SEOEDU

سایت مپ چیست؟ + راهکار عملی ساخت آن در سایت و سرچ کنسول

روش های ساخت سایت مپ در سایت

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

نقشه سایت یا Sitemap، بازدیدکنندگان وب سایت شما را به جایی که می خواهند بروند، راهنمایی می کند. این داده ها، در قالب یک فایل متنی با فرمت html یا xml به کاربران و از همه مهم تر، ربات های گوگل نمایش داده می شوند و برحسب پست تایپ هایی که در سایت شما وجود دارند، طبقه بندی می گردند. در ادامه این مقاله سعی کردیم شما را به صورت کامل با سایت مپ آشنا کنیم. در کنار مطالب تئوری، برخی اقدامات عملی مانند اضافه کردن سایت مپ به سایت و گوگل سرچ کنسول هم برای شما آموزش داده شده اند که می تواند بار علمی محتوای پیش رو را بسیار بیشتر کند.

سایت مپ چیست؟

اگر یک وبمستر باشید، کسی که وب سایتی را راه اندازی کرده و مدیریت می کند، حتما می دانید که یکی از پیش نیازهای راه اندازی و کانفیگ اولیه سایت، ساخت Sitemap است. سایت مپ، همانطور که از نامش هم پیداست، یک نقشه راه برای وبسایت شما است که برای ربات های گوگل ساخته می شود. اگر به یک بیمارستان بزرگ یا یک دانشگاه رفته باشید، حتما در ابتدا تابلویی را مشاهده می کنید که قسمت های مختلف این مرکز علمی یا خدماتی را به شما نمایش می دهد. این کار به شما کمک می کند تا در مدت زمان کمتری مسیر خود را پیدا کرده و سردرگم نشوید.

تفاوت HTML و XML سایت مپ چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، سایت مپ می تواند هم با فرمت HTML و هم XML ارائه شود. در این خصوص باید گفت:

تنها تفاوت این دو نوع سایت مپ، در چگونگی نمایش آن است که در مدل XML، هدف نمایش به ربات های گوگل و در نوع HTML، هدف نمایش نقشه سایت به یک انسان (و ربات گوگل) است. شما می توانید با مرور آموزش اسکیما درک بهتری از این نوع کدها داشته باشید و از آن برای بهینه سازی محتواهای سایت خود استفاده کنید. از آنجایی که گوگل همواره به رابط کاربری اهمیت می دهد، بهتر است سایت مپ را به صورت کاربرپسند در نوع HTML آن ایجاد کنید. با این حال، عدم انجام این کار جریمه‌ای برای شما نخواهد داشت. در تصویر زیر، نمونه ای از این دو سایت مپ را مشاهده می کنید:

فرق HTML و XML سایت مپ چیست؟

معرفی اجزای سایت مپ

این مثال در سایت ها هم صدق می کند. یک وب سایت، بسته به نوع آن، از بخش های مختلفی ساخته شده است. به هر بخش یک پست تایپ گفته می شود. از مهم ترین این پست تایپ ها می توان گفت:

چرا سایت مپ مهم است؟

سایت مپ برای کاربران انسانی فایده ای ندارد. با این حال شما می توانید از آن برای هدایت موتورهای جستجو استفاده کنید. علت اهمیت این فایل آن است که ربات های خزنده از سوی موتورهای جستجو، قادرند urlهای سایت شما را کشف نموده و از طریق آن، به لینک های جدید و صفحاتی که اخیرا منتشر شده اند، دسترسی داشته باشند. علاوه بر این مورد، می توان مزایای سایت مپ و اهمیت آن را در موارد زیر دانست که عبارتند از:

دیگر مواردی که می توان در این بخش به طور خلاصه عنوان کرد عبارتند از:

دلیل اهمیت سایت مپ چیست؟

نحوه ایجاد sitemap در سایت

بسته به این که سایت شما چگونه ساخته شده است، از طریق کدنویسی و یا به کمک سیستم مدیریت محتوای وردپرس، لازم است از روش های زیر استفاده کنید:

ساخت سایت مپ برای سایت های کدنویسی شده

ساخت سایت مپ برای سایت های کدنویسی روش طولانی تری دارد و از چندین مرحله تشکیل می شود که به شرح زیر می باشند:

نکته: با توجه به عملکرد ربات های موتور جستجو، شما باید نقشه سایتی ایجاد کنید که عمق کمی داشته باشد، به این معنی که فقط سه کلیک طول می کشد تا بتواند به صفحه مدنظر خود برسید. این کار می تواند برای سئو سایت شما مفید باشد. بنابراین توصیه می کنیم سلسله مراتبی را به صورت اولویت بندی شده درنظر بگیرید.

