SEOEDU

کارشناس سئو کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید: نمایش
  1. 1 کارشناس سئو کیست و چه خدماتی باید ارائه دهد؟
  2. 2 سئو چیست؟
  3. 3 کارشناس سئو کیست؟
  4. 4 یک کارشناس سئو چه مهارت هایی باید داشته باشد؟
  5. 5 خدمات سئو چیست؟ یک کارشناس سئو چه خدماتی باید برای کارفرما ارائه دهد؟
    1. 6 تولید محتوا و سئو محتوا
    2. 7 تحلیل رقبا
    3. 8 حسابرسی سئو
    4. 9 تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی اصلی و فرعی
  6. 10 معایب تبدیل شدن به کارشناس سئو چیست؟
    1. 11 تحرک پایین فیزیکی
    2. 12 دانش به روز و مواجه شدن با تغییرات مداوم
    3. 13 رقابت زیاد و زمان طولانی
  7. 14 مزیت های تبدیل شدن به کارشناس سئو چیست؟
    1. 15 تقاضا برای کارشناس سئو
    2. 16 امکان رشد شغلی در سئو
    3. 17 امکان دورکاری و مدیریت چند پروژه
  8. 18 چگونه یک کارشناس سئو موفق شویم؟
    1. 19 شرکت در کورس های آموزشی جامع و پیشرفته
    2. 20 تجربه سئو سایت های مختلف با نظارت متخصص سئو
    3. 21 کارآموزی در شرکت های بزرگ
  9. 22 چگونه یک کارشناس سئو موفق بمانیم؟
  10. 23 بهترین منابع برای بروزرسانی اطلاعات متخصص سئو
    1. 24 Google Search Central Blog
    2. 25 Backlinko
    3. 26 Search Engine Journal
    4. 27 SEOEDU
  11. 28 پرسش های متداول کاربران
    1. 29 آیا کارشناس سئو باید با برنامه نویسی وب آشنا باشد؟
    2. 30 مسیر تبدیل شدن به یک کارشناس سئو ماهر چگونه است؟
    3. 31 درآمد کارشناس سئو چقدر است؟
امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
در حال ثبت رای

حتما شما هم جزو کسانی هستید که قصد دارید به عنوان یک متخصص و کارشناس سئو کار کنید. ممکن است کارفرمایی باشید که بخواهید در مورد مسئولیت‌های این شغل مهم اطلاعاتی را بدست آورید. در این مقاله می‌خواهیم برای شما دوستان یکی از حرفه‌های کلیدی در رشد کسب‌و‌کارهای آنلاین را معرفی کنیم که بدون آن نمی‌توانید شانسی برای دیده شدن در فضای مجازی داشته باشید. کارشناس سئو، فردی است که با استفاده از دانش تئوری، درک عمیق از رفتار موتورهای جستجو و تجربه‌ای که از سئو دارد، می‌تواند سایت شما را به نتایج بالای موتورهای جستجو بیاورد و با افزایش ترافیک و بازدید از سایت، شانس فروش محصولات شما را افزایش دهد.

کارشناس سئو کیست و چه خدماتی باید ارائه دهد؟

کارشناس سئو کیست؟

کاربران زیادی سوال کرده بودند که کارشناس سئو کیست و دقیقاً باید چه خدمات هایی ارائه دهد، تا ما به عنوان یک نیروی خبره بتوانیم به این فرد اعتماد کنیم و کسب و کار آنلاین خودمان را به دست این فرد بسپاریم. در این مقاله به این موضوع اشاره می کنیم که کارشناس سئو کیست و چه خدماتی باید ارائه دهد؟

اگر بخواهیم به صورت مفید و مختصر بگوییم، کارشناس سئو فردی است که به دانش روز سئو آگاه است و با توجّه به این که ممکن است تغییرات متعددی (حتّی به صورت روزانه) بر روی وب‌ سایت ‌ها اعمال شود، کارشناس سئو باید بتواند، از طریق منابع روز سئو در دنیا، اطلاعات و دانش خود را به روز کند. ضمن این که مهارت ‌های گوناگونی باید بداند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

