SEOEDU

رابط کاربری UI چیست و چه نکات مهمی را باید در آن رعایت کرد؟

امتیاز ۰ از ۵ – ۰ رای
در حال ثبت رای

اگر مطالب مرتبط با طراحی سایت را خوانده باشید، حتما بارها با اصطلاحاتی چون رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX روبرو شده‌ايد و ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که رابط کاربری UI چیست و چه تفاوتی با تجربه کاربری UX دارد؟ و چرا این‌قدر توجه به اصول رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX در طراحی وب‌سایت‌ها مهم است؟ و در نهایت، اگر سایتی این اصول را رعایت نکند، چه مشکلاتی برای کاربرانش ایجاد می‌شود؟

در این مقاله از وبلاگ SEOEDU، تصمیم داریم به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم و درباره نکات مهم در طراحی رابط کاربری UI صحبت کنیم.

اگر شما هم به این موضوع علاقمند هستید، تا انتهای این مقاله را مطالعه بفرمایید.

رابط کاربری UI چیست؟

رابط کاربری ui چیست

در پاسخ به این سوال که رابط کاربری UI چیست؟ سایت ویکی‌پدیا رابط کاربری یا “USER INTERFACE” را این‌گونه تعریف کرده است:

“رابط کاربری همان بخش قابل مشاهده ابزار است که در آن فضا، امکان تعامل میان انسان و ابزار وجود دارد.”

بنابراین مفهوم رابط کاربری تنها محدود به وب‌سایت‌ها نیست. بلکه هر چیزی که در اطراف خود می‌بینید به نحوی با بدن و ذهن انسان هماهنگ شده‌اند تا بتوانیم از آن‌ها به راحتی استفاده کنیم.

به عنوان مثال: نحوه طراحی بدنه موس باید به گونه‌ای باشد تا انگشتان در جای مناسب قرار بگیرند و مچ دست نیز خسته نشود. در نتیجه کاربر بتواند به راحتی، حداکثر استفاده را از این ابزار داشته باشد.

ارتباط طراحی رابط کاربری با رابط کاربری UI چیست؟

توجه داشته باشید که مفهوم رابط کاربری با طراحی رابط کاربری متفاوت است.

رابط کاربری، شامل آیتم‌ها و اجزا می‌باشد و طراحی رابط کاربری روی نحوه چینش، رنگ، محل و سایز آیتم‌ها بر اساس اصول رابط کاربری UI تمرکز می‌کند.

در طراحی رابط کاربری، آیتم‌ها باید متناسب با ویژگی‌های ذهنی و جسمی انسان چیده شوند.

به عنوان مثال برای چینش آیتم‌های سایت، به مسیر حرکت چشم کاربر برای افزایش خوانایی و جلوگیری از خستگی چشم توجه داریم.

پس اینکه ابزار دیجیتال باشد یا فیزیکی، تفاوتی ندارد. در هنگام طراحی باید ابعاد، سایز، نحوه چینش المان‌ها و غیره به شکلی باشد تا کاربر بتواند با کمترین زحمت و چالش از آن استفاده کند.

رابط کاربری UI سایت چیست؟

برای طراحی UI در سایت، طراح با انتخاب رنگ‌های مناسب، به کار بردن دکمه‌ها، تصاویر، متن‌ها و سایر عناصر بصری در جای مناسب، وایرفریم یا “Wireframe” را به یک رابط گرافیکی قابل فهم برای کاربر تبدیل می‌کند.

بنابراین با رعایت رابط کاربری UI در سایت، هم قابلیت استفاده از سایت را افزایش می‌یابد و هم ارتباط عاطفی بین کاربران و سایت ایجاد می‌کنند.

به عنوان مثال در طراحی سایت شرکتی، استفاده از رنگ‌های درست و داشتن چیدمان مناسب، می‌تواند موجب افزایش حس اعتماد در کاربر و ایجاد هویت برای برند شما شود. در نتیجه تعداد مشتریان شما چند برابر خواهد شد.

در مجموعه SEOEDU، طراحی سایت شما بر اساس اصول “UI/UX” انجام می‌شود. برای اطلاع از از شرایط و قیمت طراحی سایت شرکتی، فروشگاهی و غیره با ما تماس بگیرید.

