بالا ثبت کرده و در بخش URL Inspection، بر روی گزینه “Request Indexing” کلیک کنید (همانند تصویر زیر).

اگر با اصطلاحاتی همچون ایندکس، فایل ربات سایت، سرچ کنسول و غیره آشنایی ندارید، کافیست از مقالات سایت ما دیدن کنید. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی، به صفحه آموزش سئو سایت ما نیز مراجعه نمایید.

اجزای اصلی تشکیل دهنده سرپ (SERP) کدامند؟

برای درک کامل‌تر این نکته که سرپ چیست، می‌بایست با اجزای اصلی تشکیل دهنده این صفحات آشنا شوید. در این رابطه می‌توان کلیات صفحات سرپ را به 2 دسته اصلی و فرعی تقسیم کرد. بخش اصلی در صفحه سرپ نمایش داده می‌شوند و گوگل در ایجاد آنها موثر است. بخش فرعی فیچرهایی است که سایت‌ها می‌توانند در صفحات سایت خود ایجاد کرده و باعث می‌شود تا با اشکال مختلف در نتایج سرپ نمایش داده شوند. از جمله اجزای اصلی صفحه SERP عبارتند از:

نتایج ارگانیک –  Organic Results

اولین قسمت که همواره آن را مشاهده می‌کنید، نتایج طبیعی هستند. منظور از واژه “طبیعی”، غیرتبلیغاتی بودن آنها است. این نتایج معمولا برای سایت‌هایی است که توانسته‌اند صفحات پلتفرم خود را با سئو داخلی، خارجی و ترفندهای دیگر به رتبه‌های بالاتر برسانند. تفاوت نتابج پولی و طبیعی علاوه بر جایگاه، در هزینه و نحوه رسیدن به صفحه اول و رتبه‌های بالاتر است. معمولا نتایج طبیعی نیازمند زمان و صرف انرژی بیشتر هستند تا به صورت طبیعی و از مسیر سئو به رتبه‌های بالاتر دست یابند. با این حال، نتایج پولی با پرداخت هزینه به ازای هرکلیک یا در مدت زمان خاصی از طریق سیستم گوگل ادز به رنک‌های صفحه اول دسترسی دارند.

سوالات دیگران – People also ask

یکی از فیچرهایی که می‌توان در غالب صفحات سرپ برای جستجوهای مختلف مشاهده کرد، باکسی است که با عنوان “سوالات دیگران” مشاهده می‌شود. همین حالا با جستجوی عبارت “SEO Course” می‌توانید چنین چیزی را مشاهده کنید. این قسمت مربوط به سوالات مرتبط به درخواست سرچ شما است که معمولا پاسخ برگزیده‌ای از سایت‌های مختلف برای هرکدام به صورت خلاصه درج شده‌اند.

ویدیوها – Videos

ممکن است از خود بپرسید محل نمایش ویدیوها و تصاویر در سرپ چیست؟ گوگل برای این 2 بخش از محتواها باکس‌های جداگانه‌ای درنظر گرفته است. ویدیوها و تصاویر. در قسمت‌ “ویدیوها”، کلیپ‌های مرتبطی که می‌توانند پاسخی به سوال شما بوده باشند، نمایش داده می‌شود. معمولا سورس این ویدیوها از یوتیوب، آپارات و یا خود صفحات سایت است. شما می‌توانید با قراردادن ویدیوها در صفحه سایت خود، از این طریق نیز ترافیک به صفحه را جذب کنید.

تصاویر – Images

گوگل با درک پیچیده‌ای که از جستجوی کاربر دارد، می‌تواند هدف وی را از سرچ در موتور جستجوی خود درک کند. به عنوان مثال، کسی که عبارت “لباس عروس مد” را جستجو می‌کند، به دنبال تصاویری از این نوع البسه است. در نتیجه گوگل غالب نتایج خود را به نمایش تصاویر اختصاص می‌دهد که در بخش “تصاویر” ارائه می‌شوند.

نکته: تصاویر می‌توانند هم به صورت پک‌ و هم در قالب کاروسل‌های افقی ظاهر شوند.

نتایج جستجوی پولی (Ad) – Paid results in SERPs

یکی دیگر از قسمت‌هایی که می‌توانید در برخی از کلمات کلیدی با رقابت بالا مشاهده کنید، بخش “دارای حامی مالی” است که نوعی تبلیغات CPC می‌باشد. لینک‌هایی که در این قسمت نمایش داده می‌شوند، با برچسب “Ad” تفکیک می‌گردد. این لینک‌ها از سوی گوگل ادز به صورت موقت قرار داده می‌شود که معمولا در ابتدا، اواسط یا انتهای صفحه قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با پرداخت هزینه بسته به تعداد کلید یا مدت زمان، رتبه‌های بالا را از این طریق از سوی گوگل اجاره کنید.