Sitemap: https://example.com/my_sitemap.xml

راهکار ساخت سایت مپ چیست؟

ساخت سایت مپ برای سایت وردپرسی

از آنجایی که ممکن است شما هم سایت خود را برپایه پلتفرم وردپرس ایجاد کرده باشید، می توانید از این روش استفاده کنید. در این حالت بهترین راهکار، استفاده از افزونه های سئو است که شامل رنک مث و یوآست سئو می شوند.

کانفیگ Sitemap در رنک مث
آموزش افزودن سایت مپ در یواست سئو

مزیت استفاده از افزونه ها، تنظیمات خودکار و انجام تمام کارها با یک کلیک ساده است. شما می توانید آموزش های تکمیلی برای سئو سایت خود را در دوره سئو مستر، جامع ترین دوره سئو ایران مشاهده کنید:

 نحوه ثبت سایت مپ در سرچ کنسول

بعد از ایجاد سایت مپ، آخرین قدمی که می بایست بردارید، ثبت سایت مپ در سرچ کنسول است. سرچ کنسول مهم ترین ابزاری است که هر سئوکار، روزانه آن را بررسی می کند. این پلتفرم ابزاراهایی را برای عیب یابی مشکلات شما، برطرف کردن ارورها و نیز اخطارهایی که سایتتان از سوی ربات های گوگل دریافت کرده است را نمایش می دهد. شما می توانید برای معرفی اجمالی این ابزار، از این آموزش استفاده کنید.

در رابطه با نحوه ثبت سایت مپ در سرچ کنسول، کافیست مراحل زیر را طی کنید:

برای کسانی که می خواهند سایت مپ خود را در موتورهای جستجوی دیگر ثبت کنند، می توانید از این دستورالعمل ها استفاده کنید:

روش ثبت سایت مپ در سرچ کنسول چگونه اتس؟

ثبت سایت مپ در موتور جستجوی Bing

ابتدا به وبمسترتولز بینگ خود بروید. حال مراحل زیر را طی کنید:

ثبت سایت مپ در موتور جستجوی Yandex

یکی دیگر از موتورهای جستجو معروف یاندکس نام دارد. برای نمایش سایت خود در لیست نتایج این موتور جستجو، بهتر است آن را در یاندکس وبمستر تولز نیز ثبت کنید. برای این کار داریم:

شما می توانید آموزش های تکمیلی راجع به سرچ کنسول را از طریق دوره آموزشی زیر به همراه تمام نکات سئویی آن فرابگیرید.

پرسش های متداول

در انتهای این مقاله راجع به سایت مپ، حال پرسش های متداولی که ممکن است کاربران داشته باشند را بیان می کنیم:

مزیت های سایت مپ HTML و XML چیست؟

در پاسخ باید برای حالت HTML می توان به ناوبری بهتر سایت، بهینه سازی نقطه آغازین برای کراول سایت و ایجاد پیوند های داخلی در هر پست تایپ اشاره کرد. همچنین برای XML می توان به جلوگیری از تکرار محتوای یکسان، خزش بهتر و ایندکسینگ سریع تر اشاره نمود.

کاربردهای سایت مپ برای وبگاه ها چیست؟

مهم ترین وظیفه فایل sitemap، ارائه اطلاعات کامل از صفحات، ویدیوها و دیگر فایل های مالتی مدیا است که به موتورهای جستجو مانند گوگل ارائه می گردد. این کار منجر به موثرتر و سریع تر شدن خزش سایت می گردد.

روش های ساخت سایت مپ چگونه است؟

برای ساخت سایت مپ می بایست از افزونه های وردپرس (مانند رنک مث و یوآست سئو) و یا کدنویسی استفاده کنید که در این پست به آن پرداخته ایم.

خروج از نسخه موبایل