اهمیت رابط کاربری UI چیست؟

اگر در طراحی ابزار به اصول رابط کاربری توجه نشود، کاربر هنگام استفاده از آن گیج می‌شود. در نتیجه آن محصول (خواه دیجیتال یا فیزیکی)، قابل استفاده نخواهد بود.

در گذشته به علت تعداد کم وبسایت‌ها، چندان به رابط کاربری UI توجه نمی‌شد. در نتيجه کاربر مجبور بود با این مسئله کنار بیاید و به نحوی تلاش کند کارش را جلو ببرد.

اما امروزه تعداد سایت‌های رقیب زیاد شده و اگر کاربران نتوانند کار خود را پیش ببرند، سراغ سایت رقیب می‌روند.

به همین خاطر توجه به اصول UI بسیار مهم بوده و نوعی بازاریابی و سرمایه‌گذاری روی هویت برند محسوب می‌شود.

به عنوان مثال یکی از دلایلی که موجب شکست ویندوز ۸ شد، رابط کاربری ضعیفش بود که موجب می‌شد کاربران هنگام کار با آن گیج شوند. در نتیجه چندان مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. این مثال خود نشان‌دهنده اهمیت بالای توجه به UI است.

در نتیجه رعایت اصول رابط کاربری در طراحی سایت بسیار مهم است. ‌اما اگر مثلا در طراحی سایت فروشگاهی، UI رعایت نشود ،چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی شما برای خرید محصول وارد این سایت می‌شوید، می‌بینید که همه چیز در سایت به هم ریخته است.

به عنوان مثال محل دکمه خرید مشخص نیست. یا اینکه هنگام پر کردن فرم‌ها، با ستون‌های به هم ریخته‌ای روبرو می‌شوید که تمرکز شما را هنگام وارد کردن اطلاعات به هم می‌ریزند و کلی مشکل از این قبیل،  که باعث می‌شود خسته شده و از خرید منصرف شوید.

در نتیجه مهم نیست چقدر “Wireframe” سایت عالی کشیده شده باشد. اگر اصول رابط کاربری UI در آن به درستی رعایت نشود، سایت کاربردی نخواهد بود و کاربران از آن دل‌زده خواهند شد.

بنابراین رعایت اصول رابط کاربری، نقش مهمی در موفقیت بیزینس و افزایش فروش در سایت دارد. امروزه طراحی سایت بر اساس اصول “UI/UX” از فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین قیمت طراحی سایت فروشگاهی می‌باشد.

تفاوت تجربه کاربری UX با رابط کاربری UI چیست؟

معمولا از این دو اصطلاح در کنار هم استفاده می‌شود که این خود نشان‌دهنده این موضوع است که UI و UX روی هم تاثیر دارند و به هم وابسته‌اند. اما این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

قبل از بیان تفاوت این دو، اجازه دهید مفهوم تجربه کاربری یا UX را معرفی کنیم.

تجربه کاربری یا “User Experience” به معنای احساس و تجربه‌ای است که پس از تعامل با ابزار، در کاربران ایجاد می‌شود. حال هرچقدر رابط کاربری UI خوب باشد، رضایت و تجربه کاربر بهتر خواهد بود. بنابراین در پاسخ به این سوال که تفاوت تجربه کاربری UX با رابط کاربری UI چیست؟ میتوان گفت که رابط کاربری UI بخشی از تجربه کاربری UX است.

اهمیت توجه به رابط کاربری در سئو سایت

یکی از فاکتورهای موثر در سئو، طراحی سایت وردپرسی یا اختصاصی کدنویسی شده، بر اساس اصول پایه رابط کاربری است.

زیرا زمانی که رابط کاربری UI در سایت به درستی طراحی شود، کاربر احساس خوشایند و تجربه خوبی هنگام تعامل با سایت شما خواهد داشت.

در نتیجه مدت زمان بیشتری در سایت شما خواهند ماند و سریعا آن را ترک نخواهد کرد.

این مسئله خود موجب کاهش نرخ پرش و افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو خواهد شد.

بنابراین رعایت اصول “UI/UX” برای بهبود سئو سایت بسیار ضروری است.