قبل از این که بدانیم کارشناس سئو کیست و چه مهارت هایی باید داشته باشد و چه خدماتی باید ارائه دهد، باید بدانیم که سئو چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه ی این مقاله به این مسئله می پردازیم، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سئو چیست؟

سئو تلفظ واژه « SEO » که مخفف عبارت انگلیسی  Search Engine Optimization است و به معنی “بهینه سازی موتور های جستجو” و مفهوم “عملیات و فرایند های بهینه سازی صفحات وب به منظور ایندکس مناسب آن ها و کسب رتبه بهتر در موتور های جستجوی وب” (همچون گوگل، بینگ، یاهو، آسک) می باشد.

به عبارت دیگر، سئو سایت (SEO Marketing)؛ هدفمند ترین نوع بازاریابی دیجیتال است و به عملیاتی متشکل از مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که به قرار گرفتن لینک یک وب سایت در ابتدای صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) و افزایش بازدید کنندگان یک وب سایت از طریق جستجوهای طبیعی یا ارگانیک منتهی می شود.

اکثر متد های بازاریابی آنلاین مانند تبلیغات و ایمیل مارکتینگ تا زمانی که از آن ها به صورت مستمر استفاده می کنید ارزشمند هستند و به محض متوقف کردن فعالیت های خود با افت شدید یا از دست رفتن آن مجرای بازاریابی مواجه می شویم اما بازاریابی محتوایی و سئو برای کسب و کار شما ارزش افزوده ای پایدار ایجاد می کنند که حتی بعد از متوقف کردن فعالیت های خود تا مدت ها برای شما سودآور خواهند بود.

موفقیت در دانش سئو نیازمند زمان و تلاش بسیار است اما دست یابی به آن پایداری بالایی خواهد داشت و تا مدت ها به یکی از مهمترین مجرا های بازاریابی شما تبدیل خواهد شد. برای رسیدن به این نقطه باید استاندارد های سئو را به درستی بشناسیم. برای کسب اطلاعات کاملتر پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش سئو را مطالعه بفرمایید.

کارشناس سئو کیست؟

کارشناس سئو کسی است که به شما کمک می کند تا رتبه سایت شما در گوگل افزایش پیدا کند. فرقی ندارد که شما به تازگی تصمیم به راه اندازی یک سایت جدید کرده باشید یا برای محتوا و فعالیت در شبکه های اجتماعی نیاز به استراتژی دارید، در هر تمامی حالت ها، این کارشناس سئو است که به شما می تواند به بهترین شکل ممکن و براساس نیاز و رتبه فعلی سایت شما، مشاوره بدهد.

کارشناس سئو تنها وظیفه اش مشاوره دادن نیست، بلکه باید از تکنیک هایی استفاده کند که به افزایش رتبه وب سایت شما کمک کند. مهم ترین نکته برای یک کارشناس سئو این است که همیشه به آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل آشنا باشد.

در ادامه با مهارت هایی که کارشناس سئو باید داشته باشد آشنا می شویم، با ما همراه باشید.

یک کارشناس سئو چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

خدمات سئو چیست؟ یک کارشناس سئو چه خدماتی باید برای کارفرما ارائه دهد؟

خدمات سئو فرایند فعالیت های مرتبط و زنجیره ای است که با هدف بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو انجام می شود. امروزه بسیاری از مدیران وب سایت ها و صاحبان کسب و کار اینترنتی آشنایی نسبتا خوبی نسبت به سئو دارند و می دانند که هیچ سایتی بدون سئو نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد و اگر بخواهیم فقط با تبلیغات ادامه بدهد، هزینه بسیار بیشتری را باید بپردازد.

یکی از خدماتی که یک سئو کار باید برای کارفرما ارائه دهد، تولید و سئو محتوا می باشد.

همینطور کارشناس سئو می تواند برای مشاوره سئو سایت شما نیز اقدام کند و در مورد اشکالات و نحوه رفع آن ها نیز به شما کمک کند.