جاها – Places

مورد بعدی، باکس “جاها” است. اگر نمی‌دانید منظور از “جاها” در سرپ چیست باید بگوییم این قسمت در سرپ گوگل برای افرادی گذاشته شده است که به دنبال یک کسب‌و‌کار فی المثل برای خرید یک محصول یا تعمیر وسایل خود هستند. در کل “جاها” نشان دهنده مکان‌هایی است که این خدمات یا محصولات را ارائه می‌کنند.

مرتبط با این جستجو – Searches related to

همانند بخش “سوالات دیگران”، این قسمت نیز به ارائه جستجوهای مرتبط با سرچ شما مرتبط است. در این قسمت، عبارات یا کلماتی که نزدیک به سرچ شما هستند پیشنهاد می‌شود. کلماتی که توسط افراد مشابه شما از موتور جستجو پرسیده شده‌اند.

ساخته شده توسط هوش مصنوعی – Generative AI is experimental

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که بپرسید آیا از هوش مصنوعی در صفحات سرپ نیز استفاده شده است. نقش آن در تکمیل صفحه سرپ چیست؟ با روی کارآمدن ابزارهای هوش مصنوعی که تحول بسیار زیادی را در حوزه اینترنت و جستجوی وب پدید آوردند، این پلتفرم‌ها در موتورهای جستجو نیز به سرعت ادغام شدند. از جمله می‌توان به کاربری آنها در تحلیل مطالب، پردازش فایل‌های مالتی مدیا، رتبه بندی و پاسخ به سوالات کاربران اشاره کرد.  Generative AI is experimental یکی از این نمونه‌ها است که به عنوان بخشی از نتایج سرپ در بالای آن نمایش داده می‌شود تا پاسخ مستقیمی به سوال شما ارائه کند. این ابزار در پاسخ به سوالات کاربران توسط گوگل و برخی دیگر از پلتفرم‌ها از جمله quora یا استک اورفلو نیز استفاده شده است.

داستان‌های برتر – Top Stories

پس از به کار رفتن هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در موتور جستجو، شاهد اضافه شدن فیچرهای مختلفی بودیم که یک مورد آن، Top Stories هستند. تاپ استوری‌ها، بلوکی در نتایج جستجو می‌باشند که غالبا در جستجوهای خبری نمایش داده می‌شوند. این موارد شامل مقالاتی هستند که به صورت یک کاروسل (افقی یا عمودی) نمایش داده شده و معمولا شامل صفحاتی هستند که در 24 ساعت تا 4 روز گذشته منتشر شده‌اند.

کسب‌وکارها – Business

اگر عبارت “تعمیرات موبایل در تهران” را جستجو کنید، چندین باکس را در ابتدا یا میانه و انتهای صفحه سرپ گوگل مشاهده می‌کنید که با عنوان “کسب و کارها” نمایش داده می‌شوند. درون این باکس‌ها، بیزینس‌های حول موقعیت مکانی شما یا شهری که مدنظر دارید و مرتبط با جستجوی شما هستند وجود دارند. این کسب‌و‌کارها به شرط ثبت شدن در گوگل بیزینس و نقشه گوگل قابل نمایش در صفحه سرپ گوگل هستند. این فیچر در صفحه سرپ کمک می‌کند تا کاربران بتوانند به مکان خدماتی یا فروشگاه محصول خود به سرعت دسترسی داشته باشند.

یافتن نتایج در – Find Results in

از اجزای تشکیل دهنده سرپ (SERP) متفاوت در گوگل، باید به باکس “یافتن نتایج در” اشاره کرد. معمولا گوگل برای عبارت جستجوی شما، سایت‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که این باکس در همان ابتدا بالای صفحه سرپ وجود دارد. شما می‌توانید با کلیک روی پیشنهادات، مستقیما وارد صفحه‌ای از سایت مذکور بشوید و خدمات یا محصولات خود را از آن دریافت کنید. معمولا این سایت‌های پیشنهاد شده، تخصصی روی حوزه‌های خاصی کار می‌کنند.

دیدنی های برتر در (…) – Things to do in (…)

گوگل در حوزه گردشگری نیز قسمتی را برای پاسخگویی به نیاز جستجوگران ارائه کرد است. به عنوان مثال می‌توان به راهنمایی مکان‌های دیدنی یک منطقه یا کشور اشاره کرد. اگر نمی‌دانید جایگاه این فیچر در سرپ چیست، کافیست عبارت “مکان‌های دیدنی ایران” یا هر کشور دیگری را سرچ کنید. حال باکسی را در ابتدای نتایج جستجو مشاهده می‌کنید که معمولا مکان‌های دیدنی ثبت شده در گوگل با درج امتیازات آنها را نمایش می‌دهند.