نکات مهم برای طراحی رابط کاربری UI چیست؟

در ادامه، به برخی نکات مهمی که طراح رابط کاربری باید به آن‌ها توجه داشته باشد،  اشاره می‌کنیم.

این موارد عبارتند از:

اصول اصلی طراحی رابط کاربری UI چیست؟

زمانی که طراح قصد ایجاد رابط کاربری را دارد، باید ۵ اصل مهم که به عنوان استانداردهای طراحی UI شناخته شده‌اند، را در نظر داشته باشد. این اصول عبارتند از:

۱. رعایت اصل ساختاری

منظور از اصل ساختاری در رابط کاربری UI چیست؟ این اصل یعنی نحوه طراحی رابط کاربری UI باید به گونه‌ای باشد که سایت طراحی شده برای کاربر قابل درک باشد.

یعنی رابط کاربری باید هدفمند طراحی شود تا کاربر با یک نگاه بداند در کجای سایت، دنبال چه چیزی بگردد.

یکی از نکات مهم در این اصل، توجه به جامعه هدف است. به عنوان مثال برخی از استانداردهای طراحی سایت در ایران با خارج از آن قدری متفاوت است.

بنابراین حتما باید به کاربر نیز توجه داشت. بنابراین بهتر است از طراحی‌هایی که از نظر اصولی درست هستند، ولی ممکن است کاربر را گیج کند، دوری کنید.

۲. رعایت اصل سادگی

اهمیت اصل سادگی در رابط کاربری UI چیست؟ این اصل بدان معناست که UI باید به شکلی طراحی شود که بازدیدکننده بتواند بدون پیچیدگی و دشواری خاصی، به هدفش برسد.

به عنوان مثال برای ثبت‌نام در سایت یا خرید گیج نشود. به همین خاطر رعایت این اصل به خصوص در طراحی سایت خدماتی و فروشگاهی بسیار مهم است. در غیر این صورت فروش سایت به شدت کم خواهد شد.

۳. رعایت اصل پدیداری

معنای اصل پدیداری در رابط کاربری UI چیست؟ طبق این اصل، باید تمامی بخش‌های مهم سایت به راحتی در دسترس کاربر باشد و وی بتواند تمامی گزینه‌هایی را که برای انجام کار به آن نیاز دارد، را ببیند.

همچنین باید از نشان دادن هر نوع اطلاعات اضافه و غیر ضروری که برای بازدیدکننده مزاحمت ایجاد می‌کند، پرهیز کرد.

در اینجاست که طراحی درست دکمه‌ها، منوها، زیر منوها و ساختار سایت اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

۴. رعایت اصل بازخورد

اصل بازخورد در رابط کاربری UI چیست؟ طبق این اصل، کاربر باید متوجه شود که سایت نسبت به اقداماتی که انجام می‌دهد، واکنش می‌دهد.

بنابراین شما باید بازدیدکنندگان را از هر اتفاقی که در صفحه می‌افتد، مطلع کنید تا گیج نشوند و در عین حال حس اطمینان نسبت به سایت داشته باشند.

به عنوان مثال زمانی که صفحه در حال بارگذاری است، با قرار دادن آیتم‌های نشان دهید سایت در حال لود شدن است. یا اینکه اگر خطایی در سایت رخ داده، کاربر را مطلع کنید تا او بداند علت خطا چه چیزی بوده و برای رفع آن چه کاری باید انجام دهد.

۵. رعایت اصل تحمل یا منعطف بودن

و در نهایت، اصل تحمل در رابط کاربری UI چیست؟ طبق این اصل، رابط کاربری یا UI باید به شکلی طراحی شود که اگر جایی خطا رخ داد، کاربر بتواند به راحتی برگردد و اشتباهش را اصلاح کند.

به عنوان مثال اطلاعات در فرم ثبت‌نام ذخیره شوند تا در صورت اشتباه، بازدیدکننده مجبور نباشد دوباره تک تک اطلاعات را وارد کند.

مهارت‌های طراح رابط کاربری UI چیست؟

امروزه تخصص طراحی رابط کاربری به تخصصی جدا در کنار طراح سایت تبدیل شده است.

با این حال در اکثر شرکت‌ها طراحی رابط کاربری UI در زمره وظایف طراح سایت است.