تولید محتوا و سئو محتوا

یقیناً تا به حال در زمینه تولید محتوای سایت خود فعالیت هایی را انجام داده اید و کمی با آن آشنا هستید. در جهان، وب مستر ها از روش های متعددی برای تولید محتوا استفاده می کنند؛ مانند ترجمه، کمباین، کمباین مفهومی، تألیف و ترکیبی از همه این کار ها.

در این روش، کارشناسان سئو شروع به تحقیق عبارات کلیدی می کنند تا بهترین کلماتی که کاربران از آن ها استفاده می کنند را شناسایی و دسته بندی کنند. پس از این که تحقیق عبارات کلیدی به طور کامل انجام شد، تیم تولید محتوا شروع به تحقیق و جمع آوری اطلاعات از منابع معتبر در مورد موضوعی که قرار است در سایت قرار داده شود، می کنند. بعد از جمع آوری اطلاعات به اندازه کافی، بهترین نویسنده تیم شروع به تألیف محتوا برای آن عبارت کلیدی که انتخاب شده است می کند.

شما حتی می توانید از کارشناس سئو بخواهید تا برنامه و استراتژی مربوط به سفارش تولید محتوا شما را انجام داده تا بتوانید بهترین نتیجه را از موضوع تولید محتوا دریافت کنید.

زیرا محتوا جزو مهمترین بخش های سئو بوده و حساسیت بر روی آن می تواند آینده سایت شما را تضمین کند.

تحلیل رقبا

مهم نیست که چقدر کیفیت کار شما خوب باشد؛ در هر صورت، نیاز دارید تا رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. یکی از اقدامات مهمی که در خدمات بهینه سازی سایت باید انجام شود، تحلیل سئو وب سایت رقبای شماست. این تحلیل به بهبود چیدمان استراتژی سئو شما کمک زیادی می کند. همچنین باعث می شود تا از انجام خطا های رقبا پرهیز کرده و نهایت بهره را از تجربه آن ها ببرید.

حسابرسی سئو

به طور کلی هر فردی که بخواهد کار بهینه سازی سایتی را انجام بدهد، باید پیش از شروع کار خود، تمامی فعالیت های قبلی که بر روی وب سایت پیاده شده اند را شناسایی و مورد تحلیل قرار دهد. در این صورت می توان بهترین استراتژی های لازم جهت افزایش رتبه وب سایت مد نظر در گوگل یا هر موتور جست و جو گر دیگر را ایجاد کرد.

تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی اصلی و فرعی

یکی از مهم ترین قسمت های سئو، تحقیق کلمات کلیدی است. چنانچه خطایی در این مرحله انجام شود، بی شک بهینه سازی سایت با سختی زیادی همراه خواهد بود. در نتیجه، بهتر است که در همان ابتدای شروع کار وب سایت، تحقیق کلمات کلیدی با دقت فراوانی توسط کارشناسان سئو انجام شود. به این دلیل که همین کلمات کلیدی هستند که اقدامات بعدی و اهداف کلی و جزئی وب سایت شما را مشخص می کنند.

در این مقاله سعی کردیم شما را به پاسخ سوال هایی که در ذهنتون ایجاد شده بود برسانیم. شما در این مقاله با سئو، عملکرد و کاربرد آن، کارشناس سئو و مهارت های لازمه و خدماتی که باید ارئه دهد آشنا شدید. امیدوارم کمک زیادی در این زمینه به شما کرده باشیم.

شما می توانید جهت دریافت خدمات سئو از کارشناسان متخصص ما در وبسایت سئو ادیو کمک گرفته و از تجارب آن ها استفاده کنید.

معایب تبدیل شدن به کارشناس سئو چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به مزیت‌های تبدیل شدن به کارشناس سئو بپردازیم، بهتر است یک دید واقعی از این شغل داشته باشید. به همین خاطر معایب آن را بیان می‌کنیم که عبارتند از:

یکی از مشکلاتی که مشاغل پشت میز نشینی دارند، تحرک پایین فیزیکی آنها است. در این حالت شما می‌بایست از یک برنامه ورزشی برای ایجاد تعادل در سلامت و رویه زندگی و کار خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم روزانه حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط در بیشتر روزهای هفته انجام دهید. برای کسانی که تازه کار هستند، از تایم 10 دقیقه شروع کرده و آن را افزایش دهید.