اگر نمی‌دانید اشکال مدل‌هایی که گفتیم در سرپ چیست، می‌توانید نگاهی به تصویر زیر داشته باشید. برای بزرگنمایی تصویر، روی این لینک کلیک کنید

آشنایی با ریچ اسنیپت‌ها و فیچر سرپ ها

فیچر اسنیپت‌ها که با عناوینی همچون پاسخ ویژه موتور جستجو یا نتایج ویژه نیز شناخته می‌شوند، یکی از ترفندهای مهم در سئو داخلی برای بهبود نتایج صفحات شما است. اما فیچر اسنیپت در سرپ چیست؟ به باکس‌هایی که معمولا از نتایج جستجو مجزا بوده و به عنوان محتواهای توصیفی شناخته می‌شوند، گفته می‌شود. این قطعات با هدف پاسخگویی سریع‌تر به درخواست جستجوگران ایجاد می‌گردد. این نوع قطعات ویژه به صورت خودکار توسط گوگل نمایش داده می‌شود و بخشی از اجزای سرپ موتور جستجو هستند.

نکته مهم: مهم است که در این قسمت، فرق سه عبارت Rich Snippet، Rich Result و SERP Feature را بدانید. مورد اول و دوم، یکسان بوده و گوگل به جای ریچ اسنیپت، از ریچ ریزالت استفاده می کند که مربوط به داده های اضافی صفحه شما غیر از لینک صفحه سایت تان در موتور جستجو است. اما مورد سوم یعنی SERP Featureها، اطلاعات اضافی هستند که موتور جستجو در پاسخ به عبارت جستجو نشان می دهد. از جمله می توان به پانل های دانش، ویدیو ها، تصاویر و غیره اشاره کرد.

اجزای فرعی در سرپ موتور جستجو چیست؟

حال که به صورت خلاصه می‌دانیم ریچ اسنیپت‌ها و سرپ فیچر در سرپ چیست، می‌بایست با اِلمان‌های آن در سرپ آشنا شویم که عبارتند از:

پنل دانش – Knowledge Panel

این بخش معمولا در ابتدای نتایج سرپ نمایش داده شده و عناصری را از مکان‌ها، آثار، افراد و غیره نمایش می‌دهند.

کارت دانش – Knowledge Card

این نوع محتواها معمولا در قسمت راست (انگلیسی) یا چپ (فارسی) سرپ نشان داده می‌شود. به صورت خلاصه مشخصات فرد، برند، کسب‌وکار، کشور یا عبارت جستجو را نشان می‌دهد.

محصولات محبوب – Popular Products

در این بخش می‌توانید محصولاتی را از فروشندگان مختلف به همراه تصویر آن مشاهده کنید. فهرست محصولات ارائه شده ارگانیک بوده و می‌تواند در فروش محصولات فروشگاه‌های اینترنتی کمک کند.

دستور پخت – Recipes

یکی دیگر از انواع نتایح در سرپ که می‌توانید در این صفحات مشاهده کنید، دستور پخت است. Receipes در سرپ چیست؟ یک باکس است که از چند کارت به صورت افقی تشکیل می‌شود. کاربر می‌تواند با کلیک روی هرکدام، مستقیما به صفحه‌ای که طرز پخت آن را بیان می‌کند، مراجعه نماید.

رازهای موفقیت در نتایج جستجو و جذب ترافیک

حال می‌خواهیم به بررسی اینکه ترفندهای بهبود نتایج سایت در سرپ چیست بپردازیم که در این خصوص می‌توان گفت:

درک کاربرد و مزایای تأثیر‌ انتخاب کلمات کلیدی در سرپ

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج سرپ انجام دهید، جستجوی کلمه کلیدی و سئو محتوا است. با انجام این کار، دقیقا روی محتواهایی کار می‌کنید که ارزش دریافت ترافیک و سرمایه گذاری را دارند. سپس با سئو محتوا می‌توانید نظر گوگل را جلب کرده و رتبه‌های بالاتر را در سرپ موتور جستجو دریافت کنید.

درک اینتنت و هدف جستجوی کاربر

نکته مهم دیگر در پاسخ به اینکه رمز موفقیت در سرپ چیست، درک اینتنت و هدف کاربر از جستجوی هرکلمه کلیدی می‌باشد. این موضوع باعث می‌شود تا صفحه‌ای را مناسب آن ایجاد کنید و گوگل با درک ساختار صحیح صفحه شما، آن را در نتایج بالاتر سرپ نمایش می‌دهد. مثلا کسی که عبارت “لباس فشن 2023” را جستجو می‌کند، به دنبال صفحه‌ای پر از تصویر است. پس گوگل این صفحات را در نتایج اول خود بالا می‌آورد.

شما کاربران می‌توانید برای آموزش راهکارهای تکمیلی و یادگیری عملی رشد نتایج سایت خود در سرپ از منتورینگ سئو تحت نظارت اساتید این حوزه کمک بگیرید.

خروج از نسخه موبایل