بنابراین اگر قصد دارید طراح سایت شوید، بهتر است در کنار آموزش طراحی سایت بدانید اصول رابط کاربری UI چیست؟ و چگونه میتوانید UI استاندارد طراحی کنید.

به طور کلی طراح رابط کاربری باید مهارت‌هایی زیر را داشته باشد:

معروف‌ترین ابزارهای برای طراحی رابط کاربریUI چیست؟

نرم‌افزارهای زیادی هستند که می‌توان با کمک آن‌ها رابط کاربری UI را طراحی کرد. اما معروف‌ترین و بهترین ابزارها عبارتند از:

سخن نهایی

در این مقاله از SEOEDU، به این سوال پاسخ دادیم که رابط کاربری UI چیست؟ و چه نکات مهم در طراحی رابط کاربری UI باید رعایت شود.

همچنین در رابطه با اهمیت طراحی سایت بر اساس اصول رابط کاربری UI صحبت کردیم.پ و گفتیم که اگر ٰUI در سایت رعایت نشود، کاربر نمی‌تواند از آن استفاده کند. در نتیجه سریعا وب‌سایت شما را ترک کرده و به سراغ رقیبان‌تان خواهد رفت.

این رفتار بازدیدکنندگان، سیگنال منفی به گوگل می‌فرستد. در نتیجه گوگل امتیاز منفی به سایت شما خواهد داد که به دنبال آن، رتبه سایت‌تان افت می‌کند.

بنابراین برای سفارش طراحی سایت، حتما این وظیفه را به شرکتی بسپارید که متخصص UI داشته باشد.

مجموعه SEOEDU، تیمی حرفه‌ای از متخصصین “UI/UX” در اختیار دارد و سایت شما را با متناسب با اصول UI طراحی خواهد کرد.

ما در تمامی شهرهای ایران فعالیت داریم. بنابراین شما می‌توانید از سراسر ایران برای دریافت خدمات سئو و طراحی سایت به ما مراجعه کنید.

اگر در تهران اقامت دارید، برای آشنایی با شرایط طراحی سایت در تهران روی لینک مربوطه کلیک کنید.

هم‌وطنان عزیزی که در مشهد حضور دارند، می‌توانید برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه طراحی سایت در مشهد با ما تماس بگیرند.

نظر شما در رابطه با رابط کاربری UI چیست و چه نکات مهمی را باید در آن رعایت کرد؟ آن را در کامنت‌ها با ما و سایر همراهان این صفحه در میان بگذارید.

سوالات متداول در زمینه رابط کاربری UI و اهمیت آن

۱. رابط کاربری UI چیست؟

رابط کاربری سایت، به معنای چینش آیتم‌ها، دکمه‌ها، نوشته‌ها و غیره به‌گونه‌ای است که بازدیدکننده بتواند به راحتی از آن استفاده کند و گیج نشود.

همچنین یکی از اصول مهم در رابط کاربری UI، انتخاب فونت، رنگ و سایز مناسب است تا چشمان کاربران خسته نشود.

۲. اصول مهم در طراحی رابط کاربری UI چیست؟

اصل ساختاری، اصل سادگی، اصل پدیداری، اصل بازخورد و اصل منعطف بودن.

۳. چرا طراحی اصولی رابط کاربری UI در سایت مهم است؟

زیرا اگر سایت اصولی طراحی نشود، کاربران هنگام استفاده از سایت گیج و دل‌زده می‌شوند. در نتیجه تجربه بدی خواهند داشت. این مسئله علاوه بر کاهش تعداد کاربران، موجب افت رتبه سایت خواهد شد. بنابراین رعایت اصول UI برای سئو و افزایش کاربران سایت مهم است.

۴. چرا باید وظیفه طراحی سایت خود را به تیم SEOEDU بسپارید؟

طراحی سایت بر اساس اصول “UI/UX” کاری تخصصی است. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع در افزایش ترافیک ورودی، بهتر است این وظیفه را به تیمی حرفه‌ای بسپارید.

مجموعه SEOEDU، تیمی از متخصصین “UI/UX” در اختیار دارد. بنابراین با سفارش طراحی سایت به ما، و سایتی حرفه‌ای و استاندارد بر اساس اصول “UI/UX” در اختیار خواهید داشت.

خروج از نسخه موبایل