موتورهای جستجو به خصوص گوگل، سالانه ده‌ها و صدها بروزرسانی کوچک و بزرگ بر روی الگوریتم‌های موتور جستجو خود انجام می‌دهند. این آپدیت‌ها باعث می‌شوند تا تغییراتی در رتبه بندی سایت‌های شما اعمال شود که معمولا فرآیند سئو را چالشی‌تر خواهند کرد. به همین خاطر است که کارشناسان سئو باید همواره نسبت به این قوانین و اطلاعات، تغییرات و چالش‌های جدید آگاه بوده تا روند سئو سایت آنها دچار خطا نشود. حتی ممکن است برخی از این آپدیت‌ها به صورت مخفیانه انجام شوند که سئوکار باید با پایش کامل وضعیت سایت، حواس خود را جمع کرده و نسبت به تغییرات جدید و احتمالی بی تفاوت نباشد.

یک نکته مهم برای کسانی که می‌خواهند به کارشناس سئو تبدیل شوند آن است که این حرفه نیاز به صبر بیشتری دارد. توجه به این نکته بسیار مهم است؛ چراکه بعضا برخی از سئوکارها با در پیش گرفتن رویه‌ای غیر عادی و تسریع در روند سئو سایت خود، خواسته یا ناخواسته اقدامات سئو کلاه سیاه را انجام می‌دهند. این موضوع ممکن است در طولانی مدت به روند بهینه سازی سایت شما آسیب بزند. همچنین به جهت رقابت بسیار بالا در برخی کلمات کلیدی، ممکن است سئو یک روند فرسایشی و یا با تغییرات بسیار اندک باشد که نیرو، بودجه و زمان بالاتری را از متخصص سئو می‌طلبد.

مزیت های تبدیل شدن به کارشناس سئو چیست؟

سئو یکی از علومی است که همواره در حال بروزرسانی بوده و این ویژگی می‌تواند در افزایش سختی این شغل موثر باشد. در کنار معایبی که در بخش قبل بیان کردیم، تبدیل شدن به کارشناس سئو در کنار تمام سختی‌های خود، مزیت‌هایی را برای شما به ارمغان می‌آورد که عبارتند از:

یکی از نقاط قوت مشاغل جدید مانند کارشناس سئو آن است که روز به روز تقاضا برای آن بیشتر می‌شود. این موضوع در مورد سئو که عاملی برای ارتقا رتبه کسب و کار اینترنتی شما است نیز صدق می‌کند. بنابرآمارها، کسب و کارهای اینترنتی در چند سال بعد از کرونا توانسته‌اند سهم کاربران و فروش اینترنتی خود را تا 3 برابر (حداکثر) افزایش دهند. به همین خاطر بسیاری از استارتاپ‌ها، شرکت‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی و غیره اکنون به استخدام متخصصین سئو روی آورده‌اند.

یکی دیگر از مزیت‌هایی که می‌توان برای تبدیل شدن به کارشناس سئو بیان کرد، امکان رشد در این حرفه است. شما می‌توانید با کسب مهارت‌های فرعی مرتبط با سئو، دانش و درآمد خود را بیشتر کنید. به عنوان مثال می‌توان به بازاریابی محتوا، مشاوره کسب‌و‌کار، تجزیه و تحلیل داده‌ها، کیورد ریسرچ، ایجاد پلن محتوایی، افزایش سرعت سایت، بهینه سازی UI/UX و غیره اشاره کرد.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به مشاغل دورکاری علاقمند می‌باشید، قادر خواهید بود به سراغ این حرفه بروید. با توجه به مسئولیت‌هایی که در هر پروژه قبول می‌کنید، امکان انجام این فعالیت‌ها به صورت ریموت وجود دارد. همچنین کسانی که به عنوان یک حرفه‌ای در سئو فعال هستند می‌توانند چندین سفارش سئو سایت را تحت نظر خود داشته باشید.

این موارد تنها بخشی از مزیت‌های تبدیل شدن به کارشناس سئو است. در کنار آنها همچنین می‌توان به آزاد بودن تایم کاری، امکان برون سپاری بخش‌های مختلف شغل و خدمات شما، حقوق بسیار خوب، امکان برقراری تعادل میان زندگی و کار، امکان دریافت حقوق و مزایای بیشتر با پیشرفت در سئو کسب‌و‌کارها و غیره اشاره کرد.

چگونه یک کارشناس سئو موفق شویم؟

پاسخ و عمل به سوال بالا برای آنکه بتوانید به عنوان یک کارشناس سئو موفق عمل کنید بسیار حیاتی است. چراکه می‌تواند تضمین کننده ادامه فعالیت شرکت‌ها با شما، افزایش سطح درآمد، کاهش مدت زمان سئو و موفقیت بیشتر در این عرصه باشد. در ادامه چند نکته را بیان می‌کنیم که می‌توانید از آنها کمک بگیرید:

یکی از اقدامات مهمی که می‌توانید همیشه فیدبک خوبی از آن بگیرید، شرکت در کورس‌های آموزشی پیشرفته است. معمولا سئو خود از بخش‌های مختلفی مانند سئو داخلی، خارجی، تکنیکال، محلی و غیره تشکیل می‌شود. اگر مقدماتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دوره‌های صفر تا صد مانند دوره آموزشی سئو مستر بروید. همچنین بهتر است به صورت موضوعی آموزش سئو را دنبال کنید و هر بخش از سئو را به صورت تخصصی یاد بگیرید.

راهکار دیگری که می‌توانید از طریق آن برای ارتقا مهارت کارشناس سئو استفاده کنید، منتورینگ است. در این حالت پیشنهاد ما آن است تا اقدام به سئو سایت‌های مختلف نموده و این کار را با متخصص آن به صورت منتورینگ انجام دهید. منتورینگ به معنای آموزش عملی و تجربه محور تحت نظارت فردی است که این مسیر را قبلا رفته و دانش و تجربه بالایی دارد. شما می‌توانید چالش‌های واقعی دنیای سئو در سایت‌های مختلف را در این روش مشاهده کنید.

زمانی که کارشناس سئو به دانش اولیه از سئو برسد، راهکار دیگر غیر از منتورینگ سئو آن است که در شرکت‌های معتبر به عنوان کارآموز فعالیت نماید. این مورد شما را در محیط کاری خودتان قرار می‌دهد و باعث می‌شود تا این حرفه را بیشتر از قبل درک کرده و با چالش‌ها و مهارت‌های نرم آشنا شوید. به طور قطع چنین رویدادهایی منجر به پیشرفت اسکیل‌های شخصیتی و فردی شما نیز خواهند شد.

چگونه یک کارشناس سئو موفق بمانیم؟

برای آنکه بتوانید در سئو یک فرد موفق باشید، باید یک کارشناس متخصص خوب باقی مانده و حتی خود را ارتقا دهید. چند راهکار برای شما بیان می‌کنیم که می‌توانند در این فرآیند به شما کمک کنند:

در نهایت باید هر از گاهی مهارت‌های خود را اندازه گیری کنید. این کار باعث می‌شود تا درک بهتری از خود داشته و با جبران عقب ماندگی‌ها، از دیگران جلو بیفتید.

بهترین منابع برای بروزرسانی اطلاعات متخصص سئو

همانطور که در طول متن بارها ذکر کردیم، لازم است یک کارشناس سئو خوب همواره دانش خود را آپدیت کرده و بروز نگه دارد. در این راستا می‌توان سورس‌های بسیار زیادی را معرفی کرد که می‌توانید به صورت روزانه مطالب آنها را در حوزه سئو جستجو و استفاده کنید. با این حال می‌خواهیم به معرفی 4 تا از محبوب‌ترین منابع در میان کارشناسان سئو بپردازیم که عبارتند از:

چه چیزی بهتر از آن است که برای آپدیت اطلاعات سئویی خود، به سراغ مبتکر و طراح الگوریتم‌های موتور جستجو برویم. بنابراین رتبه اول در این بخش به بلاگ گوگل سرچ سنترال اختصاص می‌یابد که آخرین دستاوردها، پیشرفت‌ها و اطلاعات از زبان متخصصین سئو در مورد موتور جستجو و سرچ کنسول بیان می‌شوند. همچنین شما می‌توانید اطلاعات بیشتر را در مباحث سئویی از طریق کانال یوتیوب گوگل سرچ سنترال دریافت کنید که با بیان شیوای جان مولر و دیگران ارائه می‌شوند.

مورد دیگری که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد، بخش بلاگ بک لینکو است. این وبسایت در زمینه دیجیتال مارکتینگ و سئو، یک منبع انحصاری و خاص تلقی می‌شود که می‌توانید هم از محتواهای رایگان و نیز پولی آن استفاده کنید. ساخت چنین سایتی زاییده فکر موسس آن یعنی برایان دین یک کارشناس سئو و دیجیتال مارکتر مشهور بود که در سال 2012 رخ داد. تجربیات این فرد در ساخت شرکت‌ها، استارتاپ‌ها و مباحث آموزشی در این وبلاگ بیان شده‌اند. همچنین یکی از مباحث بسیار مهم در این سایت، لینکسازی داخلی و خارجی، استراتژی‌های سئو و نتایج آن است.

بدون قطع یکی از سایت‌های بلاگی جامع در زمینه آموزش و پیگیری مطالب روزانه سئو، سرچ انجین ژورنال است. این وب سایت در سال 2003 توسط لورن بیکر راه اندازی شد و اکنون به عنوان یکی از بهترین منابع برای علاقمندان سئو به شمار می‌آید. شما می‌توانید برای پیگیری اخبار سئو و نیز یادگیری عمیق‌تر این مهارت از آن استفاده کنید. همچنین محتواهای بسیاری در مورد شبکه‌های اجتماعی، دیجیتال مارکتینگ، کتاب‌های الکترونیک، پادکست‌ها، وبینارها و تبلیغات پولی در این سایت قرار داده شده‌اند.

اگر به دنبال یک سایت با محتوای فارسی آپدیت شده هستید که مقالات آن بروزرسانی و مفید باشند، سئو ادیو گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در بخش بلاگ این وب سایت، موضوعات مهمی در بخش‌های مختلف سئو داخلی، خارجی، سئو محلی و تکنیکال بیان شده است. علاوه بر مطالب بلاگ که با جدیدترین محتواها بروزرسانی شده، می‌توانید دوره‌های آموزشی صفر تا صد را نیز از سایت ما دریافت کنید. به عنوان مثال می‌توان به دوره آموزشی سئو فروشگاهی SEOEDU اشاره کرد که جزو جدیدترین کورس‌های آموزشی این سایت می‌باشد.

پرسش های متداول کاربران

حال نوبت آن است تا به پرسش های متداول شما کاربران پاسخ دهیم که عبارتند از:

خیر؛ برنامه نویسی یکی از مهارت‌های حرفه‌ای است که معمولا طراحان وب، توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل و دسکتاپ و غیره به سراغ آن می‌روند. با این حال بهتر است کارشناس سئو در حالت حرفه‌ای خود به صورت مقدماتی با زبان‌های برنامه نویسی طراحی وب آشنا باشد. چراکه این ویژگی می‌تواند تا حدی مشکلات سایت و اخطارهای سرچ کنسول را برای او واضح سازد.

برای آنکه بتوانید به چنین جایگاه شغلی برسید، می‌بایست با مفاهیم سئو آشنا شده، سپس پله به پله مباحث سئو داخلی، خارجی، سئو محتوا، لینک سازی، سئو تکنیکال، استراتژی‌های سئو و سئو محلی را بیاموزید. شما می‌توانید با شرکت در دوره جامع آموزش سئو مستر، به تمام این مهارت‌ها تسلط بیابید.

درآمد کارشناس سئو بستگی به تعداد پروژه‌ها، مهارت و تعرفه کاری وی متفاوت است. در این خصوص می‌توان درآمد یک متخصص سئو را حداقل 10 میلیون تومان به بالا درنظر گرفت.

seo expert

خروج از نسخه موبایل